Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Tutkimus: Suomalaisten arki on muuttunut ikävystyttävämmäksi ja raskaammaksi 2000-luvulla

Vierailija
24.02.2020 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006416957.html

Miten on? Ahdistaako ruuhkavuodet Tapaatko ja pidätkö yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa siitä että oikein odottaa että vaikka se korona tänne iskisi. Saisi vähän säpinää.

Palohälytykset on työpäivän kohokohta, harmi että yleensä vääriä.

Vierailija
2/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä allekirjoitan tämän. Moni asia huononi vuosituhannen alussa ja Suomen ilmapiiri muuttui oudoksi ja kovaksi. Tavarat ja vaateetkin huononivat laaduiltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin yllättynyt, miten moni kokee tuon tutkimuksen mukaan arkensa mielenkiintoiseksi. Suurin osa. Keittäjänä nämä tutkitut ovat. Jos se suunnattaisiin perheellisiin työssäkäyviin äiteihin, niin tulos olisi varmasti jotakin ihan muuta. Mielenkiintoinen arki. Harvoin.

Vierailija
4/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin yllättynyt, miten moni kokee tuon tutkimuksen mukaan arkensa mielenkiintoiseksi. Suurin osa. Keittäjänä nämä tutkitut ovat. Jos se suunnattaisiin perheellisiin työssäkäyviin äiteihin, niin tulos olisi varmasti jotakin ihan muuta. Mielenkiintoinen arki. Harvoin.

Perhaxxxnan oikoluku!! Siis keitähän nämä tutkitut ovat!

Vierailija
5/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei some ole syy miksi en tapaa sukulaisia tai ystäviä vaan se ettei vuorokaudesta ole tunteja tarpeeksi.

Sukulaisten luokse pk-seudulla julkisilla lasten kanssa menee yli tunti per suunta ja kun tulen töistä kotiin on tunteja vain kolme ja pitää lapset olla jo hammaspesulla.

Vierailija
6/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa siitä että oikein odottaa että vaikka se korona tänne iskisi. Saisi vähän säpinää.

Bussi jossa olin aamulla oli lähellä ajaa kolarin. Tuollaiset yllättävät vaaratilanteet jostain syystä saavat minut paremmalle tuulelle, vireämmäksi.

Elämä on oikeasti järkyttävän tylsää kun tuollaista tuntee.

Vierailija
7/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen odottanut että suuri meteori iskeytyisi Maahan. Myös supertulivuoren purkaus olisi paikallaan.

Vierailija
8/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei some ole syy miksi en tapaa sukulaisia tai ystäviä vaan se ettei vuorokaudesta ole tunteja tarpeeksi.

Sukulaisten luokse pk-seudulla julkisilla lasten kanssa menee yli tunti per suunta ja kun tulen töistä kotiin on tunteja vain kolme ja pitää lapset olla jo hammaspesulla.

Sama. Sukulaiset asuu 5km päässä. Meillä on kyllä auto, millä pääsisimme sinne kymmenessä minuutissa, mutta en halua että maapallo tuhoutuu minun takiani, joten menisin mieluummin julkisilla. No, julkisilla taas kestää se tunti suuntaansa, kun joutuu kiertämään keskustan kautta, minkä takia en sitten kerkeäkään enää ajanpuutteen vuoksi, joten on parempi vain jäädä kotiin.

Vierailija
9/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva nähdä, että kyseessä ei ole pelkästään oma kokemukseni.

Vierailija
10/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Sukulaiset asuu 5km päässä. Meillä on kyllä auto, millä pääsisimme sinne kymmenessä minuutissa, mutta en halua että maapallo tuhoutuu minun takiani, joten menisin mieluummin julkisilla. No, julkisilla taas kestää se tunti suuntaansa, kun joutuu kiertämään keskustan kautta, minkä takia en sitten kerkeäkään enää ajanpuutteen vuoksi, joten on parempi vain jäädä kotiin.

Aamukahvit näppikselle! Tässä oli kyllä vuosituhannen tekosyy sille, miksei halua tavata perhettään 🤣5 km matka ei taitu edes kävellen/pyöräillen?! 😂😂

Vierailija
11/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Tämä tuntuu paradoksaaliselta, kun ajatellaan kaikkia niitä uusia ajanviettotapoja, joita esimerkiksi teknologian kehitys on tuonut tullessaan”, Pääkkönen sanoo.

Tuo on lainaus tuosta tähän linkitetystä jutusta.

Tämä taas on muualta:

" Tutkimus: Ihmisen keskittymiskyky on jo lyhyempi kuin kultakalalla."

https://www.savonsanomat.fi/ulkomaat/Tutkijat-Ihmisen-keskittymiskyky-o…

Hesarin jutussa mainittiin, että 14-vuotiaatkin pitävät arkea raskaana ja koulutyötä liian työläänä.

Itselläni on aikuisena diagnosoitu ADHD, ja koulutyö oli mulle 90-luvulla liian rankkaa. Silloin ei ollut lääkitystä eikä tietoa oireyhtymästäni joten en osannut ottaa sitä huomioon.

Nyt aikuisena lääkittynä olen päässyt kokemaan sen eron miten paljon lääkitys helpottaa arkea. Se ei kuitenkaan ole mikään ihmelääke vaan korvaa aivoissa ainoastaan sen mikä normiaivoilta puuttuu. Eli pystyn eläytymään siihenkin, miten paljon esim. Somenselailu ja valvominen kuormittaa. Monesti tulee liikaa striimattua jotain Netflixiäkin yömyöhään.

Silloin kun olen laiminlyönyt itseäni valvomalla ja liialla virikkeiden tulvalla, arki tuntuu todella raskaalta ja työläältä. Joudun tietoisesti puuttumaan tekemisiini. Esim. Menen klo 20 tai 21 nukkumaan. Seuraava päivä on vähemmän työläs.

Kun taas räplään kännykkää vuoteessa myöhään, kas miten työlääksi seuraava päivä tai sitä seuraava muuttuu.

Vierailija
12/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamukahvit näppikselle! Tässä oli kyllä vuosituhannen tekosyy sille, miksei halua tavata perhettään 🤣5 km matka ei taitu edes kävellen/pyöräillen?! 😂😂

Äh, provohan tuo teksti oli. Ei kukaan ole noin tyhmä. Toivottavasti... =D

Vierailija
13/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni viikonloputkin on keksitty. Tuskin olet aina töissä.

Vierailija
14/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten saanti on muuttunut niin harvinaiseksi, että myös ruuhkavuodet alkavat olla tuntematon käsite.

Vierailija
15/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tässä yhteys kirjoitti:

”Tämä tuntuu paradoksaaliselta, kun ajatellaan kaikkia niitä uusia ajanviettotapoja, joita esimerkiksi teknologian kehitys on tuonut tullessaan”, Pääkkönen sanoo.

Tuo on lainaus tuosta tähän linkitetystä jutusta.

Tämä taas on muualta:

" Tutkimus: Ihmisen keskittymiskyky on jo lyhyempi kuin kultakalalla."

https://www.savonsanomat.fi/ulkomaat/Tutkijat-Ihmisen-keskittymiskyky-o…

Hesarin jutussa mainittiin, että 14-vuotiaatkin pitävät arkea raskaana ja koulutyötä liian työläänä.

Itselläni on aikuisena diagnosoitu ADHD, ja koulutyö oli mulle 90-luvulla liian rankkaa. Silloin ei ollut lääkitystä eikä tietoa oireyhtymästäni joten en osannut ottaa sitä huomioon.

Nyt aikuisena lääkittynä olen päässyt kokemaan sen eron miten paljon lääkitys helpottaa arkea. Se ei kuitenkaan ole mikään ihmelääke vaan korvaa aivoissa ainoastaan sen mikä normiaivoilta puuttuu. Eli pystyn eläytymään siihenkin, miten paljon esim. Somenselailu ja valvominen kuormittaa. Monesti tulee liikaa striimattua jotain Netflixiäkin yömyöhään.

Silloin kun olen laiminlyönyt itseäni valvomalla ja liialla virikkeiden tulvalla, arki tuntuu todella raskaalta ja työläältä. Joudun tietoisesti puuttumaan tekemisiini. Esim. Menen klo 20 tai 21 nukkumaan. Seuraava päivä on vähemmän työläs.

Kun taas räplään kännykkää vuoteessa myöhään, kas miten työlääksi seuraava päivä tai sitä seuraava muuttuu.

Niin siis jatkan vielä, että ADHD:ssa tylsyyden tunne on korventava. Tuntuu, että ihmiset ovat päässeet eläytymään ADHD-oireisiin kuormittamalla aivojaan liikaa. Mulla siis se tylsyyden tunne, hajottava kuormituksen tunne yms. tulee ns. tyhjästä.

Vierailija
16/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni viikonloputkin on keksitty. Tuskin olet aina töissä.

Niitä viikonloppuja on aika rajattu määrä. Vaikka käyttäisi kaiken vapaa-aikansa juoksemalla sukulaisiin niin ei niitä montaa kertaa vuodessa kutakin ehtisi tavata.

Ja yksinkertaisesti viikonloput on aikaa palautua töistä, kuka silloin jaksaa lähteä minnekään.

Vierailija
17/17 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/yli-500000-suomalaista-tekee-ilmai…

"Hätkähdyttävä tulos: Lähes 500 000 suomalaista tekee ilmaista työtä

Harjoittelu, kuntouttava työtoiminta, työkokeilu. Seuran selvitys on karu: talkootyöllä on monta nimeä."

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/aktiivimalli-jaavuoren-huippu-pysa…

"Aktiivimalli on vain jäävuoren huippu – Pysäyttävä kirje asiantuntijalta: ”Palkattoman työn määrä on räjähtänyt”

TE-toimiston virkailija paljastaa Seuralle, kuinka härskisti työnantajat hyväksikäyttävät ilmaista työvoimaa."

Nämä ovat 1,5v vanhaa tietoa, mennyt vain pahemmaksi nämäkin asiat vielä siitä.