Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koetko tietoisuutesi olevan pääsi sisällä vai sen ulkopuolella?

Vierailija
21.02.2020 |

Tuttavani kysyi minulta otsikon kysymyksen jo vuosia sitten. Ihmettelin sitä, koska mulle on itsestään selvää, että tietoisuus on pään eli oman kehon sisällä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset aloitukset alkaa kiinnostaa yleensä vasta illalla palstalle tulevia, mutta nostanpa nyt silti.

Vierailija
2/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman naurahdin kysymykselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan molempia. Uskon, että sisäinen ja ulkoinen todellisuus on yhtä. Sisäinen ajatusmaailmani luo ulkoisen todellisuuteni.

Vierailija
4/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman naurahdin kysymykselle.

Sama.

Vierailija
5/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoisuuteni istuu oikean silmäni takana

Vierailija
6/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se jotenkin tuntuu aivoissa olevan kun sitä miettii.

Vierailija
7/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain osa keskushermoston toimintaa. Muu on uskonnollista höpötystä. Toki kvanttifysikaalisella tasollahan koko ihminen on osa vain materiaalista todellisuutta, mutta silloin aletaan mennä sellaiselle filosofiselle tasolle, että turha edes miettiä.

Vierailija
8/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sydän unohdettu kokonaan.

Vierailija
10/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä, tarkemmin sanoen jossain pään keskellä silmien takana. Onko yleistäkin kokea, että se olisi jossain muualla?

En enää ihmettelisi mitään. Kun sekin tuli mulle yllätyksenä, että jotkut ihmiset eivät pysty ollenkaan ajattelemaan kuvina/visuaalisesti. Ja jotkut eivät pysty ajattelemaan lauseina päänsä sisällä. Ja jotkut taas ajattelevat lähes kaiken pelkästään lauseina!

Vierailija
11/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa mielenkiintoinen alotus, kerrankin!

Oikein yllätyin.

Myös minä koen että se on kumpaakin. Visualisoin sen alkavan pään sisällä ja jatkuvan ulos.

Vierailija
12/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoisuus on joka puolella. Ehdottamasti ei pään sisällä. Siellä on prosessori, tai ennemminkin vastaanotin, joka luo kuvitelman ajattelulle, joka taas tapahtuu muualla. Aivan muualla.

Zinc

Vierailija
13/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos istut autossa ja pamautan takaluukun kiinni, niin tietoisuus on joka puolella. Eikä vain pääsi sisäpuolella.

Eikö ?

Zinc

Vierailija
14/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisällä, tarkemmin sanoen jossain pään keskellä silmien takana. Onko yleistäkin kokea, että se olisi jossain muualla?

En enää ihmettelisi mitään. Kun sekin tuli mulle yllätyksenä, että jotkut ihmiset eivät pysty ollenkaan ajattelemaan kuvina/visuaalisesti. Ja jotkut eivät pysty ajattelemaan lauseina päänsä sisällä. Ja jotkut taas ajattelevat lähes kaiken pelkästään lauseina!

Ja jotkut eivät pysty ajattelemaan yhtä aikaa kuvina, eri kielien lauseina, musiikkina, binäärinä, ja yht’aikaisesti verrattuna maailmanuskontojen näkökantoihin niitä soveltaen. Hassua!

Vierailija
15/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien takana. Ikään kuin ne olisivat ikkunat "kaivinkoneen ohjaamoon", ja sen koneen puikoissa istuu minikokoinen minä. :D Koen siis olevani pääni sisällä, sen etuyläosalla. Tämä muu on vain kulkuvälinettä. Kehoni ulkopuolella en missään nimessä ole.

Vierailija
16/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain aivotärähdyksen ja hetkeksi meni näkö, kuulo ja tuntoaisti. Ajatukseni olivat juuri siellä keskellä silmien takana, kun ympärillä oli tyhjyys.

Vierailija
17/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmien takana. Ikään kuin ne olisivat ikkunat "kaivinkoneen ohjaamoon", ja sen koneen puikoissa istuu minikokoinen minä. :D Koen siis olevani pääni sisällä, sen etuyläosalla. Tämä muu on vain kulkuvälinettä. Kehoni ulkopuolella en missään nimessä ole.

Tulet olemaan. Ja olet väärässä ja Descartes oli oikeassa.

Zinc

Vierailija
18/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jotkut eivät pysty ajattelemaan yhtä aikaa kuvina, eri kielien lauseina, musiikkina, binäärinä, ja yht’aikaisesti verrattuna maailmanuskontojen näkökantoihin niitä soveltaen. Hassua!

Miksi pitää kettuilla? Tuo ajatustapojen (visuaalinen vs. sanallinen) ero tuli aika monelle yllätyksenä esim. tämän twiitin myötä: https://twitter.com/KylePlantEmoji/status/1221713792913965061 

Vierailija
19/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen,että Minä on minun ylävatsassani. Siellä tunnen olevan sen,joka tekee havaintoja ajattelustani, tunteitani jne, joita taas tuotan mielessäni eli päässä.

Olen joskus kokenut ruumiista irtaantumisen, jolloin olen yhtä tietoisuutta kaiken kanssa...

20/30 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen tietoisuuteni olevan pääni sisällä.

Katsoin joitain kuukausia sitten Youtubesta kuolemanrajakokemuksia tutkineen neuropsykiatri Peter Fenwickin haastattelun, ja muistaakseni hän pohti tuota ap:n kysymystä. Minusta tuntui omituiselta, että joku voi kokea oman tietoisuutensa olevan päänsä ulkopuolella.