Vatsamielenosoituksen video "laihdutuskuuri ei voi olla kehopositiivinen"
Onko muut katsonut?
Tuli paha mieli tuon naisen puolesta, ei selvästi ole kaikki ihan hyvin hänellä. Kiroilee kauheasti ja vastustaa henkeen ja vereen laihduttamista. Puhuu jatkuvasti syrjimisestä vaikka esim. minä en ole koko aikuiselämäni aikana huomannut, että lihavia syrjittäisiin.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Tää ihminen on aika sekaisin.
Jos haluaa tutustua sekaisin olevaan ihmiseen, kannattaa vilkaista Sonaleen instaa. Hänen mielestään lapsen laittaminen dieetille on sama kuin lapsen seks.hyväksikäyttö.
Body positiivisuus oli tarkoitettu ihmisille, jotka ovat vaikkapa menettäneet raajojaan, saaneet isoja palovammoja tai muita epätavanomaisia mutta näkyviä ulkoisia jälkiä.
Sitten termin kaappasivat ne jotka eivät osaa tai halua hillitä syömistään, ihan kuin nämä asiat olisivat samalla viivalla ja niihin olisi ihan yhtä vaikea itse vaikuttaa. Varsinkin jenkkien "body positivite" eli skinny shaming + constantly getting triggered -menoa katsellessa tekee mieli huutaa ja itkeä samaan aikaan.
"Ja kun käytetään tätä ihmisoikeusliikettä markkinointikikkana ihmisten toimesta, jotka eivät millään tavalla edes tarvitse kehopositiivisuutta, siinä mennään metsään ja pitkälle". Ai, minä kun olin ymmärtänyt että kehopositiivisuus kuuluu kaikille ja jokaiselle, mutta ilmeisesti näin ei ollutkaan.
Suomessa on onneksi vielä järkeä. Tuon videon kommenteissa näytti olevan ainakin enimmäkseen järkeviä kommentteja siitä, kuinka laihduttaminen voi olla ihan terveysteko eikä vain ulkonäön parantamiseen tähtäävä. Jossain vastaavassa jenkkivideossa olisi ensimmäisenä kymmeniä kommentteja joissa vain kompataan kuinka täytyy saada mättää kolme kakkua naamaan päivässä ja jos ei mahdu istumaan tuoleille, se on yhteiskunnan vika.
Koko "kehopositiivisuus" on totta puhuen vain saanut minut suhtautumaan negatiivisemmin lihavuuteen.
Aluksi ajattelin pointin niin, että itsestään saa pitää millaisena tahansa vaikka tavoite onkin terveys, mutta nykyään sillä halutaan oikeuttaa vain oma ylensyönti. Ja jos sen ylensyönnin lopputulosta ei pidä kauniina, on hirveä läskifoobikko fasistinatsi.
Ärsyttää se, miten Tytti väittää, etteivät hoikat ihmiset joudu kärsimään ikävistä kommenteista samalla tavalla kuin lihavat, vaikka näin koko ikäni hoikkana eläneenä näkemykseni on kyllä aivan eri. Minua haukuttiin jo ala-asteella rimpulaksi, anorektikoksi, rääpäleeksi ja niin edelleen. Enkä todellakaan ollut edes laihimmasta päästä, lievästi alipainon puolella vain. En voi edes kuvitella millaisia haukkuja he saavat osakseen, jotka ovat luonnostaan todella laihoja. En vähättele sitä negatiivisuuden ja haukkujen määrää jota lihaviin ihmisiin kohdistuu, mutta toivoisin lihavan tajuavan, että yhtä lailla hoikka ihminen voi joutua arvostelun ja haukkujen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Koko "kehopositiivisuus" on totta puhuen vain saanut minut suhtautumaan negatiivisemmin lihavuuteen.
Aluksi ajattelin pointin niin, että itsestään saa pitää millaisena tahansa vaikka tavoite onkin terveys, mutta nykyään sillä halutaan oikeuttaa vain oma ylensyönti. Ja jos sen ylensyönnin lopputulosta ei pidä kauniina, on hirveä läskifoobikko fasistinatsi.
Edelleenkin se pointti on, että itsestään saa pitää. Kehopositiivinen ihminen voi myös muokata kehoaan, jos näin halauaa.
Hänkö siis päättää, mitä kehopositiivisuus on? Videolla moni asia on ristiriidassa, esimerkiksi se, että hän väittää ettei itse ota jotain liikettä ja muokkaa sitä itsensä näköiseksi vain siksi, ettei hänelle kelpaa alkuperäinen liike. Minun korvaani taas hän tekee juurikin sitä, kun evää puheillaan oikeuden kehopositiivisuuteen hoikilta ihmisiltä koska he eivät hänen mielestään sitä tarvitse.
Olen myös siinä eri mieltä hänen kanssaan, että laihdutus ei missään nimessä voisi olla kehopositiivisuutta. Jos henkilö kokee olonsa kehnoksi ylipainoisena ja tahtoo parantaa kuntoaan ja voida paremmin, sehän juurikin on sitä kehonsa rakastamista. Tytin mielestä ilmeisesti kehopositiivisuutta olisi se, että väkisin pakottaisi itsensä tykkäämään itsestään lihavana, vaikkei se todellisuudessa tekisi onnelliseksi. Voin olla väärässä, mutta tällaisia ajatuksia video minussa herätti.
Kritisoi videolla mielensäpahoittamista mutta tekee sitä samaa itse koko videon ajan. :D
Itse sairaalloisen lihavana voin sanoa, että kyllä, aikuisetKIN huutelevat ja sanovat asiattomia isokokoisille, ainakin naisille. On mm. uhattu hakata koska olin niin läski ja ällöttävä, huudettu pitserian ovelta perään "läski!", heitetty lumipallolla läskitellen jne. Ei se toki jokapäiväistä ole, mutta useamman kerran vuoden aikana tapahtuu jotain tämmöistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairaalloisen lihavana voin sanoa, että kyllä, aikuisetKIN huutelevat ja sanovat asiattomia isokokoisille, ainakin naisille. On mm. uhattu hakata koska olin niin läski ja ällöttävä, huudettu pitserian ovelta perään "läski!", heitetty lumipallolla läskitellen jne. Ei se toki jokapäiväistä ole, mutta useamman kerran vuoden aikana tapahtuu jotain tämmöistä.
Ihan varmasti, harva varmaan muuta välttääkään. Ärsyttää kuitenkin se, miten videolla väitetään ongelman koskevan vain lihavia. Itse olen kyllä saanut haukkuja ja pilkkaa osakseni elämäni aikana koska olen hoikka.
Jenkeissä kehopositiivisuusliike, jossa oli paljon hyvää, on jo vuosia sitten muuttunut fat acceptance ja health at every size -liikkeeksi. Viimeksi mainitut uskottelevat, ettei edes morbidi ylipaino ole terveysriski ja että on syrjintää puhua lainkaan painonhallinnasta. Liikkeen kärjessä on mm. Tess Holliday -niminen hahmonen.
Nyt kyseinen trendi pyrkii Suomeen. Uskoisin kyllä, että suomalaiset ovat sen verran maalaisjärkistä porukkaa, etteivät tästä suurin joukoin innostu.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä kehopositiivisuusliike, jossa oli paljon hyvää, on jo vuosia sitten muuttunut fat acceptance ja health at every size -liikkeeksi. Viimeksi mainitut uskottelevat, ettei edes morbidi ylipaino ole terveysriski ja että on syrjintää puhua lainkaan painonhallinnasta. Liikkeen kärjessä on mm. Tess Holliday -niminen hahmonen.
Nyt kyseinen trendi pyrkii Suomeen. Uskoisin kyllä, että suomalaiset ovat sen verran maalaisjärkistä porukkaa, etteivät tästä suurin joukoin innostu.
HAES-liike oli alunperin ihan jotain muuta kuin tätä nykyistä muotoa. Olen lukenut Baconin kirjan, siinä ei sanottu mitään itsensä lihottamisesta 200kg:n painoiseksi. Siinä kehoitettiin liikkumaan tavoilla, jotka tuntuvat omalle keholle hyviltä, herkuttelemaankin jne., mutta pääsanoma on tosiaan erilainen kuin tämä nykyinen väännös.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se, miten Tytti väittää, etteivät hoikat ihmiset joudu kärsimään ikävistä kommenteista samalla tavalla kuin lihavat, vaikka näin koko ikäni hoikkana eläneenä näkemykseni on kyllä aivan eri. Minua haukuttiin jo ala-asteella rimpulaksi, anorektikoksi, rääpäleeksi ja niin edelleen. Enkä todellakaan ollut edes laihimmasta päästä, lievästi alipainon puolella vain. En voi edes kuvitella millaisia haukkuja he saavat osakseen, jotka ovat luonnostaan todella laihoja. En vähättele sitä negatiivisuuden ja haukkujen määrää jota lihaviin ihmisiin kohdistuu, mutta toivoisin lihavan tajuavan, että yhtä lailla hoikka ihminen voi joutua arvostelun ja haukkujen kohteeksi.
Samaa mieltä. En ole lihava joten en joudu kuulemaan niinkään painokommentteja, mutta mielestäni kehopositiivisuus kuuluu myös muille kuin lihaville. Vaikka olen normaalipainoinen, on vartalossani paljon epätoivottuja kohtia: selluliittia, raskausarpia, luomia, pienet ja suipot rinnat, vartalo on tasapaksu.
Hoikkakin ihminen voi olla kehonsa kanssa marginaalissa jos on esimerkiksi isoja arpia, jokin ihosairaus tai vaikka avanne.
Ihan sama. Ihmisen on terveempää olla hoikka. Ja itse en halua enkä aio olla lihava.
Surullinen tapaus tämä Tytti. Selkeästi itseinho on aivan käsittämätöntä. Täynnä ihan silmitöntä vihaa tämä nainen.
Ymmärrän että raivoaa siksi kun häntä on haukuttu ja ei ole tyytyväinen omaan ylipainoonsa mutta rajansa kaikella. Huolestuttavaa.
Toivottavasti ei lihota myös lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan tämä alkuperäinen video?
Ylipainon laihduttaminen ei ole "itsestään huolta pitämistä". Mä en kestä!
Uskooko joku täällä tuohon?
En ole katsonut videota (ainakaan vielä), mutta onhan se aika naurettavaa, että nykyisin "itsestään huolta pitäminen" liitetään lähes aina pelkästään painoon (ja sitä kautta ulkonäköön). Se on oikeastaan hyvin sairasta ajattelua.
Tiedän kokemuksesta sen pahan olon, häpeän ja itseinhon kun on lihava. Elin siinä olotilassa kauan kunnes muutin elämäntapoja. Liikunnan ja terveellisen ruokavalion ottaminen elämäntavaksi on ollut itselle paras päätös ikinä. Sen lisäksi että ulkonäköni parani hurjasti painonpudotuksen myötä, myös yleinen virkeä olo ja itsetunnon vahvistuminen ovat asioita mistä en halua enää luopua.
Ylensyönti ja lihominen aiheuttaa myös fyysisten vaivojen ja sairauksien lisäksi monesti henkisiäkin ongelmia.
Tää ihminen on aika sekaisin.