Mitä mieltä näistä asuinalueista: Puotila, Roihuvuori, Herttoniemi, Kannelmäki, Haaga?
Olen muuttamassa Tampereelta Helsinkiin ja katsellut asuntoja esimerkiksi Puotilasta, Roihuvuoresta, Herttoniemestä, Kannelmäestä ja Haagasta. Minkälaisia alueita ovat asua? Plussat ja miinukset?
Yhden hengen aikuistalous siis kyseessä, eli ei tarvitse miettiä päiväkoteja kouluja tmv.
Mihinkään kantakaupungin alueelle ei ole varaa muuttaa, koska Tampereella asunnot selkeästi edullisempia.
Kommentit (122)
Etelä-Haaga! Aivan ihana alue, täältä en lähde pois ❤️ Lenkkimaastot lähellä ja keskustaan pääsee nopeasti. Meidän rapussa ei asu yhtään lapsiperhettä eli en nyt pelkästään lapsiperheiden kaupunginosana pitäisi. Kaupat ja apteekki löytyy.
Mulla on noista kaikista kokemusta. Kahdessa olen itse asunut (Kannelmäki ja Pohjois-Haaga) ja kahdessa asuu sukulaisiani (Puotila ja Roihuvuori). Kaikki on ihan ok alueita ja joidenkin suosio on jopa nousussa (Herttoniemi ja Roihuvuori). Kaikissa muissa on asemanseutu paitsi Roihuvuoressa ja siinä aseman lähellä voi olla levotonta myöhään illalla. Mutta ei mitään kovin ihmeellistä, jos vaan ohi meinaa kulkea. Ulkonäöllisesti Puotila, Roihuvuori ja vanha Herttoniemi ovat idyllisimpiä (50-l). Uusi Herttoniemi on myös magee (2000-l). Kannelmäki ja Pohjois-Haaga vähän rumempia (70-80-l). Liikenteellisesti Roihuvuori on vähän huonompi kuin muut. Kulttuuritarjontaa löytyy Kannelmäen Kanneltalosta, Puotilan lähellä on Itiksen kulttuuritarjonta. Herttoniemestä pääsee ehkä kaikkein kätsyiten keskustan fiiliksiin ja voi jopa pyöräillä. Merimaisemat hellivät Herttoniemeä, Puotilaa ja Roihuhuvuorta. Kannelmäessä on Kaaren ostoskeskus (jossa m.m. 24h Prisma) johon pääsee aika kivasti myös Pohjois-haagasta. Puotila taas on ihan lähellä Itiksen valtavia ostosmahdollisuuksia. Roihuvuoresta pikkusen enemmän matkaa, mutta se tekeekin siitä söpön lintukodon. Herttoniemessä on hyvin omia kauppoja ja sinne kai kaavaillaan Prismaa. Kaikki on ihan ok alueita, mutta onhan niissä myös ongelmia (päihteidenkäyttäjiä). Jos olisin yksinasuja laittaisin alueet tähän järjestykseen 1. Herttoniemi (luonto, meri, urbaanisuus ja idyllisyys), 2. Puotila (idyllisyys, meri), 3. Kannelmäki (hyvät yhteydet ja palvelut), 4. Roihuvuori (söpö), 5. Pohjois-Haaga (hyvät yhteydet)
...ja oletin siis että puhut Pohjois-Haagasta. Etelä-Haaga on kalliimpi. Se on idyllisempi ja riippuen missä asut on hyvät yhteydet. Siellä on mm Alppiruusupuisto. Joitain puoteja. Nuorempana haaveilin, että joskus asuisin Etelä-Haagassa, mutta ehkä se on vähän menettänyt hohtoaan mun silmissä. Laittaisin kuitenkin kärkipään tuntumaan tossa mun listassa. On näistä alueista myös rauhallisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haaga on lapsipehemesta, ei palveluja. Kannelmäki. Länsi-herttoniemi on jees
Hyvä pointti tuo palvelujen puute. Oliko Kannelmäessä jotain vältettäviä alueita?
Ap
Vältä koko Kannelmäkeä. En itse muuttaisi sinne.
Vierailija kirjoitti:
...ja oletin siis että puhut Pohjois-Haagasta. Etelä-Haaga on kalliimpi. Se on idyllisempi ja riippuen missä asut on hyvät yhteydet. Siellä on mm Alppiruusupuisto. Joitain puoteja. Nuorempana haaveilin, että joskus asuisin Etelä-Haagassa, mutta ehkä se on vähän menettänyt hohtoaan mun silmissä. Laittaisin kuitenkin kärkipään tuntumaan tossa mun listassa. On näistä alueista myös rauhallisin.
Ei todellakaan ole sen idyllisempi. Sellaisen kuvan kiinteistönvälittäjät vain haluavat antaa, jotta voivat kiskoa asunnoista korkeampia hintoja. Alppiruusupuisto on aika keskellä Haagaa, monin paikoin lähempänä pohjoista kuin etelää.
Puotilaan muuttaisin. Mummoni asui Karhulantiellä ja näin maalaisena viihdyin siellä.
No kyllä Etelä-Haaga on aivan toista kuin Pohjois-Haaga. Todellakin E-H on idyllinen, vanha kauppala. Nättejä, mutkittelevia katuja, söpöjä taloja. Pohjois-Haagassa on aivan eri tunnelma.
Haaga ykkönen, Kannelmäki viimeinen.
Muut vaihtelevat, Miehen täti asuu Puotilassa omakotialueella, tosi ihana paikka
Mutta moni muu ei tykkää.
Roihis samoin, kivoja paikkoja sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä Etelä-Haaga on aivan toista kuin Pohjois-Haaga. Todellakin E-H on idyllinen, vanha kauppala. Nättejä, mutkittelevia katuja, söpöjä taloja. Pohjois-Haagassa on aivan eri tunnelma.
Et ole tainnut edes käydä koko Pohjois-Haagassa? Ihan samanlaista rakennuskantaa on pääosin kuin E-Haagassa. Se, mistä tunnelmasta kukin tykkää, on toki mielipideasia.
Haagassa on Keskuspuisto, ihanat ulkoilumahdollisuudet. Puotilassa hyvät ulkoilu- ja uintimahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole sen idyllisempi. Sellaisen kuvan kiinteistönvälittäjät vain haluavat antaa, jotta voivat kiskoa asunnoista korkeampia hintoja. Alppiruusupuisto on aika keskellä Haagaa, monin paikoin lähempänä pohjoista kuin etelää.
Kiinteistönvälittäjistä en tiedä, mutta olen siis itse asunut Pohjois-Haagassa HOASin talossa aseman vieressä (Hopeatie). Aika paljon ulkoilin sekä P- että E-Haagassa. Kaverini asuvat Ruskeasuolla ja Pikku-Huopalahden Haagan puoleisessa kolkassa, niin on tullut E-Haagaa sieltäkin käsin koluttua. Riippuu siis varmaan aika paljon mihin piirtää rajan. Ajattelin lähinnä sitä Lassilan ja P-Haagan aseman seutua versus sykki ja mikä lie sorsapuisto, Haagan tori. Onhan siinä tunnelmassa, ihmisissä ja arkkitehturissa eroa E-Haagan eduksi. Mutta tykkään itse myös P-Haagasta (vaikka sen listaani viimeiseksi laitoinkin). Siinä on kätevä se asema, kun ei siinä ole niitä Kantsun pubeja niin siitä vaan hyppäät junaan vailla mitään kontaktinottamisen riskiä kehenkään. :D Tosin siitä on jo aika kauan kun asuin siellä, ainakin 20v. Mutta nyt asun Pakilassa ja välillä porhallan siitä autolla ohi ja olen kirjastossakin käynyt (ja kirpparilla, luistelemassa, leikkipuistossa...), niin eipä se P-Haaga mitenkään huonolta vaikuta. Vähän on vaan rumaa siinä Lassilan päässä.
Ap:lle tiedoksi, että kaikissa noissa on ihanat ulkoilualueet. Helsinki on siitä kiva! Ulkopaikkakuntalaiset kaveritkin ovat sitä aina kommentoineet. On annettava ruusuja Hki kaupunkisuunnittelijoille.
Uimahalliin kävellen/pyörällä: Puotila (Itis), Roihuvuori (Itis), Kannelmäki (Pirkkola), Pohjois-Haaga (Pirkkola)
Uimaranta kävellen/pyörällä: Puotila (oma), Herttoniemi (oma), Roihuvuori (Marjaniemi)
Maa-uimala: Kannelmäki (Pirkkola), Pohjois-Haaga (Pirkkola)
Unohdinko jotain...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haaga on lapsipehemesta, ei palveluja. Kannelmäki. Länsi-herttoniemi on jees
Hyvä pointti tuo palvelujen puute. Oliko Kannelmäessä jotain vältettäviä alueita?
Ap
Wanha Kannelmäki on kiva ja viihtyisä paikka. Olen asunut täällä 25 vuotta, kahdessa eri osoitteessa.
Sitratorin, eli aseman tienoo on aika levotonta aluetta. Sinne en muuttaisi.
Pohjois-Haaga on alueena aika samanlainen kuin Kannelmäki.
Vierailija kirjoitti:
Uimahalliin kävellen/pyörällä: Puotila (Itis), Roihuvuori (Itis), Kannelmäki (Pirkkola), Pohjois-Haaga (Pirkkola)
Uimaranta kävellen/pyörällä: Puotila (oma), Herttoniemi (oma), Roihuvuori (Marjaniemi)
Unohdinko jotain...?
Etelä-Haagassa on uimahalli. Ja lähin maauimala on Kumpulassa mihin jaksaa vaikka kävellä. Ohis.
Olen asunut näistä Pohjois-Haagassa, Herttoniemessä, Puotilassa, siskoni Roihuvuoressa.
Valitsisin Herttoniemen. Se on lähellä keskustaa, todella siistissä ja aktiivisessa kunnossa nykyään.
Pohjois-Haaga oli valahtanut tosi nuhruiseksi sitten viime näkemän. Tosin Kaari on lähellä, mistä plussaa. Se on just oikeankokoinen ostoskeskus.
Moni tuntuu pitävän Pohjois-Haagana vain juna-aseman läheistä aluetta (vaikka Pohjois-Haagan asema ei ole Haagassa vaan Lassilassa), enkä itsekään muuttaisi tälle alueelle ankeiden talojen ja rauhattomamman tunnelman vuoksi. Kuitenkin suuri osa Pohjois-Haagaa on viehättävää 50-luvun aluetta eikä eroa Etelä-Haagasta muuten kuin halvempien hintojen osalta, koska suurin osa ihmisistä ei tunnu vielä löytäneen tätä aluetta. Pohjois-Haagassa on hyvät palvelut ja nopeat yhteydet keskustaan sekä junalla (jos asuu lähellä Huopalahden asemaa) että bussilla ja Keskuspuisto tarjoaa upeat ulkoilumahdollisuudet. Myös Pohjois-Haagan omat puistot, kuten Alppiruusupuisto, ovat kauniita ja rauhallisia. Pohjois-Haagan ostarin kieppeillä alkaa jo olla levottomampaa, mutta sen ja Etelä-Haagan väliin jää iso kaistale rauhallista ja miellyttävää Pohjois-Haagaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdinko jotain...?
Etelä-Haagassa on uimahalli. Ja lähin maauimala on Kumpulassa mihin jaksaa vaikka kävellä. Ohis.
Voi hyvä Sylvi! Mikä ihmeen maailman napa Kumpulan maauimala muka on. Haha... Reittiopas antaa kävelyajat Kumpulan maauimalaan:
Etelä-Haaga 1h 19min
Pohjois-Haaga 1h 23min
Kannelmäki 1h 49min
Herttoniemi 1h 26min
Roihuvuori 2h 1min
Puotila 2h 26min
Etelä-Haagan uimahallia ei nyt ihan yleiseksi uimahalliksi voi sanoa. Sehän on koulun uimahalli joka on vain vähän auki yleisölle. Yksi 25m allas ja harjoitteluallas.
Auki:
keskiviikkoisin, torstaisin ja perjantaisin klo 16.00–20.00
lauantaisin klo 9.00–15.00
Herttoniemi, molemmat sekä vanha puoli että ranta hyviä samoin Roihuvuori, luonnonläheinen lähiö, paljon vihreätä. Ainoa huono puoli se, että eu metroradan varrella. Kannelmäki ei..hyvä minusta.