Tuttu kertoi jättävänsä eskari-ikäisen ja 10-vuotiaan keskenään kotiin kauppareissun ajaksi!
Mitä tekisitte, jos kuulisitte jonkun jättävän eskarin ja 10-vuotiaan silloin tällöin yksin kotiin 1-1,5 tunnin ajaksi? Kuulin juuri erään tutun tekevän välillä niin ja mietin, että olisiko paikallaan tehdä lasu. Ymmärrän, että yksinhuoltaja kaipaa omaa aikaa, mutta mielestäni ei ole kuitenkaan oikein, että noin pienet jätetään keskenään. Tuon ikäiset olisivat kaupassakin hyvä apu, joten tuntuu oudolta jättää heidät kotiin.
Mitä tekisitte itse?
Kommentit (30)
Meillä eskarilainen kävelee pysäkille (ei jalkakäytävää tai pyörätietä) 300 m, menee bussilla päiväkotiin ja kävelee siellä noin 200m pientareella. Kotiin tullessa samanlainen reissu, mutta pysäkiltä tullessa pitää osata ylittää tie turvallisesti.
Näin kunnassa on hyväksi päätetty.
Ja sinä mietit, pärjääkö 2 lasta kotona...
Niinpä, oli tänään iltapäivälehdessä aiheesta juttu. Siitä sitten keksit aiheen tänne aaveelle.
Tuo on ihan ok. 10- vuotiaalla on varmaan puhelinkin, millä saa apua jos nyt joku hätä tulisi. Eskarilainenhan menee syksyllä jo kouluun eli hyvä on opetella pärjäämään vähän kerrassaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eskarilainen kävelee pysäkille (ei jalkakäytävää tai pyörätietä) 300 m, menee bussilla päiväkotiin ja kävelee siellä noin 200m pientareella. Kotiin tullessa samanlainen reissu, mutta pysäkiltä tullessa pitää osata ylittää tie turvallisesti.
Näin kunnassa on hyväksi päätetty.
Ja sinä mietit, pärjääkö 2 lasta kotona...
Miten tuollainen voi olla mahdollista?
Ihan riippuu niistä lapsista. Yleensä ilman vanhempia olemista aletaan harjoittelemaan eskarina - moni lapsi ei ole ekan alkaessa täyttänyt seitsemää, ja kotona täytyy monien olla se tunti-pari aamuisin ja iltapäivisin. Nyt seurana on vielä isosisarus. Onko lapsissa siis jotain erityistä, miksi huolestut heidän pärjäämisestään?
Jos ei, niin väittäisin lasulla olevan akuutimpaakin työtä.
Olen sosiaalityöntekijä ja selvitän työkseni lasuja. Tuo ei ole lasun aihe, itse en ainakaan tekisi noilla tiedoilla vielä yhtään mitään.
Hyvähän se olisi jo eskarilaisen harjoitella ihan yksin oloakin. Muutama kuukausi ja pitää osata olla koulun jälkeen yksin kotona vähintäänkin siihen asti isosisarus pääsee koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, oli tänään iltapäivälehdessä aiheesta juttu. Siitä sitten keksit aiheen tänne aaveelle.
Enpä ole huomannut tämän päivän lehdessä mitään tuollaista.
ap
Jättää eskarin? Siis kokonaisen esikoulun? Jättääkö myös neljännen luokan? Vai pelkästään yhden 10 vuotiaan?
So? Omat 7 ja 10 v jää myös välillä kauppareissun ajaksi kotiin kahdestaan. Onpa kamalaa. Mimmoisia pullamössönössöjä niistä lapsista pitäisi kasvattaa, jos ei edes yksinoloa uskalleta harjoitella? Puhelimet on keksitty ja tervettä järkeä vielä jotkut osaa tänäkin päivänä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalityöntekijä ja selvitän työkseni lasuja. Tuo ei ole lasun aihe, itse en ainakaan tekisi noilla tiedoilla vielä yhtään mitään.
Samat sanat, olen itsekin tehnyt vastaavasti omien lasten kanssa. T. Toinen sosiaalityöntekijä
Siis miten niin ei voi jättää? Ymmärtäisin että jos kyseessä olisi joku erityislapsi tai vammainen ettei voi jättää....
Hyvä että jättää! Oppivat lapset olemaan keskenään. Mä tiedän 11-vuotiaan tytön, joka ei ole koskaan ollut yksin kotona edes viittä minuuttia. Tämä on omasta mielestäni jo sairasta!
Mitä ihmettä taas? Olen itse eskarilaisen vanhempi ja meille ihan neuvolasta sanottiin että nyt pitää alkaa jättää välillä yksin kotiin että saa rohkeutta irtautua vanhemmista. Jätetään usein yksin kauppareissujen ajaksi. Hänellä on puhelin ja koira kaverina. Yleensä jätetään tekemään jotain järkevää, kuten värittämään, leikkimään legoilla yms. Hänestä se on mukavaa ja odottaa aina millon taas saa olla yksin kotona.
Syksyllä joutuukin sitten olla jo paljon pidempiä aikoja yksin joten pakkohan siihenkin on alkaa totuttelemaan..
Oletkohan nyt edes tosissasi? Ton ikäiset voi jättää noin lyhyeksi hetkeksi kahdestaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
So? Omat 7 ja 10 v jää myös välillä kauppareissun ajaksi kotiin kahdestaan. Onpa kamalaa. Mimmoisia pullamössönössöjä niistä lapsista pitäisi kasvattaa, jos ei edes yksinoloa uskalleta harjoitella? Puhelimet on keksitty ja tervettä järkeä vielä jotkut osaa tänäkin päivänä käyttää.
On eri asia jättää kouluikäiset keskenään kuin 6-vuotias ja 10-vuotias. Täällä on ainakin hyvät aamu- ja iltapäiväkerhot koululaisille, joten lapsen ei ole mikään pakko harjoitella yksin olemista.
ap
Lessuperheissä 10v on jo täysi pikkuemäntä joka hoitelee kotitöiden ohella muutaman nuoremman sisaruksensa.
Ihme kuplassa ap on elänyt..
Itse olen ollut melkein työpäivän yksin eskari ikäisenä, lounasaikaan äiti pyörähtänyt katsomassa.
Se on ihan paikallaan. Eskarilaisen onkin hyvä jo harjoitella yksin oloa.