Mistä sairauksista ei vielä 1980-luvulla ollut tietokaan, mutta nyt niitä on monilla?
Masennus, kilpirauhasen toimintahäiriö, mielenterveysongelmat, POTS, sairaalloinen ylipaino, kaiken maailman allergiat/ruokakranttuilu, hedelmättömyys....
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ennen puhuttiin MBD eli minimal brain dysfunction. Sitten vasta tuli adhd ja add.
Autismin sanottiin johtuvan tunnekylmästä äidistä eikä kukaan puhunut aspergereista.
Aiemmin ei ollut suolistovaivoja tässä määrin. Tai niitä ei ainakaan osattu nimetä.
Samoin erilaiset mielerveyden häiriöt oli lähinnä hermoromahduksia tms. Nyt on vaikka mitä.
Tarttuvia tauteja oli oikeastaan kolme; flunssa, rokko, vatsatauti. Ei niitä sen kummemmin eritelty. Tietty lääkärit, mutta arjessa ei erityisemmin eroteltu.
Nyt on enterorokot, parvorokot ja lähes jokaiselle näpylle nimi. Ennen oltiin joko kipeä tai terve.Syöpä oli pelottavin asia, mitä lapsena tiesin. Se ei ole erityisemmin muuttunut.
Sitten on kaikki nämä väsymysoireyhtymät, erityisherkkyydet ja muut hankalasti todennettavat tilat, joista ei osata vielä sanoa, että onko psyykeen vai kehon tila. Aika näyttää. Ennen olis puhuttu lorvikatarrista tai hermoheikosta.
79-synt. isosiskoni on autistinen ja äitini itki tälle "jääkaappiäitiydelle" jonka väitettiin tuolloin olevan autismin syy.
Vierailija kirjoitti:
Sisäilmaoireilu
Toisaalta silloin ei rakennettu tiiviitä pullotaloja. Veto vaivasi enemmäin kuin huono ilmanvaihto.
Vierailija kirjoitti:
Sisäilmaoireilu
Rintamamiestaloissa oli usein vetoisaa, eli ei voinut tulla hometta, kun tuuli kävi oven- ja ikkunanraoista.
Sen sijaan 80-luvulla rakennettiin hyvin paljon laatikkomaisia kouluja ja päiväkoteja, jotka on nyt homeessa. Yksi syy siihen on se, että käskettiin säästösyistä sulkemaan ilmanvaihto viikonloppuisin ja loma-aikoina. Eipä ihme, että kun tauon jälkeen tempaistiin ilmanvaihto uudelleen päälle, sieltä työntyi hengitysilmaan ties mitä. Oireet alkoivat tietenkin viiveellä. Nykyisissä taloissa ongelma on liika tiiviys, siksi homehtuvat ennen aikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Syöpä, masennus, burnout eli uupuminen, mielenterveydelliset ongelmat, kemikaaliyliherkkyys, useimmat ruoka-aine allergiat ja rasitusvammat. Niitä ei tuntunut silloi 80-luvulla olevan kenelläkään ja nyt niitä on joka toisella ellei jopa läjes kaikilla.
Syöpää on ollut aina, ennen siihen kuoltiin useammin, koska hoidot eivät olleet niin kehittyneitä kuin nyt.
Allergiasta sanottiin 80-luvulla, että "kissa/koira pois". Ei muita selityksiä. Ihottuma oli "vain" maitorupea tai taiveihottumaa, nykyään diagnosoitaisiin atooppinen ekseema.
Ruoka-aineallergioita oli silloinkin, mutta ne oli jotain todella selkeää, esim. maitoallergia tai vilja-allergia. Keliakia tunnistettiin ehkä myöhemmin. Ruoka-aineallergiat, eläinallergiat ja kaikki muutkin yliherkkyydet tuntuu lisääntyneen samalla kun hygienia on kasvanut, eivätkä lapset kasva enää maalla ja juoksentele lehmien kanssa laitumilla.
Selkä- ym. tukielinvaivoja on ollut aina. Ennen puhuttiin noidannuolesta tai issiaksesta, nykyään nekin diagnosoidaan esim. välilevynpullistumaksi.
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeinen masennus
Asperger
Adhd/add
Jännityspäänsärky
Kylmä-ukartia tms eli pakkasella tulee paiseita, exällä oli tämä ja sai diagnoosin vasta aikuisena
Nikkeliallergia
Muistan 80-luvulta luokkakavereista ainakin kolme tyttöä, jotka saivat nikkeliallergian ekojen korvisten myötä. Yksi niin paha että piti silmälasitkin vaihtaa titaanisankaisiin.
Itsellä 70-luvun lopussa ilmaantui nikkeliallergia.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 70-luvun lopussa ilmaantui nikkeliallergia.
Ensimmäinen tekemäni labialävistys oli nikkelipitoisella korulla.
Neidillä piti vaihtaa myös korvakorut, niin voimakas reaktio.
Tarkoitetaanko tässä nyt sairauksia, joita ihmisillä ei ennen ollut, vai sairauksia, joille ei ennen ollut yleisesti tunnettua nimeä tai diagnoosia tai joista ei ainakaan puhuttu ääneen?
Vierailija kirjoitti:
DSM ne aika pitkälti määrittelee tuolla mielenterveyspuolella, mutta onhan myös diagnostiikka kehittynyt, kieli kehittynyt (eli tiedetään ilmaista tunteitamme) ja samaan aikaan vaikka ihmisiä on enemmän ja tiheämmässä kuin koskaan, ihmiset ovat yksinäisempiä ja omaavat heikon itsetunnon.
Lisäksi pitää muistaa se, että ihminen on vain tuotantoeläin eliitin rattaissa, eli oikeastaan ihan kaikki sosialisaatiossa tähtää kulutuksen lisäämiseen. Lasten kaipaama lämpökin korvataan helistimellä (objekti) heti lapsesta saakka, jolloin ihminen alkaa hakemaan lohtua esineistä, ei toisista ihmisistä. Näin kulutus kasvaa ja toisilla ihmisillä ei niin välilä. Tämä korostuu individualismina ja empatian puutteena.
DSM on käytössä USA:ssa. Suomessa käytetään ICD:tä https://fi.m.wikipedia.org/wiki/ICD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityislapsuus. 80-luvula ei ollut erityislapsia.
Päinvastoin, siihen aikaan oli jopa tarkkailuluokkia ja erityisopettajia noita varten! Ihan tavallisten koulujen yhteydessä.
Tämä käytäntö pitäisi palauttaa koska erityislapset ovat häiriöksi koko luokalle, sori vaan.
Olisi vastoin inkluusiota. Meidän yhteiskunta on todella rasistinen ennestään ja ihmisten erottelu sitä lisäisi. Ehkä olisi fiksumpaa lisätä niitä resursseja sinne luokkiin.
Nykyään heitellään tuota rasismikorttia huolettomasti joka kohtaan. Tosiasia on se, että erityisluokkien puutteesta kärsivät niin ns. tavalliset laspet kuin erityislapsetkin. Kummatkaan eivät saa tasolleen sopivaa opetusta. Tunnen erityisluokalla olleita lapsia, jotka ovat jälkeenpäin olleet kiitollisia siitä, miten erityisluokalla ehdittiin paneutua heidän tarpeisiinsa aivan eri tavalla kuin tavallisessa luokassa muiden kanssa, jolloin myös heidän oppimistuloksensa paranivat oleellisesti.
Tuntuu pahalta lukea tätä ketjua. Aivan kuin "muotisairaudet" olisivat itseaiheutettuja.
Äidilläni todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta 2000-luvulla, eikä hän ollut koskaan kuullutkaan moisesta taudista aiemmin. Lääkkeet sai ja vointi kohentui.
Vanhempi lapseni on nepsy-lapsi. Ei kuriton, vaan kiltti mutta hajamielinen. ADD siis. Ennen lapsia ei itselläni ollut mitään tietoa nepsyistä. Olemme saaneet hänelle toimintaterapiaa ja lapsi pärjäilee tehostetussa tuessa koulussa. Pitkään mekin ajattelimme, että kyllä se siitä kun kasvaa ja kun kasvatamme johdonmukaisesti. Mutta diagnoosi tipahti siitä huolimatta.
Kyllä täällä on taas varsinaisten älykääpiöiden juttuja. Missä tynnyrissä olette 80-luvulla eläneet? "Meidän suvussamme ei ollut allergiaa eikä diabetestä, joten ei niistä kukaan muukaan tiennyt. Itsekeksittyjä sairauksia, koska minulla-minulla-minulla ei niitä ole/ollut."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2-tyypin diabetes.
Mun 1890-luvulla syntyneellä isoisoisällä todettiin 2-tyypin diabetes 1950-luvulla.
Saman mun samanikäisellä isoäidillä. Diabeteksen komplikaatioihin sitten kuoli 60-luvun puolella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä on taas varsinaisten älykääpiöiden juttuja. Missä tynnyrissä olette 80-luvulla eläneet? "Meidän suvussamme ei ollut allergiaa eikä diabetestä, joten ei niistä kukaan muukaan tiennyt. Itsekeksittyjä sairauksia, koska minulla-minulla-minulla ei niitä ole/ollut."
Sinulla tässä on älyllisiä ongelmia. 80-luvulla oli 2db potilaita alle 20 000, nyt on puoli miljoonaa.
Nyt on yhdessä luokassa allergikkoja enemmän kuin ennen oli koko koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Anti-intellektualismi on nykyajan epidemia. Ennen tyhmät jotenkin tajusivat tilanteensa ja ymmärsivät olla hiljaa. Nykyisin ei onnistu, kun voi olla tyhmä nimettömänä ja on ylpeästi tyhmiä esikuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeinen masennus
Asperger
Adhd/add
Jännityspäänsärky
Kylmä-ukartia tms eli pakkasella tulee paiseita, exällä oli tämä ja sai diagnoosin vasta aikuisena
Nikkeliallergia
Muistan 80-luvulta luokkakavereista ainakin kolme tyttöä, jotka saivat nikkeliallergian ekojen korvisten myötä. Yksi niin paha että piti silmälasitkin vaihtaa titaanisankaisiin.
Tämä jo 70-luvulla, kun itsellä samat (korvikset, silmälasin sangat) ja lisäksi vielä oireita tuolloisista farkkujen napeista ja rintsikoiden metalliosista (nyk. muoviosat olivat maalattua metallia, jossa oli nikkeliä ja olipa karmeat kutinalämpäreet selässä ja olkaimien kohdalla etupuolella). Hmph. :(
Minä 70-luvulla syntynyt kävin jo 80-luvun alkupuolella ihan normaaleissa allergiatesteissä, eikä kenellekään ollut epäselvää mitä tarkoitti, kun minulla oli paha siitepölyallergia. 40- ja 50-luvulla syntyneet vanhemmat ja muut sukulaiset söivät allergialääkkeitä (hitsi että ne vanhat lääkkeet väsyttivät!), ja muistelivat kauhulla lapsuutensa heinätyökokemuksia, kun olivat saaneet pahoja allergiareaktioita, eikä niitä silloin niin ymmärretty.