Miten eroon pakkoajatuksista
Olen syvästi masentunut ja minulla on pahoja pakkoajatuksia. Tällä hetkellä hankalimpana koen kun tuntuu että koko ajan on pissahätä ja se pyörii koko ajan mielessä ja tekee oloni todella epätodelliseksi. Olen syönyt nyt reilu pari viikkoa sertralinia mutta ei vielä ole apua. Ajatukset vaan kiertää ja kiertää ja ahdistaa ja keskittymiskyky on ihan kadoksissa. Olen ollut viisi viikkoa sairaslomallakin tämän takia.
Kommentit (14)
Miten helvetissä saan rauhoitettua itseni ja ymmärtäisin että kaikki on hyvin.,..
Itse pääsin eroon pakkoajatuksista ja -toiminnoista ns. laastarinrepäisytekniikalla. Eli tarkastin hellan ja lähdin väkisin toiseen huoneeseen vaikka oli halu jäädä tarkkailemaan hellaa. Mitä pidempään jään vatvomaan tiettyä kohdetta sitä pahemmaksi se käy, jopa paniikkikohtaukseen asti.
En tiedä miten tämä soveltuu pelkkiin pakkoajatuksiin mutta koita vaan haistattaa v-tut sille turhalle vessahädälle. Käyt vessassa ja sitten unohdat koko asian vähintään 5 tunniksi.
Oliko sulla masennusta? Mulla kun on mennyt olo sellaiseksi että mistään ei saa otetta ja mikään ei tunnu miltään. Ehkä pitää saada ensin masennus pois ja sit nää ajatukset helpottaa
Kokeile ajatella, että pakkoajatus ei oikeasti lähde sinusta itsestäsi vaan sinun ulkopuolelta. Voit kuvitella sen pakkoajatuksen joksikin ikäväksi olennoksi, vaikka pieneksi peikoksi tai koulukiusaajaksi, ja sitten päätät, ettet anna sen hallita elämääsi ja rupeat panemaan sille vastaan. Helpompi vastustaa ja saada sellaista sisua päälle, kun miettii, että pakkoajatus lähtee jostain demonista tms. Että se tekee niin ihan vain kiusallaan ja piinatakseen sinua.
Toki tuossa on se vaara, että siitäkin tulee pakkoajatus, tai jos ihminen on psykoottisuuteen taipuvainen, tuo voi lietsoa harhoja, jos alkaa vaikka pitää sitä "olentoa" todellisena.
Opi meditoimaan. Rauhoittaa kaikki ajatukset.
Tämä epätodellinen olo tuntuu kaikkein kamalimmalta... ehkä lääke ei vielä vaikuta ja tekee olon syvän epätodelliseksi
Voisit kokeilla Woebot-sovellusta. Siihen kirjoitetaan ahdistava ajatus, sitten botti pyytää sinua pohtimaan, millainen ajattelun vääristymä on kyseessä, ja auttaa vähitellen tunnistamaan omien ajatustesi kaavoja. Itselleni se on ollut hyödyllinen.
SSRI-lääkkeistä on yleensä hyötyä OCD:hen, mutta toki niitä pitää ottaa jonkun aikaa että alkavat toimia.
Jos ei muu auta, niin kognitiivinen terapia voi olla ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä epätodellinen olo tuntuu kaikkein kamalimmalta... ehkä lääke ei vielä vaikuta ja tekee olon syvän epätodelliseksi
Tuota sanotaan derealisaatioksi ja se on ahdistuneilla yleinen ongelma. Voisit kokeilla mindfulness-harjoitteita. Pysähdy miettimään, mitä kuulet ja näet. Yritä juurruttaa itsesi siihen tilanteeseen.
Kannattaisi varmaan ainakin aluksi ottaa jotain ahdistuslääkettä, niistä voit kysyä lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota sanotaan derealisaatioksi ja se on ahdistuneilla yleinen ongelma. Voisit kokeilla mindfulness-harjoitteita. Pysähdy miettimään, mitä kuulet ja näet. Yritä juurruttaa itsesi siihen tilanteeseen.
Kannattaisi varmaan ainakin aluksi ottaa jotain ahdistuslääkettä, niistä voit kysyä lääkäriltä.
Lääkärit ei anna, muuten kyllä. Olen saanut joskus ja toimivat.
Joillain olen kuullut auttavan, että sanoo ääneen itselleen "Höpö höpö!". Ääneen puhuminen vähän kuin tuo takaisin maan pinnalle ja se tuntuu myös alitajuntaisesti siltä, että joku muu sanoo nuo sanat. Jos koet suurimman ongelman olevan juuri pissahädän kokemisessa, ala juomaan runsaasti vettä. Puolilitraa per tunti voisi olla hyvä tahti alkuun. Älä kuitenkaan juo niin paljon, että tulee myrkytys. Sitten odottelet peräreikä pinkeänä, että rakkosi meinaa poksahtaa ja menet sitten vasta vessaan. Tarkoituksena on siis kouluttaa aivojasi siihen, että vessaan mennään vasta, kun rakko täyttyy oikeasti ja runsaan veden juominen nopeuttaa rakon täyttymistä, jolloin sinun ei tarvitse tavallaan kamppailla ahdistavien ajatustesi kanssa niin pitkään ja pääset vähän ehkä jopa rauhoittuman. Laitat vaikka kellon soimaan aina kun saat mennä pissalle. Sitten pikkuhiljaa kasvatat tuota aikarajaa, kun pääset mielenrauhaan edellisellä ajalla. Vaikea loppujen lopuksi tarkasti tietää, mikä juuri sinulla toimii, mutta tässä nyt muutama kokeilun arvoinen vinkki.
Logoterapeutti Viktor E. Franklilla on parhaat keinot pakkoajatuksiin. Lainaa hänen kirjojaan.
Entä sitten jos pissattaa? Pissaa housuun, kaikkialle missä kuljet. Kerranhan täällä vaan eletään!
Onko sinulla siis oikeasti pissahätä esim. virtsarakon tulehdus, vai onko se pelkkää kuvitelmaa?
Minulla auttaa tuo mainittu "höpö höpö".
Nukkumiseen käytän imovanea jolla saan rauhoitettua itseni vessassa juoksemiselta.