Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingin agressiivinen liikennekulttuuri

Vierailija
23.02.2020 |

Olen monta kertaa nähnyt kummallisen ilmiön. Kun edelläajava on kääntymässä liikennevaloissa oikealle ja joutuu samalla väistämään suojatietä ylittäviä soi takana tulevan torvi. Kysyn miksi? Ei jalankulkijoita ajava voi ajaa puolen metrin päähän kiinni jalankulkijoista tai kääntyä suurella nopeudella. Nyt tiet eivät ole jäässä mutta entä kun ovat. Kuinka rivakka käännös kannattaa tehdä?

Ymmärtääkseni nämä varovasti suojatietä lähestyvät tekevät aivan oikein. Mistä joillekin on tullut kuvitelma että kääntyvä rikkoo jollakin tavalla takana olevan oikeuksia. Ja aivan turha lässyttää mistää liikenteen rytmistä tai sujuvuudesta. Se ei koske tätä asiaa. Toinen tapaus oli tämä iltsikassa ollut käräjäoikeuden päätös jossa ryhmttyessään kaistaa vaihtaneen naisen perään ajanut mies tuomittiin syylliseksi.

Nainen oli toiminut oikein. Käyttänyt vilkkua, varmistanut katveen ja pudottanut ajonopeuden jo 60km/t koska 50km/t alue oli aivan lähellä. Mutta kun lukee kommentteja tuntuu olevan suurimmalle osalle aivan mohdotonta ymmärtää kaistan vaihdon olevan täysin sallittua ja naisen menetelleen oikein tilanteessa. Vedotaan että nainen ajoi alinopeutta mutta mitä jos kaistaa olisi vaihtanut rekka joka on jo hidastamassa suuren massan vuoksi ennen 50km aluetta välttääkseen ajamasta ylinopeutta rajoituksen vaihtuessa.

Aina vedotaan liikenteen sujuvuuteen. Olisiko naisen pitänyt ajaa 90km/t eli 10kmy ylinopeudella ja jarruttaa sitten hetkessä 50km/t kohta alkavalla 50 alueella. Vain siksi että takana ajavan juntin ei tarvitse huomioida vieressä ajavaa kaistan vaihtajaa.

Mitä liikenteen rytmiin tulee se ei kärsi mitenkään jos on edes kohtalainen turvaväli niin että kaistan vaistajalle voi antaa tilaa. Mtta tämähän on mahdoton ajatus juntille joka toistelee pakonomaisesti liikenteen sujuvuutta eli ettei kaistan vaihtajaa tarvitsisi huomioida. Mitä varten teillä on sitten risteyksiä jos niitä ei voi liikenteen sujuvuuden vuoksi käyttää? Mutta suomalainen kokee kaistanvaihdon jollakin tavalla ohitukseksi.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla