Virtsatietulehdus- voinko odottaa maanantaihin kun en halua mennä sairaalan päivystykseen perjantaina..
Tai onko itsehoito- ohjeita ? En todell haluaisi mennä täällä kaupungin sairaalaan tämän takia tai siis päivystykseen nyt illalla..
yksityinen taas on tosi kallis enkä haluaisi siitä maksaa.
Voinko odotella maanantaihin että saan lekuriaikaa ?
Kommentit (59)
Mulla ainakin karpalomehu auttaa, jos tulehdus on lievä/alkuvaiheessa. Mutta sitä pitää juoda paljon ja sen pitää olla ehdottomasti sokeritonta.
Tässä virtsiskonkarin vinkit: juo runsaasti omenaviinietikka/vesi juomaa, sekoitussuhteen löydät googlettamalla. Lisäksi tulehduskipulääkettä ja lepäile. Jos ei maanantaihin mennessä ole mennyt ohi niin aamulla soittoa omaan terveyskeskukseen. Jos kuume nousee/kivut äityy niin päivystykseen. Ei se virtsis heti nouse munuaisiin, olen joskus 2 vk odotellut itse hoitaen kun en ois halunnut Ab kuuria syödä, ei ehkä fiksua mut ei mulle mitään tapahtunut. Onneksi en oo enää pariin vuoteen virtsistä sairastanut, kivulias ja hirveä vaiva.
Minulla karpalomehu ei auta, mutta luontaistuotekaupasta saatava propolisuute tekee ihmeitä.
Soita kaupunkisi päivystävälle sairaanhoitajalle? Saattaa löytyä googlesta haulla terveysneuvonta+(kaupunki). Sieltä saat kotihoito-ohjeita ja vastaavat juuri tällaisiin kysymyksiin, naputtelevat tietosi koneelle ja tarvittaessa käskevät tulla päivystykseen. Yleensä neuvovat vielä, mihin aikaan kannattaa mennä, ettet joudu kauan jonottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä virtsiskonkarin vinkit: juo runsaasti omenaviinietikka/vesi juomaa, sekoitussuhteen löydät googlettamalla. Lisäksi tulehduskipulääkettä ja lepäile. Jos ei maanantaihin mennessä ole mennyt ohi niin aamulla soittoa omaan terveyskeskukseen. Jos kuume nousee/kivut äityy niin päivystykseen. Ei se virtsis heti nouse munuaisiin, olen joskus 2 vk odotellut itse hoitaen kun en ois halunnut Ab kuuria syödä, ei ehkä fiksua mut ei mulle mitään tapahtunut. Onneksi en oo enää pariin vuoteen virtsistä sairastanut, kivulias ja hirveä vaiva.
Varoituksen sana noista tulehduskipulääkkeistä. Daily Mailissa oli eilen ykkösjuttu nuoresta naisesta joka söi virtsatietulehdukseen liikaa parasetamolia ja kuoli.
Parasetamoli ei ole tulehduskipulääke.
Parasetamolissa on vain särkyä lievittävää ainetta.
Burana esimerkiksi on tulehduskipulääke ja Disperin ja Ketorin jne.
Jos oikeasti virtsatietulehdus siihen ei auta mikään muu kuin, antibiootit.
Ja antibiottien määrämistä on vähennetty rankalla kädellä, näin on lääkärit ohjeistettu.
Joten kuuria ei voi määrätä ennenkuin on tutkittu, onko virtsassa bakteereja.
Voi olla sukupuolitautikin. Btw, mä en ole ikinä syönyt antibioottia pissatulehduksiin (oli nuorempana useampia per vuosi,) hengissä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja antibiottien määrämistä on vähennetty rankalla kädellä, näin on lääkärit ohjeistettu.
Yritätkö sanoa, että ennen antibioottien keksimistä kukaan ei ikinä parantunut virtsatietulehduksesta 😀
Lieviä oireita voi aivan hyvin hoitaa itse: juo paljon, syö isoja annoksia c-vitamiinia (happamoittaa virtsan) ja käy pissalla useasti.
Jos oireet pahenee tai ei helpota, niin sitten lääkäriin.
Tranemax auttaa itselläni. Olen myös juonut sen kanssa karpalomehua ja ottanut C-vitamiinia. Useamman tikkutestillä todentamani tulehduksen olen hoitanut näillä sen jälkeen, kun suolisto meni sekaisin 3 perättäisestä ab-kuurista. Ostin apteekista samoja testitikkuja, mitä terveyskeskuksessakin käytetään.
Itse selviän pari päivää särkylääkkeillä, muuten oireet olisivat sietämättömät, eikä pystyisi nukkumaan. Alkuvaiheessa on mahdollista juomalla ja tiheällä pissavälillä selvitä tulehduksesta, mutta aina tämä ei onnistu!
Vierailija kirjoitti:
Raskautta mä itsekin epäilin tai olen epäillyt.
Sillä muina oireina on väsymys, kahvi ei maistu ja alavatsan nipistely.
Testin mukaan en ole raskaana..
Älä sitten ainakaan mitään kuureja ota ilman tutkimuksia ja katso että syömäsi kipulääkkeet sopivat raskaana olevalle!
Vierailija kirjoitti:
Resptiä ei anneta tutkimatta virtsaa.
Kyllä ihan Käypä hoito -suosituksen mukaan voi antaa reseptin pelkästään oireiden perusteella useimmille. Omat kokemukseni vti:stä on ainakin sitä luokkaa, että rakko tyhjenee useita kertoja tunnissa väkisin, ihan turha yrittää edes pidätellä kymmentä sekuntia kauempaa kun hätä tulee, joten ei mitään näytettä saisikaan. Mitä olen kuullut, niin monilla muillakin ihan samanlaisia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Höpön höpö.
https://www.kaypahoito.fi/hoi10050
En kannusta tähän mutta itse olen pari kertaa saanut lievän virtsiksen pois juomalla runsaasti c-vitamiini-poretableteilla terästettyä vettä ja karpalomehua. Ja todellakin käynyt pissalla puolen tunnin välein. Olen tällöin ollut kaukana korvessa eikä lääkäriin tai edes apteekkiin ole niin vain päässyt. Mutta hyvin meni ja selvisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö sanoa, että ennen antibioottien keksimistä kukaan ei ikinä parantunut virtsatietulehduksesta 😀
Lieviä oireita voi aivan hyvin hoitaa itse: juo paljon, syö isoja annoksia c-vitamiinia (happamoittaa virtsan) ja käy pissalla useasti.
Jos oireet pahenee tai ei helpota, niin sitten lääkäriin.
Hoitamaton virtsatieinfektio voi johtaa verenmyrkytykseen eli sepsikseen, jossa on merkittävä kuolleisuus jopa tehohoidossa. Ilman suonensisäisiä antibiootteja kuolleisuus sepsikseen on sata prosenttia.
Kaikki infektiot olivat ennen todella vakavia asioita, myös virtsatieinfektio. Ennen antibiootteja nuori, perusterve ihminen saattoi kuolla viikossa tulehdussairauteen kuten virtsatieinfektioon.
Edelleenkään ei ole mitään syytä lähteä pelleilemään asian kanssa. Viimeistään jos kuume nousee, pitää mennä lääkäriin. Tulehduksen edetessä bakteereja voi päästä verenkiertoon, mikä aiheuttaa sepsiksen.
Vierailija kirjoitti:
Menee kyllä ohi ihan itsestäänki ilman mitään antibiootteja.
Nykyään hoidetaan vain oireiset vti:t. Ei noita uhkakuvia kannata kuunnella, ei automaattisesti tarkoita munuaisiin nousevaa tulehdusta. Vaikean tulehduksen kyllä huomaa
Ap:n oireet on aika epämääräisiä, mulla ainakin noita oireita on aina ennen kuukautisia. Voi olla esim. lievä vatsatautikin.