ADHD ja asperger samalla henkilöllä?
Hei! Onko täällä ketään jolla olisi molemmat sekä adhd että asperger? Minulla epäillään molempia ja olen shokissa. Luulin että minussa on pelkkää autismia, mutta myös vahvoja tarkkaavaisuushäiriön piirteitä on todettu. Minä olin se luokan hiljaisin, tunnollisin kympin tyttö jota kiusattiin. En ole koskaan sekoillut ja käyttänyt esim. huumeita. Sosiaaliset kykyni ovat huonot ja olen ollut työttömänä vuosikausia. Söin paniikkihäiriöön mielialalääkkeitä 15 vuotta ja just kun niistä pääsi eroon niin mulle tyrkytetään luultavasti uudet pillerit, tällä kertaa adhd:hen.
Miten tästä järkytyksestä selviää?!
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en varmasti suostu noihin lääkkeisiin vaan haluan pelkän psykoterapian ja vertaistukiryhmän. 15 vuotta itsensä myrkyttämistä riitti. -ap
Kyllä lääkettä kannattaa ainakin kokeilla. Huomaat nopeasti onko siitä sinulle hyötyä vai ei. Sivuvaikutukset ovat lieviä ja yleensä menevät ohi muutamassa viikossa. Lähinnä voi esiintyä alussa pientä päänsärkyä tai vatsakipua. Ruokahalu usen heikentyy lääkkeen vaikutusajaksi. Joillain on iltaisin vaikeampi nukahtaa, mutta tätä ei yleensä ole lyhyt- ja keskipitkävaikutteisten valmisteiden yhteydessä.
Sivuvaikutukset on pieniä, jos kaikki menee hyvin ja annos on oikea - mutta jos annostus on väärä, kumpaan suuntaan tahansa eli liian pieni tai liian suuri, niin sivuvaikutukset voi olla TODELLA ikäviäkin, (verenpaineen heittelyä ja sydämentytkytystä jne). Pointti on kumminkin siinä, että näitä ei tarvitse kauheasti pelätä, koska jos sivuvaikutuksia tulee, lääkkeen käytön voi lopettaa saman tien. Toisin kuin mielialalääkkeet, jotka on lopetettava vähän kerrallaan riippuvuuden takia.
Miksi lähes kaikki ovat nykyisin autisteja tai adhd tyyppejä?
Eikö normaaleja ihmisiä ole enää ollenkaan Suomessa?
Ja jos ei ole noita autisti- tai adhd ja mitä niitä diagnooseja sitten onkin, niin sitten vähintään joka toisella on jokin mielenterveysongelma.
Miksi ja mitä tämä kertoo suomalaisista?
Käsitän nyt varsin hyvin, miksi tänne mielellään otettaisiin ulkomaisia ihmisiä. Se on todella tarpeen.
Noin sairaat suomalaiset eivät, eivätkä lapset noin suurten sairausmäärien myötä pysty tekemään töitä ollenkaan tulevaisuudessa.
Kuka ne työt sitten tekee, ellei tänne saada ulkomaisia työntekijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Mä en varmasti suostu noihin lääkkeisiin vaan haluan pelkän psykoterapian ja vertaistukiryhmän. 15 vuotta itsensä myrkyttämistä riitti. -ap
Ne on käytännössä piristeitä, jotka vaikuttavat päinvastaisesti adhdeehen. Ei todellakaan mitään mielialalääkkeitä vaan vähän kahvia vahvempia. Tulokset niillä on erittäin hyviä ja olet monelle pelastus kaikkien mielialalääkkeiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei ole noita autisti- tai adhd ja mitä niitä diagnooseja sitten onkin, niin sitten vähintään joka toisella on jokin mielenterveysongelma.Miksi ja mitä tämä kertoo suomalaisista?
Käsitän nyt varsin hyvin, miksi tänne mielellään otettaisiin ulkomaisia ihmisiä. Se on todella tarpeen.
Noin sairaat suomalaiset eivät, eivätkä lapset noin suurten sairausmäärien myötä pysty tekemään töitä ollenkaan tulevaisuudessa.Kuka ne työt sitten tekee, ellei tänne saada ulkomaisia työntekijöitä?
Aika naivia kuvitella ettei ulkomaalaisilla olisi samoja ongelmia jopa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei ole noita autisti- tai adhd ja mitä niitä diagnooseja sitten onkin, niin sitten vähintään joka toisella on jokin mielenterveysongelma.Miksi ja mitä tämä kertoo suomalaisista?
Noin sairaat suomalaiset eivät, eivätkä lapset noin suurten sairausmäärien myötä pysty tekemään töitä ollenkaan tulevaisuudessa.Kuka ne työt sitten tekee, ellei tänne saada ulkomaisia työntekijöitä?
Suomalainen normaali ihminen on pahansuopa narsisti ja ihan hyvä että kyseiset ovat jäämässä vähemmistöön. Ennemmin asseja kuin narskuja.
Minulla on diagnoosi ADHD:sta, mutta ADD se on, koska en ole ollut lapsena mitenkään ylivilkas enkä häirikkö koulussa, vaan semmoinen omiin maailmoihinsa uppoutuva haaveilija. En joutunut mihinkään syyniin, koska olin kiltti tyttö ja peruskoulu meni kaikesta huolimatta keskiverrosti kasin keskiarvolla päättötodistuksessa. Pystyn keskittymään minua kiinnostavaan asiaan niin, etten huomaa, vaikka talo palaisi ympäriltä, mutta jos asia ei kiinnosta on suuria ryhtymis- ja loppuunsaattamisvaikeuksia.
Vasta reilusti yli 30v. tajusin olevani myös asperger. Olen kumminkin ollut lapsena rohkea ottamaan kontaktia muihin lapsiin ja peruskoulun jälkeen hakeuduin opiskelemaan alaa, jolla varmaan autisminkirjolla olo on tavallisempaa kuin keskimäärin, joten en ollut niin poikkeava silloisessa kaveripiirissäni.
Myöhemmin jouduin taas tekemisiin enemmän "normaalien ihmisten" kanssa ja vaikeuksia alkoi tulemaan. Kun tajusin olevani asperger, minua helpotti kun ymmärsin, etteivät ihmiset, joiden kanssa en tule toimeen, olekaan pelkästään typeriä, ilkeitä ja loogiseen ajatteluun kykenemättömiä, vaan sitä kutsutaan neurotyypillisyydeksi. Heillä on erilainen käyttöjärjestelmä, joka perustuu siihen, että ajatellaan ja tehdään niin kuin laumassa johtajaksi valittu käskee tai niinkuin muutkin tekevät, eikä sen kummemmin mietitä, onko toiminnnassa mitään järkeä.
Neuropsykiatriset ongelmat ovat hyvin harvoin pelkästään yhteen diagnoosiin sopivia. On erittäin tavallista että ne esiintyvät erilaisina kombinaatioina vähintään piirre-tasoisesti. Usein asetetaan ihan diagnoosi-tasollakin kaksi tai useampiakin eri diagnooseja.