Suhteellinen köyhyys lisääntyy Suomessa
Missä syy? Esimerkiksi nelihenkiselle perheellä tekee tiukkaa vaikka molemmat vanhemmat tienaisivat yhteensä 2000 euroa kuussa? Onko ongelma ihmisten holtittomassa rahan käytössä ja tuhlaavassa elämätavoissa vai jossain muussa? Pitäisikö shoppailu ja kulutus kieltää peräti lainsäädännöllä?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Syy on siinä että kaikki on niin kallista. Asuminen, sähkö, vesi, ruoka, vaatteet, polttoaine - kaikki hinnat nousevat koko ajan mutta palkat ovat jääneet jonnekin kauas taakse. Ei siitä palkasta paljon jää käteen kun siitä ensin menee verot ja sit maksaa kaikki nuo kulut, mahdollisesti vielä siihen päälle opinto- tai autolainan lyhennys, harrastusmaksuja, vakuutukset, kännykkä- ja nettilaskut jne.
Itse olen opettaja mut kaupasta on pakko ostaa punalaputetut ruuat ja joka kuukausi harkittava mihin on varaa, ei todellakaan voi ostaa kalliita vaatteita ja kenkiä lapsille. Ja just tän takia oon valmis menemään lakkoon, koska raskaasta työstä on saatava järjellinen korvaus jolla tulee toimeen!
Terveellinen ja laadukas hyvätasoinen ruoka on viimeinen adia josta kannattaa tinkiä.
Ensin jätetään pois kaikki tarpeetoonbturha kuten maksulliset harrastukset, lomamatkat, herkut, merkkivaatteet, kertakäytömuoti, viihde-elektroniikka, lehtitilaukset ja Netflixit. Esimerkiksi sitä uutta puhelinta ei tarvitse hankkia heti kun uusin malli ilmestyy ja vanhalla karvalakkimallin Nokialla pärjää myös ihan hyvin kun puhelimella ei tarvitse muuta kuin soittaa ja lähettää viestejä. Mieti voisitko vielä karsia menojasi ja pitää kirjaa siitä mihin käytät rahasi.
Nii no, perheen nettotulot kuulaudessa jossain 5000-6000e haitarissa, kaksi lasta, asuntolaina. Ei tosta nyt lasten harrastusten ja muiden kulujen jälkeen hirveästi jää, kaikki kun pitää maksaa ihan itse.
Salkku alkaa onneksi olla siinä kunnossa että pian voisi tarvittaessa maksaa lainan pois, jos se olisi järkevää.
Sehän ratkeaa sillä että köyhät painuvat hevon vttuun Suomesta.
Mä luulen että ihmisten vaatimustaso on noussut. Osa pitää itsestäänselvyytenä, että palkan pitäisi riittää kaikkeen - uusiin merkkivaatteisiin, jatkuvaan ravintolasyömisiin, hoploppeihin ym.
Me ollaan keskituloisia ja koen, että raha riittää pääsääntöisesti hyvin. Ei käydä koko ajan ulkona syömässä, vain joskus. Ja silloin se tuntuu luksukselta. Lasken ulkona syömiseksi myöskin noutopizzat, heset ym jotka toisille on ihan tavallista arjen kiireruokaa.
Jos pitää kulutuksen järkevänä, niin koen että keskituloinen voi viettää ihan mielekästä elämää.
Pienen kittarin jos perustaa niin se voi olla hyvä tulonlähde. Jos on useampia perheenjäseniä, niin ei tarvitse itse olla koko ajan kittarissa vaan voi olla vuoroin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän ratkeaa sillä että köyhät painuvat hevon vttuun Suomesta.
Keitä sä sitten mollaat ja mistä sä sitten saat ylemmyyden tunteesi?
Suhteellinne köyhyys on kyllä täyttä höpöhöpöä, työttömällä nyt ei vaan voi olla sama elintaso kuin keskituloisella.
Kyllä keksituloilla pärjää. Ja menot on aina suhteututtava tuloihin. Jos varat eivät riitä luksuselämään, sitten eletän sitä omaa elintasoa. Työttömyysraha ja muut avustukset ovat kyllä huippuluokkaa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Suhteellinne köyhyys on kyllä täyttä höpöhöpöä, työttömällä nyt ei vaan voi olla sama elintaso kuin keskituloisella.
Asumistuet kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keksituloilla pärjää. Ja menot on aina suhteututtava tuloihin. Jos varat eivät riitä luksuselämään, sitten eletän sitä omaa elintasoa. Työttömyysraha ja muut avustukset ovat kyllä huippuluokkaa Suomessa.
Tämäse ongelma on. Suomessa on niin suuret ruet että niistä riittää rahaa kaikkeen tarpeettomaan turhaan jota ilman on pärjätty tähänkin asti satoja vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuet kokonaan pois.
Tämä kyllä järkeistäisi asumista suomessa.
No ei kyllä tee tiukkaa jos nettotulot on 4000e ja lapsilisät päälle.
Vierailija kirjoitti:
Elätti taas jakaa viisauksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elätti taas jakaa viisauksiaan.
Mikä elätti...? Miehen tulot 1900e kk ja minun 1800e kk, 2 lasta eikä mitään tukia lapsilisän päälle. Kenen elätti minä olen?? Hyvin pärjätään noilla tuloilla.
Lapsilisät kannattaa sijoittaa lapselle.
Suhteellinen köyhyys saadaan parhaiten kuriin sillä että ajetaan kaikki rikkaat poistumaan maasta ja nostetaan keskiluokan verotus äärimmäiseen tappiin. Kaikki köyhtyvät seurauksena mutta suhteellista köyhyyttä ei enää olisi. Kaikilla olisi tulonsiirtojen ansiosta samanverran käytettävissä olevia tuloja. Päästään samalla eroon ikävästä työnteon vaivasta kun ei kenelläkään olisi enää motivaatiota siihen.
Vierailija kirjoitti:
Suhteellinen köyhyys saadaan parhaiten kuriin sillä että ajetaan kaikki rikkaat poistumaan maasta ja nostetaan keskiluokan verotus äärimmäiseen tappiin. Kaikki köyhtyvät seurauksena mutta suhteellista köyhyyttä ei enää olisi. Kaikilla olisi tulonsiirtojen ansiosta samanverran käytettävissä olevia tuloja. Päästään samalla eroon ikävästä työnteon vaivasta kun ei kenelläkään olisi enää motivaatiota siihen.
Vinkuintiaaneille on koti Vinkuintiassa
Katso millainen hallitus meillä on, niin ymmärrät miksi. Tämä sosialistihallitus hoitaa vain ulkomaalaisten asioita.
Vierailija kirjoitti:
Katso millainen hallitus meillä on, niin ymmärrät miksi. Tämä sosialistihallitus hoitaa vain ulkomaalaisten asioita.
Vihreäsosialistihallitus palkitsee työtä tekeviä verojen nostolla. Nyt nostetaan vihreiden utopioiden vuoksi polttoaineveroa. Suomalaiselle sosialistille ja vihreälle on tärkeintä moraaliposeeraus ja olla mielikuvituksessaan koko maailman tovereiden esikuva. Kuin suomalaisten taloudellinen hyvinvointi. Syntyvyys on romahtunut 1800-luvun nälänhädän vuosien tasolle mikä kertoo yhteiskunnan olevan syvässä kriisissä. Vihreäsosialisti korjaa asiaa kiristämällä verotusta ja kurjistamalla kaikin tavoin kansalaisten elintasoa.
Syy on siinä että kaikki on niin kallista. Asuminen, sähkö, vesi, ruoka, vaatteet, polttoaine - kaikki hinnat nousevat koko ajan mutta palkat ovat jääneet jonnekin kauas taakse. Ei siitä palkasta paljon jää käteen kun siitä ensin menee verot ja sit maksaa kaikki nuo kulut, mahdollisesti vielä siihen päälle opinto- tai autolainan lyhennys, harrastusmaksuja, vakuutukset, kännykkä- ja nettilaskut jne.
Itse olen opettaja mut kaupasta on pakko ostaa punalaputetut ruuat ja joka kuukausi harkittava mihin on varaa, ei todellakaan voi ostaa kalliita vaatteita ja kenkiä lapsille. Ja just tän takia oon valmis menemään lakkoon, koska raskaasta työstä on saatava järjellinen korvaus jolla tulee toimeen!