Haluaisin kotisiivoojaksi mutta en kehtaa
kertoa siitä muille. Olen huomannut että olen kaikkein onnellisimmillani kun siivoan omaa kotiani. Minusta on mukava kun koti tulee vähän vähältä siistimmäksi ja puhtaammaksi.
Olen vähän yli nelikymppinen. Alanvaihto on edessä ja unelmoin nyt kotisiivoojan työstä. Minua kuitenkin hävettäisi sanoa muille, mitä teen työkseni. Aikaisemmin olen tehnyt luovaa työtä, ja minun luovaa työn jälkeäni ja omaperäisiä ideoitani on ihasteltu. Nyt olen kuitenkin kyllästynyt tähän luovaan työhön. En ole enää onnellinen tehdessäni sitä, ja apurahojen kerjääminen kyllästyttää.
Onko täällä muita kotisiivoojia? Miten työhönne on suhtauduttu ja elääkö ko. palkalla.
Kommentit (30)
Kannustan ap:ä olemaan siivooja.
Olin siivooja pari vuotta.
Mitä sitten?
Etsi paikkakuntasi uusosuuskunnat ja etsi ne, jotka mainostavat myös siivouspalveluja. Uusosuuskunnassa voit kokeilla kotisiivouksia ihan palkkatyöläisenä ja voit tehdä sen verran mitä haluat. Hyvällä tuurilla saat mukavia vakiasiakkaita. Oma sukulaiseni on tehnyt tuolla tavalla töitä vuosia ja hän jää lähiaikoina eläkkeelle. Eläkkeellä ollessaan hän aikoo pitää pari, kolme vakipaikkaa, joista tykkää ja joissa hänestä tykätään. Eihän kaikki asiakkaat ole mukavia, osa vaatii mahdottomia, mutta heidän luonaan sinun ei ole pakko käydä.
Tottakai kehtaat :) Ei kotisiivoustyössä ole mitään häpeämistä. Kuten moni jo totesikin, niin perusta vaikka toiminimi ja voit itse määritellä työaikasi ja kohteesi.
Itse asiassa meitä, jotka tarvitsisi luotettavaa kotisiivoojaa on paljon. Itse olen asianajaja ja teen aika pitkää päivää. Ei koskaan energiaa tai aikaa siivota. Tarvitsisin luotettavan siivoojan kahteen kohteeseen: omaan kotiini ja myös toimistolle. Toimistossa ei muita työntekijöitä ja vastaa pitkälti kotisiivousta (paitsi papereitani ei saa järjestellä eikä niihin saa koskea).
Pitääpä tosiaan ensi viikon aikana etsiä siivooja molempiin paikkoihin. Mieluummin yksi ja sama hlö...
F
Muutaman viikon tein näitä sijaisena, se oli mukavaa. Olisin tykännyt jatkaakin.
Joku käski pestä ikkunat, mutta ei saanut käyttää ikkunanpesuainetta, noin tehtiin, mutta ei taatusti tullut puhtaaksi.
Haittapuolena tosiaan että pelkään ihmisten haukkumista, vaikka näissä ei tullut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet nyt ihan ekaksi kokeilemaan johonkin kotisiivousfirmaan ja mieti sitten mitä teet.
Et taida tietää mitä on kotisiivous? Kotisiivoojia ei hankita mistään suurista firmoista, josta tulee joku nimetön vaihtuva epämääräinen siivoaja. Kotisiivoojaksi halutaan tuttua luotettavaa tyyppiä, jolle siivous on oppimisprosessi. Koulutusta ei tarvita, vaan hyvää siivoussilmää ja kiinnostusta siivoukseen.
Kyllä ne just ihan firmoilta hankitaan... Ja kuka ottaa kotiaan siivoamaan jonkun jolla ei ole koulutusta? Pitää tietää pesuaineet, pintamateriaalit jne. Ei sitä summassa siivota niinku kotona jollain Tolulla.
Firmoilta firmoilta, mutta isojen firmojen siivoojat ovat hyvin harvoin ammattitaitoisia. He ovat koulutettu työhön päivän verran jonkun yhtä hyvin koulutetun mukana ja sitten tulta päin vain. Heille on ihan sama minkälaiset välineet ovat, he tekevät juuri niillä mitä asiakkaalta löytyy ja jos asiakas ei huomaa pestä esimerkiksi pyyhkeitä, niin nämä isojen firmojen tyyppelit vetelevät paikat likaisilla pyyhkeillä. He eivät välttämättä myöskään osaa paria sanaa enempää suomea tai mitään muutakaan järjellistä kieltä, joten kommunikointi on mahdotonta. Asiakas ei voi myöskään selvittää työntekijän/tyläöntekijöiden taustoja millään tavoin, joten kotiin saattaa tulla ihan mitä vain tyyppejä.
Pienen ammattitaitoisen yrityksen tekijän taustatiedot voi tarkistaa, hän puhuu samaa kieltä, on (toivottavasti) käynyt alan koulutuksen ja kouluttaa itseään jatkuvasti muutenkin. Hän on ammattiylpeä ja kiinnostunut alastaan, yritys maksaa veroja ja vakuutukset ovat kunnossa. Hän on aina itse vastuussa tekemisistään ja asiakassuhteet ovat pitkiä.
Voisiko ap perustaa sellaisen toiminimi-pohjaisen yrityksen, joka sisältäisi kotisiivousta, järjestelyä ja pienimuotoista asuntojen stailausta, jos siis tuollaiseen ap:lla on kykyä ja taipumusta. Haluaisin palkata tuollaisen ammattilaisen kotiini, mutta en kehtaa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet nyt ihan ekaksi kokeilemaan johonkin kotisiivousfirmaan ja mieti sitten mitä teet.
Et taida tietää mitä on kotisiivous? Kotisiivoojia ei hankita mistään suurista firmoista, josta tulee joku nimetön vaihtuva epämääräinen siivoaja. Kotisiivoojaksi halutaan tuttua luotettavaa tyyppiä, jolle siivous on oppimisprosessi. Koulutusta ei tarvita, vaan hyvää siivoussilmää ja kiinnostusta siivoukseen.
Kyllä ne just ihan firmoilta hankitaan... Ja kuka ottaa kotiaan siivoamaan jonkun jolla ei ole koulutusta? Pitää tietää pesuaineet, pintamateriaalit jne. Ei sitä summassa siivota niinku kotona jollain Tolulla.
Firmoilta firmoilta, mutta isojen firmojen siivoojat ovat hyvin harvoin ammattitaitoisia. He ovat koulutettu työhön päivän verran jonkun yhtä hyvin koulutetun mukana ja sitten tulta päin vain. Heille on ihan sama minkälaiset välineet ovat, he tekevät juuri niillä mitä asiakkaalta löytyy ja jos asiakas ei huomaa pestä esimerkiksi pyyhkeitä, niin nämä isojen firmojen tyyppelit vetelevät paikat likaisilla pyyhkeillä. He eivät välttämättä myöskään osaa paria sanaa enempää suomea tai mitään muutakaan järjellistä kieltä, joten kommunikointi on mahdotonta. Asiakas ei voi myöskään selvittää työntekijän/tyläöntekijöiden taustoja millään tavoin, joten kotiin saattaa tulla ihan mitä vain tyyppejä.
Pienen ammattitaitoisen yrityksen tekijän taustatiedot voi tarkistaa, hän puhuu samaa kieltä, on (toivottavasti) käynyt alan koulutuksen ja kouluttaa itseään jatkuvasti muutenkin. Hän on ammattiylpeä ja kiinnostunut alastaan, yritys maksaa veroja ja vakuutukset ovat kunnossa. Hän on aina itse vastuussa tekemisistään ja asiakassuhteet ovat pitkiä.
Kotisiivouksia ei aina tehdä asiakkaiden välineillä, vaan siivooja tuo omat.
Mielenkiintoista ainakin. Olin myös krs siivoojana.
Herkkä loukkaantumaan ei voi olla.
Onko palstalla ketään Helsingin seudulta, jota kiinnostaisi aloittaa yrittäjänä/kevytyrittäjänä kotisiivoustyöt?
Mulla olis yhteistyöideoita ja asioita jolla päästä alkuun yrittämiseen/kevytyrittämiseen.
Tää ei oo mikään huijaus tai rahastusjuttu. Ei mikään ketjuyrittäjyysjuttu tai alihankintahomma.
Laita viestiä kotisiivous@meiliboxi.fi
Yhteistyössä on voimaa. 😊
Onpa kiva lukea.
Kiitos.