Miten te muut herkkäihoiset huolehditte käsihygieniasta näin influenssan, koronaviruksen ja vatsatautien riehuessa?
Mulla nimittäin alkaa kädet vuotaa verta suunnilleen jo siitä, kun luen ohjeita Oikeaoppisesta Käsipesusta. En voi käyttää saippuaa kuin harvoin, märän ihon hinkkaaminen on takuuvarma ihottuman aiheuttaja, ja ylipäänsä jatkuva pesu saa kädet vereslihalle rasvaamisesta huolimatta. Ei huvittaisi kortisonillakaan läträtä, mutta pakko kai se kohta on näin pandemian uhan takia.
Miten te muut allergiset, atoopikot tai muuten herkkäihoiset hoidatte tämän?
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/i…
(ohjeet pesuun mm. THL:n sivuilta)
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Kädet pitää rasvata perusvoiteella pesun jälkeen. On vanhentunut ohje että atooppinen pitäisi välttää vettä.
Ei valitettavasti auta. Vesi ja varsinkin saippuapesu kuivattavat eikä rasvaaminen pesun jälkeen riitä, iho on ehtinyt jo ärtymään pesusta siinä vaiheessa. Kokeiltu on, harmi kyllä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kädet pitää rasvata perusvoiteella pesun jälkeen. On vanhentunut ohje että atooppinen pitäisi välttää vettä.
Ei valitettavasti auta. Vesi ja varsinkin saippuapesu kuivattavat eikä rasvaaminen pesun jälkeen riitä, iho on ehtinyt jo ärtymään pesusta siinä vaiheessa. Kokeiltu on, harmi kyllä. Ap
Ja siis toki pesen käsiä usein parhaani mukan, mutta toistuva huolellinen saippuapesu noiden virallisten ohjeiden mukaan ei onnistu, vaikka kuinka rasvailisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis toki pesen käsiä usein parhaani mukan, mutta toistuva huolellinen saippuapesu noiden virallisten ohjeiden mukaan ei onnistu, vaikka kuinka rasvailisi. Ap
Laitan öljyä ensin, sitten pesu saippualla, kuivaus pyyhkeeseen 1, huuhtelu kuumalla, kuivaus pyyhkeeseen 2, uudestaan öljyä ja päälle käsidesiä. Saippuana Le chat, iho kestää parhaiten, tavallinen ei-atooppinen iho. Pyyhkeet vaihdan päivittäin.
Mulla kädet alkavat muistuttaa paahteessa kuivunutta savipeltoa, jos laitan käsidesiä. Ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin pestä kädet riittävän usein. Olen joskus turvautunut suihkutettavaan haavanpuhdistusaineeseen, jos ei ole päässyt käsienpesulle. Myös puhdistuspyyhkeet käytössä.
Pesun jälkeen laitan suihkutettavaa ihoöljyä.
Käytän herkän ihon käsisaippuaa ja usein lisäksi oikeaoppisesti (eli riittävästi) käsidesiä. Kun käsidesiä käyttää oikein, hoitaa ja suojaa se käsien ihoa.
Mä pidän ohuita käsineitä kodin ulkopuolella.
arvaa monta kertaa sairaanhoitaja pesee käsiään töissä ja läträä käsidesillä, rasvaukseen ei ole töissä aikaa... oli ihottumaa tai ei.
Kirvelemätön haavanpuhdistusaine saattaa olla vähän käsidesiä hellävaraisempi.
Varmaankin olisi hyvä pitää hansikkaita, mikäli käsiä ei kärsi pestä.
Olen itse atoopikko, jota perusvoiteet eivät paljoa auta. Olen ruokavaliolla oireeton, satunnaiset kuivat alueet hoidan bepanthenilla, jota laitan paljon ja usein.
Marseille -nestesaippuat ilman lisäaineita sopivat minulle, atoopikolle, oikein hyvin.
https://www.stockmann.com/product/extra-pur-pink-grapefruit-nestesaippu…
Käsidesi on hellävarainen, kun sitä käyttää oikein.
T: 6, joka on hoitaja
Vierailija kirjoitti:
arvaa monta kertaa sairaanhoitaja pesee käsiään töissä ja läträä käsidesillä, rasvaukseen ei ole töissä aikaa... oli ihottumaa tai ei.
Oliko tarkoitus osoittaa myötätunnon puutetta vai vähätellä ap:n ongelmaa?
Minulla ainakin atooppinen ihottuma pahenisi tuolla tyylillä avohaavoiksi. Johan se on terveysriski puolin ja toisin. Toivottavasti et tee verta vuotaen työtä sairaiden parissa.
Jos sinulla on vain vähän kuivat kädet ja joku hassu rupi, et tiedä atopiasta mitään.
Pesen vaan normaalisti. Kädet on myös tosi kuivat ja tihkuu välillä verta kämmenselistä, mut ei voi mitään. Kaikkeen tottuu. Kädet myös kestää paremmin, kun oon vaan "kovettanut itseni" enkä rasvaile ollenkaan. Tietyn vaiheen yli, kun pääsee, niin helpottaa. Alkuun saattaa tuntua, että pakko rasvata, ei pärjää ilman, mutta sen yli kun sinnittelee, niin helpottaa jossain kohtaa. Kylmällä ilmalla tumppujen käyttäminen auttaa. Jos kulkee ilman hanskoja, sen huomaa käsissä pian.
ohuita kertakäyttömuovihanskoja ruuanlaitossa ym missä pystyy. Säästyy ehkä yksi pesu?
Käsienpesuöljy esim apteekista sebamed.
Orionin karbamidivoide aikas hyvä mulle ollut talvella.
(Carbalan plus, xylitolia,glyseriiniä, sheavoita ja sitä carbamidia).
Ei paljoa saippuapesut auta, kun ovenkahvat, kopiokoneet, näppikset ja hiiret on pask aisia ja täynnä bakteereja. Lisäksi jotkut pärskii käsiin ja pinnoille avokonttorissa yök.
Pesemällä kädet herkälle iholle soveltuvalla pesuaineella. Eipä siihen mitään taikakikkoja ole.
Käytän käsineitä kaupassa. Vältän yleisiä ruokapaikkoja. Työntekijät rämpii kolikoita ja sitten kannetan paskanäpeillä ruokaa.
Kädet tulisi pestä välissä.
14 unohti:
Tuo a-derman repairing on kiva kyllä:
Ohut ja imeytyy sekunnissa, hajuton.
Epitheliale ah duo
Ultra repairing cream
Antimarks.
Eli korjaa pienten toimenpiteiden jälkeen.
A -dermalla muitakin päteviä tuotteita.
Apteekista.
Mimimoimalla ylipäätänsä kontaktit ja viettämällä mahdollisimman vähän aikaa yhteistiloissa.
Käsineet. KÄSINEET!
Nahkahansikkaat ovat aina ehdoton ulkona liikkuessa. Näppäimistö ja hiiri puhdistetaan 70% alkoholilla (spray) ennen käyttöä.
Sisällä voi käyttää puuvillakäsineitä -- mutta niiden tarkoitus on estää suora ihokontakti ja estää kontakti silmiin, nenään, suuhun, ilman desinfiointia välissä.