Mielialalääkkeet PMS-oireisiin?
Syökö kukaan jonkinlaista muelialalääkettä ennen menkkoja?
En kestä enää. Menkat alkaa toivon mukaan huomenna. Mulle tulee ihan hirveä epätoivon tunne, alakulo ja ahdistus AINA viikkoa ennen menkkojen alkua.
Olen 35-vuotias, murrosikäiset lapset ja mieskin löytyy.
En jaksa tätä enää, ehkäisy on jo hoidossa joten pillereitä en aloita. Tekisi mieli käydä leikkauttamassa kaikki pois.
Syön terveellisesti ja liikun paljon, olen menkkojen ekasta päivästä sinne yli ovulaation aina onnellinen ja oma itseni.
Tähän aikaan kuusta olen itsemurhan partaalla eikä auta yhtään tieto siitä että johtuu hormooneista. Olen ruma ja huono kaikessa, en jaksa puhua kenenkään kanssa ja kaikki kivat suunnitelmat tekee mieli perua ja olla kotona piilossa.
Mies onneksi ymmärtää ja s*ksiä meillä on paljon, koska yritän senkin avulla saada parempia fiiliksiä kroppaan ja päähän.
Auttaisiko parin päivän lääkitys pahimpiin päiviin vai tuleeko musta entistä hullumpi? :(
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä lääkärissä. Apua on saatavilla.
Minä olen tästä hieman eri mieltä. Olen kysynyt neljältä lääkäriltä, joista kaksi gynekologeja, enkä ole saanut muuta kuin voivottelua asiasta. Puolet kuukaudesta menee aivan järjettömän väsymyksen kourissa ja viimeinen viikko ennen menkkoja on aivan täyttä mielialahelvettiä. Pahinta on kuitenkin väsymys, joka pilaa työsuoritteet ja ihan kaikki kun pää ei vain toimi ja olen niin uupunut, että vaikka nukun täydet yöunet, niin nukahdan työpaikan vessaan tai jopa työpisteelleni. Joskus meinannut nukahtaa ratin taaksekin. Ja olen aivan kauhean aggressiivinen ja vihanen.
Samassa veneessä ollaan. En saanut muuta kuin voivottelua kun pyysin ssri lääkkeitä. Koomisen tekee asiasta se että minulla on 112 koodi ja olen eläkkeellä mielenterveysongelmista, mutta kun en ole syönyt vuosiin mitään mielialalääkkeitä niin en saa niitä enää :D Mutta on tämä helvetti ja päälle hormonaalinen migreeni ja loputon väsymys. Hyvä jos en tapa ketään pms aikana niin hieno juttu.
Mitä ihmettä valitat, ala syömään, siten, että voit hyvin.
SSRI-lääkkeet auttavat PMS-oireisiin ja vaste tulee heti eli niitä voi syödä 2 viikkoa ennen kuukautisia ja olla muun ajan syömättä, jolloin ei myöskään tarvitse kärsiä sivuoireista koko ajan. Suosittelen lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
SSRI-lääkkeet auttavat PMS-oireisiin ja vaste tulee heti eli niitä voi syödä 2 viikkoa ennen kuukautisia ja olla muun ajan syömättä, jolloin ei myöskään tarvitse kärsiä sivuoireista koko ajan. Suosittelen lämpimästi.
Eivät auta. Tosi vaarallista suositella lääkkeitä.
Ap täällä moi taas, tosiaan ruokavalio on mulla kunnossa. Otan toki vastaan ehdotuksia jostakin tietystä ravintolisästä tms.?
Syön terveellisesti jo ihan harrastusten takia, haluan pysyä hyvässä kunnossa ja olen nuorena kärsinyt monesta iho-ongelmasta niin jo ihon takia katson tarkkaan mitä syön.
Mutta antaisin mitä vaan, että nämä päivät ennen menkkoja olisivat edes vain ankeita mutta olen todella ihan ahdistunut, en nuku kunnolla ja näen painajaisia. Olen itkuherkkä ja itsetunto romahtaa. Saan raivareita ja toisaalta olen koko ajan herkillä.
Outoa on myös että iho tuntuu aralta ja kylmä kylmemmältä, olen jotenkin todella kipuherkkä myös.
Ihan perseestä, kaikki sympatia jokaiselle joka kokee tätä samaa. :( ap
AP on MAININNUT MONTA KERTAA että syö jo tervellisesti. Minkä ihmeen takia monet kysyy ja toistaa sitä samaa asia?? Ihmiset ryhdistäytykää ja lukekaa!
Näistä keskusteluista ei tuu mitään kun alottaja joutui useita kertoja toistaa mitä hän on jo tehnyt.
Täällä toinen joka ennen menkkoja muuttuu suoraan sanoen työkyvyttömäksi, koen että tila on jopa hengenvaarallinen :,( töistä on joutunut olemaan poissa. Joku ratkaisu tähän pitää löytyä.
Cipralex (halvempi versio escitalopram) tutkitusti auttaa PMS- oireisiin, itse käytän nimenomaan vain siihen tarkoitukseen. Lääkäri kirjoitti reseptin juuri helvetillistä PMS varten ja toimii ainakin minulla todella hyvin! Itse kärsin siis erittäin rajuista oireista noin 2-3 viikkoa kuukaudessa eli käytännössä koko ajan on jotain oiretta jos en ole lääkityksellä. Olen 38 ja PMS paheni muutama vuosi sitten tosi pahaksi. Voin suositella kokeiluun jos mikään muu ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä moi taas, tosiaan ruokavalio on mulla kunnossa. Otan toki vastaan ehdotuksia jostakin tietystä ravintolisästä tms.?
Syön terveellisesti jo ihan harrastusten takia, haluan pysyä hyvässä kunnossa ja olen nuorena kärsinyt monesta iho-ongelmasta niin jo ihon takia katson tarkkaan mitä syön.
Mutta antaisin mitä vaan, että nämä päivät ennen menkkoja olisivat edes vain ankeita mutta olen todella ihan ahdistunut, en nuku kunnolla ja näen painajaisia. Olen itkuherkkä ja itsetunto romahtaa. Saan raivareita ja toisaalta olen koko ajan herkillä.
Outoa on myös että iho tuntuu aralta ja kylmä kylmemmältä, olen jotenkin todella kipuherkkä myös.
Ihan perseestä, kaikki sympatia jokaiselle joka kokee tätä samaa. :( ap
Eihän sulla ole syömiset kunnossa, kun kärsit pms-oireista. Älä viitsi valehdella. Ei siihen mitkään ravintolisät auta.
Vierailija kirjoitti:
AP on MAININNUT MONTA KERTAA että syö jo tervellisesti. Minkä ihmeen takia monet kysyy ja toistaa sitä samaa asia?? Ihmiset ryhdistäytykää ja lukekaa!
Näistä keskusteluista ei tuu mitään kun alottaja joutui useita kertoja toistaa mitä hän on jo tehnyt.
Täällä toinen joka ennen menkkoja muuttuu suoraan sanoen työkyvyttömäksi, koen että tila on jopa hengenvaarallinen :,( töistä on joutunut olemaan poissa. Joku ratkaisu tähän pitää löytyä.
Hän kertoi syövänsä terveellisesti, mutta ei kuitenkaan kertonut, mitä se "terveellinen" on. Sana "terveellinen" kun ei kerro ruuan sisällöstä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Cipralex (halvempi versio escitalopram) tutkitusti auttaa PMS- oireisiin, itse käytän nimenomaan vain siihen tarkoitukseen. Lääkäri kirjoitti reseptin juuri helvetillistä PMS varten ja toimii ainakin minulla todella hyvin! Itse kärsin siis erittäin rajuista oireista noin 2-3 viikkoa kuukaudessa eli käytännössä koko ajan on jotain oiretta jos en ole lääkityksellä. Olen 38 ja PMS paheni muutama vuosi sitten tosi pahaksi. Voin suositella kokeiluun jos mikään muu ei auta.
Eikö lääkkeet tee sua haluttomaksi?
Vierailija kirjoitti:
Pistäpä se tutkimus tähän, niin saa muutkin lukea.
Miten paljon harrastat liikuntaa? en tarkoita askelmittarin askeleita yms.
Minulla auttaa oikea liikunta jonkun verran.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/12165163/
Siinä yksi. Ja ei, minulta ei seksihalut ainakaan ole lähteneet.
Minulla oli kans ihan hirveät pms-oireet ja lisäksi kärsin kuukautismigreenistä, eli suunnilleen puolet ajasta elämä oli tosi hankalaa. Sitten eräs lääkäri suositteli kokeilemaan hormonikierukkaa ja käytännössä nuo molemmat vaivat jäi siihen. En enää luopuisi siitä mistään hinnasta😀, takana nyt 7 kk sen kanssa olemista.
Ehkäisyn takia en sitä tarvitsisi, sillä miehelleni on tehty jo vuosia sitten sterilisaatio. Eli kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla kaikkea. Ensin kokeilin keltarauhashormonia tabletteina, mutta se pahensi migreeniä selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Mielialalääkkeiden tehosta pahojen PMS-oireiden hoidossa on ihan tutkimusnäyttöäkin. Tänään oli muuten juuri Ylellä juttua tuosta PMS:n pahemmasta muodosta, lue ihmeessä :)
Itse käytän SSRI-lääkitystä muista syistä, mutta ennen kuukautisia tuplaan annoksen. Auttaa pahimman yli.
SSRI-lääkkeet on s**tanasta. Oikeasti. Käytin niitä vuosia ja vieroitusoireissa tulin ihan kaheliksi, mielialat heitteli (ärtyisyys jne), en saanut nukuttua. Kesti pitkään palautua normaaliksi. Seksuaalisuus katosi täysin eikä ole palautunut vieläkään. Jotkut PMS oireet on pientä tuohon verrattuna, vaikka itsellä on ollut pahoja niitäkin.
Onko jossain tutkittu tuollaista käyttötapaa vai hatustako vedät noita annoksen nostoja kuukautisten aikaan? Niihin annosten nostoihin ja laskuihin sisältyy riskejä, ei sitä lääkettä kannata tuolla tavoin käyttää.
Hermosto voi reagoida huonosti siihen. Jos jätin itse ottamatta yhdenkin päivän lääkettä, mulla alkoi sähköiskutuntemuksia tulla päähän. Ei mitään kovin terveellisen tuntuista. Oman hermoston kanssa ei kannata pelleillä, siispä - ei enää SSRI - pillereitä mulle.
Syön päivän aikana aamupalaksi mustikoita ja luonnonjogurttia, kaurahiutaleita hiukan sekaan. Juon vettä noin litran ja töissä vihreää teetä. Töissä syön lounaaksi yleensä perusruokaa, pääasiassa salaattia koska välttelen lihaa.
Välipalana pidän mukana saksanpähkinöitä ja porkkanoita.
Kotona syön salaatin kanssa kanaa tai lohta, keitettyä kananmunaa ja hiukan sitä oliiviöljyä.
Illalla syön porkkanoita, mustikka-luonnonjogurttimössöä ja joskus appelsiinin.
Salaatissa kurkkua, tomaattia ja paprikaa, joskus syön myös täysjyväkauraleipää ruuan kanssa. Juustoa harvemmin.
En syö suklaata tai karkkia, viikonloppuna herkuttelen jätskillä ja teemme itse vaikka pitsaa tai tacoja.
En juo, en polta. Light-limsaa juon joskus, kahvia en.
Vitamiinit, sinkki ja omegat lisänä, ainoastaan rauta-arvot on mysteeri koska en ole niitä tutkituttanut. Kilpirauhasen vt kulkee suvussa, mutta tuskin liittyisi tähän menkkoja edeltävään aikaan.
Käyn päivittäin ulkona kävelyllä (+työmatkat), 2 x viikossa salilla, käyn 2xvko HIITissä ja kerran sählyssä, kotona teen sellaista tanssitreeniä, joka on mun ihan oma juttuni. :)
Eli liikun paljon ja syön hyvin niinku sanottu.
Työstressiä ei juuri ole ja kuten sanottu, olen pääsääntöisesti hyväntuulinen ja kiva tyyppi, mutta aina ennen menkkoja ihan onneton.
Olo muuttuu välittömästi kun menkat alkaa mutta joka kuukaudesta yksi viikko on hiljaista itkua, se on kuitenkin n. 3kk vuodesta!
Miks naisten pitää kestää tällaista paskaa? Kaikkeen keksitään apua niin eikö tähänkin pitäisi olla joku keino? :(
Ap
Aamulla litra vettä ja päivällä tietty lisää, pissaan jatkuvasti. Kiinnostaako. Ap
Älä nyt paskaa jauha.