Nyt keksin, miksen halua lapsia: en halua äidiksi mutta isyys kyllä kelpaisi!
Miten hitossa en ole tajunnut tätä aiemmin. Vanhemmuus alkaa kuulostaa todella houkuttelevalta, kun alkaa miettiä isyyttä omalle kohdalle (raskautta ja synnytystä lukuunottamatta):
- parin ensimmäistä viikkoa seurustelen vauvan ja puolison kanssa kotona ja ihailen pientä ihmistä
- jätän hyvillä mielin vauvan puolison hoitoon ja jatkan uraani kuin mitään ei olisi tapahtunut
- herään kerran yössä ruokkimaan vauvaa pullosta mutta kyllähän se imetys on ykkösjuttu, joten ei koske minua
-juoksen joskus vaunulenkkejä iltapäivisin
- lauantaisin sanon lempeästi puolisolle, että nuku sinä vain, minulla on homma hanskassa. Hyppyytän ja hoidan vauvaa yhden päivän viikossa.
- kun lapsi kasvaa, haen sen joskus päiväkodista kun ehdin mutta minulla on tärkeä ura ja pitkät päivät, joten pääosin en
-pidän kesäaikaan pari kuukautta isyysvapaata taaperon kanssa
-kun lapsi on vähän isompi, käyn sen kanssa joskus pyöräilemässä ja pelailemassa, kehotan harjaamaan hampaat ja syömään vihannekset
-kysyn koululaisilta onko läksyt tehty ja istun kentän reunalla katsomassa pallopeliä
-en koskaan huuda lapselle vaan olisin reilu ja turvallinen isä
Tällainen vanhemmuus kuulostaisi todella mieluisalta, ja kaikilta tutuilta sataisi ylistystä, miten mahtavan osallistuva isä olen.
Mistä voin ilmoittautua isäksi?
Kommentit (37)
Se on ihan teidän kahdenvälinen asia miten parisuhteessa haluatte jakaa nämä asiat. Minusta tuo teidän käyttämä "nainen hoitaa kaiken ja mies vaan lorvii" on aika idioottimainen. Toki jos itse siitä tykkäätte niin ihan vapaasti. Meillä tosin on vähän toisenlainen systeemi...
En samaistu tähän näkökulmaan kyllä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan teidän kahdenvälinen asia miten parisuhteessa haluatte jakaa nämä asiat. Minusta tuo teidän käyttämä "nainen hoitaa kaiken ja mies vaan lorvii" on aika idioottimainen. Toki jos itse siitä tykkäätte niin ihan vapaasti. Meillä tosin on vähän toisenlainen systeemi...
Karu totuus vaan on se, että suurimmissa osissa perheitä äiti hoitaa asiat tai sitten ne jäävät hoitamatta. Siksi lapsiperheissäkin usein erotaan, äiti ei vaan jaksa --> äidin taakka kevenee erossa, kun mies ottaa edes muutamiksi päiviksi lapsia joskus.
Unohdit nämä:
Maksat käytännössä perheen kaikki kulut
Siivoat aina koska vaimosi on niin uupunut
Menetät erossa puolet ominaisuudestasi ja lasten näkemisessä olet täysin eksän armoilla
Naisilla siinä on valitettavasti ne paskaduunit ensimmäiset vuodet, mutta kyllä semi isyyteen voi vaihtaa kun lapsi on vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit nämä:
Menetät erossa puolet ominaisuudestasi ja lasten näkemisessä olet täysin eksän armoilla
Nainenhan perheen kulut maksaa. Missä utopiassa sinä elät. Erossa kaikki jää miehelle ja lasten kanssa muutetaan vuokralle. Miestä ei kiinnosta tavata lapsiaan. Näin tämä menee oikeassa elämässä.
Työpaikalla yhdessä perheessä asiat hoidetaan niin, että mies jäi kotiin vauvan kanssa heti kun mahdollista. Aivan järkyttävää kuunneltavaa miten korkeasti koulutetut, muuten fiksut ihmiset halveksuvat sellaista järjestelyä ja haluavat päästä lusmusta työnvälttelijämiehestä eroon heti kun tulee takaisin. Epäillään myös huonopalkkaiseksi kun emäntä kerran pystyy elättämään.
En ihmettele ollenkaan sitä, miksi noin ei tehdä enempää.
Isän ei tarvitse myöskään miettiä, että kroppa muuttuu ja pers repeää. Ja jos isää alkaa haitata äidin raskausarvet, röllömaha, roikkutissit ja revennyt alapää, niin äkkiäkös sitä sitten vaan liukenee muualle...
Vierailija kirjoitti:
Unohdit nämä:
Mitä ongelmia nämä muka ovat? Raha on vain rahaa, sitä saa käymällä töissä. Sitä paitsi maksan jo nyt huomattavasti enemmän, koska palkkani on parempi ja mies oli jonkin aikaa opiskelija. Siivoaminen nyt kuuluu elämään muutenkin, eikä tarvitse asua kartanossa, jota joutuu siivoamaan kymmeniä tunteja kuussa, pieni asunto riittää oikein hyvin.
Ero ei ollut suunnitelmissa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Naisilla siinä on mvalitettavasti ne paskaduunit ensimmäiset vuodet, mutta kyllä semi isyyteen voi vaihtaa kun lapsi on vanhempi.
Mutta ei tarvitsisi olla, asiat voi oikeasti jakaa heti alusta asti. Kaikkihan eivät toki halua jakaa vanhemmuutta, mutta mitään syytä siihen ei ole, että naisen olisi muka pakko ottaa vetovastuu ekoiksi vuosiksi.
Lisäys: Et joudu stressaamaan lasten sairasteluista, koska vaativan työsi takia, vaimo jää aina kotiin hoitamaan.
Lähipiirissä valitettavan monessa perheessä se menee näin.
Just noista syistä en halunnut lapsia.
Raskaus, synnytys, imettäminen ja eritteiden kanssa läträäminen kammotti.
Toisekseen mieskin oli sitä lajia, että harmaa
arki ja ikävät hommat olis jääneet mulle. Isin kanssa olis piirrelty ja leikitty.
Joten ei kiitos.
Uuvun ja kyllästyn jo lapsiperheen kaaoksessa ja hälinässä sivusta katsojana.
Ruoho on aina vihreämpää. Tosiasiassa suurin osa naisista rakastaa olla lapsilleen se tärkein vanhempi eikä edes pystyisi toimimaan tuolla tavalla. Kaappitransmiehet ovat sitten asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Lisäys: Et joudu stressaamaan lasten sairasteluista, koska vaativan työsi takia, vaimo jää aina kotiin hoitamaan.
Niin, ja yleensähän työ ei ole vaativaa, vaan "vaativaa". Uskon että Nainen selittää työn vaativuudesta kun ei kehtaa sanoa muille että joutuu itse aina ollalasten sairastaessa niiden kanssa. Ei kehtaa kertoa ettei tasa-arvo toteudu heillä.
Toisaalta joo, koska kyllähän se lapsiarjen pyörittäminen kasautui vauvavuosina äitinä enemmän mun vastuulle. Toisaalta meillä on pelkkiä poikia, joten nyt kun ovat isompia, niin mies touhuilee heidän kanssa näitä perinteisiä poikien juttuja ja mä saan itselleni enemmän omaa aikaa. Mikään kotitalousihme tai muutenkaan kovin käytännöllinen mieheni ei ole, mutta tämän olen tiennyt jo ennen lapsia. Ja olen itsekin sortunut siihen äitien helmasyntiin eli tehnyt muiden puolesta. Tiedostan asian ja opettelen siitä koko ajan pois nyt, kun meillä ei pieniä autettavia taaperoita enää asu.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit nämä:
Täysin päinvastoin. Mies maksaa vain omat osuutensa, lasten kaikki kulut ovat naisen maksettavia. Helposti kymmeniä tonneja vuodessa tulee naiselle ylimääräistä maksettavaa. Mies vielä kehtaa päälle itkeä jotain parinsadan elatusmaksuja. Erossa mies ei suostu muuttamaan eikä neuvottelemaan mistään, uupunut äiti haluaa vaan tilanteesta äkkiä eroon, muuttaa äkkiä lasten kanssa pieneen vuokrakämppään eikä saa yhden yhtä huonekalua, kodinkonetta jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on henkilöt, joilla on ollut mahdollisuus kouluttautua haluamalleen alalle ja kyseiset henkilöt ovat vapaasta tahdostaan pariutuneet, mitä valitettavaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Unohdit nämä:
Lakatkaa suosimasta onnenonkija naisia. Kyllä Suomestakin löytyy vampyyreja ihan kuten muistakin maista. Ota töissä oleva nainen joka haluaa osallistua talouden pitoon. Jostain syystä miehet just haluavat niitä kukkaron tyhjentäjiä -.-
Kannattaisiko ennen lasten hankintaa keskustelle sen puolison kanssa millaista lapsielämää kumpikin kuvittelee elävänsä? Ellei pääse yhteisymmärrykseen asiasta, niin jättää ne lapset tekemättä.