Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ÄRSYTTÄÄ työnhaussa?

Vierailija
23.02.2020 |

Tässä pari esimerkkiä:

Tönköt nettihakujärjestelmät

"Kiitos hakemuksestani. Valintamme ei tällä kertaa osunut juuri sinuun"

Ikuinen hiljaisuus rekrytoijan puolelta (ei edes ^)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on LinkedInissä hyvin tarkasti kerrottu oma osaaminen ja koulutukseni.

Niin eikös vähintään kerran viikossa tule yhteydenottoja näiltä headhuntereilta, jotka tarjoaa mulle sellaista työtä alalta, josta mulla ei ole mitään kokemusta. 

Muutamaan tällaiseen yhteydenottoon olen erehtynyt vastaamaan, kun on soitettu. Puhelimessa olen sanonut selvästi, ettei minulla ole tästä aiheesta kokemusta. Headhunter on kuitenkin vastannut, ettei kaikkea tarvitse osata ja pyytänyt lähettämään cv:ni, jonka hän toimittaa sitten firmaan, joka hakee työntekijää.

Ikinä näistä ei kuule mitään takaisin. Jos se firma olisi itse suoraan minuun yhteydessä, osaisi kysyä oikeat asiat, mitä nämä headhuntersit eivät osaa kysyä.

Vierailija
22/33 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysellään paljon vapaa-ajasta, harrastuksista, mielenkiinnon kohteista, perhesuhteita, ystävistä, lomamatkoista, festareista jne mitkä eivät edes millään tapaa liity tulevaan työtehtävään eivätkä kuulu muille.

Tuo on oikeasti niin peestä. Minulta kanssa kysyttiin koska olen viimeksi ollut festareilla ja kun kerroin etten koskaan kosla siihen ei ole ollut varaa niin kiinnostus loppui heti siihen.

No herrantähden, opettele valehtelemaan! Äläkä koskaan kerro itsestäsi mitään negatiivista, kuten että olet köyhä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testit työhaastattelutilanteessa. Noissa tilanteissa on vaikea muistaa asioita kun aivot ovat keskittyneet siihen ”itsensä myymiseen”.

Vierailija
24/33 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin käydään rekryfirman haastattelussa, jossa 23-vuotias kauppatieteen kandi haastattelee tunnin paperista kysymyksiä lukemalla ärsyttävästi kiekuen.

Sitten päästään ehkä firman edustajan haastateltavaksi. Sitten toisen kerran firman haastateltavaksi, paikalla tällä kertaa myös joku toinen ihminen. Edelleen joka kerta samat kysymykset.

Kolmannella kerralla ihmetyttää jo ihan avoimesti, mihin tätä kuulustelukierrosta perus toimistoduunarin hommaan tarvitaan.

Mulla on vain hyviä kokemuksia rekrykonsulteista. Kukaan ei ole kiekunut, mitä ikinä se tarkoittaakin. Ja sehän on vain hyvä, että kaikille hakijoille on haastattelupohja valmiina kysymyksineen. Konsulteilta olen saanut hyvin lämmintä kohtelua, toisin kuin sitten joskus niissä yrityksien omissa haastatteluissa, joissa on tentattu epäystävällisesti ja aika kylmästi välillä epäasiallisuuksiakin. Jotenkin sen huomaa, että rekrytointia ihan työkseen tekevillä on ihmistaitoja ja kykyä saada haastateltavasta paljon esille mikä auttaa haussa etenemisessä. Ja kyllähän nuo konsultit yleensä ovat siinä 25-45-vuotiaita. Linkedinin perusteella yleensä kasvatustieteilijöitä tai hr-tradenomeja, kun olen käynyt katsomassa taustoja. Kauppatieteilijät on yleensä ihan muualla, esim bisneskonsultteina.

Olen saanut viimeisen 10 vuoden sisään kaksi kolmesta työpaikastani rekryfirman kautta ja ollut haastattelussa myös pariin muuhun.

Vierailija
25/33 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palikkatestit.....ihan typeriä kysymyksiä joihin pystyy vastaukset feikkaamaan riippuen siitä mihin tehtävään on hakemassa.

Kertoo jotain sinusta, että katsot aiheelliseksi feikata työnhaussa. Ja se tekoäly huomaa sen feikkauksen ja raportoi siitä.

T. 20 vuotta näitä testejä ja kyselyitä teettänyt ja kehittänyt

Vierailija
26/33 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ne työpersoonallisuuskyselyt ja päättelytestit on aina kivoja, ja niistä seuraavat keskustelut myös.

Itse olen kyllästynyt sen sijaan siihen, että rekryjärjestelmät prakaa, eli just kun liitän videon siihen, se järjestelmä jumittuu ja uudelleen ei saa ladattua.

Konsultit olleet fiksuja, useita kohdannut kun olen töitä hakenut. Hatunnosto heille.

Työnhaku on kyllä kovaa hommaa, eihän siitä pääse mihinkään. Mutta aina olen paikkani löytänyt onneksi.

Vierailija
27/33 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/yli-500000-suomalaista-tekee-ilmai…

"Hätkähdyttävä tulos: Lähes 500 000 suomalaista tekee ilmaista työtä

Harjoittelu, kuntouttava työtoiminta, työkokeilu. Seuran selvitys on karu: talkootyöllä on monta nimeä."

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/aktiivimalli-jaavuoren-huippu-pysa…

"Aktiivimalli on vain jäävuoren huippu – Pysäyttävä kirje asiantuntijalta: ”Palkattoman työn määrä on räjähtänyt”

TE-toimiston virkailija paljastaa Seuralle, kuinka härskisti työnantajat hyväksikäyttävät ilmaista työvoimaa."

Nämä ovat 1,5v vanhaa tietoa, mennyt vain pahemmaksi nämäkin asiat vielä siitä.

Vierailija
28/33 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palikkatestit.....ihan typeriä kysymyksiä joihin pystyy vastaukset feikkaamaan riippuen siitä mihin tehtävään on hakemassa.

Kertoo jotain sinusta, että katsot aiheelliseksi feikata työnhaussa. Ja se tekoäly huomaa sen feikkauksen ja raportoi siitä.

T. 20 vuotta näitä testejä ja kyselyitä teettänyt ja kehittänyt

Sen jälkeen kun "tekoäly" kehotti minua kymmenennen kerran peräkkäin ryhtymään ammattikirjailijaksi, niin olen siitä asti epäillyt ja kyseenalaistanut jokaisen tietokoneen analysoiman testikyselyn. Pitää olla hullu ja päästään vialla jos ryhtyy oikeasti sellaiseen työhön joka ei elätä. Kirjailija on hyvä esimerkki.

Vierailija
29/33 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin käydään rekryfirman haastattelussa, jossa 23-vuotias kauppatieteen kandi haastattelee tunnin paperista kysymyksiä lukemalla ärsyttävästi kiekuen.

Sitten päästään ehkä firman edustajan haastateltavaksi. Sitten toisen kerran firman haastateltavaksi, paikalla tällä kertaa myös joku toinen ihminen. Edelleen joka kerta samat kysymykset.

Kolmannella kerralla ihmetyttää jo ihan avoimesti, mihin tätä kuulustelukierrosta perus toimistoduunarin hommaan tarvitaan.

Mulla on vain hyviä kokemuksia rekrykonsulteista. Kukaan ei ole kiekunut, mitä ikinä se tarkoittaakin. Ja sehän on vain hyvä, että kaikille hakijoille on haastattelupohja valmiina kysymyksineen. Konsulteilta olen saanut hyvin lämmintä kohtelua, toisin kuin sitten joskus niissä yrityksien omissa haastatteluissa, joissa on tentattu epäystävällisesti ja aika kylmästi välillä epäasiallisuuksiakin. Jotenkin sen huomaa, että rekrytointia ihan työkseen tekevillä on ihmistaitoja ja kykyä saada haastateltavasta paljon esille mikä auttaa haussa etenemisessä. Ja kyllähän nuo konsultit yleensä ovat siinä 25-45-vuotiaita. Linkedinin perusteella yleensä kasvatustieteilijöitä tai hr-tradenomeja, kun olen käynyt katsomassa taustoja. Kauppatieteilijät on yleensä ihan muualla, esim bisneskonsultteina.

Olen saanut viimeisen 10 vuoden sisään kaksi kolmesta työpaikastani rekryfirman kautta ja ollut haastattelussa myös pariin muuhun.

Minullakin on ihan hyviä kokemuksia rekryfirmojen haastattelijoista. Sen sijaan työpaikkojen omilta haastattelijoilta olen joskus saanut aika ikävää ja tylyä kohtelua. Jotkut heistä eivät selkeästi ole tottuneet haastatteluihin ja saattavat senkin takia kysyä omituisia kysymyksiä tai olla jotenkin hermostuneita.

Vierailija
30/33 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetaan yli-ihmisiä. Eikä oma väki ole yhtään sen parempia. Typerät kysymykset aina.

Vierailija
31/33 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kuukausi ilmoitetun työn alkamisajankohdan jälkeen tullut sähköposti, jossa kerrotaan ettei valinta kohdistunut minuun. No aijaa, kääntäkää nyt vielä uudestaan veistä haavassa. Olin jo ehtinyt unohtamaan ko. työpaikan ja hakenut toista kun ei kuulunut haastattelukutsua tai mitään.

- Työpaikan vaihtamisen mahdottomuus. Työllistyin aikanaan 4 kk työttömyyden jälkeen, mutta nyt kun haluaisin vaihtaa paikkaa, en saa yhtään yhteydenottoa. Pelkät okapallot pyörivät taustalla. Luulin tosiaan työttömän työllistymisen olevan kiven takana, mutta vielä hankalammalta vaikuttaa työpaikan vaihto. Uskomatonta mutta totta :D

- Yleiset sympatiat mm. tuttavalle, jolla on AMK-insinöörin koulutus, ja joka on koulutusta vastaavassa työssä tälläkin hetkellä. Työpaikan vaihto mielessä. 20 hakemusta, eikä yhtäkään haastattelukutsua.

Vierailija
32/33 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä tehdään anonyymiä rekrytointia, ikäsi tai muu taustasi ei ole valintakriteerimme"

--> Hakulomakkeessa ei voi edetä, jos ei täydennä tutkintojen ja työhistorian päivämääriä

Vierailija
33/33 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kirjoitat huolella CV:n, sitten pastetat samat tiedot verkkolomakkeelle vielä eriksensä, mahdollisesti sellaiselle, joka viimeisellä sivulla vaatikin kirjautumisen/rekisteröitymisen palveluun ja näin tehdessä tiedot häviävät ja saat aloittaa alusta. Mitään kuittausta, siis edes automaattiviestiä, ei tule onnistuiko koko hakeminen edes.

Jos pääset haastatteluun, niin siellä on kaksi tai jopa kolme HR:n edustajaa, joilla ei ole mitään aavistusta mitä CV:ssä mainitut osaamiset ja tekniikat edes ovat, eivätkä he kyllä edes ymmärrä tehtävää mihin ovat rekryämässä. Soittelevat sitten jatkuvasti lisätietoja asiasta vastaavalta taholta, joka ei tietenkään voi tulla itse kertomaan asiasta. Haastattelijat hihittelevät keskenään ja keskustelu on lähinnä organisaation nykytilanteessa, puutarhanhoidossa ja harrastuksissa. Paikan saamiseen vaikuttaa eniten se, miten juttu luistaa.

Palkkauksesta keskustelu on arvausleikkiä. Ei kerrota mikä on tehtävään budjetoitu palkkahaarukka (...jos sitä edes on kun asiasta kysyminen saa aikaan kiusaantunutta vääntelehtimistä...) ja esitetyt summat joko torpataan pöyristellen tai hyväksytään hihitellen.

Jälkikäteen on vaikea sanoa, että kuka haastatteli ja ketä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme