Nämä laitoksista/sijoituspaikoista karkailevat nuoret
Ovatko katoilleet jo kotona asuessaan vai vasta laitostuttuaan? Tulee vain mieleen, että eikö kotona olisi kuitenkin monesti parempi, vai mikä on ollut syy ettei nuori ole voinut asua kotona? Harvemmin noita kotona asuvia katoilee, ja tyypillisesti myös noiden laitosnuorten vanhemmat vaikuttavat kuitenkin ihan huolehtivilta tai ainakin huolestuneilta näissä katoamistapauksissa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi katoili ihan vaan laitoksista. Kotonaan on aina viihtynyt ja ollut sopuisa ihminen. Ei ollut vielä päihdeongelmainen kun aloitti laitoksissa, mutta alkoholisti hänestä tuli. Meillä ei ole kotona alkoholia käytetty kuten ei myöskään rikoksia ole harrastettu. Se on toinen mikä tuli sitten mukaan niistä piireistä.
Miksi päätyi laitokseen?
Vierailija kirjoitti:
Asuin nuorisokodissa 13-19 vuotiaaksi. Se oli parempi ratkaisu loppujen lopuksi kuin asua kotona, mutta jos ollaan rehellisiä sijaisperhe tai sukulaisilla asuminen olisi ollut parempi vaihtoehto minun kannaltani. Laitos on aina laitos. :/ Ja olin vähän ulkopuolinen sielläkin varsinkin nuorempana. Itse en käyttäytynyt huonosti vaan ongelma oli turvattomissa kotioloissa.
Kellepä laitoksessa asuminen olisi paras vaihtoehto? Tuskin juuri kellekään. Vain niin huonokuntoiselle vanhukselle joka tarvitsee hoitajia ja lääkkeitä sairaalamaisesti 24/7 ja sellaiselle ongelmanuorelle joka tarvitsee vankilan kaltaiset olosuhteet ettei kuole kadulle tms. Kaikille muille laitos on aina pahempi vaihtoehto kuin perheasuminen.
Vierailija kirjoitti:
Luin jokin aika sitten artikkelin laitosnuorten karkailusta. Siinä kerrottiin, ettei virkavalta etsi lastensuojelulaitoksista karanneita nuoria, "koska yleensä he karkaavat kohta uudestaan". Poikkeuksena tilanne, jossa nuorta epäillään rikoksesta. Nuori saattaa olla jopa kuukausia kateissa, ja vain omat vanhemmat etsivät heitä. Vanhemmilla tosin ei ole valtuuksia ottaa häntä kiinni. Poliisi lähtee paikalle vasta, kun lapsen sijainti on varma, ja hänestä on aikuisen ihmisen näköhavainto. Silloinkin poliisin saapuminen paikalle saattaa kestää niin kauan, että nuori on jo kerennyt kadota uudestaan, jos hän niin haluaa.
Se ei artikkelista ilmennyt, mitä poliisi tekee, jos tulee vihje, että laitoksesta karannut nuori saattaisi olla joutunut vakavan rikoksen uhriksi.
Katulapsia on Suomessakin. Kotia ei ole laitoksessa paha olla.
Vierailija kirjoitti:
Niin tätä siis juuri ajattelin ettei ihme jos karkailevat noista oloista, mutta miksi eivät voi asua kotona jos vanhemmat kuitenkin välittävät. Ap.
Esimerkiksi sen takia, että kotona jätetään kahdeksi viikoksi menenmättä kouluun ja sen sen jälkeen ostetaan jostain pussillinen väärennettyjä Rivotril-nappeja, vedetään niitä kaljan kanssa ja päädytään sairaalaan.
Ja sama uusiksi jonkun ajan kuluttua.
Tämä yksi esimerkki elävästä elämästä erään 15 veen kohdalla. Ei ole ainoa laatuaan, ja sitten on paljon muun tyyppisiä.
Ei laitokseen ketään huvin vuoksi laiteta.
Nämä on yleensä niitä nuoria, jotka on sijoitettu kodin ulkopuolelle jotta irtautuisivat huonoista ”kavereista”, päihteiden käytöstä ja kävisivät koulunsa loppuun. Ja ne karkailevat laitoksesta ei suinkaan laitoksen huonojen olojen takia, vaan päästäkseen ryyppäämää ja vetämään kamaa vanhojen kaveriensa kanssa. Samoin kuin ovat karkailleet kotona ennen sijoitustaankin.
Joten, ei. Ei olisi parempi olla kotona, vaan parempi olisi olla sijoituksessa jossain riittävän kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on yleensä niitä nuoria, jotka on sijoitettu kodin ulkopuolelle jotta irtautuisivat huonoista ”kavereista”, päihteiden käytöstä ja kävisivät koulunsa loppuun. Ja ne karkailevat laitoksesta ei suinkaan laitoksen huonojen olojen takia, vaan päästäkseen ryyppäämää ja vetämään kamaa vanhojen kaveriensa kanssa. Samoin kuin ovat karkailleet kotona ennen sijoitustaankin.
Joten, ei. Ei olisi parempi olla kotona, vaan parempi olisi olla sijoituksessa jossain riittävän kaukana.
Tuollaiset nuoret yhdessä samassa laitoksessa?? Joo ei. Sieltähän ne saa uusia narkkikavereita. Luoja mikä aivopieru...
Vierailija kirjoitti:
Asuin nuorisokodissa 13-19 vuotiaaksi. Se oli parempi ratkaisu loppujen lopuksi kuin asua kotona, mutta jos ollaan rehellisiä sijaisperhe tai sukulaisilla asuminen olisi ollut parempi vaihtoehto minun kannaltani. Laitos on aina laitos. :/ Ja olin vähän ulkopuolinen sielläkin varsinkin nuorempana. Itse en käyttäytynyt huonosti vaan ongelma oli turvattomissa kotioloissa.
Ja myös teidän osuus on iso, joiden kohdalla syy on vanhemmissa. Oon sanattoman pahoillani puolestasi, toivottavasti asiat ovat nyt hyvin.
Niin epäreilut kortit jaettu nuoruuteen.
se lääkeöverinuoreen viitannut aiempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja myös teidän osuus on iso, joiden kohdalla syy on vanhemmissa. Oon sanattoman pahoillani puolestasi, toivottavasti asiat ovat nyt hyvin.
Niin epäreilut kortit jaettu nuoruuteen.se lääkeöverinuoreen viitannut aiempi
Kunnolliset nuoret altistetaan laitoksessa narkkinuorten vaikutuksille? Vttu mikä systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset nuoret yhdessä samassa laitoksessa?? Joo ei. Sieltähän ne saa uusia narkkikavereita. Luoja mikä aivopieru...
Niin ku ei. Kato ku siellä laitoksessa ne ei pysty vetään. Juuri siksi karkaavat sieltä. Laitoksessa ne ois turvassa., jos vaan pysyissvätt siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei laitoksessa koskaan ohjattu kunnon terapiaan joten ahdistus puhkesi vasta näin kaksikymppisissä vanhemman kuoltua ja nyt etsiskelen psykoterapeuttia. En ole onneksi mihinkään aineisiin sotkeutunut ikinä vaan olen pysynyt raittiina ja kävin lukion ja yhen ammatin loppuun mutta nyt ei jaksa...
Kiitos sympatioista! Olen alkanut hakea apua nyt tosissani niin ainakin ollaan parempaan suuntaan menossa. Sanon vain neuvona jos täällä on laitosnuoria että hakekaa ajoissa apua, ei kannata laittaa laitoksen varaan asioita. Minuakin tarvi toisen ihmisen rohkaista että osasin hakea diagnoosia ja muuta apua.
Tuttu nainen joutui tyttönä laitokseen koska liian vilkas... Sisko jäi kotiin äitille koska "helppo".
Ehkä ainoa ratkaisu tohon kohtaan. Silti tekee pahaa. Lapsi kokee olevansa väärä ja taakka...
No, laitostyttö on äiti, siskostaan en tiedä.
Ihan hienoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi katoili ihan vaan laitoksista. Kotonaan on aina viihtynyt ja ollut sopuisa ihminen. Ei ollut vielä päihdeongelmainen kun aloitti laitoksissa, mutta alkoholisti hänestä tuli. Meillä ei ole kotona alkoholia käytetty kuten ei myöskään rikoksia ole harrastettu. Se on toinen mikä tuli sitten mukaan niistä piireistä.
Miksi päätyi laitokseen?
Opettajien kanssa otti koulussa yhteen ja karkaili koulusta aina kun sinne oli viety. On autisminkirjolla oleva nuori ja kehitysviivästymä. Paljon erillaisia neurologisia ongelmia ja oikeastaan joka ikisellä osa-alueella oppimiskyvytön koska ei hahmota kuin tämän hetken eikä omaa mitään muistia. Nyt viime aikoina ollut myös itsetuhoinen ja leikellyt itseään koemielessä ja miettinyt it semurhaa. Nämä itsensä satuttamiset on selkeästi lapsen tapa harjoitella lopullista ratkaisua. On jälkihuollossa, mutta jälkihuollon sossut ei tiedä mitä tehdään kun nuori miettii henkensä riistämistä ja on alkoholisti. Heillä ei ole osaamista. Minä tietäisin mutta, minut on työnnetty syrjään. Kai sossut minun lapseni vielä tap paa. Veri olkoon heidän käsissään sitten, kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnolliset nuoret altistetaan laitoksessa narkkinuorten vaikutuksille? Vttu mikä systeemi.
Meidän laitoksessa suurin osa oli alkoholin suurkuluttajia ja sitten oli pari pilvenpolttajaa aina välillä (en tiedä vetivätkö muutakin, yksi jätkä ainakin antoi itsestään kuvan että saattaisi vetää) ja sitten olin minä joka ei edes tupakkaa polttanut. Kyllä kuitenkin mua puhallutettiin samalla lailla ja myös saattoi olla virtsatestejä. Tästäkin sain kuulla nälvintää muilta nuorilta ja siitä että opiskelin tunnollisesti.
T: tuo ylin 13-19 v laitoksessa kommentoija
Ei karkaillut kotoa, viihtyy siellä.
Nyt laitosaikana oppi alkoholin ja huumeet.
Tälläkin hetkellä omilla teillään eikä kukaan etsi.
Hyvässä uskossa haettiin huostaanottoa pienistä ongelmista. Nyt vaan toivon että selviää hengissä.
Lastensuojelu pahentaa ongelmia.