Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katkonaiset yöunet,tulen kohta hulluksi!

Vierailija
24.02.2020 |

Tätä on nyt jatkunut jo viikkoja. Nukahdan illalla ihan hyvin,mutta herään parin tunnin päästä jonka jälkeen nukun koiran unta siihen asti,että kello soi. Elämäntavat on kunnossa eikä vaihdevuodetkaan ole vielä ajankohtaiset,mutta joku tässä nyt mättää kun en saa nukuttua. Päivät menee sitten töissä ihan puoli valoilla ja pinna tiukalla eli jotain olisi keksittävä ja pian.
En haluais mitään unilääkkeitä ,mutta kohta varmaan on pakko niitä lähteä lääkäriltä anomaan vai olisiko sinulla joku luomu keino millä saisi nukuttua ?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö liikaa kahvia, alkoholia,teetä?

Vierailija
2/13 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoliikuntaa joka päivä, 1-2h. Johan uni maistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tarkista, että ei ole uniapnea. Se on yleensä tukevien ihmisten kohtalo, mutta itselläni johtui aikasemmasta välinenän murtumasta ja muuteskin kuivuu helposti. Asian voi tarkastaa kokeella. Antaa sulle laitteen, jota pitää kytkee vartaloon ja siihen tulee unitiedot.

2. Mene silloin kuin väsyttää. Eli heräät aikasin pakosta ja et mene päivällä nukkumaan. Ei yhtään ylimääräistä nukkumistuntia päivällä.

3. Kato, että ei ole stressiä. Et mieti töitä/parisuhdejuttuja/suunnitelmia. Ota sellainen hällä väliä asenne. Itselläni ei ole onneksi tän asian kanssa ongelmia, kun tälläne pessimisti: "Vituiks menee kuiteskin".

4. Ei liikaa hiilareita yöllä. Ei myöskään juomista, että ei vessas tarvi ravata.

Nää tuli nyt ekana mieleen.

Vierailija
4/13 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yöunet alkaa mennä katkonaiseksi, kun olen tosi uupunut, stressaantunut ja ylikierroksilla. Unettomuudesta olen kärsinyt vuosia ja on tullut kokeiltua runsaasti pillereitä siihen, mutta loppujenlopuksi ne ei ole ollut pitkäaikaisratkaisu.

Stressi/uupumus/ylikierrostilaan auttaa se, kun lepään riittävästi, ja keksin keinoja rentoutua. Minulla ylikierrostilassa auttaa kävelylenkit, hengitykseen keskittyvät tehtävät rauhalliset liikuntaharjoitukset (esim. joogaliikkeet). Yliväsyneenä ei kannata alkaa liikkua raskaammin, vaan silloin kun on virkeä. Kun minulla on uupunut olo, annan keholleni mahdollisuuden levätä. Jos uni ei tule silmään, lepäilen silti. Monesti sillä levolla ja kehon rauhoittumisella saa tuon ylikierrostilan laukeamaan ja unikin paranee.

Ruokavalio on ollut minulle tosi tärkeä unettomuudessa. Terveelllisesti syöminen, kofeiinin ja alkoholin välttäminen. Se ei ole yhdentekevää miten syö illalla. Jos syö hirveästi vaikka sokeria tai huonosti sulavaa ruokaa liian myöhään niin se voi kostautua huonompina yöunina.

Unihygieniakeinot on kanssa tärkeitä eli tavat jotka edistää unta. Ne ei ole mitään rakettitiedettä.

Vierailija
5/13 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita melatomiinia (aikuisella ainakin 3mg iltaisin) ei ole unilääke vain luonnollinen hormoni, jota elimistö tuottaa.

Vierailija
6/13 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tätä jo yli 10 vuotta. Aivot ovat oppineet heräämään joka yö samaan aikaan, noin puoli viisi. Sitten vain jännitän tuleeko uni vai ei.

Apteekista saa sellaista valmistetta kuin Sedonium ja sillä joskus nukahdan uudestaan. On valeriaanauutetta tms. Googlaa.

Vierailija
7/13 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin melko unetonta elämää yli kymmenen vuotta. Ei nukuttanut ja kun viimein nukahdin piti kohta herätä kuselle. Sitten taas tikkana pystyssä klo 5. Järki oli päästä lähteä. Ei mulla auttanut muu kuin työstä poistuminen.

Vierailija
8/13 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mitä tarkoitat. Minulla mys paljon tuollaista. Monesti en nuku edes "koiranunta", vaan valvon aamuyöstä alkaen. Harvassa on edes kohtuulliset yöt. Ei auta ulkoilut tms. 814

Vierailija
9/13 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

unilääkkeillä saa huonolaatuista unta

Vierailija
10/13 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen sänky,tyyny ja peitto sinulla on ? Nekin vaikuttaa paljon siihen miten nukkuu.

Onko mitään ruumiillista syytä miksi heräilet? Joillakin voi olla uniapnea tai levottomat jalat taustalla.

Onko pahaa stressiä minkä kanssa et pärjää?

Vierailija
11/13 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

unilääkkeillä saa huonolaatuista unta

Osalla joo, esim. bentsoilla. Onhan se tavallaan unta, mutta lääke vaikuttaa unisykleihin niin että syvä uni häiriintyy

Vierailija
12/13 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöaikaisin unihäiriöihin suositeltiin apteekista Lunixenia. Valerianaa sisältää. Kaksi tuotetta myynnissä ja tämä oli se vahvempi. Nyt olen käyttänyt kuukauden ja tuntuu vähentävän heräilyä aamuyöllä. 

Vierailija
13/13 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaisia kokemuksia:

Kahvia mieluiten vain aamulla. Tällöin kropassa ei ole enää juurikaan kofeiinnia nukkumaan mennessä. mikäli juon lisäksi reilut/myöhäiset iltapäiväkahvit, nukkumaanmeno helposti myöhästyy.

Kevyttä liikuntaa, kuten kävelyä vähintään tunti päivässä, vaikka sitten osissa/hyötyliikuntana. Verenpaine, verensokeri pysyy myös parempana liikkumalla.

Mikäli pitää käyttää nukkumista avustavaa lääkettä, toimii minulla parhaiten Ketiapiini/Ketipinor 25mg. Tunti ennen haluttua nukkumaaikaa ja uni jatkuu yleensä 8-9 tuntia.

Mirtatsapiini lihottaa/lisää ruokahalua minulla.

Yleiset "pamit" unilääkkeinä eivät toimi minulla. Tuntuu, että pitäisi lisätä jatkuvasti määrää, että tehoaisivat ja se taas ei ole järkevää.

Mies 47