Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kylmettyminen ja flunssa

Vierailija
22.02.2020 |

Onko sinulla niin, että jos olet kylmissä olosuhteissa, sinulle tulee flunssa ehkä vuorokauden päästä? Minä en ole huomannut mitään tällaista. Onkohan "vilustuminen" vain kaupunkilegenda?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisin jokaisen avantouinnin päätteeksi kipeäksi en muuta ehtisi kuin olla kipeänä. Sairastan flunssan keskimäärin joka toinen vuosi. Tuosta kylmettymisen yhteydestä flunssaan on vähän ristiriitaista tietoa. Se on varmaa että pelkästä kylmyydestä ei voi flunssaa saada. Jos on jo altistunut viruksille voi ilmeisesti olla että kylmä alentaa vastustuskykyä hetkellisesti ja siten voi altistaa sairastumisille. En ole tästä tosin ihan varma nyt.

Vierailija
2/5 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen pakkasessa itseni palelluttanut ja sisään tullessa lämpiämiseen useampi tunti tai vasta kunnon saunomisen jälkeen tultuu normaalilta ovat niitä kertoja, jolloin en ole tullut kipeäksi. Ei vaikka olisin olisin ollut kintut kylminä jossain auton takapenkillä muutaman tunninkin. Pelkkä kylmä yksistään ei sitä saa aikaan.

Yleensä pikemminkin hyinen tuuli tai sisätiloissa paikka, johon vetää (ilmastointi huoneessa tai bussissa) saa puolusjärjestelmän sekaisin pelkkää kylmää paremmin. Onhan vetokin kylmän saamista, mutta se on jotenkin erilaista kuin pakkanen.

Minä olen niitä ihmisiä, joille silloin tällöin tulee suupieleen herpes. Pahimmat kelit saada se on tuuli, viima, veto tai suora auringonpaiste. Jokin aktivoi kropassa muhivan viruksen pukkaamaan rakkulaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen pakkasessa itseni palelluttanut ja sisään tullessa lämpiämiseen useampi tunti tai vasta kunnon saunomisen jälkeen tultuu normaalilta ovat niitä kertoja, jolloin en ole tullut kipeäksi. Ei vaikka olisin olisin ollut kintut kylminä jossain auton takapenkillä muutaman tunninkin. Pelkkä kylmä yksistään ei sitä saa aikaan.

Minulla oli vuosikaudet auto, jonka lämmitys ei toiminut kunnolla. Jalat olivat jäässä, kun ajoin pakkasella. Siellä pedaalien kohtalla oli hyvin kylmä, jos ulkonakin oli. Ikinä en tullut kipeäksi autoilun jälkeen. Ajoin siis satoja kilometrejä ja kovassa pakkasessa. Välillä oli pakko pysähtyä esimerkiksi kauppaan lämmittelemään, ja sitten vaihtaa sukat, mikä vähän lämmitti jalkoja. Asun Lapissa.

Vierailija
4/5 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virus selviää kylmällä iholla pitempään. 

Vierailija
5/5 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole niin, että jos uskoo vilustumisteoriaan, löytää elämästään esimerkkejä tämän uskomuksen tueksi. Jos saa flunssan ja alkaa miettimään, mitä on edellisinä päivinä tehnyt, kyllä keksii jonkin tilanteen, joka on sairastuttanut. Kuviteltuna syynä voi olla kauppareissulla kastuminen, kotona tuulettuminen tai lämpötilan muutos vaikkapa lomareissulta palattua. Sitten ei tule ajatelleeksi, että on muulloinkin ollut vastaavassa tilanteessa, eikä ole tullut kipeäksi.