Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TEININ KOULUNKÄYNTI

Vierailija
27.02.2020 |

Teini 13 v:löä koulu alkanut mennä alamäkeen!

Ennen tuli kiitettäviä nyt 6-7 ja käytös 8!

Ei huolehdi koulujutuista vaan pelaa/kännyllä!

Positiivista on se, että urheilee ja treenaa paljin, ei ole ajautunut huonoihin porukoihin!

Kysymys: otanko kännyn pois siihesn asti että koulu toimii?

Keskusteluja asioista on käyty, mahdollisuuksia on annettu ja kepit/porkkanatkin käytetty!

Mitä teen? Ihan konkreettisesti? Puheet ei enää auta!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini on teini. Ei kännykkää voi kokonaan ottaa pois. Rajaa myöhäisillasta känny pois.

Vierailija
2/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan jäänyt koukkuun pelaamiseen / kännykkään. Kiusataanko koulussa? Onko jotain tapahtunut netissä, mikä vaikuttaa?

Itse rajoittaisin pelaamista ja kännykällä oloa siihen asti, kunnes koulu alkaa taas maistumaan. Myös yrittäkää puhua tytön kanssa ja muistuttakaa, että olisi vaikka mitä niin te tuette häntä ettekä rankaise, jos on jotakin oikesti vialla (esim joku käyttää tyttöä hyväksi netissä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini on teini. Ei kännykkää voi kokonaan ottaa pois. Rajaa myöhäisillasta känny pois.

Mua ärsyttää tuo sanonta "teini on teini" tai "Teinit on teinejä". Se kuulostaa just samalta, kun sanonta "pojat on poikia".

Vaikka on kuinka teini niin ei tuollainen suuri muutos käyttäytymisessä ole normaalia, eikä asian pitäisi antaa vain olla ja toivoa, että teini ehkä sitten jossain vaiheessa muuttuu paremmaksi. Tuo teinivaihe on niin tärkeä ihmisten elämässä ja vaikuttaa niin vahvasti tulevaisuudessakin, että siihen kannattaa puuttua jos näkee että jokin on pielessä.

Vierailija
4/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tää tarkoittaa? 13 v:löä?

Vierailija
5/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan teinejä olivat vain oppikoululaiset ja niillä oli siellä koulussa teinikuntansa...

Vierailija
6/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti olette kokeilleet kaikki mahdolliset kepit ja porkkanat? Erilaisia vaihtoehtojahan on loputon määrä.

Vierailija
7/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita keskustella teinin kanssa aiheesta rauhallisella hetkellä, ei kiihdyksissä tai kesken riidan. Kysy häneltä, mitä hän itse epäilee syyksi sille, että numerot ovat tippuneet. Kysy, onko hän käyttänyt vähemmän aikaa kokeisiin lukemiseen? Onko tunneilla vaikeampi keskittyä? Jos on, niin miksi? Tunteeko hän olonsa väsyneeksi?

Ei pidä oikoa liikaa mutkia suoraksi (tyyliin numerot tippuu -> kännykkä pois, tämä tuntuu rangaistukselta). Vaan todetaan yhdessä, että jos numerot tippuu, miten niitä voitaisiin parantaa. Sitä kautta voidan päästä kyllä samaan lopputulemaan, että raivataan tilaa läksyille ja kokeisiin lukemiselle juuri siltä kännykän käytöltä.

Vierailija
8/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa,

Kyseessä on poika, ei tyttö kuten joku arvasi.

Ei ole nettikiusaamista. Jokseenkin hommat onnistuu jos valvon sekunnista sekuntiin, se on mahdotonta! Ja täytyy sanoa että en jaksa/pysty valvoa koko aikaa. :(

Olen ottanut opettajiin yhteyttä ja varannut aikaa koulupsykalle (yritetään käyttää ksikki keinot että koulussa onnistuisi) Näillä mennään, mutta siihen asti kun psykalle päästään tekisi mieli rajoittaa/kokonaan pois kännyä/pleikkaa.

Kirjoja/vihkoja kateissa, siksi opettajat antoivat huonoja arvosanoja kun eivät pysty arvioimaan! Ei siis pidä huolta tavaroista.

Kaikki on muuttunut vuodessa!!!!!

Uni/ruoka jokseenkin ok.

Vierailija
9/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittaa,

Ei ole nettikiusaamista. Jokseenkin hommat onnistuu jos valvon sekunnista sekuntiin, se on mahdotonta! Ja täytyy sanoa että en jaksa/pysty valvoa koko aikaa. :(

Olen ottanut opettajiin yhteyttä ja varannut aikaa koulupsykalle (yritetään käyttää ksikki keinot että koulussa onnistuisi) Näillä mennään, mutta siihen asti kun psykalle päästään tekisi mieli rajoittaa/kokonaan pois kännyä/pleikkaa.

Kirjoja/vihkoja kateissa, siksi opettajat antoivat huonoja arvosanoja kun eivät pysty arvioimaan! Ei siis pidä huolta tavaroista.

Uni/ruoka jokseenkin ok.

Itse rajoittaisin sitä kännykällä oloa ja pelaamista. Nuo on todella koukuttavia varsinkin pojalle. Ja poikia voidaan myös käyttää netissä hyväksi!

Kokeile laittaa rajoitus 1 tunti päivässä. Kännyköihin voi asentaa tuollaiset rajoitukset myös joita voit sitten omalla kännykälläsi seurata.

Sanot, että kun alkaa pitämään huolta tavaroistaan ja koulunkäynnistä saa sitten lisää peliaikaa.

Vierailija
10/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita keskustella teinin kanssa aiheesta rauhallisella hetkellä, ei kiihdyksissä tai kesken riidan. Kysy häneltä, mitä hän itse epäilee syyksi sille, että numerot ovat tippuneet. Kysy, onko hän käyttänyt vähemmän aikaa kokeisiin lukemiseen? Onko tunneilla vaikeampi keskittyä? Jos on, niin miksi? Tunteeko hän olonsa väsyneeksi?

Ei pidä oikoa liikaa mutkia suoraksi (tyyliin numerot tippuu -> kännykkä pois, tämä tuntuu rangaistukselta). Vaan todetaan yhdessä, että jos numerot tippuu, miten niitä voitaisiin parantaa. Sitä kautta voidan päästä kyllä samaan lopputulemaan, että raivataan tilaa läksyille ja kokeisiin lukemiselle juuri siltä kännykän käytöltä.

Tämä on ihan paras neuvo.

Juuri näin olen tehnyt!

Vierailija
11/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittaa,

Uni/ruoka jokseenkin ok.

Miten rankaiset sitä jos koti- tai kouluhommat ovat tekemättä? Vai päästätkö kuin koira veräjästä?

Vierailija
12/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla teini-iässä koulu lakkaa kiinnostamasta. Silloin kiinnostaa monesti ihan muut asiat, kuten kaverit, pelaaminen yms. Koulussa halutaan laiskotella ja kapinoida aikuisia vastaan. Aikuisten jutut tuntuvat tyhmiltä ja vanhemmat eivät tunnu tajuavan nuoren ajatuksia.

Toisaalta kuuluu siis ikään että kouluinnostus lopahtaa, mutta taustalla voi toki olla muutakin. Pojathan monesti alisuoriutuvat ihan pelkkää epäkypsyyttään, kun henkinen kehitys ei vielä ole niin pitkällä että kykenee hahmottamaan pidempiaikaisia syy-seuraussuhteita.

On hienoa että välität poikasi asioista ja hänen koulun käynnistään. Liika patistelu ja painostus saattaa kuitenkin kääntyä sinua vastaan kun nuori kapinoi.

Vierailija
13/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kännykät pois on kyllä huonoin ohje ikinä! nuoret ovat kiinni noissa vehkeissään,koko elämä siellä.

Nyt tekisin ihan semmoisen "leikin", "pelin" että hankkisin vanhoja lehtiä,ihan sama mitä,sitten liimaa ja pahvia,sakset. Poika pöydän ääreen ja HUOM! molemmat teette "aarrekartan" nimellä "missä olen 5v kuluttua" Ja siihen sitten lehdistä leikkaatte kuvia ja lauseita,mitä tämän 5v aikana tapahtuu. Leikkasi mitä leikkasi,liimasi mitä liimasi,mutta anna itse tajuta mitä pitää tehä kun kysyt että miten sinne päästään. Ja annat sen kysyä sulta saman kysymyksen.

Hän huomaa ettei se aikuisenkaan elämä niin helppoa ole.

Keppi ja porkkana toimii joskus. Lupasin nuorelleni lukiossa sata euroa siitä että nostaa ruotsin numeroa vitosesta ylöspäin. Teki töitä,sai nostettua,sai satasensa. Ammattikorkeassa selvisi ruotsin pakollisesta loistavasti ja oli tosi ylpeä itestään! Se oli sillä hetkell' sopiva porkkana joka kantoi kauemmas.

http://elearn.ncp.fi/materiaali/kukkasniemis/pofoon/Aarrekartta_tiivist…

kirjastossa on kirjakin,kysy!

Vierailija
14/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan paras neuvo.

Juuri näin olen tehnyt!

Meillä tämä toimi aina hetkellisesti muutaman kuukauden, sitten taantuma aikaisempaan tilanteeseen. Tätä jatkui muutaman vuoden. Itse ainakin huomasin että oli lähinnä motivaation puute, tähän auttoi kummasti kännykän pois ottaminen koska jos ei hoida "työtään" niin ei saa "palkkaakaan". Karuahan se on mutta ei tässä maailmassa mikään itsestään tipahda syliin vaan niiden eteen joutuu tekemään töitä, oli se työ sitten opiskelua tai muuta vastaava.

Vierailija
15/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittaa,

Uni/ruoka jokseenkin ok.

Miten rankaiset sitä jos koti- tai kouluhommat ovat tekemättä? Vai päästätkö kuin koira veräjästä?

Ap kirjoittaa,

En ole kai rankaissut tavallaan. Olen joskus laittanut pelit itse konkreettisesti kiinni ja katsonut kun poika tekee läksyjä ja se on ollut liian törkeää, ymmärrän. Nykyään kysyn koska aloitat. Poika ehdottaa 5-10 min päästä. Joskus tosiaan tekee näin toisella kertaa ei.

Voi miksi se koulun jälkeinen aika on niin vaikea tehdä niitä läksyjä!? Olen liian lepsu, mutta en tässä iässä lähde poikaa provosoimaan jotta ei tule sutta. Minä määrään kyllä, mutta ei mene kaikki silti ihan putkeen. Mun tarvitsee olla ilmeisesti johdonmukaisempi. On käynyt muutama lipsuminen, uhattu on ja sitten en ole vetänyt asiaa maaliin. Nyt täytyy tsempata!

Lupasin pojalle palkintoja hyvistä koulusuorituksista. Vähän aikaa meni hyvin ja nyt taas notkahti.

Äääähhh!!!!

(Sori typot, työstä kiireessä kirjoitan)

Vierailija
16/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää tuo sanonta "teini on teini" tai "Teinit on teinejä". Se kuulostaa just samalta, kun sanonta "pojat on poikia".

Vaikka on kuinka teini niin ei tuollainen suuri muutos käyttäytymisessä ole normaalia, eikä asian pitäisi antaa vain olla ja toivoa, että teini ehkä sitten jossain vaiheessa muuttuu paremmaksi. Tuo teinivaihe on niin tärkeä ihmisten elämässä ja vaikuttaa niin vahvasti tulevaisuudessakin, että siihen kannattaa puuttua jos näkee että jokin on pielessä.

Kuinka monta teiniä olet kasvattanut? Jotkut teinit vaan on kovapäisiä.

Vierailija
17/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa,

keskustelen tänään pojan kanssa, hartaasti!

Oletteko kokeilleet todo-listan tekoa.

Että poika esim. kirjottaisi joka ilta listan seuraavan päivän hommista ja noudattaisi sitä?

Jos tuossa iässä muisti pätkii ja keskittyminen huonia niin olisi selkeempää tsekata lapusta tms?

Apua alan jo olla epätoivoinen.

Vierailija
18/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin lämpimästä tutustumisretkeä ammattikorkeaan, yliopistoon tai johonkin todella cooliin työpaikkaan. Siellä paikalla joku aikuinen kertoo, mitä pitää osata jotta tälle kivalle alalle pääsee.

Tämä toimi hyvin veljeni tapauksessa. Näytimme millainen maailma aukenee, jos koulut käy kunnolla. Voitte tämän jälkeen käydä tutustumassa spurgujen elämään ja miettiä onko se kivaa.

Vierailija
19/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kirjoittaa, mulla ensimmäinen, ei kovapäinen poika, muutama diagnoosi, mutta ei niitä itse huomaa kun on tottunut ja toiminnot yritän tehdä tukemaan, esim maneerit on joskus olleet vaikeita. Siksi on puututtava hyvin äkkiä esim. haitalliseen käyttäytymiseen.

Mutta ihan normi poika, urheilee ja kilpailee on huumoria, komia kun mikä. Vähän sosiaalisia erityispiirteitä on, kavereita ei joka sormelle, mutta kuuluu urheilupiireissä joukkoon!

Vierailija
20/37 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ollu siitä vaan tuosta sanonnasta "teinit ovat teinejä",sama siis kuin "pojat ovat poikia" Vähätellään nuorta sanomalla alentuvasti nuo sanat! Ei tee hyvää kellekään,samalla luvataan että ole vaan tyhmä,olet teini/poika,niin kuuluu olla. Kummallista väheksyntää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi