Suhteellinen köyhyys lisääntyy Suomessa
Missä syy? Esimerkiksi nelihenkiselle perheellä tekee tiukkaa vaikka molemmat vanhemmat tienaisivat yhteensä 2000 euroa kuussa? Onko ongelma ihmisten holtittomassa rahan käytössä ja tuhlaavassa elämätavoissa vai jossain muussa? Pitäisikö shoppailu ja kulutus kieltää peräti lainsäädännöllä?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Syy on siinä että kaikki on niin kallista. Asuminen, sähkö, vesi, ruoka, vaatteet, polttoaine - kaikki hinnat nousevat koko ajan mutta palkat ovat jääneet jonnekin kauas taakse. Ei siitä palkasta paljon jää käteen kun siitä ensin menee verot ja sit maksaa kaikki nuo kulut, mahdollisesti vielä siihen päälle opinto- tai autolainan lyhennys, harrastusmaksuja, vakuutukset, kännykkä- ja nettilaskut jne.
Itse olen opettaja mut kaupasta on pakko ostaa punalaputetut ruuat ja joka kuukausi harkittava mihin on varaa, ei todellakaan voi ostaa kalliita vaatteita ja kenkiä lapsille. Ja just tän takia oon valmis menemään lakkoon, koska raskaasta työstä on saatava järjellinen korvaus jolla tulee toimeen!
Terveellinen ja laadukas hyvätasoinen ruoka on viimeinen adia josta kannattaa tinkiä.
Ensin jätetään pois kaikki tarpeetoonbturha kuten maksulliset harrastukset, lomamatkat, herkut, merkkivaatteet, kertakäytömuoti, viihde-elektroniikka, lehtitilaukset ja Netflixit. Esimerkiksi sitä uutta puhelinta ei tarvitse hankkia heti kun uusin malli ilmestyy ja vanhalla karvalakkimallin Nokialla pärjää myös ihan hyvin kun puhelimella ei tarvitse muuta kuin soittaa ja lähettää viestejä. Mieti voisitko vielä karsia menojasi ja pitää kirjaa siitä mihin käytät rahasi.
Nii no, perheen nettotulot kuulaudessa jossain 5000-6000e haitarissa, kaksi lasta, asuntolaina. Ei tosta nyt lasten harrastusten ja muiden kulujen jälkeen hirveästi jää, kaikki kun pitää maksaa ihan itse.
Salkku alkaa onneksi olla siinä kunnossa että pian voisi tarvittaessa maksaa lainan pois, jos se olisi järkevää.