Useampi kuin joka neljäs suomalainen on lihava eli hänen painoindeksinsä on yli 30.
Näin lukee Hesarissa tänään. Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni menee 40e viikossa ja syön pelkkää vihanneksia, lihaa, leipää.
Miten pystyt syömään terveellisesti noin halvalla?
Itselläni menee jo päivässä 20€ kotiruokaan ja syön myös paljon tuoreita kasviksia, hedelmiä, lihaa, kalaa, maitorahkaa, pähkinöitä yms. Olisi mielenkiintoista kuulla miten syöt vajaalla 6€:lla päivässä terveellisesti ja monipuolisesti.
Kaikki lihat alennuksesta pakkaseen, mieluusti -60%, kauden kasviksia halvalla, kaurapuuroa, itsepoimittuja marjoja pakkasesta sekaan, kananmunia, juomaksi pelkkää vettä. Soijarouhetta jauhelihan tilalla.. halpaa ja riittoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä on ne hiilarit. Hiilihydraatteja tarvitaan 5g /painokilo ja kaikki tästä yli menevä muuttuu vararavinnoksi, eli läskiksi vyötärölle. Jos vaikka 80kg olisi henkilön normaali paino niin hiilareita tarvitaan 400g päivässä. Jokainen voi lukea esimerkiksi sipsipussin tai karkkipussin kyljestä että paljonko näissä on hiilareita. Eli jos normaali lautasellinen ruokaa sisältää 50-80g hiilareita niin munkki siihen päälle on saman verran kuin tuo koko ateria. Vastaavasti karkkipussi aterioiden välissä on taas 50g eli ylimääräinen ateria.
Jos ihminen syö hiilareita kaksinkertaisesti tarpeeseen nähden niin lopputulos on että ihminen painaa kahden ihmisen verran. So simple.
Kuule, ihmisen elimistö ei liho syömällä hiilareita liikaa vaan KALOREITA liikaa, se on ihan sama tukeeko ne kalorit hiilareista rasvasta tai proteiineista.
olen eri mieltä. Proteiineja ja rasvoja voi syödä vaikka kuinka, mutta ne eivät lihota. Hiilihydraateista erityisesti nopean glykeemisen indeksin prosessoidut hiilihydraatit ovat lihavuuden ja ylipainon syy. Nämä nostavat verensokeria erityisen nopeasti ja haima alkaa tuottamaan insuliinia liikaa. Tästä seuraa insuliiniresistanssi ja huomattava lihominen. Minä olen noudattanut 40 vuotta ruokavalioa, joka on virallisten suositusten vastainen. En harrasta ollenkaan liikuntaa ja olen normaalipainoinen, koska tiedän mikä lihomisen aiheuttaa. Myös kolesterooli on erityisen hyvä < 3,5
Lyhyt kaava: Selvitä käyttämiesi elitarvikkaiden hiilihydraatit. Selvitä niiden glykeeminen indeksi ja vältä nopeita hiilareita. Rasvaa ja lihaa voi syödä vaikka rajattomasti, mutta ei kai kukaan jaksa syödä kuin sen minkä jaksaa. Näitä ei kuitenkaan tarvitse välttää kuten viralliset suositukset kertovat. Proteiinit myös pitävät nälkää poissa, kun taas nopean GI:n hiilarit vain hetken ja sitten on taas nälkä.
Sun mielipiteelläsi ei vaan ole mitään väliä. Tuskin olet mikään ravintotieteen asiantuntija eikä sinun kokemuksesi tarkoita mitään. Kiva, että ruokavaliosi sopii sinulle, mutta et voi tehdä siitä mitään johtopäätöksiä sen sopivuudesta toisille.
Minä syön hiilareita niin paljon kuin haluan, mutta melko vähärasvaisesti, ja olen normaalipainoinen (bmi alle 21).
on niillä sen verran väliä että se on totuus ja syy lihavuuteen. Jos ihminen liikkuu paljon ja kuntoilee niin silloin tarvitaan myös paljon hiilihydraatteja. Tarve voi olla jopa nelinkertainen, mutta jos ihminen syö saman määrän hiilihydraatteja, eikä liiku (kuten minä en) niin silloin lihoo. Nykyaikana on tarjolla paljon puhdistettuja sokereita ja viljoja. Nämä ovat niitä nopean GI:n hiilareita. Karkit, keksit, leivokset, limpparit, mehut, vaaleat leivät.
Jos muuttaa ruokavalion sisältämään pelkkää lihaa ja rasvaa niin elimistö alkaa käyttämään sitä kertynyttä vararavintoa (eli läskiä) ravintona koska hiilihydraatteja ei enää saa. Se ei ole elimistön polttoaineena yhtä tehokasta kuin hiilarit, mutta toimii. Rasva ei lihota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni menee 40e viikossa ja syön pelkkää vihanneksia, lihaa, leipää.
Miten pystyt syömään terveellisesti noin halvalla?
Itselläni menee jo päivässä 20€ kotiruokaan ja syön myös paljon tuoreita kasviksia, hedelmiä, lihaa, kalaa, maitorahkaa, pähkinöitä yms. Olisi mielenkiintoista kuulla miten syöt vajaalla 6€:lla päivässä terveellisesti ja monipuolisesti.
Sinulla menee 20 euroa pelkästään omiin ruokiisi päivässä? Sinä kyllä pistät normaalia enemmän rahaa ruokaan, jos yhden ihmisen ruoat maksavat 600 euroa kuussa ja kokkaat melkein kaiken kotona.
Mä syön aamulla hedelmäsmoothien, välipalaksi pähkinöitä ja hedelmiä sekä lounaaksi ja illalliseksi jotain vegaanista ruokaa ja päivässä ruokaan menee varmaan max 10 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä on ne hiilarit. Hiilihydraatteja tarvitaan 5g /painokilo ja kaikki tästä yli menevä muuttuu vararavinnoksi, eli läskiksi vyötärölle. Jos vaikka 80kg olisi henkilön normaali paino niin hiilareita tarvitaan 400g päivässä. Jokainen voi lukea esimerkiksi sipsipussin tai karkkipussin kyljestä että paljonko näissä on hiilareita. Eli jos normaali lautasellinen ruokaa sisältää 50-80g hiilareita niin munkki siihen päälle on saman verran kuin tuo koko ateria. Vastaavasti karkkipussi aterioiden välissä on taas 50g eli ylimääräinen ateria.
Jos ihminen syö hiilareita kaksinkertaisesti tarpeeseen nähden niin lopputulos on että ihminen painaa kahden ihmisen verran. So simple.
Kuule, ihmisen elimistö ei liho syömällä hiilareita liikaa vaan KALOREITA liikaa, se on ihan sama tukeeko ne kalorit hiilareista rasvasta tai proteiineista.
olen eri mieltä. Proteiineja ja rasvoja voi syödä vaikka kuinka, mutta ne eivät lihota. Hiilihydraateista erityisesti nopean glykeemisen indeksin prosessoidut hiilihydraatit ovat lihavuuden ja ylipainon syy. Nämä nostavat verensokeria erityisen nopeasti ja haima alkaa tuottamaan insuliinia liikaa. Tästä seuraa insuliiniresistanssi ja huomattava lihominen. Minä olen noudattanut 40 vuotta ruokavalioa, joka on virallisten suositusten vastainen. En harrasta ollenkaan liikuntaa ja olen normaalipainoinen, koska tiedän mikä lihomisen aiheuttaa. Myös kolesterooli on erityisen hyvä < 3,5
Lyhyt kaava: Selvitä käyttämiesi elitarvikkaiden hiilihydraatit. Selvitä niiden glykeeminen indeksi ja vältä nopeita hiilareita. Rasvaa ja lihaa voi syödä vaikka rajattomasti, mutta ei kai kukaan jaksa syödä kuin sen minkä jaksaa. Näitä ei kuitenkaan tarvitse välttää kuten viralliset suositukset kertovat. Proteiinit myös pitävät nälkää poissa, kun taas nopean GI:n hiilarit vain hetken ja sitten on taas nälkä.
Sun mielipiteelläsi ei vaan ole mitään väliä. Tuskin olet mikään ravintotieteen asiantuntija eikä sinun kokemuksesi tarkoita mitään. Kiva, että ruokavaliosi sopii sinulle, mutta et voi tehdä siitä mitään johtopäätöksiä sen sopivuudesta toisille.
Minä syön hiilareita niin paljon kuin haluan, mutta melko vähärasvaisesti, ja olen normaalipainoinen (bmi alle 21).
on niillä sen verran väliä että se on totuus ja syy lihavuuteen. Jos ihminen liikkuu paljon ja kuntoilee niin silloin tarvitaan myös paljon hiilihydraatteja. Tarve voi olla jopa nelinkertainen, mutta jos ihminen syö saman määrän hiilihydraatteja, eikä liiku (kuten minä en) niin silloin lihoo. Nykyaikana on tarjolla paljon puhdistettuja sokereita ja viljoja. Nämä ovat niitä nopean GI:n hiilareita. Karkit, keksit, leivokset, limpparit, mehut, vaaleat leivät.
Jos muuttaa ruokavalion sisältämään pelkkää lihaa ja rasvaa niin elimistö alkaa käyttämään sitä kertynyttä vararavintoa (eli läskiä) ravintona koska hiilihydraatteja ei enää saa. Se ei ole elimistön polttoaineena yhtä tehokasta kuin hiilarit, mutta toimii. Rasva ei lihota.
Koska hiilarit = karkit, keksit, leivokset, limpparit, mehut ja vaaleat viljat
Sinä yhdistät hiilarit kaikkeen roskaan. Toi on aika sama kuin sanoisit, että liha on epäterveellistä ja liha on HK:n sininen.
Totuus on, että roskaruoka on epäterveellistä ja lihottaa, mutta kunnolliset hiilarit eivät. Kunnollisia hiilareita ovat hedelmät, juurekset, täysjyväviljat jne.
Minä en harrasta juurikaan liikuntaa, mutta kaikista syömistä hiilareista huolimatta olen normaalipainoinen.
Ruokakaupoissa näkee sen, mitä myydään eniten. Kysynnän ja tarjonnan laki. Ulkomaalainen vaimoni aina ihmettelee jossain Prismassa kun siellä on satoja hyllymetrejä karkkeja, sipsejä, erilaisia limuja, oluita ja siidereitä. Rasvaisia juustoja ja meetwurstia on kolmekymmentä eri lajia, samoin uuni/grillimakkaroita, valtava määrtä mikroaaltouuniin tarkoitettuja lisäaineellisia laatikkoruokia ja niin edelleen. Tottakai on selvää, että suomalaisella keskinettopalkalla ei paljoa orgaanista tai vähärasvaista osteta, mutta totta on myös se, että hyvin moni suomalainen rakastaa halpaa roskaruokaa ja mässäilyä iltaisin ja viikonloppuisin TV:n ohella. Mitä järkeä on jossain mikrolihiksessä/pizzassa? No ei mitään, mutta menekki on kova ja rasvamaksat paukkuvat.
Oletteko tietoisia, että esim. markettien sipsipakkaukset ovat valtavan kokoisia eli jenkkiluokkaa? Pikaruokamättöbuffeita ja kebab/pizzakioskeja valtavine suomalaiseen "nälkään" suunnattuine annoskokoineen on joka kulmalla, jopa 10 000 asukkaan kylissä.
Läskit ovat aihe, joka puhuttaa, koska se on ainoa alue mihin tyhmä ja luuserikin voi vaikuttaa ja saa pönkitettyä omaa itsetuntoaan.
Minulle on ihan sama miten läski tai laiha kukakin on. Minulla on siihen henkisesti varaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla menee 20 euroa pelkästään omiin ruokiisi päivässä? Sinä kyllä pistät normaalia enemmän rahaa ruokaan, jos yhden ihmisen ruoat maksavat 600 euroa kuussa ja kokkaat melkein kaiken kotona.
Mä syön aamulla hedelmäsmoothien, välipalaksi pähkinöitä ja hedelmiä sekä lounaaksi ja illalliseksi jotain vegaanista ruokaa ja päivässä ruokaan menee varmaan max 10 euroa.
Kyllä, joinain päivinä tosin jää syömiset vähemmälle joten voi olla että keskiarvo on lähempänä 15€/pvä.
Itsekin juon aamupalaksi smoothien, joka sisältää laktoosittoman maitorahkan, banaanin, avokadon (tai 2/3 pussillista pakastemarjoja + jotain kylmäpuristettua kasviöjyä) ja kauramaitoa - en nyt jaksa tarkistaa hintoja mutta arviolta 3€. Näitä saattaa mennä kaksikin päivässä. Lämmin ruoka esimerkiksi kanafileetä 3€ + parsakaali + pari perunaa eli yht. 4€. Välipalaksi esimerkiksi kauramaitokaakaota 0,5l 1€ ja pari itsetehtyä välipalapatukkaa 1€. Iltapalaksi vaikka raejuustosalaattia ja leipää arviolta yht. 4€. Ja päivän mittaan on saattanut mennä vaikka pähkinöitä, hedelmiä tai tuoreita marjoja, niistä voi tulla 4€.
Mutta toki ihmisillä on erilaisia käsityksiä terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta, omasta näkökulmastani pitäisi syödä hyvin rajoittuneesti ja yksipuolisesti jos pitäisi tiputtaa päivän budjetti 6 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Käytän painonhallintasovellusta päivittäin ja yleensä hiilarit jäävät aina "tavoitteesta". Rasvaa taas tulee helposti liikaa, vaikkei huomaa sitä edes syövänsä.
Vierailija kirjoitti:
Läskit ovat aihe, joka puhuttaa, koska se on ainoa alue mihin tyhmä ja luuserikin voi vaikuttaa ja saa pönkitettyä omaa itsetuntoaan.
Minulle on ihan sama miten läski tai laiha kukakin on. Minulla on siihen henkisesti varaa.
Moni ei haluaisi olla läski, mutta ei tiedä miksi on lihonut. Viralliset ravitsemussuositukset väittävät että syyllinen on rasva ja samaan aikaa tuputtavat lautasmallin lautaselle hiilihydraatteja syötäväksi vaikka hiilihydraatit, erityisesti nopean glykeemisen indeksin hiilihydraatit ovat syypää koko länsimaiseen lihavuusongelmaan.
Olen itse ylipainoinen, en enää kylläkään niin paljon mitä ennen, nyt olen saanut laihdutettua 12 kg ja homma jatkuu. Tottakai teen tämän myös itseni vuoksi mutta valehtelisin jos väittäisin ettei tähän olen syynä myös muitten ihmisten suhtautuminen lihaviin. Olen saanut huonoa kohtelua painoni vuoksi, halveksuvia katseita miehiltä sekä naisilta. Jotenkin on semmoinen ajatusmalli että lihavalla ei ole samanlaista ihmisarvoa kuin normaalipainoisella tai laihalla. Lihomiseni syy oli niinkin yksinkertainen että söin aivan liikaa kulutukseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hiilarit = karkit, keksit, leivokset, limpparit, mehut ja vaaleat viljat
Sinä yhdistät hiilarit kaikkeen roskaan. Toi on aika sama kuin sanoisit, että liha on epäterveellistä ja liha on HK:n sininen.
Totuus on, että roskaruoka on epäterveellistä ja lihottaa, mutta kunnolliset hiilarit eivät. Kunnollisia hiilareita ovat hedelmät, juurekset, täysjyväviljat jne.
Minä en harrasta juurikaan liikuntaa, mutta kaikista syömistä hiilareista huolimatta olen normaalipainoinen.
en ole väittänyt että hiilarit = karkit, keksit, leivokset, jne. Nämä ovat esimerkkejä niistä nopean GI:n hiilareista joita on nykyaikana helposti tarjolla. Syön itsekin hiilareita. Ruisleipää, joskus perunaa, pastaa. Silti nämä hitaan GI:n hiilarit myös lihottavat jos määrä ylitää tarpeen eli 5g /painokilo jos ei liiku. Voimaharjoittelu ja muu raskas liikunta, 20g /painokilo. Silti nopean GI:n hiilarit ovat se kaiken pahan alku ja juuri. Ennen näitä ei ollut juurikaan tarjolla, nykyisin niitä on joka puolella. Sen seurauksena länsimaiset lihovat.
Laittakaa vielä se kaava miten bmi lasketaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, joinain päivinä tosin jää syömiset vähemmälle joten voi olla että keskiarvo on lähempänä 15€/pvä.
Itsekin juon aamupalaksi smoothien, joka sisältää laktoosittoman maitorahkan, banaanin, avokadon (tai 2/3 pussillista pakastemarjoja + jotain kylmäpuristettua kasviöjyä) ja kauramaitoa - en nyt jaksa tarkistaa hintoja mutta arviolta 3€. Näitä saattaa mennä kaksikin päivässä. Lämmin ruoka esimerkiksi kanafileetä 3€ + parsakaali + pari perunaa eli yht. 4€. Välipalaksi esimerkiksi kauramaitokaakaota 0,5l 1€ ja pari itsetehtyä välipalapatukkaa 1€. Iltapalaksi vaikka raejuustosalaattia ja leipää arviolta yht. 4€. Ja päivän mittaan on saattanut mennä vaikka pähkinöitä, hedelmiä tai tuoreita marjoja, niistä voi tulla 4€.
Mutta toki ihmisillä on erilaisia käsityksiä terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta, omasta näkökulmastani pitäisi syödä hyvin rajoittuneesti ja yksipuolisesti jos pitäisi tiputtaa päivän budjetti 6 euroon.
Sun käsityksesi on, että mitä kalliimpaa, niin sitä terveellisempää =)
Itse syön monipuolisesti ja terveellisesti noin 40-50e viikkobudjetilla. Siis jos tuohon hintaan ei saa monipuolista ja terveellistä ruokaa, niin ihmettelen kyllä.
Kyllä se on laiskuus ja mukavuudenhalu suurin syy. Ja nimenomaan se että lihavuuden yleistyessä siitä tulee entistä hyväksytympää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei haluaisi olla läski, mutta ei tiedä miksi on lihonut. Viralliset ravitsemussuositukset väittävät että syyllinen on rasva ja samaan aikaa tuputtavat lautasmallin lautaselle hiilihydraatteja syötäväksi vaikka hiilihydraatit, erityisesti nopean glykeemisen indeksin hiilihydraatit ovat syypää koko länsimaiseen lihavuusongelmaan.
Kyllä se on liika ruoka, mikä lihottaa. Sata vuotta sitten syötiin hiilihydraattipainotteisesti, eikä sillon lihavia nähty kuin sirkuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä, jos he söisivät 20€ edestä joka päivä lihoaisi. Syötäisiin vaan määrällisesti liikaa.
Kun laitetaan mehut ja marjat ja vihannekset ja öljyt ja hedelmät ja pähkinät ja avokadot ja mangot ja mausteet ja pavut ja lihat ja maitotuotteet ja kalat ja täysjyvät, jotta saadaan "kaikki" ravinnot, niin totta hitossa se tulee kalliiksi, mutta myös kaloripitoiseksi.
Kyllä c-vitamiiniä saa muualtakin kuin smoothiesta ja D- vitamiinia muualta kuin lohesta. Jopa kuitujakin voi hankkia halvoista lähteistä.
Nykyisin on vaan menty siihen että hifistellään jonkun kuidun, vitamiinin tai öljyn kohdalla. Se ei riitä, että kaataa purkista oliiviöljyä vaan sen pitäisi olla jotain erityisbioviljeltyjä Toscanan oliiveja ja rypsiöljy ei käy vaan avokadoa sen pitää olla.
Suurin osa ihmisistä voisi käyttää vähemmän rahaa ruokakaupassa. Se ratkaisisi monen ongelman. Ei niinkään se nykyinen laatu, vaan se määrä kaikkea.
Käsi sydämelle, kuinka moni teistä tuntee ainakin yhden ihmisen, jonka selitys massiiviseen ylipainoon on kortisoni, kilpirauhaset tai hidas aineenvaihdunta, vaikka näitä ei edes olisi lääkärissä tutkittu? Mielenkiintoisesti saman ihmisen puoliso ja jopa koko perhe ovat mystisesti ylipainoisia, vaikka puolisokaan ei ole samaa geeniperimää ja "meillä syödään toooosi vähän". Sitten heillä vierailessasi huomaat, että kaapissa on kilokaupalla keksejä ja sipsejä, jäätelöä. Ruokana 3 grillimakkaraa ja 5 kanansiipeä per henkilö perunamuusilla ja siihen tietenkin sokerinen jälkiruoka päälle "tasoittamaan verensokeria". Koko ajan 7/24 "pientä naposteltavaa".
Mutta kun se koko suvulle tyypillinen hidas aineenvaihdunta, kilpirauhaset ja kortisonilääkitys....Muuten oltaisiin kyllä hoikkia :) Eli syy liikalihavutteen ei ole itsessä ja ruokailutottumuksissa.
Eikö olekin ihan normaalia ruokailua, että kun grillataan, niin jokainen syö illan aikana 2-5 makkaraa, muutaman grillimaustetun kanansiiven ja kyytipojaksi vähintään 3 litraa kaljaa/sidukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi on hollantilainen tilastointiväline, ei terveyden- ja hyvinvoinninmittari.
Silloin kun mennään lihavuuden puolelle, kyllä se ihan varmasti on myös terveyteen vaikuttavaa.
Lievä yli- tai alipaino useinkaan ei ole.
Bmi 30 tai enemmän kyllä huutaa tulevia terveyshuolia.
Minua ärsyttää suunnattomasti kun meidän lasten laihuutta kauhistellaan. Siis laihoja lasten kuuluu ollakkin?? Ennen vanhaan ksikki lapset olivat laihoja, nyt jos ei tule makkaroita istuessa niin on niin hirveän laiha..