Onko ongelmakäyttöä jos joka päivä juo 1-2 0,33 tölkkiä olutta ruuan kanssa?
Ja kyllä, määrä on tuo max 2 tölkkiä, riippuen mitä syö. Viikonloppuna/vapaillakaan ei kulu sen enempää.
Kommentit (24)
Ei, muuten esim. ranskalaiset, britit ja italialaiset ovat kaikki alkoholisteja.
No ei ole. Ei ole ongelmakäyttöä niin kauan kuin se ei aiheuta ongelmia.
Koetko itse asian jotenkin ongelmaksi kun täällä kyselet?
Minun nähdäkseni tuossa ei ole mitään pahaa tai vaarallista.
Kyllä 60 tölkkiä kuukaudessa kuulostaa mielestäni todella paljolta.
Muista porttiteoria!
Sitä paitsi olut ei ole ollenkaan välttämätön ihmiselle. Juo vettä ruuan kanssa, jos pitää olla kuplia, niin kivennäisvettä tai vichyä. Hanki kuplavesikone, niin tuleehalvemmaksi.
Onko olut alkoholitonta, vai 2,7 vai 4,5 vai 5,5 vai 8 prosenttista.
Siitähän se riippuu onko se vaarallsta juoda päivittäin. Toiset pitävät oluen mausta ja nauttivat sitä siksi ruuan kanssa, alkoholitontakin.
Olet alkoholisti kun joudut miettimäänkään asiaa. Kadotukseen päädyt.
Vierailija kirjoitti:
Koetko itse asian jotenkin ongelmaksi kun täällä kyselet?
Minun nähdäkseni tuossa ei ole mitään pahaa tai vaarallista.
Itse en koe. Puoliso narisee asiasta.
On ongelmakäyttöä jos tapahtuu joka päivä. Selkeä merkki siitä ettet pysty olemaan ilman alkoholia vaan himoat sitä niin paljon joka päivä että pitää ainakin pienen määrän saada. Alkava riippuvuus. Jos ei olisi ongelmaa, tulisi helposti päiviä ilmankin olutta.
Ja tarkoitatko 1-2 tölkkiä per atria vai päivässä? Ja jos per ateria, montako ateriaa päivässä?
Juon oluen silloin tällöin.
Puoliso ei ole kokenut selvää päivää aikoihin. Popsiessaan niitä rauhoittavia lääkkeitään.
Vierailija kirjoitti:
On ongelmakäyttöä jos tapahtuu joka päivä. Selkeä merkki siitä ettet pysty olemaan ilman alkoholia vaan himoat sitä niin paljon joka päivä että pitää ainakin pienen määrän saada. Alkava riippuvuus. Jos ei olisi ongelmaa, tulisi helposti päiviä ilmankin olutta.
Ja tarkoitatko 1-2 tölkkiä per atria vai päivässä? Ja jos per ateria, montako ateriaa päivässä?
Per päivä, niin kuin aloituksessakin sanoin max 2tlk.
Vierailija kirjoitti:
Kai se voi maksalle olla ongelma?
Ei siitä terveelle aikuiselle mitään haittaa ole. Ainakaan sellaista ei ole kyetty osoittamaan. Joissain tutkimuksissa jopa pieni päivittäinen alkoholiannos edistää terveyttä. Erittäin tärkeää kuitenkin on pysyä siinä hyvin pienessä määrässä.
Ruokajuomana alkoholia kuuluukin käyttää, mutta ehkei nyt ihan joka aterialla kuitenkaan...
Vierailija kirjoitti:
Ruokajuomana alkoholia kuuluukin käyttää, mutta ehkei nyt ihan joka aterialla kuitenkaan...
En joka aterialla käytäkään.
Ei se nyt tietenkään ongelmakäyttöä riippuvuusmielessä, mutta ehkä turhan kaloripitoista ruokajuomaa päivittäin nautittavaksi. Jos paino-ongelmia ei ole ja lompsa kestää verottajan rikastuttamisen, en näe mitään ongelmaa.
Pitkän päälle voi olla kropalle ongelma: turhaa jatkuvaa pientä rasitusta maksalle ja turhia kaloreita kurkusta alas. Viimeisimpien tutkimusten mukaan minkäänlaisella alkoholin käytöllä ei ole terveyshyötyjä, vain -haittoja: haittojen suuruus sitten taas riippuu kulutetusta määrästä, sukupuolesta ja geeneistä ynnä muista elintavoista.
Riippuu muustakin kuin oluen määrästä (jos kyse 1-2 0,33 keskioluesta), saako ongelmaksi rasvamaksan ja maksakirroosia alkuun vai ei. Syö makaronia, ranskalaisia, makkaraa ja karkkia lisäksi niin onnistuu. Jos olut päivässä on ehdoton pakko, jos unohtamaan ei pysty, ilman ei voi olla, tuntuu olevan alkoholistinen juomistapa tulollaan
Jos nuo on pakko saada, olet alkoholisti siinä mielessä, että et voi olla ilman. Nykyisin henkinen riippuvuus on tärkein kriteeri alkoholistia määriteltäessä. Toki maksa voi vähän vaurioitua, vaikka varsinaisesti sosiaalisia ongelmia ei vielä olisikaan. Jos pysyy tuossa kahdessa, ehkä se vielä on ok. Oma on elämäsi.
ei