Kauanko välttelisit perhettä, jossa ollut vatsatauti?
Ja perheestä yksi lapsi ei ole sitä sairastanut. Käsienpesu hygienia ym ei parasta luokkaansa oo.
Kommentit (11)
Riippuu tosi paljon. Jos olisi joku läheinen perhe, jota ei ole pitkään aikaan nähnyt ja olisi joku yhteinen tapaaminen sovittuna niin voitaisi tavata, jos kukaan ei enää ole taudissa. Jos taas joku lähellä asuva, jonka kanssa on helppo sopia toinen päivä, niin varmuuden vuoksi varmaan sopisin.
Myös vatsataudin rankkuudesta riippuisi. Jos on yhdet kerrat oksennettu niin eipä niin väliä, mutta olisin varovaisempi, jos on vuorokausi tai useampi oksenneltu.
Itämisaika on 12tuntia - pari vuorokautta.
Kiitos vastauksista. Olen ehkä vähän liia pelokas tuon taudin suhteen..meidän perheelle se ei muutaman sairauden vuoksi ole sitä, että pari kertaa oksennetaan ja se on ohi. Vaan se on aina vähintään yhdelle sairaala reissu, pahimmillaan ollut lapdi yksin eri paikassa sairaalassa ja vanhempi toisessa, toinen vanhemmista muiden lasten kanssa kotona sairastamassa..
ehkä jätämmä huomisen väliin, lapset kyllä pettyy ja isosti. Mutta kys perhe tulossa sinne myös vaikka tämä yksi sairastamaton nyt oireilee. ja ainakin osa tulee vaikka joutuisi joku jäämään kotiin sairastamaan.
Toki riski on että olemme taudin heiltä jo saaneet ennekuin heillä sairastu ensimmäinen..pelolla odottelen seuraavan viikon vielä.
Ja in on rikinsä että tsuti saadaan esim kaupasta/koulusta tmv, sielä on pakko käydä mutta ei käydä koskaan sisäleikki puistoissa ym.
Hyvä jos pystyt välttelemään ainakin kaksi viikkoa. Olen törmännyt vanhempiin, jotka kutsuvat leikkiseuraa lapselleen, joka on vatsataudissa kotona koska heidän lapsellaan on ollut tylsää viimeiset 4-5 päivää! Eikö olisi aiheellista kertoa, että heillä on ollut ikävä vatsatauti, joka taatusti vielä tartuttaa, eikä päinvastoin oikein kutsua toisia hakemaan tartuntaa? On mennyt maku itsekkäisiin ihmisiin! Älkää enää ihmetelkö, että vaikka kuinka olette sosiaalisia, niin ei tahdota olla teidän kanssa tekemisissä!
Täällä samaa pohtiessa..välttelisin viikon vähintään sen jälkeen kun viimenen selkeästi parantunut, kahteen viikkoon en menisi kylään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Olen ehkä vähän liia pelokas tuon taudin suhteen..meidän perheelle se ei muutaman sairauden vuoksi ole sitä, että pari kertaa oksennetaan ja se on ohi. Vaan se on aina vähintään yhdelle sairaala reissu, pahimmillaan ollut lapdi yksin eri paikassa sairaalassa ja vanhempi toisessa, toinen vanhemmista muiden lasten kanssa kotona sairastamassa..
ehkä jätämmä huomisen väliin, lapset kyllä pettyy ja isosti. Mutta kys perhe tulossa sinne myös vaikka tämä yksi sairastamaton nyt oireilee. ja ainakin osa tulee vaikka joutuisi joku jäämään kotiin sairastamaan.
Toki riski on että olemme taudin heiltä jo saaneet ennekuin heillä sairastu ensimmäinen..pelolla odottelen seuraavan viikon vielä.
Ja in on rikinsä että tsuti saadaan esim kaupasta/koulusta tmv, sielä on pakko käydä mutta ei käydä koskaan sisäleikki puistoissa ym.
Teidän tilanteessa kannattaa tietenkin jättää menemättä. Harmi ettei sairasteleva perhe tätä itse tajua tehdä.
Minun vastaukseni oli oman perusterveen perheeni näkökulmasta sellaisessa tilanteessa jossa sairastunut olisi tulossa meille kylään tai me heille.
T. 2
Tarttuu kaksi viikkoakin pinnoilta. Eli ainakin tuon mittaisen ajan pitäisin ennenkuin menisin perheen kotiin. Jossain muualla voisi nähdä kun oireet ovat kadonneet. Omaan kotiini ottaisin ehkä viikon jälkeen parantumisesta.
Kiitos. Juu täytyy kehitellä muuta tilalle..😣
Ap
itku kyllä lapsilla tulee, kauan on odottaneet ja jännittivät jo, saatiinko tartunta, voidaanko mekään mennä. Toki jos tässä joku alkais oireilla niin ei mentäisi mihkään.
Ap
Ainakin kaksi viikkoa.