Lukko lasten oviin?
Meillä ei wc:tä lukuunottamatta ole huoneiden ovissa lukkoja. Paitsi laitoimme jokin aika sitten sellaisen makkariimme oman mielenrauhan takaamiseksi.
Poikamme huomasi lukon ja toki alkoi kinuamaan sellaista itselleen ja sitten tyttökin. Pitäisikö lapsille hommata lukot?
Koputan huoneisiin mennessä, mutta siitä ei ole mitään hyötyä, kun lapsilla on yleensä luurit korvilla, eivätkä kuule koputusta.
Onko teillä lasten (teinien) ovissa lukot?
Kommentit (77)
Ei tarvitse teinien tehdä huoneissaan mitään sellaista, mitä ei voisi tehdä ovi auki. Vanhempien velvollisuus on vahtia, että ei pelata sotapelejä tai olla muilla K18 sivuilla. Moni luilee, että lapsi on turvassa huoneessaan, mutta netissä on kaikenlaisia saalistajia.
Meillä on yksityisyyden takaamiseksi riittänyt huoneisiin ihan vaan ovet. Kenenkään huoneeseen ei ole lupa mennä penkomaan. En kyllä ymmärrä miksi edes vanhempien makkarissa pitäisi olla lukko ovessa. Vessan/kylppärin oven lukko riittää, jos haluaa lukollista yksityisyyttä niin istukoot siellä.
Vierailija kirjoitti:
Oon varmaan omituinen 9mutta nuorena ovessani ei ollut lukkoa ja sitä paitsi ovi oli lähes aina auki. Ei ole jäänyt traumoja enkä ymmärrä miksi pitäisi jotenkin lukittautua omaan huoneeseen.
Siinä suhteessa olet omituinen ettet ymmärrä että joku muu voi haluta toimia eri tavalla.
Minulla oli lapsuudenkodissa lukko, sellainen vessan lukko samoin kun omilla lapsilla.
Itse olin aina ovi kiinni ja lukossa teininä. Silti oli ja on läheiset välit vanhempiin. Teininä kerroin tosi paljon asioita vanhemmille kun luotin heihin.
Edelleen nähdään viikoittain ja reissataan lomat yhdessä minun perhe ja vanhempani.
Ei lukko ovessa tarkoita sitä että eristäydytään. Meillä oli tiivis perhe ja aina oltiin kotona porukalla. Harvoin olin yksin kotona. Siksi lukko ja oma rauha oli tärkeitä. Samoin on nyt minun perheessä että aina on joku kotona.
Wc-lukot on lapsillamme myös.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse teinien tehdä huoneissaan mitään sellaista, mitä ei voisi tehdä ovi auki. Vanhempien velvollisuus on vahtia, että ei pelata sotapelejä tai olla muilla K18 sivuilla. Moni luilee, että lapsi on turvassa huoneessaan, mutta netissä on kaikenlaisia saalistajia.
Teinien pitää mielestäsi esim runkata ovi auki? Jes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runkata voi muuallakin kuin omassa huoneessa, esim. suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lukot makuuhuoneissa ja kodinhoitohuoneissa. Vain meidän makkarissa avain aina lukossa ja ovi lukossa, kun sekstataan.
Kaikki ovet saa molemmin puolin auki tai lukkoon. Olen kuvitellut, että kaikki uudehkot sisäovet turvallisuussyistä näin Suomessa.
Avaimet vessan ikkunalaudalla makuuhuoneiden läheisyydessä.
Miksiköhän tätäkin miinustetaan. Lukkopaniikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lukot makuuhuoneissa ja kodinhoitohuoneissa. Vain meidän makkarissa avain aina lukossa ja ovi lukossa, kun sekstataan.
Kaikki ovet saa molemmin puolin auki tai lukkoon. Olen kuvitellut, että kaikki uudehkot sisäovet turvallisuussyistä näin Suomessa.
Älytön ajatus mennä makuuhuoneeseen ja laittaa ovi lukkoon. Kuin laittaisi kyltin "sekstataan", toimisi yhtä hyvin.
Nyt ymmärsit kyllä väärin. Sekstaamme, kun lapset nukkuvat. Yöllä. Silti haluan oven olevan lukossa vaikka suurella todennäköisyydellä kukaan ei yöllä herää ja ryntää huoneeseen.
Meillä on makuuhuoneiden ulkopuolella lukot. Ei siksi, että sinne joku lukittaisiin. Koirat oppi avaamaan kahvasta ovet, joten hankittiin lukot, jotka viimeinen lähtijä napsauttelee lukkoon. Emme halua koirien pääsevän makuuhuoneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön ajatus mennä makuuhuoneeseen ja laittaa ovi lukkoon. Kuin laittaisi kyltin "sekstataan", toimisi yhtä hyvin.
Nyt ymmärsit kyllä väärin. Sekstaamme, kun lapset nukkuvat. Yöllä. Silti haluan oven olevan lukossa vaikka suurella todennäköisyydellä kukaan ei yöllä herää ja ryntää huoneeseen.
Mutta et salli tulevaisuudessa teinille samaa yökyläilevän seurustelukumppanin kanssa? Tai jo nyt oman käden kanssa? Mikset luota lastesi kykyyn pysyä pois kun ovi on suljettuna, jos lastesi pitää luottaa sinuun?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten, kun joku on juuri lukkiutunut vessaan, kun toinen tarvitsee oman huoneensa avainta?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi lukita ovia ulkopuolelta. Vessaan pitää päästä milloin vaan, voi sattua mitä vaan joten järkeä kehiin.
LUKKOJA OLLAAN LAITTAMASSA SISÄPUOLELLE, ÄÄLIÖ.
Vierailija kirjoitti:
Joku ylisuojeleva jeesustelija eksyny palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten olisi parempi vaihtoehto, kun perheessä teinejä, jotka valvovat myöenpään kuin vanhempansa?
A Vanhemmat eivät enää harrasta kotona seksiä
B Vanhemmat harrastavat seksiä ovi auki, kuka vaan voi tulla paikalle janähdä kaiken
C Vanhemmat harrastavat seksiä ihan hiljaa, varovasti, peiton alla valmiina lopettamaan milloin tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ylisuojeleva jeesustelija eksyny palstalle.
Kyllä ihan asiantuntijat neuvovat vahtimaan lapsensa netinkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten olisi parempi vaihtoehto, kun perheessä teinejä, jotka valvovat myöenpään kuin vanhempansa?
A Vanhemmat eivät enää harrasta kotona seksiä
B Vanhemmat harrastavat seksiä ovi auki, kuka vaan voi tulla paikalle janähdä kaiken
C Vanhemmat harrastavat seksiä ihan hiljaa, varovasti, peiton alla valmiina lopettamaan milloin tahansa
Odotan tähän vielä vastausta, kun kerran lukot ovat pahoja ja tarpeettomia.
On, tai siis oli, nyt lapset jo aikuisia.
Lapset saivat omat huoneen ovet lukkoon ja se oli tarpeellista siksi että keskenään riidelleesään menivät toistensa huoneisiin haastamaan riitaa ja se väheni kun sai pistää oven lukkoon.
Sellainen sääntö meillä kyllä oli että ovea ei saa jättää yöksi lukkoon esimerkiksi tulipalon tms. syiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runkata voi muuallakin kuin omassa huoneessa, esim. suihkussa.
Suihkussa runkkkaaminen mksaa euron minuutti. Lämmin vesi ei ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä otettiin teineiltä ovet pois kun meni meno liian villiksi vieraiden kanssa.
Keskimmäisellä tyttärellä oli tapana suutuksissa paiskoa ovea, joten otin kerran oven kokonaan pois muutamaksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipalon sattuessa jättäisit lapset sinne oven taa kun et pääsisi pelastamaan. Aha.
Yleensähän kyllä on ikkunat mistä pääsee.[/quote
Entä jos asuu kerrostalossa 3krs? Ja se ikkunan rikkominen on pahinta mitä tulipalon sattuessa voi tehdä, sillä pienikin palo räjähtää käsiin.
En oikein ymmärrä asuinhuoneiston ovien lukitusjärjestelmiä, kun nykyään ei kenenkään kotona pidetä alivuokralaisia, jolloin yksityissuoja on tarpeen.
Vessan ja kylpyhuoneiden lukotkin on asennettu jo ainakin 30v niin, että ne saa auki molemmilta puolin ovea nopeasti.
Ja eikö parempi olisi lapselle opettaa käytöstapoja, jos ovi on suljettu, niin aina koputetaan.
Jotenkin ihmisen yksityisyys tuntuu menevän liian pitkälle, jos perheenjäsenetkin ovat omassa oloissaan lukkojen takana, joka on suuri turvallisuusriski.
Ja jos asuu asunto oy:ssä avaimet pitäisi olla myös talohuollossa/isännöitsijällä, näin sanoo laki.
Meillä otettiin teineiltä ovet pois kun meni meno liian villiksi vieraiden kanssa.