Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttäytyykö masentunut ihminen näin?

Vierailija
28.02.2020 |

Laitan tämän kahdessa osassa.

Minulla on ystävä joka on sairastanut omien sanojensa mukaan masennusta 9 vuotta ja me olemme olleet ystäviä viiden vuoden ajan. Ja näiden vuosien ajan masennus on käytännössä ollut 60% ajasta paha, eikä ystäväni ole ollut työelämässä tänä aikana.

Koska masennus sairautena on minulle vieras ja ystävän käytös kärjistyy entisestään ajattelin kysyä onko kellään kokemusta siitä että olenko ihmissuhteessa vain masentuneen ihmisen kanssa ja minun kuuluu ymmärtää sairautta vai olenko ihmissuhteessa myrkyllisen ihmisen kanssa.

Ystäväni peruu usein suunnitelmia viime tunneilla ja on aikakausia jolloin hän ei edes suunnittele mitään koska ei jaksa. (Ymmärrän täysin) Minulla on nyt kaksi pientä lasta ja käyn vuorotyössä hoitoalalla ja luonnollisesti minua väsyttää aika usein, vuorotyön ja perhe-elämän yhdistäminen on joskus tosi rankkaa. Joskus kun ystävälläni on hyvä kausi ja hän haluaisi nähdä usein ja minä joudun vastaamaan että "olen tehnyt kolme yövuoro putkeen ja olen ihan pihalla, nyt ei pysty" niin hän loukkaantuu ja sanoo että minulla ei ole edes masennusta! Ja silti en lähde. Tätä taas en ymmärrä yhtään? Hänellä on tosi erikoisia kuvitelmia siitä, että on "normaalit" ihmiset ja sitten on "masentuneet" ja normaalien ihmisten jatkuva tila on sellainen että jaksaa kaiken aina hymyssä suin eikä koskaan väsy tai tarvi aikaa akkujen lataamiseen. Hänelle ei myöskään voi koskaan valittaa mistään koska hänellä on aina kaikki huonommin koska on masentunut. Jos sanon vaikka että kääk nyt kerääntyy taas kauhea pyykkivuori tai että töissä oli tosi rankka juttu, hän vastaa että no hän ei edes jaksa miettiä pyykkejä ja ainakin minulla on työ, miksi valitan? Jos työkaveri on ollut törkeä ja kerron tilanteesta hän vastaa että miksi jaksan stressata tuollaisesta vähäpätöisestä asiasta. Jos taas joku ohikulkija vilkaisee häneen ja hän tulkitsee katseen inhoksi, hän saattaa puhua tästä viisi päivää putkeen itkien. Vrt vieras ohikulkija ja minä joudun katselemaan työkaveria kuitenkin 8h päivä. Pääpointti siis että minä en saa valittaa.

Ymmärrettävästi keskusteluista on tullut aikamoinen miinakenttä.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ystäväsi on kiittämätön baska mulkku masentunut. On myös tuon tyyppisiä maaentuneita. Kokemusta on. 

*masentuneita

Vierailija
22/23 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi