En kestä, jos tämä koronavirusepidemia kestää ja kestää ja mun unelmaloma Italiassa menee pieleen.
Olen pienituloinen lähihoitaja ja säästänyt kaksi vuotta unelmalomaani Italiassa. Ollaan miehen kanssa kokonainen kuukausi, koko huhtikuu Pohjois-Italiassa. Käydään Venetsiassa, Como- ja Garda-järvillä, Pisassa, Cinque Terren kalastajakylissä, Milanossa, Veronassa, Bolzanossa, Firenzessä ja San Marinossa. Näistä on jo varattu hotellitkin, auto myös vuokrattu.
Nyt Pohjois-Italiassa on koronaviruksen takia laajoja eristysalueita ja koska virus vasta löysi tiensä sinne, eikä ensimmäistä tartuttajaa tiedetä, eristykset ja poikkeustilanne voi kestää viikkokausia. Meidän unelmaloma on reilun kuukauden päässä.
Tarkistin jo vakuutusyhtiöstä, että tällainen koronavirusasia on asia, jota vakuutusyhtiö ei korvaa. Olisi pitänyt jo lomaa varatessa ostaa joku lisävakuutus ennen koronan ilmaantumista. Nyt ei sitä vakuutusta enää voi ostaa.
Lentoihin, majoituksiin ja autonvuokraan on mennyt melkein sentilleen 5000 euroa. Se on tähtitieteellinen summa meille. Tämän piti olla meidän 10v häämatka ja ollaan oikeasti säästetty aivan järkyttävän paljon. Siis oikeasti syöty joskus pelkkää kaurapuuroa viikonloppu!
Itkettää, suututtaa ja harmittaa sekin, että pitää olla näin "itsekäs" ja ajatella vain itseä. Virus on vakava asia ja ihmiset kuolevat siihen, eikä siinä mittasuhteessa kenenkään loma ole mitään. Silti, on aika epätoivoinen olo :(
Kommentit (78)
Matkustellut kirjoitti:
Voi teitä narsisteja. Ihmisiä KUOLEE tähän sairauteen ja te vingutte, kun lomanne menee pilalle. Noloa!
Ihan luonnollista, että harmittaa jos unelmaloma menee pilalle. Ei se tarkoita, että myötätunto uhreja kohtaan olisi yhtään vähäisempi.
Kuolleiden joukossa on opiskelukaverin sukulainen. Olen jumissa kampuksella, meitä on 50 tuhatta jotka emme pääse edes kotikaupunkeihimme, kohta tulee pääsiäinen joka on tärkein pyhä. Supermarketitkin kiinni, tyhjinä koska rekat eivät tuo tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä kuolee tällä hetkellä koronaan ja te surette teidän lomia... Miettikää hetki kuinka onnellisessa asemassa olette jos joudutte moisia murehtimaan.
Ihmisiä kuolee koko ajan nälkään ja sä suret et mitä keksisi päivälliseksi tai jos pihvi jäi raa’aksi. Mieti. Niinpä.
Eri
En ole surrut kertaakaan jos en keksi mitä söisin. Kuka helvetti tollaista suree??? Lihaa en syö, joten sen raakuus ei kiinnosta. Mitä pahaa siinä on jos tiedostaa kuinka hyvässä asemassa me täällä olemme?!
Suhteellisuudentajua vain yritän. Tänään on kuollut jo lähes 18 000 ihmistä nälkään. Ja kello on vasta 14. Korona on siihen nähden pikkujuttu. Ja saa tiedostaa, mutta saa myös surra lomamatkaa. Kuten saa sanoa ravintolassa, että ruoka ei vastannut odotuksia.
Missä vaiheessa kukaan on käyttänyt nälänhätää siihen että ”nyt meni lomareissu pilalle”? Sulla taitaa olla suhteellisuudentaju sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä kuolee tällä hetkellä koronaan ja te surette teidän lomia... Miettikää hetki kuinka onnellisessa asemassa olette jos joudutte moisia murehtimaan.
Ihmisiä kuolee koko ajan nälkään ja sä suret et mitä keksisi päivälliseksi tai jos pihvi jäi raa’aksi. Mieti. Niinpä.
Eri
En ole surrut kertaakaan jos en keksi mitä söisin. Kuka helvetti tollaista suree??? Lihaa en syö, joten sen raakuus ei kiinnosta. Mitä pahaa siinä on jos tiedostaa kuinka hyvässä asemassa me täällä olemme?!
Suhteellisuudentajua vain yritän. Tänään on kuollut jo lähes 18 000 ihmistä nälkään. Ja kello on vasta 14. Korona on siihen nähden pikkujuttu. Ja saa tiedostaa, mutta saa myös surra lomamatkaa. Kuten saa sanoa ravintolassa, että ruoka ei vastannut odotuksia.
Missä vaiheessa kukaan on käyttänyt nälänhätää siihen että ”nyt meni lomareissu pilalle”? Sulla taitaa olla suhteellisuudentaju sekaisin.
Ei olekaan, mutta ihmiset kitisee koko ajan turhista asioista, vaikka maailmalla tapahtuu ja kuolee. Se tässä oli pointti. Se, että suree lomamatkaa ei ole yhtään pahempi tai huonompi juttu kuin joku muu kitinä. Ja kenenkään on turha yrittää esittää pyhimystä.
Ymmärrän pikein hyvin harmituksen ap:llä. Täällä tulee vain paskaa ja kuraa niskaan, älä välitä. Itsellä on lennot maksettu Italiaan kesäkuussa, olin varannut jo hotellitkin, mutta onneksi sain peruttua enkä ollut maksanut etukäteen. Tarkkailen tilannetta. Jos pahenee, niin varmasti suoeat lennot lopetetaan Pohjois-Italiaan ja on mahdollisuus saada rahat takaisin. En pysty muuta lohduttamaan. Nythän tartunnan saaneita on jo Rooman seuduilla ja Italia on erittäin suosittu matkailukohde suomalaisille. Tilanne pahenee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Hölmö ap. Koronan kuolleisuus on kymmenkertainen influenssaan verrattuna eli 2-3% (influenssa 0,1%) ja sitäkin korkeampi jos ln perussairaus, perussairaan kuolleisuus oli 20% joidenkin alustavien tutkimusten mukaan.
Sinuna olisin KIITOLLINEN että väistän luodin jättämällä matkan väliin ja 5000e on pieni hinta että pysyy hengissä ja elossa.
En taju miten kukan kitisee tuosta, pitäisi olla helpottunut.
Eihän se 5000 € ole hinta siitä, että pysyy hengissä ja elossa. Vaan se on rahaa kankkulan kaivoon.
Joo, parissa kuukaudessahan tämä menee ohi... Oikeasti, kuinka tyhmiä ihmiset ovat? Koronavirus tulee riehumaan Kiinassa ainakin puoli vuotta ja parin kuukauden viiveellä sama muualla maailmassa.
Sehän on tavallaan kuitenkin kiva niille italialaisille, että olet Ap sponsoroinut heidän taloutta hieman. Siellä tämä virus kuitenkin vaikuttaa vahvasti talouteen, eikä turisteja tosiaan sitten ole. Pehmennät vähän tätä iskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Ei olekaan, mutta ihmiset kitisee koko ajan turhista asioista, vaikka maailmalla tapahtuu ja kuolee. Se tässä oli pointti. Se, että suree lomamatkaa ei ole yhtään pahempi tai huonompi juttu kuin joku muu kitinä. Ja kenenkään on turha yrittää esittää pyhimystä.
En esitä pyhimystä, kyllä minäkin valitan. Mutta ”vttu tätä koronaa kun pilas mun loman” ei eroa mun mielestä siitä kun joku sanoisi että ”perhana kun toi vaimo sai syövän ja sillä nyt pilas mun reissun”.
Mistään ei saa valittaa, paitsi jos on lapset luollutnälkään samana päivänä ennen kello 14.
No eikös ne sano "nähdä Rooma ja kuolla"?
Tuostahan tulee mielenkiintoinen kokemus, jos lentoliikenne vielä toimii ja hotellit on auki. Jos olette alle viisikymppisiä, koronatartunta aiheuttaa teille todennäköisesti vain parin viikon karanteenin viimeistään Suomeen palatessa. Matkatavaroihin vain mukaan hengityssuojaimia ja kumihanskoja, ja matkaan.
Hotellivaraukset ainakin pystyy yleensä perumaan etukäteen, jos alkaa vaikuttamaan siltä, ettei matka ole mahdollinen.
Mä kyllä ymmärrän sun harmin. Kuka elää tässä maailmassa tuhkaan siroteltuna: "Kun ne afrikkalaiset lapset näkee nälkää, niin munkin olo täytyy olla kurja"
Mun veikkaus on, että nyt vasta korona alkaa tän levinneisyyden. Muutama viikko ja se on joka maassa. Toisaalta uskon, että tutkijat painivat tällä hetkellä keksiäkseen koronaan lääkkeen/rokotteen.
Mun piti tällä viikolla varata matka Kreikkaan mutta nyt kyllä täytyy odotella ja katsoa tilannetta.
Senkus menet, meillä voi jopa olla tuuria ja sinä ja miehesi kuolla kupsahdatte sinne Italiaan. Mukavaa matkaa!
Mukavaa lomaa sitten kun ihmisillä naamarit kasvoilla ja ihmisjoukkojen välttelyä ja toisilla jo kertakäyttöhaalaritkin.Varmaan joku ihan pakko päästä hipsterikin tuo tuonkin sitten pk seudulle.
Noniin. Se siitä lomasta sitten. Lennot on peruttu ja tarpeetonta matkustamista pitää välttää koko Pohjois-Italiaan.
Nyt ei kyllä enää olisi intoakaan lähteä, sen verran on tuo Italian tilanne riistäytynyt käsistä.
Saadaan rahoja takaisin, ei ihan kaikkia kuitenkaan. Yli neljä tonnia joka tapauksessa. Loma siirretään johonkin toiseen väliin, huhtikuu huhkitaan sittenkin töissä.
ap
Ap tässä terve, tulinpa päivittämään yli vuosi sitten aloittamaani ketjua.
No ei lähdetty Italiaan, ei. Siirrettiin matka tälle vuodelle elokuuksi. Ei voitu uskoa, että epidemia jatkuu näin pitkään ja että tämän vuoden elokuukin voi olla liian aikaista. Vielä ei olla peruttu mitään ja olisi tarkoitus lähteä.
Ongelmia on matkassa miljoona. Ensimmäinen rokotekerta ehditään todennäköisesti saada. Mutta onko Italia edelleen kiinni? Tuleeko joku neljäs aalto? Ovatko majoitukset elokuussa enää olemassa, jos moni kaatuu kesän turistivähyyteen? Viime vuoden hotelleista kolme on jo konkassa.
ap
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9bb4d78a-832b-46e7-b77a-46f58b627cd8
Käsikirjoitus paljastettu, luvut nostetaan ylös.
Kannattaa tutustua mikä on matkatoimiston räätälöimä paketti. Siihen ei yleensä 5000 € välttämättä riitä. Itse olen tehnyt Island Hopping tällä tavalla useammassa maassa. Turvana todellakin se että jos jotain tapahtuu matkatoimisto järjestää kohteesta pois. Omatoimimatkailijan kohdalla on riskinä se että jos jotain matkakohteessa tapahtuu, sieltä on itse päästävä pois. Etusijalla kun ovat matkatoimistojen asiakkaat. Näkeehän sen nyt tässäkin että rahasi ovat menossa kankkulan kaivoon jos et matkalle mene kun matkakohteen vaihto-oikeutta ei ole.