Aliisa, 14, lyyhistyi kadulle sikiöasentoon lamaannuttavan kivun vuoksi – ihmiset kulkivat ohi, eikä kukaan pysähtynyt auttamaan: "Kotona tuli itku"
Kommentit (131)
Minulla on erilaisia kokemuksia auttamisesta.Asun Helsingissä ja kuljen lähes päivittäin Kampin ostoskeskuksen kautta.Nähnyt vuosien aikana lukemattomia maahan kaatuneita ihmisiä.Osa vaikuttanut olevan humalassa, osa ei.Joka ikinen kerta on joku sivullinen pysähtynyt ja mennyt kysymään vointia ja/tai auttamaan muuten.Itsekin tehnyt sen useita kertoja.Yrittänyt kysyä vointia, soittanut hätänumeroon tarvittaessa ja ainakin huolehtinut, että joko minä tai joku muu jää paikalle ambulanssin tai poliisiauton tuloon saakka.Usein on jo joku toinen ehtinyt soittaa ennen minua.Kerran maassa makaava puhui kieltä jota meistä auttajista kukaan ei ymmärtänyt.Pysäytin vierasmaalaisen näköisiä ohikulkijoita ja pian löytyikin ihminen joka ymmärsi loukkaantunutta.Itseäni pyysi vanhempi arabi auttamaan suomalaista vastaavassa tilanteessa.Nostaa en enää paljoa pysty vaikka vahva nainen nuorena olinkin.Mutta aina on löytynyt apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette uskalla mennä auttamaan niin soittakaa edes hätänumeroon. Sieltä neuvotaan mitä pitää tehdä. Ja teillä on ainakin todiste, että kysyitte neuvoa ennen kuin koskitte.
Häke vain käskisi mennä kokeilemaan mikä sillä on ja soittaa myöhemmin uudelleen jos on tarvetta ja sen jälkeen lyökin luurin korvaan.
Ihan on kokemusta tuosta häken toiminnasta
Tämän mäkin olen kuullut. Eivät lähetä apua paikalle tarkistamaan vaan itse pitäisi alkaa avun tarvitsijaa tökkimään ja haastattelemaan.
En mä uskaltaisi.
Se, ettei ihmiset pysähdy auttamaan on ihan yleismaallinen ilmiö, mitä tapahtuu sitä enemmän, mitä suurempi kaupunki on. Ihmiset ajattelee, että ei ole minun asiani puuttua tähän ja oletus on, että tällaiset ovat huumeissa tai kännissä, mikä nostaa kynnystä puuttumiseen. Ei ole mikään Suomi-ilmiö.
Tyttö ollut 2 päivää kivulias.
Sit se kaatuu, ja syy onkin ohikulkijoissa, jotka
eivät pelastaneet?
- Miksi huoltajat eivät vieneet tyttöä lääkäriin?
Jokin Aliisan jutussa ei täsmää.
No tämän keskustelun perusteella ei ihme etteivät auttaneet. Miehet pelkäävät että syytetään ahdistelusta ja naiset pelkäävät että käydään kimppuun.
Jos kovasti pelottaa, voi mennä kuuloetäisyydelle ja kysyä onko jokin hätänä. Jos vastausta ei kuulu, soittaa hätäkeskukseen ja ilmoittaa maassa makaavasta henkilöstä.
Tosin yksinkertaisin ja tutkitusti todellinen selitys on että mitä useampia ihmisiä paikalla kulkee, sitä helpommin ajattelee, että "no, kyllä joku muu tuota auttaa"
Mitä 14v tyttölapsi tekee yön tullen yksinään kaupungilla, varsinkin jos jotain terveydellistä ongelmaa oli jo olemassa? Ja tähän ei nyt sitten käy selitykseksi, että kyllä jokaisella pitää olla mahdollisuus kulkea turvallisesti kaupungilla. Kyllä tässä tapauksessa 90% syy ja seuraus löytyy peilistä. Mutta kivahan se on aina syyttää niitä muita, minä en ollut itse syyllinen mihinkään.
selkeastä Aliisa vähän lisänny lapin lisää. En usko yhtään tota tarinaa.
Ja lisäyksenä,ei nykymaailmasa ole mitään väliä mikä on oikeasti tilanne, vaan sillä että miltä se näyttää.
Voi jo kuvitella otsikot kun 50v. setämies kokeilee ton ikäisen kaulaa että tuntuuko pulssia ja joku nappaa kuvan niin on otsikoissa pedarina loppuiän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette uskalla mennä auttamaan niin soittakaa edes hätänumeroon. Sieltä neuvotaan mitä pitää tehdä. Ja teillä on ainakin todiste, että kysyitte neuvoa ennen kuin koskitte.
Häke vain käskisi mennä kokeilemaan mikä sillä on ja soittaa myöhemmin uudelleen jos on tarvetta ja sen jälkeen lyökin luurin korvaan.
Ihan on kokemusta tuosta häken toiminnastaTämän mäkin olen kuullut. Eivät lähetä apua paikalle tarkistamaan vaan itse pitäisi alkaa avun tarvitsijaa tökkimään ja haastattelemaan.
En mä uskaltaisi.
Ei se hätäkeskus turhaan kysele lisätietoja, kysymysten tarkoitus on kartoittaa millaista ja millä kiireellisyydellä apua mahdollisesti tarvitaan. Vai tarvitaanko ensihoitoa/poliisia/pelastusta lainkaan.
Jos vaikka sen ambulanssin saisi vaan "tilattua" hätänumerosta, niin yksiköt olisivat jatkuvasti varattuina ja oikeasti ensihoitoa (ja mahdollista kiireellistä kuljetusta) tarvitsevat saisivat pärjätä ihan itse.
Hätänumeroon pitäisikin soittaa vain ja ainoastaan hätätilanteissa, mikä ei valitettavasti nykyään toteudu.
Jokaisella on velvollisuus auttaa, ja olisikin tärkeää aina selvittää mistä on kyse ennenkuin soittaa 112, jos tarvitsee soittaa ollenkaan. Monesti sitä pystyy auttamaan ihan vaan vaikka auttamalla kaatunut pystyyn tai juttelemalla ihmisen kanssa hetken, välittämällä ja olemalla läsnä.
Tuon "tökkimisen ja haastattelun" tarkoituksena on selvittää onko maassa makaava ihminen tajuton, sammunut, nukkumassa, eloton vai jotain muuta koska sillä on suuri merkitys mahdollisen hälytyksen vasteeseen.
Millainen vatsavaiva tällä tytöllä loppujen lopuksi oli?
Ihan on kokemusta tuosta häken toiminnasta