Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aliisa, 14, lyyhistyi kadulle sikiöasentoon lamaannuttavan kivun vuoksi – ihmiset kulkivat ohi, eikä kukaan pysähtynyt auttamaan: "Kotona tuli itku"

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisella tavalla tyttö oli kaatunut, kun oli loukannut lisää jo ennestään kipeää vatsaansa. 

Kun vatsaan sattuu oikein kovasti, ihminen menee yleensä "kaksinkerroin". Siitä kun kaatuu, voi vaikka polvi iskeytyä vatsaa vasten ja satuttaa vatsaa entisestään. Mielestäni varsin looginen vaihtoehto. 

Vierailija
42/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siitä kauan ole, kun joku meni maassa makaavaa henkilöä auttamaan ja sai köniin.  Ja teinit touhuaa kakenlaista "älyttämistä",

Joten pitäisin mahdollisena, että kyseessä on joku teiniporukan älynväläys tai vaarallinen päihtynyt henkilö enkä uskaltaisi koskea.

Itse en silti tästä huolimatta kestäisi sitä ajatusta, että jos menen vaan ohi niin se ihminen voi kuolla sinne. En halua itselleni sitä taakkaa etten olisi yrittänyt auttaa ja joku toisen raivostuminen tai muuten pelottava tilannekin olisi parempi sietää kuin se ahdistus siitä etten olisi tehnyt mitään. Ymmärrän tietenkin nämä huolet ja voi olla vaikea tilanne, mutta itsekin kun aina toivoisin, että joku auttaa niin yritän myös auttaa muita. Kyllä tämä maailma silti menee ihmeelliseksi, kun myös onnettomuuspaikoilla kuvataan ja ihmisiä auteta muutenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän suuri osa ohi kävelleistä ole tarkoituksella ollut huomaamatta narkkia/kännistä/mt-potilasta. Ei haluta sekaantua, kun ei tiedä onko aidosti avun tarve, vai tuleeko haukut ja/tai puukosta.

Pari kertaa olen itse pysähtynyt auttamaan ja tilannut ambulanssin kun on vanhempi ihminen ollut heikossa hapessa kaupungilla, mutta en todellakaan tiedä mitä tekisin entuudestaan tuntemattoman nuorehkon ihmisen kohdalla. Yksinäni en todennäköisesti pysähtyisi, juurikin tuossa alussa mainitsemastani syystä.

Et voi koskaan tietää ihmisestä päälle päin mikä hänen tilanteensa on. Et voi tietää onko ihminen kännissä tai käyttääkö huumeita. Nämä kaikki ovat vaan jotain oletuksia. Monet kohtaukset, veren sokerin lasku, epilepsia yms oireilevat aika samoin kuin joku ihminen olisi mukamas huumeissa jne. Mielenterveyspotilas ei myöskään ole tehnyt mitään väärää jos on heikossa tilanteessa ja minusta julmaa olla auttamatta ja se on laitonta. Jokainen ihminen on sellainen jota pitää yrittää auttaa ja et voi leikkiä jotain parempaa ihmistä joka ei niitä heikommassa tilanteessa olevia auta. Toivon vaan, että et enää koskaan jätä ketään ilman apua. Aina voi yrittää auttaa. Terveisin se monta narkkiakin ( tiedän heidän taustaansa, kun asuvat lähellä)  jeesannut nuori, joka ei kävele kenenkään ohi jos joku tarvii apua. Minua ei ole kukaan koskaan puukottanut enkä ole edes niitä haukkuja saanut.

Aploodit sinulle!

Vierailija
44/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä olisi voinut tehdä? Toki käydä kysymässä kun makaa maassa, mutta mitä sitten. Minä en ainakaan suosittelisi lapselleni kenenkään kyytiin menemistä. Vanhempiensa puh.numeroita ei muista enää ketään ulkoa, eli ei voisi soittaa äidillekään. Soittaa ambulanssi? Ei todellakaan tule.

Eiköhän alaikäisillä ole huoltajiensa numerot puhelimissaan. Jos lapsi on sen verran tolkuissaan, että saa avattua puhelimensa, auttaja voi soittaa sillä lapsen äidille tai isälle. Ambulanssi todellakin tulee, jos sanot, että maassa makaa kivulias/tajuton lapsi. 

Akku oli loppu. Ei ollut tajuton. Varmaan olisi vaan sanonut, että maha kipeä, menossa kotiin 500 m päähän.

Alkuyöstä maassa makaavaa nuorta ei heti uskaltaisi lähestyä. Voi olla syöttinä ryöstölle.

Vierailija
45/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joopajoo kun setämies menee ja kysyy jotaki niin ennen iltaa jo saanu turpaan ja somessa kivitetty kuoliaaksi . #metoo

Se johtuu siitä, että setämies vie tytön omaan kotiinsa kaiskattavaksi kun tyttö pitäisi viedä tytön kotiin koskemattomana.

Vierailija
46/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä olisi voinut tehdä? Toki käydä kysymässä kun makaa maassa, mutta mitä sitten. Minä en ainakaan suosittelisi lapselleni kenenkään kyytiin menemistä. Vanhempiensa puh.numeroita ei muista enää ketään ulkoa, eli ei voisi soittaa äidillekään. Soittaa ambulanssi? Ei todellakaan tule.

Eiköhän alaikäisillä ole huoltajiensa numerot puhelimissaan. Jos lapsi on sen verran tolkuissaan, että saa avattua puhelimensa, auttaja voi soittaa sillä lapsen äidille tai isälle. Ambulanssi todellakin tulee, jos sanot, että maassa makaa kivulias/tajuton lapsi. 

Akku oli loppu. Ei ollut tajuton. Varmaan olisi vaan sanonut, että maha kipeä, menossa kotiin 500 m päähän.

Alkuyöstä maassa makaavaa nuorta ei heti uskaltaisi lähestyä. Voi olla syöttinä ryöstölle.

Naista kirjoituksista saa sellaisen kuvan etta Suomessa on paljon rikollisuutta ja paras vaan luikkia nopeasti omaan kotiin turvaan pahalta maailmalta.

Ulkosuomalainen.

Vierailija
47/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei soittanut kotiinsa. Minun nkälaiset vätykset odottaa tuntemattomilra ihmisiltä apua. Ihme valitusta taas.

Vierailija
48/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisella tavalla tyttö oli kaatunut, kun oli loukannut lisää jo ennestään kipeää vatsaansa. 

Samaa itsekin ihmettelin. Oli myös muutamia muita hämmentäviä seikkoja tuossa jutussa.

No ihan menkat tekee tuota kun on tarpeeksi kivuliaat kuukautiset.

Vierailija
49/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän suuri osa ohi kävelleistä ole tarkoituksella ollut huomaamatta narkkia/kännistä/mt-potilasta. Ei haluta sekaantua, kun ei tiedä onko aidosti avun tarve, vai tuleeko haukut ja/tai puukosta.

Pari kertaa olen itse pysähtynyt auttamaan ja tilannut ambulanssin kun on vanhempi ihminen ollut heikossa hapessa kaupungilla, mutta en todellakaan tiedä mitä tekisin entuudestaan tuntemattoman nuorehkon ihmisen kohdalla. Yksinäni en todennäköisesti pysähtyisi, juurikin tuossa alussa mainitsemastani syystä.

Se on syyte heitteillejätöstä jos jäät kiinni.

Koska näin on käytännössä käynyt? Ei poliisi jaksa pidättää kymmeniä ihmisiä yhden nistin takia.

Vierailija
50/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisella tavalla tytt

ö oli kaatunut, kun oli loukannut lisää jo ennestään kipeää vatsaansa. 

Kun vatsaan sattuu oikein kovasti, ihminen menee yleensä "kaksinkerroin". Siitä kun kaatuu, voi vaikka polvi iskeytyä vatsaa vasten ja satuttaa vatsaa entisestään. Mielestäni varsin looginen vaihtoehto. 

Todellako saat polvesi vatsaasi vasten?

Vierailija
51/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei soittanut kotiinsa. Minun nkälaiset vätykset odottaa tuntemattomilra ihmisiltä apua. Ihme valitusta taas.

No ei vissiin ollut kysynyt keltään puhelinta lainaksi tai ei muistanut kotinumeroa.

Vierailija
52/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naista kirjoituksista saa sellaisen kuvan etta Suomessa on paljon rikollisuutta ja paras vaan luikkia nopeasti omaan kotiin turvaan pahalta maailmalta.

Ulkosuomalainen.

Nuo "saattaa olla sitä ja tätä" ovat vain suomalaisten tapa perustella itselleen hyvä omatunto, kun eivät viitsi vaivautua muita auttamaan. Pahintahan useimmille suomalaisille on se, jos joutuu omatoimisesti ottamaan kontaktia vieraaseen ihmiseen. 

Vierailija
53/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisella tavalla tytt

Kyllä. Melko jäykkä/lihava pitää olla, jos ei saa.

Vierailija
54/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi raukkaa. Itseäni 12-vuotiaana kiusattiin ja syrjittiin niin pahasti, että olin tosi masentunut ja itkin aina koulun jälkeen matkalla kotiin ja olisin kovasti toivonut, että joku aikuinen olisi tullut antamaan vaikka halin, mutta kukaan ei koskaan kysynyt edes, että mikä on, vaikka selkeästi nähtiin, että itkin. Toki tämä on jättänyt semmosen jäljen minuun, etten enää usko, että kukaan välittää. Nyt mietin päivittäin itsemurhaa.

Sinua on kohdeltu todella huonosti. Älä vielä kuitenkaan luovuta. Hyviäkin ihmisiä on olemassa, niitä, jotka välittävät myös toisista.

N20

Vierailija
55/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikutti että tyttö myöhästyi ja keksi selityksen

Vierailija
56/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi koskaan tietää ihmisestä päälle päin mikä hänen tilanteensa on. Et voi tietää onko ihminen kännissä tai käyttääkö huumeita. Nämä kaikki ovat vaan jotain oletuksia. Monet kohtaukset, veren sokerin lasku, epilepsia yms oireilevat aika samoin kuin joku ihminen olisi mukamas huumeissa jne. Mielenterveyspotilas ei myöskään ole tehnyt mitään väärää jos on heikossa tilanteessa ja minusta julmaa olla auttamatta ja se on laitonta. Jokainen ihminen on sellainen jota pitää yrittää auttaa ja et voi leikkiä jotain parempaa ihmistä joka ei niitä heikommassa tilanteessa olevia auta. Toivon vaan, että et enää koskaan jätä ketään ilman apua. Aina voi yrittää auttaa. Terveisin se monta narkkiakin ( tiedän heidän taustaansa, kun asuvat lähellä)  jeesannut nuori, joka ei kävele kenenkään ohi jos joku tarvii apua. Minua ei ole kukaan koskaan puukottanut enkä ole edes niitä haukkuja saanut.

Aploodit sinulle!

Kiitos sinulle. Itse aina vaan yritän toimia hyvin ja moni aina vitsailee, kun pelastaisin varmaan kaikki jos pystyisin. Ehkä se on myös syynä, että olin pitkään itse kiusattu ihminen ja niinpä haluan itse aina olla sellainen joka toimii niin etten ainakaan ole ilkeä muille tai välinpitämätön. Itse, kun en koskaan saanut mitään apua vaikeina vuosina. Tuttuni pelasti myös kerran erään huumeita käyttävän nuoren ihmisen, kun tämä meinasi hypätä alas ja t'ppaa itsensä. Myöhemmin tämä ihminen kiitti ja sanoi, että tuntui hyvältä, että edes joku välitti. Voi tällä hetkellä paremmin ja oli katkolla. 

Vierailija
57/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi kaatua ja lyödä mahansa?

Vierailija
58/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joopajoo kun setämies menee ja kysyy jotaki niin ennen iltaa jo saanu turpaan ja somessa kivitetty kuoliaaksi . #metoo

Se johtuu siitä, että setämies vie tytön omaan kotiinsa kaiskattavaksi kun tyttö pitäisi viedä tytön kotiin koskemattomana.

Tämähän se oletus on jos pysähdyn jonkun tytön kohdalla.

Vierailija
59/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisella tavalla tytt

Kyllä. Melko jäykkä/lihava pitää olla, jos ei saa.

Enpä usko, että saat. Tai sulla on poikkeuksellisen lyhyet jalat :D

Vierailija
60/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi kaatua ja lyödä mahansa?

Ei liity tähän tapaukseen, mutta esimerkiksi näin:

Kompastut maton reunaan ja lennät päin sohvaa, jonka käsinoja osuu vatsaasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme