Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vatsamielenosoituksen video "laihdutuskuuri ei voi olla kehopositiivinen"

Vierailija
22.02.2020 |

Onko muut katsonut?

Tuli paha mieli tuon naisen puolesta, ei selvästi ole kaikki ihan hyvin hänellä. Kiroilee kauheasti ja vastustaa henkeen ja vereen laihduttamista. Puhuu jatkuvasti syrjimisestä vaikka esim. minä en ole koko aikuiselämäni aikana huomannut, että lihavia syrjittäisiin.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai laihdutuskuuri voi olla kehopositiivinen!! Voihan anorektikkokin olla kehopositiivinen! 

t. läski

Vierailija
42/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää se, miten Tytti väittää, etteivät hoikat ihmiset joudu kärsimään ikävistä kommenteista samalla tavalla kuin lihavat, vaikka näin koko ikäni hoikkana eläneenä näkemykseni on kyllä aivan eri. Minua haukuttiin jo ala-asteella rimpulaksi, anorektikoksi, rääpäleeksi ja niin edelleen. Enkä todellakaan ollut edes laihimmasta päästä, lievästi alipainon puolella vain. En voi edes kuvitella millaisia haukkuja he saavat osakseen, jotka ovat luonnostaan todella laihoja. En vähättele sitä negatiivisuuden ja haukkujen määrää jota lihaviin ihmisiin kohdistuu, mutta toivoisin lihavan tajuavan, että yhtä lailla hoikka ihminen voi joutua arvostelun ja haukkujen kohteeksi. 

Mulla täysin samat kokemukset, tuon lisäksi on mm. aikuisena töissä sanottu päin naamaa että näyttäisit paremmalta jos olisit muodokkaampi etkä noin laiha. Miettikääpä jos vastaavan heiton menisi tokaisemaan lihavalle! Pahin ehkä oli, kun kärsin lapsettomuudesta ja siitäkin kuittailtiin, että varmasti johtuu liiallisesta laihuudesta. Tuossa kohtaa olin jo ihan normaalipainoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää se, miten Tytti väittää, etteivät hoikat ihmiset joudu kärsimään ikävistä kommenteista samalla tavalla kuin lihavat, vaikka näin koko ikäni hoikkana eläneenä näkemykseni on kyllä aivan eri. Minua haukuttiin jo ala-asteella rimpulaksi, anorektikoksi, rääpäleeksi ja niin edelleen. Enkä todellakaan ollut edes laihimmasta päästä, lievästi alipainon puolella vain. En voi edes kuvitella millaisia haukkuja he saavat osakseen, jotka ovat luonnostaan todella laihoja. En vähättele sitä negatiivisuuden ja haukkujen määrää jota lihaviin ihmisiin kohdistuu, mutta toivoisin lihavan tajuavan, että yhtä lailla hoikka ihminen voi joutua arvostelun ja haukkujen kohteeksi. 

Mulla täysin samat kokemukset, tuon lisäksi on mm. aikuisena töissä sanottu päin naamaa että näyttäisit paremmalta jos olisit muodokkaampi etkä noin laiha. Miettikääpä jos vastaavan heiton menisi tokaisemaan lihavalle! Pahin ehkä oli, kun kärsin lapsettomuudesta ja siitäkin kuittailtiin, että varmasti johtuu liiallisesta laihuudesta. Tuossa kohtaa olin jo ihan normaalipainoinen.

Ja lapsettomuudesta kärsivää lihavaahan ei saa kehoittaa laihduttamaan vaikka lihavuus aiheuttaa hedelmättömyyttä. Jenny+ -ohjelmassa Jenny sanoi Saaralle, että lapsettomuushoitoja ei anneta jos bmi on yli 35. Saara sanoi ettei halua laihduttaa ja "onhan toi aika perseestä".

Vierailija
44/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsettomuudesta kärsivää lihavaahan ei saa kehoittaa laihduttamaan vaikka lihavuus aiheuttaa hedelmättömyyttä. Jenny+ -ohjelmassa Jenny sanoi Saaralle, että lapsettomuushoitoja ei anneta jos bmi on yli 35. Saara sanoi ettei halua laihduttaa ja "onhan toi aika perseestä".

Saaralla vielä pco, jonka yksi keskeisimmistä hoitokeinoista on painonhallinta. Jos pco:n takia ei tiinehdy, on aika härskiä ajatella että yhteiskunnan pitäisi maksaa lapsettomuushoidot vaikka itse ei ole valmis tekemään yhtään mitään että perussairauden hoitotasapaino olisi hyvä.

Itse olen ollut sekä erittäin hoikka, erittäin atleettinen että kohtalaisen lihava. Jokainen ihminen joka on ollut sekä lihava että urheilullinen tietää että lihavana olo on yhtä helvettiä ja kärsimystä. Kaikenlainen fit and fat -juttu on silkkaa paskaa. Vaikka treenaisit kuinka, esim. juoksu tai punnertaminen vaan on tosi vaivalloista ja raskasta jos on ylimääräistä ihraa. Joogatessa läskit hannaa vastaan ennen kuin liikkuvuus etkä pysty tekemään sidontoja vaikka notkeuden puolesta pystyisit.

Luojan kiitos pääsin omista läskeistäni eroon kun ymmärsin lopettaa masennuslääkkeet ja päättää ottaa elämäni omiin käsiini.

"All bodies are good bodies" -ajattelu on silkkaa itsepetosta. Jokainen joka on joskus ollut oikeasti terve ja urheilullinen tietää sen.

Vierailija
45/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep - totuus on että lihavuuden seurausta voi olla esim. monirakkulaiset munasarjat, mikä puolestaan aiheuttaa lapsettomuutta. Usein todella ylipainoisilla naisilla on mm. epänormaalia karvankasvua kasvoissa, mikä on yksi merkki hormonaalisista ongelmista.

Vierailija
46/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tukenut pitikään kehopositiivisuutta ja seurannut monia kansainvälisiä aktivisteja, mutta nämä ylilyönnit ovat juuri se, miksi olen joutunut ottamaan askeleen taaksepäin tästä aatteesta..

Laihdutan tällä hetkellä itse - terveyssyistä, lääkärin ohjeistuksella, terveellisesti. En siis mitenkään sen takia, että haluaisin kehoni näyttävän erilaiselta, vaan terveyteni takia. Koen olevani siis edelleen hyvinkin kehopositiivinen - rakastan kehoani ja yritän pitää siitä huolta.

Mutta tämänkaltaiset somevaikuttajat saavat minut tuntemaan, että en voi olla sekä kehopositiivisuuden kannattaja, että pitää huolta itsestäni. Mielestäni tämä vie pois aatteesta, todella paljon. Kehopositiivisuudessa minun tulisi voida myös pitää huolta kehostani ilman syyllistämistä!

Vierailija
47/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katsonut, mutta olen kyllä huomannut, että monet todella ylipainoiset syyttävät muita, jos he haluavat laihduttaa.

Minulla on ylipainoa vielä reilu 20kg, sitten olen normaalipainon ylärajoilla, aloitustilanteessa oli matkaa 40kg tuonne. Minulla on muutama tuttu lapsen harrastuksessa, jotka ovat todella ylipainoisia, ovat reippaasti isompia kuin minä isoimmillani.

Aluksi minulta lähti tietysti vauhdilla painoa ja se näkyi minusta, varsinkin kun harrastuksessa oli parin viikon tauko, emmekä nähneet sinä aikana. He kauhistelivat, miten paljon olen laihtunut, että aionko kuihtua täysin pois, ei voi olla terveellistä laihtua noin nopeasti, onko mieheni käskenyt laihduttaa, on se kamalaa kun yhteiskunta luo paineita laihdutukselle jne. Eivät uskoneet, kun kerroin että ihan itse halusin laihduttaa, ovat sitä mieltä että yhteiskunnan vika, minunkin pitäisi rakastaa itseäni sellaisena kuin olen, ei kannata jatkaa jne. 

Minulla ei ollut mitään isompia terveysongelmia painosta johtuen, ainakaan vielä, vaikka painoa paljon olikin liikaa. Ainoastaan hieman koholla oleva verenpaine (ollut aikuisiästä lähtien tosin) ja hengästyin helpommin, mutta siihen ne jäivät. 

Uskon, että monet ovat kateellisia niille joilla on tahdonvoimaa laihduttaa, he haluaisivat pillerin, jonka ottamalla olisivat seuraavana aamuna laihtuneet, he eivät tahdo luopua mistään herkuista tmv. 

Vierailija
48/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jotenkin hirveän passiivis-aggressiivinen sävy tuossa videossa. Selkeästi itse uskoo noihin ajatusvääristymiinsä ja voimakkaat defenssit päällä.

Vierailija
49/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videolla "ylipaino ei ole neutraali sana" hän puhuu miten kyseistä sanaa ei pitäisi käyttää. Ei kai sitä ole haukkumasanaksi tarkoitettu vaan tarvitaan esim. terveydenhuollossa kun puhutaan optimaalisesta painosta?

Kannattaa käyttää ennemmin neutraalia sanaaa obesideetti.

Älä käytä ollenkaan sivistyssanoja, kun et osaa. Obesiteetti.

Vierailija
50/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, miksi kehopositiivisuus muka koskisi vain valaita. Taitaa hoikkiksilla olla ongelmaa itsensä kanssa, kun aina pitää muiden painosta jauhaa. Eikö hoikka olekaan onnellinen kun pitää muita osoitella sormella, jotta itse tuntisi olevansa parempi?

Koettakaa kuikelot hyväksyä itsenne, vaikkette yhtään täydellisempiä olekaan kuin lihavat.

Vierailija
51/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus syntyi vähän erilaisien ongelmien vuoksi, mutta vasta viime vuonna lihavuusdenialistit ovat omineet aatteen.

Jos jollainen on vaikka vammautunut jalka ja hän haluaa laittaa tynkään proteesin, niin ei saa olla enää kehopositiivinen?

Vähän sama kuin sairaalloisen lihavuuden kohdalla. Jos pyrkii pudottamaan painoa edes sen verran, että näkee alapäänsä, niin silloinko ei saisi olla enää kehopositiivinen?

Vierailija
52/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku oli YouTuben puolella jo kommentoinutkin - tässä tämä aktivisti (Tytti?) OLETTAA että ainoa syy laihduttaa voi olla pelkästään ulkonäköön liittyvä pinnallinen. Vai eikö sittenkään, jos lääkäri kehottaa elämäntapamuutokseen, saisi laihduttaa? Että vaikka se ulkonäkö olisi täysin laihtumisen sivutuote eikä tavoite.. silti ei saisi yrittää muuttaa elämäntapoja?

Vierailija
53/61 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana Tytti <3 Vain koirat juoksevat luiden perässä

Veikkaan että sinä et pysty juoksemaan yhtään.

Vierailija
54/61 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Body positivity ja body acceptance ovat eri asioita. Pitäisi oikeasti puhua acceptancesta eli hyväksymisestä eikä positiivisuudesta.

Body positivityhan ei tarkoita sitä, että "normaalista ja ihanteellisesta" (valkoinen, hoikka, vammaton) vartalosta poikkeavan pitäisi olla positiivinen asia, vaan että ihannevartalosta poikkeava on ihan yhtä hyväksytty kuin epäihanteellinen. Raaja-amputointi ei ole positiivinen asia, mutta kantajan on se hyväksyttävä, eikä muillakaan ole oikeutta syrjiä häntä vammansa takia. Ja niin edelleen.

Ja laihdutuskuurilla on kyllä negatiivinen kaiku. Kuuri viittaa siihen, että se on lyhytaikainen tai väliaikainen rutistus, ja sen jälkeen saa rellestää kaiken kuurilla saavuttamansa pilalle. Pitäisi unohtaa koko kuuri-ajattelu ja puhua pelkästään elämäntapamuutoksesta. Siinä tehdään pitkäaikaisia muutoksia, joita pystyy noudattamaan pitkään, jopa loppuelämänsä. Ja jos joskus repsahtaa, niin se ei maailmaa kaada vaan sen jälkeen voi taas palata ruotuun jatkamaan parempia elämäntapoja.

Vierailija
55/61 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttitukalla varustettu kävelevä stereotypia latelee kulttilauseita kuin papukaija, olipa yllättävää. Kaikki aktivistit ovat samasta muotista ja heitä käytetään hyödyllisinä idiootteina, kun näiden kulttien johtajat käärivät massia "ihmisoikeusliikkeillään".

Mutta eihän tämäkään aktivismin haara toimisi, jos se ei vetoaisi ihmisen peruslaiskuuteen, jossa moottorina on että minä haluan syödä pullaa, se pitää hyväksyä ja koko maailman pitää muuttua sen faktan ympärillä.

Vierailija
56/61 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en oikeasti ymmärrä, miksi lihavat suuttuvat siitä, että lapsettomuushoitoihin on joku BMI-raja. Sitähän ei ole asetettu siksi, että lihavia pidettäisiin huonoina äiteinä, vaan siksi, että roima ylipaino on monilla syy syyhen, miksi ei tule luomuna raskaaksi ja sen lisäksi roima ylipaino on riskitekijä niin raskauden kuin synnytyksenkin aikana.

Ja lapsettomuushoioihin pääsyn edellytys on se, että yritystä on ollut takana vähintään vuosi. Ja tuo vuosihan olisi hyvä aika saada painoa alas terveellisin keinoin, eli elämäntapamuutoksella puoli kiloa kuussa on 26 kiloa vuodessa. Alkuun ei tapahdu mitään, sitten kiloja lähtee nopeasti, sitten taas jumittaa, mutta keskimäärin tuo tahti ja lopputulos. Ja voi olla, että painonpudotuksen ja terveellisempien elämäntapojen vuoksi ei edes tarvitse hedelmöityshoitoja, kun raskaaksitulo onnistuu luomuna.

Ja tuo BMI-raja 35 on oikeasti todella korkea. Oikeasti todella korkea. Kenelle tahansa on mahdollista päästä alle sen ja jopa alle 30 BMI:hin. Sekin on vielä korkea! Ymmärtäisin, että koettaisiin syrjintänä, jos BMI-raja olisi 25, mutta 35 on oikeasti jo melkoinen ylipaino, jota ei selitelläkään lihaksikkuudella, isoilla ja painavilla luilla, tai hetkellisellä mässäilyllä.

BMI 35 tarkoittaa vaikean lihavuuden rajaa, ei mitään leivää ylipainoa! Täältä voi laskea painoindeksejä ja näkee myös kilomäärät, joiden puitteissa mahtuu tiettyihin BMI-kategorioihin. https://bmi.fi/

BMI 35 on (pyöristettyinä lukuina)

150-senttisellä 78 kg

160-senttisellä 89 kg

170-senttisellä 101 kg

180-senttisellä 113 kg.

Ei siis todellakaan mitään pieniä lukuja ja kuka vain kyllä pääsee tuollaisten rajojen alle, varsinkin, jos haluaa raskaaksi ja olla jonkun äiti.

Olen itse ollut aina normaalipainoinen, ja todellakin saanut kokea nahoissani sen, että kehorauha ei koske hoikkia. En ymmärrä miksi ylipainoiset ja lihavat valittavat, että heillä ei ole kehorauhaa, kun he eivät itsekään anna sitä muille. Normaalipaino on aina ollut pilkan kohde ja nykyisin niin harvinaista että normaalipainoinen on lähes poikkeuksetta anorektikko, naru, narun varjo, pakkasen r4iskaama heinnäkorsi, taapero, lapsen kokoinen, pikkutyttö, jne. Mielestäni kehorauha kuuluu kaikille, myös hoikille.

Vierailija
57/61 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä outoa, että kun lihava alkaa laihtua ja se näkyy hänessä, niin muut (lihavat) kauhistelevat ympärillä, että "Eihän sussa oo mistä laihtua!" ja "Sähän kuihdut ihan olemattomiin!" vaikka laihtunut on edelleen todella ylipainoinen, ja todellakin on mistä laihtua, ja jotta voisi sanoa kuihtuvansa olemattomiin, niin pitäisi nykypainosta pudottaa vielä melkein 100 kg... Miksi lihava ei saa laihduttaa tai laihtua? Onko se muiden lihavien mielestä muka niin kamalaa, että joku kyllästyy kiloihinsa ja haluaa itsensä sellaiseen painoon, että kantaa kilonsa vaivatta itse?

Vierailija
58/61 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
59/61 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up up up

Vierailija
60/61 |