Kysymys teille, joilla on siisti koti
Olen järjestellyt ja siivonnut nyt koko aamun, noin kolme tuntia, eikä talo ole vieläkään kokonaan siisti. Tavallisina päivinä ehdin välttämättömimmät kotityöt ja kaaos ja pöly valtaa kodin.
Miten te, joilla on siistiä, ehditte tehdä kaikki kotityöt, käydä töissä, hoitaa lapset ja harrastukset?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vähän tavaraa = vähän sotkua
Hyvä pointti mutta eik suurempi ongelma ole se, mikä on luettavissa ap avauksesta. Hän siivoaa ja samalla kun muut jatkavat sotkemistaan. Vai itsekseenkö ne tavarat paikkoja sotkevat?
Vähän tavaraa, niille kaikille paikka ja siivousrutiinit. Laitan illalla ennen nukkumaanmenoa tavarat paikalleen ja otan esille seuraavan päivän vaatteet. Aamulla ei sitten tule kiireessä pengottua kaappeja, josta yleensä jää sotku.
1. Kaikille tavaroille oma paikka, jonne ne aina palautetaan käytön jälkeen
2. Perussiisteyden ylläpito niin lika ei pääse pinttymään
Eipä siihen muuta tarvita. Näillä ohjeilla riittää 5-30min siivousta per päivä ellei asu megakokoisessa kartanossa.
Järjestellään miehen kanssa joka ilta kodin tavarat järjestykseen jos niitä on päivän mittaan jäänyt lojumaan. Keittiön pinnat myös pyyhitään samalla. Yhdessä kun tekee, menee alle 10 minuuttia per päivä. Perusteellisemmin siivotaan viikoittain, imurointi myös kerran-pari viikossa.
Mies sotkee ja minä siivoan. Palkaksi saan n*ida naapurin Jukkaa olan takaa, kun mieheni sohvalla vain makaa.
Tavarat aina paikoilleen. Tiskit koneeseen. Vaatteet pyykkiin tai koriin jos voi vielä käyttää. Puhtaat pyykit telineeltä taittelen konmarin tapaan kaappiin.
Jos huomaan jossain likaa tai siistittävää niin teen sen heti.
Ylimääräisestä tavarasta pyrin hankkiutumaan heti eroon.
Jos jossain pitäisi parantaa, niin imurointi (imuroin kerran viikossa tai kahdessa)
60neliötä, 2 aikuista + pieni koira (josta ei lähde karvaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti mutta eik suurempi ongelma ole se, mikä on luettavissa ap avauksesta. Hän siivoaa ja samalla kun muut jatkavat sotkemistaan. Vai itsekseenkö ne tavarat paikkoja sotkevat?
Tämäpä se on ongelma, mies ei näe sotkuja. Hän osallistuu kyllä kotitöihin kuskaamalla lapsia ja tekemällä ruokaa, mutta hän on toivottoman sotkuinen. Kaikki siivoaminen jää minulle ja tästä ollaan kyllä keskusteltu.
Eli jos haluan, että koti on siisti, on minun siivottava itse. Tässä huushollissa se varmaan olisi ihan kokopäivähomma, koska aina täytyy aloittaa sotkujen järjestelyllä ennen kuin pääsee edes varsinaiseen siivoamiseen.
Ehkä täytyy karsia tavarat ihan minimiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä se on ongelma, mies ei näe sotkuja. Hän osallistuu kyllä kotitöihin kuskaamalla lapsia ja tekemällä ruokaa, mutta hän on toivottoman sotkuinen. Kaikki siivoaminen jää minulle ja tästä ollaan kyllä keskusteltu.
Eli jos haluan, että koti on siisti, on minun siivottava itse. Tässä huushollissa se varmaan olisi ihan kokopäivähomma, koska aina täytyy aloittaa sotkujen järjestelyllä ennen kuin pääsee edes varsinaiseen siivoamiseen.
Parempi neuvo: Lakkaa siivoamasta miehen jälkiä. Tietenkään se ei näe sotkuja, kun sinä siivoat ne pois. Jätä vaikkapa viikoksi siivoaminen kokonaan väliin niin taatusti huomaa. Jos ei vielä sittenkään huomaa, vie hänet näöntarkastukseen.
Mulla ei ole lapsia, mutta auttaa kun siivoat jonkin verran joka päivä. Esim maanantaisin imuroit, tiistaisin peset kylppärin jne.
OT: Meillä kotona oli AINA siistiä mutta eipä äiti muuta tehnytkään kuin siivosi pakkomielteisesti. Itse olen mieluummin vähän pölyisessä kodissa jos se aika on pois lapsilta.
Mikään sikolätti meilläkään ei ole mutta siivoaminen ja siisti koti ei ole tärkein asia kuten lapsuudenkodissani. Äitini piti pääkoppaansa kasassa siivoamalla ja järjestelemällä 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enäs lapsien mukaan otto siivoamiseen? - Kyllä ainakin oma vanhempani pitivät huolen etä me lapset ikä vaihe kerrallaan otimme osaa kodin siiseyden ylläpitämiseen.... - Kiva tietysti, että miehesi tekee ainakin ruokaa ja kuskaa lapsia.
Inhoan siivoamista, joten oma ratkaisuni on se, että ei sotketa, niin ei tule tarvetta millekään supersiivoukselle. Tavarat heti käytön jälkeen paikoilleen, roskat roskiin, astiat koneeseen jne, ruoan jälkeen heti tiskaus. Tavaran karsiminen myös auttaa. Kerran viikossa on siivouspäivä, jolloin imuroidaan, pyyhitään lattiat, pestään vessa jne. Meillä on eläimiä, joten tuo kerran viikossa imurointi ei riitä pitämään pölyttömänä, mutta ollaan todettu että se on ihan ok. Meillä on vuoropäiväjärjestely, joka toinen päivä toinen hoitaa lasten iltatoimet ja toinen tekee sillä välin siistinnän tarpeen mukaan.
Parempi neuvo: Lakkaa siivoamasta miehen jälkiä. Tietenkään se ei näe sotkuja, kun sinä siivoat ne pois. Jätä vaikkapa viikoksi siivoaminen kokonaan väliin niin taatusti huomaa. Jos ei vielä sittenkään huomaa, vie hänet näöntarkastukseen. [/
Ei huomaa, olen kokeillut! Hän ei vaan välitä, koska on keskittynyt tärkeämpiin asioihin. Tavallaan hänen kanssaan on vaivatonta elää, kun hän on niin suurpiirteinen. Hän ei vaadi minultakaan mitään siivoussessioita. Mutta itse haluaisin vähän siistimään kodin.
Siivoaminenhan tapahtuu kerran viikossa ja siihen osallistuu koko perhe. En ymmärrä 3 tuntia päivässä???
Enäs lapsien mukaan otto siivoamiseen? - Kyllä ainakin oma vanhempani pitivät huolen etä me lapset ikä vaihe kerrallaan otimme osaa kodin siiseyden ylläpitämiseen.... - Kiva tietysti, että miehesi tekee ainakin ruokaa ja kuskaa lapsia.
Lapset tekevät kun pyydetään, mutta aika vastahakoisesti. En saa heitä oikein yhdessä kanssani siivoamaan. Ottavat mallia isästään, heitäkään ei sotkuisuus häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Parempi neuvo: Lakkaa siivoamasta miehen jälkiä. Tietenkään se ei näe sotkuja, kun sinä siivoat ne pois. Jätä vaikkapa viikoksi siivoaminen kokonaan väliin niin taatusti huomaa. Jos ei vielä sittenkään huomaa, vie hänet näöntarkastukseen. [/
Ei huomaa, olen kokeillut! Hän ei vaan välitä, koska on keskittynyt tärkeämpiin asioihin. Tavallaan hänen kanssaan on vaivatonta elää, kun hän on niin suurpiirteinen. Hän ei vaadi minultakaan mitään siivoussessioita. Mutta itse haluaisin vähän siistimään kodin.
Mitähän ne "tärkeämmät" asiat mahtavat olla?
Vierailija kirjoitti:
Lapset tekevät kun pyydetään, mutta aika vastahakoisesti. En saa heitä oikein yhdessä kanssani siivoamaan. Ottavat mallia isästään, heitäkään ei sotkuisuus häiritse.
Olet liian lepsu. Taatusti alkaa siivous maittaa, kun esim. puhelin lähtee takavarikkoon, kunnes homma x on tehty tms.
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminenhan tapahtuu kerran viikossa ja siihen osallistuu koko perhe. En ymmärrä 3 tuntia päivässä???
Miten saa miehen, jota ei kodin siisteys kiinnosta, siivoamaan? Omasta mielestään hän osallistuu paljon kotitöihin.
Meillä 240 m2, kaksi aikuista ja kolme koiraa. Siivoojat käy kerran kuussa Noin 8 h. Imuroin yleensä kerran viikossa, olohuoneet ja ruokasalin ainakin, koska koirat oleilee siellä. Sohvat imuroin samoin kerran viikossa. Siivous ei ole minun suosikkijuttu, mieluummin hoidan puutarhaa, ratsastan ja ulkoilen muutenkin.