Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työtä rakennuspiirtäjä voi saada 56-vuotiaana?

Vierailija
22.02.2020 |

Meillä on käytössä vielä AutoCad, ei sitä kai kellään juuri enää ole. Teen firman toimistotöitä muutaman tunnin kuukaudessa, mutta tilitoimisto tekee suurimman osan. Minulla on sekä kaupallinen koulutus että piirtäjän koulutus. Olen opiskellut avoimessa yliopistossa kaikenlaista; opiskelu on minulle helppoa. Nuorena en päässyt yliopistoon, koska hain todella vaikeapääsyiselle alalle ja päädyin kauppaopistoon. En oikein viihtynyt toimistoissa, kun pääsin vain valtion virastoihin. Alani on laskenta, mutta koulutus vanhentunutta. Täydensin sen amk-koulutukseksi iltakouluna, mutta mahdollisuutena oli vain kansainvälinen markkinointi ja siitäkin on jo 15 vuotta. En vain päässyt töihin, joten kävin CAD-kurssin työllisyyskoulutuksena ja sain piirtäjän paikan pienestä firmasta 10 vuotta sitten. Pomoni on suoraan sanottuna kalkkis, enkä saa mitään koulutusta ja firman toimintatavat on todella vanhanaikaiset.

Olen ajatellut omaa yritystä, mutta tässä iässä aloittaminen, kannattaako? Idea kyllä on jo olemassa. Ei sillä varmasti rikastu, mutta voisi tulla toimeen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin 80-luvulla koneenpiirtäjän koulutuksen ja se oli jo silloin kuoleva ammatti. Miten sulla on edes riittänyt töitä tähän asti?

Vierailija
2/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on että tossa iässä duuni ei parane vaihtamalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniset avustajat pärjäävät cadilla. Ei kuvien viimeistelyyn tarvitse sen kummempaa. Yhteyttä vaan suunnitelutoimistoihin, josko on tarvetta avustajalle.

Vierailija
4/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekniset avustajat pärjäävät cadilla. Ei kuvien viimeistelyyn tarvitse sen kummempaa. Yhteyttä vaan suunnitelutoimistoihin, josko on tarvetta avustajalle.

Vanha sanonta suunnittelutoimistoissa, miksi palkata piirtäjä kun inssin saa samaan hintaan.

Vierailija
5/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin 80-luvulla koneenpiirtäjän koulutuksen ja se oli jo silloin kuoleva ammatti. Miten sulla on edes riittänyt töitä tähän asti?

Rakennesuunnittelun puolella ainakin käytetään piirtäjiä. Tussit on vaan vaihtuneet cadiin. Ei ole mitään järkeä käyttää insinöörejä tekemään rutiinitöitä, joihin riittää halvempi työvoima. (Vaikka suomalainen insinöörityökin on halpaa.)

Vierailija
6/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha sanonta suunnittelutoimistoissa, miksi palkata piirtäjä kun inssin saa samaan hintaan.

Juuri näin. Isommat firmat ottavat oppilaitosten harjoittelijoita samoihin töihin, mitä minä teen nyt. Se on oikein passeli homma ensimmäiseksi työksi esim. rakennusalan opiskelijalle.  Ap. 

Vierailija
7/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi ottaa tilitoimistolta työt takaisin taloon? Voisit olla yrityksen toimistopäällikkö/talouspäällikkö.

Jos olet laskennan osaaja, tilitoimistoista luulisi löytyvän töitä.

Vierailija
8/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voisi ottaa tilitoimistolta työt takaisin taloon? Voisit olla yrityksen toimistopäällikkö/talouspäällikkö.

Jos olet laskennan osaaja, tilitoimistoista luulisi löytyvän töitä.

Ei ole alalta työkokemusta, kun tein lähinnä määräaikaisia valtion virastoissa. Ennen lamaa olin myyntikonttoristi, mutta se firma kaatui 90-luvun lamassa. 

Vierailija
9/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennesuunnittelun puolella ainakin käytetään piirtäjiä. Tussit on vaan vaihtuneet cadiin. Ei ole mitään järkeä käyttää insinöörejä tekemään rutiinitöitä, joihin riittää halvempi työvoima. (Vaikka suomalainen insinöörityökin on halpaa.)

Nykyään suurin osa piirtää samalla kun suunnittelee. Ohjelmat ovat niin kehittyneet, että se on nopein tapa. Vain nykyisen työnantajani kaltaiset kalkkikset käyttävät piirtäjiä, mutta he jäävät vähitellen kaikki eläkkeelle. Minullakin siis se ongelma, että työnantajani on jo eläkeikäinen, mutta hän on vielä pitänyt firmaa pystyssä. Mutta nyt, kun hänen vaimonsa jää eläkkeelle ensi vuoden alussa, hän aikoo keskittyä mökkeilyyn ja kalastamiseen. Firman alasajo alkaa vähitellen töitä vähentämällä jo nyt, tehdään ne projektit mitä on ja toukokuun loppuun on täystyöllisyys, sitten ei enää tarjota paljon mitään. Ap. 

Vierailija
10/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Pilapiirtäjän hommia ..

Zinc

Vierailija
11/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun olisi ehdottomasti pitänyt käydä rakennusinsinööriksi ja olisin voinut kouluttautua alalle, mutta en ole löytänyt mahdollisuutta siihen tehdä työn ohessa. Pitkät hoitovapaat ja työttömyysjaksot on verottaneet jo niin paljon eläkertymääni, ettei enää kokopäiväopiskelijaksi, varsinkaan tässä iässä, kannata ryhtyä. 

Vierailija
12/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Pilapiirtäjän hommia ..

Zinc

En ole kovin kummoinen piirtäjä, jos pitää käsin piirtää. Sellainen kasin piirtäjä koulussa. 

Vierailija
13/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Pilapiirtäjän hommia ..

Zinc

En ole kovin kummoinen piirtäjä, jos pitää käsin piirtää. Sellainen kasin piirtäjä koulussa. 

Tärkeintä niissä onkin ajatus.

Zinc

Vierailija
14/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa suunnittelutoimistoissa on kaikenlaisia hommia mihin tuo kokemus sopii, hakemusta vaan menemään.

Vierailija
15/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoissa suunnittelutoimistoissa on kaikenlaisia hommia mihin tuo kokemus sopii, hakemusta vaan menemään.

Onhan niissä, mutta ne ottavat harjoittelijoita ja vastavalmistuneita. On ollut ihan avoimiakin paikkoja, vastavalmistunut on otettu. Tekninen dokumentointi olisi varmasti alaani, sillä ymmärrän aika paljon, mutta en vaan pääse, en. En nyt hääppöisesti täällä keskustelupalstalla kirjoita, mutta todellisessa työssä kirjoitan paremmin. Hallitsen aika laajan skaalan ohjelmia. Voisin kyllä ihan hyvin mennä vaikka mihin, siivoamaan tai kassalle, mutta vaikea niihin oli  jo silloin 10 vuotta sitten päästä tässä iässä. Olen hyväkuntoinen ja terve, joten mitään estettä tehdä fyysistäkään työtä ei ole. 

Vierailija
16/26 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään paljonki autocadia, mutta tulevaisuus on 3d, 4d ja 5d mallintaminen, erityisesti teklalla. Tässä on meilläkin paljon muutosvastaisuutta. Osa vanhemman polven raksainsseistä ei halua opetella teklaa. Teklan suurin etu on kyllä se, että samaa mallia voidaan käyttää fem-laskelmissa esim. Revitillä.

Piirtäjiä ei ole palkattu enää varmaan 10-20 vuoteen, muutama ikäisesi eläkepäiviä odotteleva piirtäjä löytyy. 

Mutta kuten aikaisemmin sanottu, raksainssiopiskelijalle maksetaan 2200-2300e/k, teekkarille satku enemmän. Valmistunut raksainssi 2600-3000e. Raksainssien näkökulmasta tosin suunnittelutyöt voi olla aivan haitarista ja syvältä. Mieluummin palkataan uusiin tehtäviin raksainssi, joka ymmärtää rakennusten mekaniikasta yms jotain. Itsekin opiskelin 30-vuotiaana raksainssiksi monimuodossa, pääosin etänä. 

Vierailija
17/26 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 ja opiskelin pari vuotta sitten cad-piirtäjäksi. Nyt tuulivoimalaitosten piirustuksia tekemässä.

Sen verran varoitan alalle haluavia että työ on todella paljon rutiinia. Pitää tykätä koneen ääressä istumisesta.

Palkka on hyvä mutta sinulta odotetaan hyvää yhteistyökykyä ja ongelmanratkaisukykyä,

Autocad on tosi yleinen mutta pelkkä 2d-piirtäminen ei riitä vaan pitää osata 3d-suunnittelua esim Civil 3:llä.

Työpäivän jälkeen ei kiinnosta kotona avata tietokonetta.

Vierailija
18/26 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan: Autodesk Civil 3D

Vierailija
19/26 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Ehkä sinuna suunnittelisin omakotitalojen, mökkien yms. piirustuksia joita myisin netissä.

Vielä jos osaat ottaa huomioon talon toimivuuden viimeisen päälle, mitä talotehtaat eivät oikein tee. Esim. ovi saattaa avautua portaiden viereen ettei se avaudu kunnolla yms..

Vierailija
20/26 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen. Missä kävit? Mä Keski-Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan