Miksei saimaannorppia voi istuttaa Päijänteelle?
Eikö niitä kannattaisi levittää kahteen järveen?
Kommentit (37)
Ympäristö eli rannat vääränlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vastaajista olla ihan tosissaan? Siis onko jotain oikeita syitä, miksi näin ei voisi tehdä? Niitä ei riitä?
En tiedä. Kanta on ilmeisesti välittömän uhanalaisuuden rajamailla. Ehkä silloin on liian riskaabelia yrittää siirtoa.
Ja olin ihan tosissani siitä laatokannorpasta!
Eikö saimaaseen voida siirtää muualta lisää norppia?
saataisiin samalla uutta ja parempaa geeniä saimaalle.
Tuota on yritetty ja rantaan on istutettu sadoittain norppien viiksikarvoja. Jostain syystä sato on huono, vaikka tomaatinviipaleista voi kasvattaa tomaatteja.
Ei ole tietoa, mutta: saimaannorppien geneettinen monimuotoisuus on jo nyt hyvin matala, jos populaatio jaettaisiin niin se olisi vielä pienempi. Saimaalla pystyisi elämään norppia paljon nykyistä enemmänkin, joten miksi niiden olisi sen helpompi elää Päijänteellä? Toki erilliset populaatiot suojaisivat joiltain riskeiltä, ainakin taudeilta jotka nykyisellään voivat huonolla tuurilla tappaa kaikki norpat, mutta kokonaisuutena luulen että seuraus olisi vain kaksi pienempää populaatiota joilla menee molemmilla huonommin kuin nyt yhdellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vastaajista olla ihan tosissaan? Siis onko jotain oikeita syitä, miksi näin ei voisi tehdä? Niitä ei riitä?
En tiedä. Kanta on ilmeisesti välittömän uhanalaisuuden rajamailla. Ehkä silloin on liian riskaabelia yrittää siirtoa.
Onko muualla makenveden norppia? Paitsi Laatokalla, kuten joku viisas tuolla jo kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ne ui Laatokkaan?
Laatokalta löytyy jo laatokannorppa.
True story.
Eiköhän ne ole samaa perua molemmat lajit, kun meressä uiskenneellet norpat ovat aikonaan jääneet nalkkiin uusiin järviin.
Oon ite monta vuotta miettinyt samaa. Tosin kohteeksi olen suunnitellut Inarinjärveä, siellä olisi riittävästi jäätä ja lunta.
Miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muualla makenveden norppia? Paitsi Laatokalla, kuten joku viisas tuolla jo kertoi.
Baikalin norppa eli baikalinhylje fi.wikipedia.org/wiki/Baikalinhylje
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baikalin norppa eli baikalinhylje fi.wikipedia.org/wiki/Baikalinhylje
Saimaa-Baikal-Norppa-Get-Together ?
Aurajokke vois otta muutama norpa ni siäl uiskentelis muutki ku kännikala.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne olisi sitten Saimaannorppia.
Ei kanadanhanhi muutu suomenhanheksi tänne lentäessään. Eläinlajin nimi olisi edelleen saimaannorppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saimaannorppa on oma lajinsa. Eikä kykene lisääntymään muiden norppalajien kanssa. Luultavasti saimaaseen tuotuna uusi vieraslaji lisääntyessään ajaisi saimannorpan sukupuuttoon. Valtaisi niiden elintilan kilpaillessaan samoista resursseista. Söisi saimaannorppien kalat ja nappaisi parhaat pesäpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kanadanhanhi muutu suomenhanheksi tänne lentäessään. Eläinlajin nimi olisi edelleen saimaannorppa.
Suomalainen hanhi siitä tulee, jos se täällä elää.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ne ui Laatokkaan?
Laatokalta löytyy jo laatokannorppa.
True story.
Onko se komeampi?
Slaavilaiset naaraat on nätimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen hanhi siitä tulee, jos se täällä elää.
Zinc
Pitää ensin oppia puhumaan suomea jotta voi saada kansalaisuuden. Ehkä joku puhuva papukaija voisi yrittää, mutta hanhesta en usko sen onnistuvan.