Kertokaa ohjeita Helsingissä autoiluun
Nimittäin muualla Suomessa minulla onnistuu täydellisesti, mutta Helsingissä riivaa jatkuvasti yksi asia. Kun moottoritiellä navigaattori näyttää että muutaman kilometrin päästä käännytään. En saa selvää millä kaistalla minun pitäisi olla. Sitten kun viimein tulee merkit että tämä kaista jatkaa suoraan ja pitäisi olla oikeanpuoleisella, ja pitäisi vaihtaa niin eihän sinne sovi kun siinä ihan vierellä menee auto, sen edessä menee auto, ja sen takana. Kuulostaa tietysti hölmöltä, että olisit pysynyt koko ajan oikealla. Mutta muistaakseni ne kaistat oli välillä todella sekavia. Ei nyt ole videota tallennettuna, niin en osaa tarkkaan sanoa missä ongelma oli. Ja joskus kun menin mielestäni ihan selvää suoraan jatkavaa tietä, siinä oli kaistan yläpuolellakin selkeä nuoli eteenpäin. Niin yhtäkkiä näkyy kun se kaartaa oikealle ja yläpuolella onkin kyltti jossa oikealle kaartuva nuoli. Mistä se siihen ilmestyi? Millä kaistalla pitää milloinkin ajaa sillä monikaistaisella tiellä?
Kommentit (14)
Älä stressaa kaistoista. Vastoin yleistä käsitystä, Helsingissä annetaan varsin hyvin tilaa kun jonkun pitää vahtaa kaistaa. On ilmeisesti opittu vähitellen sitä joustavuutta liikenteessä. Muualla Suomessa on paljon huonompaa.
Eli kun huomaat olevasi väärällä kaistalla, rohkeasti vain vilkkua ja alat tunkea autoasi sille toiselle kaistalle. Kyllä sitä tilaa saa kun selkeästi sen tilan ottaa.
Ilman sarvia ja hampaita, tee palvelus itsellesi ja ennen kaikkea muille ja jätä auto jonnekin kauas liityntäparkkiin.
Voitte alapeukuttaa minkä jaksatte mutta jos kuski ei kykene hahmottamaan perusasioita liikenteessä niin onko järkevää edes tarttua rattiin?
Vierailija kirjoitti:
Älä stressaa kaistoista. Vastoin yleistä käsitystä, Helsingissä annetaan varsin hyvin tilaa kun jonkun pitää vahtaa kaistaa. On ilmeisesti opittu vähitellen sitä joustavuutta liikenteessä. Muualla Suomessa on paljon huonompaa.
Eli kun huomaat olevasi väärällä kaistalla, rohkeasti vain vilkkua ja alat tunkea autoasi sille toiselle kaistalle. Kyllä sitä tilaa saa kun selkeästi sen tilan ottaa.
Eikö se mene jo liikenneturvallisuuden vaarantamisena tms jos alkaa työntää oman auton kulmaa vieressä ajavien väliin, jotka syystä tai toisesta ovat ilman mitään turvaväliä. Vaikka kuinka laittaisi vilkkua ja odottaisi heidän ensin itse antavan tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyrkkisääntönähän toimii että jos pitää kääntyä oikealle, niin oikeanpuolimmaisin kaista, vasemmalle niin vasemmanpuolisin.
Se helpottaa myös että reittiä katselee etukäteen Google mapsin streetview näkymässä.
Paitsi että jos tulee jotain moottoritietä ja pitää kehälle kääntyä, niin yleensä mennään silti oikealle, josta haarautuu rampit oikealle ja vasemmalle. Tai sitten käännytään oikealle ja se ramppi tekee koko kierroksen niin että päädyt vasemmalle.
Kyllä siinä on hyvä katsoa karttanäkymää vähän etukäteen että hahmottaa minkälaiset kiekurat on edessä. Ja ehkä katsoa liittymän numero ja mihin se navigointi ohjaa, sanooko se esim. Kehä I itään vai länteen ja sitten seuraa niitä opasteita.
Olen itse helsinkiläinen ja pärjään täällä kyllä tutuilla reiteillä. Mutta jos joskus pitää jonnekin Espooseen mennä, niin tarvitsen siihen navigointia ja joskus saatan ihan etukäteen kotona katsoa Googlemapsin Street Viewsta miltä ne liittymät näyttää luonnossa.
Lopeta uppaaminen. Eihän tuohon alkukommenttiin ole mitään sanottavaa. Miten ihmeessä joku nyt täällä voisi oikeasti opettaa ajamaan Helsingissä sellaisen, joka ei sitä osaa?
Jata auto Vantaan puolelle ja mene junalla Helsinkiin.
Ihan oikeasti. Mulla on tuttava, joka ahdistuu "ruuhkassa" ajamisesta (on Ahvenanmaalta). Niinpa asioidessaan Helsingissa ottaa hotellin Vantaalta, jattaa auton sinne parkkiin ja hurauttaa junalla Helsinkiin. :D
Siis sillä ei ole mitään väliä onko autoja vieressä vai ei. Kaistanvaihto tehdään ruuhkassa niin, että oman auton nokka vieressä ajavan takaosan kohdalle ja vilkku päälle, takana tulevasta ei tarvi silloin välitää mitään.
Kätevintä on yleensä ajaa toiseksi oikeinpuoleista kaistaa. Ei tarvitse vaihtaa kaistaa, jos oikeanpuoleisin sattuu muuttumaan poiskääntyväksi. Toisaalta ei tarvitse vaihtuu kuin yksi kaista, jos pitää poistua.
Tosin ainakin Goole Maps näyttää jo hyvissä ajoin tulevan liittymän kaistat ja mikä mihinkin suuntaan vie.
Helsingissä ajetaan ihan samojen liikenne sääntöjen mukaan ,kuin muuallakin.Autoilijat ovat kohteliaita,muistat laittaa vilkun ajoissa,etkä ryntäile suin päin.Hankalampaa ,se on ajella maalla jossa ei säännöt koske paikallisia.Fillareita joutuu varomaan kaikkialla,niillä ei ole itsesuojelu vaistoa lainkaan,vaan röyhkeys=a&O
Vierailija kirjoitti:
Siis sillä ei ole mitään väliä onko autoja vieressä vai ei. Kaistanvaihto tehdään ruuhkassa niin, että oman auton nokka vieressä ajavan takaosan kohdalle ja vilkku päälle, takana tulevasta ei tarvi silloin välitää mitään.
No miten ne muut autot antavat tilaa, kun niillä on edessä ja takana autoja, ihan lähellä?
Hirveä kiire on, seuraaviin punaisiin valoihin asti...
Nyrkkisääntönähän toimii että jos pitää kääntyä oikealle, niin oikeanpuolimmaisin kaista, vasemmalle niin vasemmanpuolisin.
Se helpottaa myös että reittiä katselee etukäteen Google mapsin streetview näkymässä.