Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aliisa, 14, lyyhistyi kadulle sikiöasentoon lamaannuttavan kivun vuoksi – ihmiset kulkivat ohi, eikä kukaan pysähtynyt auttamaan: "Kotona tuli itku"

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän ei tiedetä, onko lääkäri lähettänyt tytön kotiin hoitamaan kipuja mielikuvaharjoituksilla. Tyyliin siirrä kipu rusinaan ja heitä pois, mitä tapahtuu monelle kipupotilaalle nykyään. Lääkäri ei tutki jos niin valitsee. Koviin kuukautiskipuihin saa usein apua vasta aikuisena, jos silloinkaan, jos nyt siitä on ollut kysymys.

Vierailija
102/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet mies niin pedoksi leimaamiseen riittää että ajat pakettiautoa ja etsit työmaata. Mitäköhän kävisi jos menisi juttelemaan jollekin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä aina kauhistellaan ja itsekin ajattelen että varmasti menisin katsomaan mikä on hätänä mutta menisinkö oikeasti? Ei tiedä ennen kuin kokee. Mutta 99,99 prosenttia ei auta.

Vierailija
104/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löi vatsansa? Miten?

Vierailija
105/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat sisäänpäinlämpiviä, itsekkäitä ja tunneköyhiä ihmisiä, eivät välitä vaikka joku kuolisi kadulla.

Jos kuoleva on nykyisen hallituksen kannattaja niin joutaakin kuolla.

Vierailija
106/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette uskalla mennä auttamaan niin soittakaa edes hätänumeroon. Sieltä neuvotaan mitä pitää tehdä. Ja teillä on ainakin todiste, että kysyitte neuvoa ennen kuin koskitte.

107/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että tässä ei ole koko totuus nyt ihan siinä äidin tilityksessä.

Likka on ollut jossakin mitä ei uskalla kertoa vanhemmille.

Vierailija
108/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kerran mitä olen ihmisiä kadulla auttanut, olen todennut että eipä olisi kannattanut. 

Joko tyyppi on itse ollut kännissä ja sitten on pitänyt esim. vääntää häken kanssa, pitääkö paikalle hälyttää ambulanssi kun pappa makaa ojassa rollaattorinsa kanssa ("niin mutta onko hän juonut alkoholia??") tai tyypin kaverit ovat vihastuneet siitä että olen mm. soittanut apua keskikesällä aurinkoon sammuneesta. Kahdesti olen jututtanut myös itkeviä naisia, toisella kerralla sain kiroilutulvan osakseni ja uhkauksia hypätä metron alle, toisella kerralla minulle huudettiin kun en osannut lukea henkilön ajatuksia. 

Eli jossei kyseessä ole äiti lapsineen tai pieni lapsi, en puutu enää. 

Vierailija
109/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ohikulkijoiden olisi sitten pitänyt tehdä? Tyttö kuitenkin pääsi omin jaloin kotiin eikä kuollut siihen paikkaan, välimatkaa oli hyvin vähän. Pitääkö ulkopuolisten puuttua kaikkeen, vaikkei tyttö itse pyytäisi apua?

Vierailija
110/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin tuosta ohi ja luulin kerjäläiseksi.

Vierailija
111/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän suuri osa ohi kävelleistä ole tarkoituksella ollut huomaamatta narkkia/kännistä/mt-potilasta. Ei haluta sekaantua, kun ei tiedä onko aidosti avun tarve, vai tuleeko haukut ja/tai puukosta.

Pari kertaa olen itse pysähtynyt auttamaan ja tilannut ambulanssin kun on vanhempi ihminen ollut heikossa hapessa kaupungilla, mutta en todellakaan tiedä mitä tekisin entuudestaan tuntemattoman nuorehkon ihmisen kohdalla. Yksinäni en todennäköisesti pysähtyisi, juurikin tuossa alussa mainitsemastani syystä.

En pysähtyisi minäkään. Ei kiinnosta joutua hakatuksi tai teiniporukan hauskanpidon ja youtubeen kuvatun videon kohteeksi. 14-vuotiaat ovat kovasti mielestään jo ihan aikuisia, siinähän sitten mun puolestani ovat. 

Vierailija
112/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kerran mitä olen ihmisiä kadulla auttanut, olen todennut että eipä olisi kannattanut. 

Joko tyyppi on itse ollut kännissä ja sitten on pitänyt esim. vääntää häken kanssa, pitääkö paikalle hälyttää ambulanssi kun pappa makaa ojassa rollaattorinsa kanssa ("niin mutta onko hän juonut alkoholia??") tai tyypin kaverit ovat vihastuneet siitä että olen mm. soittanut apua keskikesällä aurinkoon sammuneesta. Kahdesti olen jututtanut myös itkeviä naisia, toisella kerralla sain kiroilutulvan osakseni ja uhkauksia hypätä metron alle, toisella kerralla minulle huudettiin kun en osannut lukea henkilön ajatuksia. 

Eli jossei kyseessä ole äiti lapsineen tai pieni lapsi, en puutu enää. 

Minulla valitettavasti on samanlaisia kokemuksia. Ja olen odottanut pitkään ambulanssia tekosairaan huomionkipeän teinin kanssa. Silloin en tiennyt hänen olevan huomionkipeä. Myöhemmin huomasin hänen toimintakaavansa. Ehkä olen vain tyhmä, enkä erota oikeaa avintarvitsijaa känniörvelöstä.

Tunnistan kyllä meidän alueen vanhat juopot ja joku muu saa auttaa niitä. Ne on avun tarpeessa kaksiviikkoa tukien maksamisen jälkeen. Pitkin poikin bussipysäkkejä.

Vierailija
113/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen keskeyttänyt vakavan kiusaamistilanteen, vaikka se maassa makaava poika sanoikin, ettei ole mitään hätää. Kaduttaa, etten vienyt asiaa eteenpäin, esim. ilmoittanut poikien koululle, mutta vielä hirveämmältä tuntuisi, ellen olisi puuttunut. Siskoni on estänyt tuntemattoman ihmisen itsemurhan osuessaan sattumalta paikalle lenkkeillessään.

Aina kannattaa yrittää puuttua niin ei jää ainakaan kaduttamaan.

Vierailija
114/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tuossa edellä marmatin auttamisesta, niin luultavasti olisin kysynyt, että mikä hätänä. Harvoin teinit yksinään kadulla makaa. Paitsi se meidän alueen huomionhakija.

Vierailija
115/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä aina kauhistellaan ja itsekin ajattelen että varmasti menisin katsomaan mikä on hätänä mutta menisinkö oikeasti? Ei tiedä ennen kuin kokee. Mutta 99,99 prosenttia ei auta.

Minä oon päättäny että autan. Joskus vielä pelkäsin että joku vanhus kaatuu ja joudun auttamaan, mutta ei siitä ole kauhean montaa vuotta kun noin kävi ja olin ainoa auttaja. Onneksi mummo asui lähellä niin autoin käsikynkässä kotiin ja varmistin ettei ole isompaa hätää.

Vierailija
116/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisella tavalla tytt

ö oli kaatunut, kun oli loukannut lisää jo ennestään kipeää vatsaansa. 

Kun vatsaan sattuu oikein kovasti, ihminen menee yleensä "kaksinkerroin". Siitä kun kaatuu, voi vaikka polvi iskeytyä vatsaa vasten ja satuttaa vatsaa entisestään. Mielestäni varsin looginen vaihtoehto. 

Todellako saat polvesi vatsaasi vasten?

Kyllä. Melko jäykkä/lihava pitää olla, jos ei saa.

Enpä usko, että saat. Tai sulla on poikkeuksellisen lyhyet jalat :D

Kokeilepa tätä: Mene makaamaan selällesi ja taita jalat vartalosi päälle. Katso, missä kohtaa polvet silloin ovat. 

Vaihtoehtoinen tapa: Käy lattialle istumaan niin, että jalat ovat allasi. Kumarru eteenpäin kädet suorana. Katso missä kohtaa polvesi ovat.

Kolmas vaihtoehto: Käy kyljellesi makaamaan ja taivuta jalat vartaloa vasten. Katso missä kohtaa polvesi ovat.

Jos mikään kolmesta vaihtoehdosta ei onnistu, olet liian lihava tai poikkeuksellisen jäykkä. 

Kokeilin. Polveni ovat olkapään kohdalla kaikissa kolmessa vaihtoehdossa

Millainen ruumiinrakenne sinulla oikein on?!?!?!?! 

Millaiset töppöjalat itselläsi on, jos kaksinkerroin taittaen polvet osuu vatsaan? Itsellä ne osuu kaksinkerroin solisluihin/leukaan

T. Pitkä, hoikka ja ei-jäykkä.

Tai sitten hänellä on niin valtava maha, että se roikkuu polvissa 😱

Vierailija
117/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän suuri osa ohi kävelleistä ole tarkoituksella ollut huomaamatta narkkia/kännistä/mt-potilasta. Ei haluta sekaantua, kun ei tiedä onko aidosti avun tarve, vai tuleeko haukut ja/tai puukosta.

Pari kertaa olen itse pysähtynyt auttamaan ja tilannut ambulanssin kun on vanhempi ihminen ollut heikossa hapessa kaupungilla, mutta en todellakaan tiedä mitä tekisin entuudestaan tuntemattoman nuorehkon ihmisen kohdalla. Yksinäni en todennäköisesti pysähtyisi, juurikin tuossa alussa mainitsemastani syystä.

Juurikin? Älkää hel vetti käyttäkö enää tuota 'juurikin' sanaa! 

Varsinkaan jos ette halua auttaa kärsivää lähimmäistä.

Vierailija
118/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä en todellakaan menisi tutkimaan mikä hätänä vaan pyytäisin lähintä naista tai vanhusta tarkistamaan. Pysyttelisin lähistöllä ja hälyttäisin sitten apua.

Onneksi asun USAssa. Olen kaatunut pari kertaa niin etta en paassyt itse ylos ja kummallakin kerralle apuun JUOKSI rotevia nuoria miehia. Jaivat viela vahaksi aikaa juttelemaan etta olenko varmasti kunnossa.

Suomimiehet ovat ihme pelkureita ja vellihousuja.

T. Mummo.

Et tiedä Suomen tilanteesta mitään. Et yhtään mitään.

Vierailija
119/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty tarina.

Vierailija
120/131 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö oli siis kärsinyt tuskallista mahakipua 2 pvää?

Miksi häntä ei viety lääkäriin?

Ensisijaisesti huoltaja on vastuussa.

Vaikuttaa endometrioosilta. Se olisi hyvä hoitaa ajoissa kuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän