sijoitin rahojani osakkeisiin viime vuonna
Lehdet olivat uutisia täynnä, kuinka kaikkien pitäisi sijoittaa osakkeisiin, ja osakesäästötili on voittajien valinta. Nyt rahat -25%
Kommentit (44)
Niin. Ei ehkä kannata uskoa valtamediaa!
Nyt kun olen itse alkanut ottaa asioista selvää on järkyttävää miten paljon teille valehdellaan.
No noihan on ihan tuurista, hajautuksesta yms kiinni. Jos on vaan yhteen osakkeeseen sijottanu nii voi mennä vaikka 100% alas.
Markkinaa katsomalla luulisi olevan plussalla. Aika lyhyt aikajänne muutenkin sanoa mitään. Sinun ei tosiaan ehkä kannattaisi sijoittaa jos ymmärrys tuota tasoa. Oma sijoitusjänne n. 30v ja osingot huomioiden erittäin hyvin plussalla.
Miten sulla noin paljon on miinuksella? Itse olen ostanut osakkeita ja rahastoja ihan tämänkin vuoden puolella, ja plussalla ovat (toistaiseksi).
Et sitten huomannut tätä tärkeintä, mikä lukee aina ja joka paikassa: "historialliset tuotot eivät ole tae tulevista tuotoista. Rahoitusinstrumenttien arvo voi sekä nousta että laskea. On olemassa riski, ettet saa sijoittamaasi pääomaa takaisin"
Indeksi nousee joka vuosi 10 prossaa, eikä millään voi hävitä rahojaan niin kuin Einstein. Tästä se vaurastuminen vasta alkaa.
Heikosti oot sijoittanut kun minulla salkku on noin 35% plussilla vuoden takaisesta.
Eli on kulunut alle vuosi. Sijoittaminen on hiukan pitkäjänteisempää hommaa.
Some on ollut täynnä kaiken maailman neverhööd-sijoitusvalmentajien mainoksia jo muutaman vuoden. Se on takuuvarma merkki siitä, että kannattaa kohdistaa omat sijoituksensa kokonaan muualle tai ottaa rahat äkkiä ulos. Kun tavis-maket ja-sipet alkavat sijoittajiksi ja toistensa valmentajiksi, niin kupla on puhkeamassa.
Vierailija kirjoitti:
Some on ollut täynnä kaiken maailman neverhööd-sijoitusvalmentajien mainoksia jo muutaman vuoden. Se on takuuvarma merkki siitä, että kannattaa kohdistaa omat sijoituksensa kokonaan muualle tai ottaa rahat äkkiä ulos. Kun tavis-maket ja-sipet alkavat sijoittajiksi ja toistensa valmentajiksi, niin kupla on puhkeamassa.
Minne ne sitten sinusta pitäisi laittaa? Korkotuotto tilillä on se 0%. Kaikki käteiseksi tilille?
Ei "osakkeet" ole mikään yleinen juttu, että kun vaan laittaa "osakkeisiin" niin tulee rahhoo. On huonoja osakkeita ja on hyviä osakkeita. Itselläni nyt suurin osa ihan ok-osakkeita, mutta yksi paska osake on 50 prossaa miinuksella, jota aloittelijaidioottina menin hankkimaan turhan ison määrän. Tässä sitä nyt sitten odotellaan, että toivottavasti nousisi niin että pääsisi edes omilleen, paskassa tsägässä menee nurin koko lafka ja menetän sijoitukset. Mut sellasta se on.
Olen pari vuotta sijoittanut hyvin pienimuotoisesti ja tehnyt ihan kaikki virheet mitä voi tehdä. Mm:
- en ole katsonut osakkeen historiaa ja ostanut kalliilla ja sen jälkeen osake on mennyt alas
- olen ostanut liian surella kertaerällä kun mieluumin ostaa pienemmissä erissä ja saa näin ostoajankohtahajautusta
- olen myynyt liian aikaisin ja osake on noussut sen jälkeen paljon. Tätä virhettä toistanut liian monta kertaa
Nyt koen osaavani paljon, pari vuotta siihen meni mutta joka asiaan on oppiaikansa. Nyt istun käsien päällä ja odotan miten kurssit kehittyy.
Kannattaisi opiskella aihetta ennen kuin tekee mitään markkinoilla. Sanotaan, että jokainen maksaa oppirahansa jossain muodossa. Itse maksoin omani suht myöhäisellä markkinoille tulolla, mutta opiskelin pitkään. No, jälkipolveni ei tule kärsimään samasta virheestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei "osakkeet" ole mikään yleinen juttu, että kun vaan laittaa "osakkeisiin" niin tulee rahhoo. On huonoja osakkeita ja on hyviä osakkeita. Itselläni nyt suurin osa ihan ok-osakkeita, mutta yksi paska osake on 50 prossaa miinuksella, jota aloittelijaidioottina menin hankkimaan turhan ison määrän. Tässä sitä nyt sitten odotellaan, että toivottavasti nousisi niin että pääsisi edes omilleen, paskassa tsägässä menee nurin koko lafka ja menetän sijoitukset. Mut sellasta se on.
No miksi odotat etkä myy ja osta tilalle parempaa, millä on nousupotentiaalia? Omillesi pääsisit ehkä nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi odotat etkä myy ja osta tilalle parempaa, millä on nousupotentiaalia? Omillesi pääsisit ehkä nopeammin.
Koska sellainenkin ilmiö tullut tutuksi, että heti sillä hetkellä kun myyn jotain, niin se lähteekin heti nousuun ja sitten ottaa aivoon.
Mullakin tänään. Laskenu ihan kamalasti yhteisarvo sijotuksissa. Pian ne kuitenki taas vuoden parin sisään nousee takas, joten mikäs tässä.
Koska sellainenkin ilmiö tullut tutuksi, että heti sillä hetkellä kun myyn jotain, niin se lähteekin heti nousuun ja sitten ottaa aivoon.
Kuulostaa että sun osakkeet on kuin joku lottokone. Kyllä omia sijoituksia voi pikkuisen ennustaa mihin suuntaan menevät, kai olet perehtynyt omistamissa yrityksiin?
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ne sitten sinusta pitäisi laittaa? Korkotuotto tilillä on se 0%. Kaikki käteiseksi tilille?
S&P on noussut viimeisen 11 vuoden aikana 340%. Uskotko, että nousee jatkossakin? Moni piensijoittaja tuntuu uskovan, kun lähtee mukaan markkinoille tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepjep... Kannattaa odotella vuosikausia jonkun mudissa ryömivän lapun epätodennäköistä nousua (nyt siis -50%). Myy ja pistä pariin todennäköisimmin nousevaan yritykseen se raha ja vähennä myyntitappio verotuksessa.
Niinpä. Se ei pelaa, joka pelkää.