Ykksi asia jota vihaan eniten maailmassa on sääli.
Kommentit (18)
Suhun kohdistuvaa vai toisiin kohdistuvaa?
Olet ilmeisesti siinä tilanteessa että moni säälii?
Sääli on kuitenkin myönteinen tunne lähimmäistä kohtaan.Et vaan osaa ottaa vastaan sitä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Sääli on kuitenkin myönteinen tunne lähimmäistä kohtaan.Et vaan osaa ottaa vastaan sitä oikein.
Säälin ja myötätunnon välillä on hiuksenhieno ero ja ymmärrän kyllä jos säälin kohteeksi joutuva ei halua että muut säälii. -ei ap
Ap - haluatko siis itseäsi kohtaan säälimätöntä, kovaa kohtelua, vai mitä tarkoitat?
Sääli on itsensä korottamista toisen yläpuolelle. Lapsia voi sääliä, koska ovat avuttomampia, varsinkin pienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälin ja myötätunnon välillä on hiuksenhieno ero ja ymmärrän kyllä jos säälin kohteeksi joutuva ei halua että muut säälii. -ei ap
Ja mikähän se hiuksenhieno ero on?
Kyseessä on kuitenkin molemmissa tapauksissa tunne. Joten eipä se tunne muuksi muutu vaikka kuinka koittaakin muuttaa säälin myötätuntoon.
Lisäksi hiuksenhienosta erosta johtuen säälin vastaanottaja ei voi tietää onko kyseessä sääli vai myötätunto, eli säälin kohde on se joka määrittelee kumaa on. Kielteisesti suhtautuva kääntää myötätunnon sääliksi.
Jos siis sinun ajatuksiasi alkaa pohtimaan.
Kerran yks aika tyhmä ja ruma nainen alko töissä kaikkien edessä ku hän aina oiikitteli mulle niin ku sanoin hänelle että lopettaa, hän lopetti mutta palaverissä Alko säälivästi puhumaan kuinka mä olen niin lapsellisen tyhmä tms. Hän mua 2 v nuorempi ja tosi töykee luonne. Kai piikittelevää luonne Sit oli hänen mielestä se aikuisuuden merkki 😂😂😂😂
2v vanhempi*. Viisaus puuttui hältä aivan täysin. Tosi epämiellyttävä ihminen.. Myös ulkosesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on kuitenkin molemmissa tapauksissa tunne. Joten eipä se tunne muuksi muutu vaikka kuinka koittaakin muuttaa säälin myötätuntoon.
Lisäksi hiuksenhienosta erosta johtuen säälin vastaanottaja ei voi tietää onko kyseessä sääli vai myötätunto, eli säälin kohde on se joka määrittelee kumaa on. Kielteisesti suhtautuva kääntää myötätunnon sääliksi.
No vaikkapa "voivoi sinua raukkaa" vs. "otan osaa".
Vierailija kirjoitti:
Kerran yks aika tyhmä ja ruma nainen alko töissä kaikkien edessä ku hän aina oiikitteli mulle niin ku sanoin hänelle että lopettaa, hän lopetti mutta palaverissä Alko säälivästi puhumaan kuinka mä olen niin lapsellisen tyhmä tms. Hän mua 2 v nuorempi ja tosi töykee luonne. Kai piikittelevää luonne Sit oli hänen mielestä se aikuisuuden merkki 😂😂😂😂
Eihän tuo ole mitään sääliä, vaan kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikkapa "voivoi sinua raukkaa" vs. "otan osaa".
Säälillä ja kiusaamisella ei ole mitään tekemistä keskenään.
Sano tuommoiselle suorat sanat, sano että on työpaikkakiusaamista. Vie esimiehen tietoon.
Parasta myötätuntoa ja ”sääliä” toiselle on olla aivan tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Parasta myötätuntoa ja ”sääliä” toiselle on olla aivan tavallinen.
Vaikea sanoa mitään kun työpaikkakiusaaminen ja sääli on jo niin sekoitettu keskenään tässä ketjussa. Ei tiedä enää, että mistä puhutaan.
Kutenkin, ei tuo sinun ohjeesi ole ihan kaiken kattava. Kattaa ehkä käytöksen hiukan vieraampia kohtaan, esim. työkavereita kohtaan, naapureita kohtaan.
Ooh, tiedän ettei saisi yhden lauseen perusteella diagnosoida, mutta säälin vihaaminen on narsismin oire.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikenlaisia ihmisiä on olemassa ja usein vielä niillä pahoilla ja piikittelevillä ihmisillä on "oma hovinsa" - jotka komppaavat tämän sanomisia, koska pelkäävät itse joutuvansa hänen kohteekseen.
Vierailija kirjoitti:
Sääli on sairautta.
Tämä jo mikä on todella väärin ymmärretty lause:
Rautalangasta vääntäen: Nietzscheen liitetty stoalainen sanonta ”sääli on sairautta”
tarkoittaa, että säälissä rypeminen ilman että tekee mitään, on sairautta.
Säälistä vapautuu, kun ihan itse auttaa heitä, joita kohtaan herää säälintunne.
Sääli