tulossa vaativa toimepide, takana vaikea hoidollinen trauma
Ahdistaa. Olen viimein pääsemässä terveydelleni tärkeään toimenpiteeseen. Valitettavasti minulle on aikaisemmin tapahtunut (toisessa paikassa) terveydenhuollon ammattihenkilöstä johtuva traumaattinen tapahtuma. Tämä ammattilaisela ei ollut riittävästi ammattiaitoa ko. tilanteeseen ja hoidon seurauksena terveyteni oli ja hengeni oli vaarassa. En tehnyt asiasta valitusta, koska ammattilainen käänsi asian minun syykseni ja henkinen väkivalta mitä hän harjoitti, on vaikeaa todistaa. Tästä on seurannut se, että pelkään terveydenhuollossa tehtäviä toiminpiteitä, vaikka järjellä ymmärrän, että tämä tulevakin toimenpide on ihan eri kuin aiemmat ja että kyseessä on ihan eri ammattilaiset. Minulla on kamalia pelkotiloja tuon trauman takia, enkä pääse yli siitä. Psykologille jutteleminen ei ole auttanut.
Kommentit (8)
Ei ole aikaa ennen toimenpidettä, se aika on ihan lähellä. ap
Olisiko mahdollista saada jotain rauhoittavaa lääkettä ennen toimenpidettä? Saattaisin myös mainita hoitajalle/lääkärille, että toimenpide pelottaa. En ehkä puhuisi mistään hoitovirheestä tms., mutta että on tämmöistä traumataustaa. Varsinkin jos tuota lääkitystä haluaa, kannattaa soittaa ko. hoitopaikkaan jo ennalta.
Tuo rauhoittava on varmasti mahdollista saada. Mitä ihmettä teen tässä väliaikana? Ajatus laukkaa vähän jo liikaakin. Pelkään, että olen liian vaikea potilas ja hoitohenkilökunta suuttuu. Ihan hirveät pelot toimenpiteestä ja pitäisi yrittää vielä arkea pyörittää. Yritän järjellä rauhoitella itseäni. ap
Voisitko kertoa mihin toimenpiteeseen olet menossa? Auttaisi hahmottamaan mitä on edessä ja voisin ehkä neuvoa.
t. leikkaussali sh
Esitietoihin tuosta pelosta ja se rauhoittavan esilääkityksen tarve. Nykyään hoitohenkilökunta on todella hyvin koulutettu ja osaavat suhtautua myös pelkoon, sillä nämä potilaat ovat nykyään yleisiä. Koita ajatella kaikkea muuta sinne operaatioon asti.
Jotkut asiat on vain pakko suorittaa ja säilyttää usko meidän hyvään hoidontasoon, sillä monessa muussa maassa ei todellakaan ole näin hyviä valmiuksia kuin meillä terveydenhuollon osalta on.
nosto