Kyllä tripodien aika -kirjasarja oli lapsuuden/nuoruuden jännin kirja. Muita tripodifaneja?
Varmaan alkaa useimmilla kappi kiristää päätä mutta eiköhän täältä muutama scifi-jamppa/jampatar aina löydy. Luitko kirjasarjan? Tykkäsitkö? Oliko muita suosikkeja saman tyylin kirjoista?
Kommentit (78)
Ihan superhyvä ja jännä oli! Oi niitä aikoja.
Tripodien aika -henkeen hallituksen suunnitelmissa on toteuttaa Turun ja Helsingin välille tunnin shmandfer
Muistan lukeneeni Tiikeri-sarjan, kun opin lukemaan. Aika pian sitten siirryinkin jo aikuisten osastolle Lemin, Asimovin jne. pariin.
Nykyään kotona 5 metriä kirjahyllyä täynnä pelkkää scifiä ja fantasiaa.
Kyllä tuo Tripodien aika oli jännä ja mukaansatempaava. Olin aikoinaan ilahtunut, kun tajusin, että siitä on tehty sarjakin.
Eikö tästä ollut myös jokin tv-sarja olemassa, koska muistan katselleeni sitä kasarilla telkkarista? Orjat syöttivät jotain kirkkaita palloja tripodeille, josta saivat happensa/tms. Kirjoja en ole koskaan lukenut, mutta tuossa sarjassakin tunnelma oli ns. käsin kosketeltavan ahdistava.
Marsin lentäjissä marsilaiset oli tulleet maahan, geenimanipuloineet itsestään ja ihmisapinoista risteymän ja elivät Himalajalla.
Mikä Hallin kirja oli? Oisko ollut jo 20-luvulla tehty.
70-luvun lopulla ja 80-luvun alussa tuli kova buumi käännettyjä scifi-klassikkoja. Asimovia, Clarkea, LeGuiniä, Bradburyä jne
Se oli hyvää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin ketjun aiemmalle; Minäkin opin itsekseni lukemaan alle 5v., mutta minulla ei ole mitään diagnooseja edelleenkään (50+).
Lapsena ja nuorena luin keskikokoisen kirjaston annista hyvin ison osan. Tykkäsin skifistä muun ohella. Vihdettä ilman elämänkokemusta, jänniä tarinoita ennen kuin on perehtynyt todellisiin tieteellisiin täysin faktuaalisiin mahdollisuuksiin. Ja tieteen edistysaskelia seuraten.
Kun tieto siitä on, että asiat on oikeasti mahdollisia, ja kokemus on siitä, miten tapahtumat on oikeassa elämässä edenneet, niin pelottavimmat "skifi-teokset" on tullut luetuksi 45-50-vuotiaana.
Hugh Howey:n Siilo-trilogia. Nykyään nanoteknologia ei ole skifiä, vaan todellisuutta. Myös bioteknologian, aineteknologian ja lääketieteen alalla, jotka on eksponentiaalisesti kehittynyt viime vuosina. Crispr-geenisakset oli "äskettäin" mullistava geeniteknologinen "edistysaskel" ja "sensaatio". Isommin uutisoitu. Sen jälkeen
Hyi, tuohan on kuvaus nykyajasta tai ainakin ollaan kovaa kyytiä menossa tuohon.
Katsoin sarjaa pienenä ainakin osittain ja vähän isompana löysin kirjat kirjastosta ja luin. En vain käsitä miksi en muista niistä yhtään mitään, enkä oikein muistakaan lukemistani kirjoista tai elokuvista/sarjoista, varsinkaan peruskoulun ajalta.
Luin, tykkäsin ja pitäis varmaan joskus lukea uudelleen. Voi tietysti olla, että se on mun muistoissani parempi kuin uudelleen aikuisena luettuna. N58.
Vierailija kirjoitti:
Ketju ei ota oikein tuulta alleen joka vahvistaa epäilykseni: olen 45v fossiili ja nuoret palstalaiset ei taida tietää mistä puhun. Ap
Onneksi me vanhat tiedetään. Lapsena luin Vernen sukelluslaiva- ja avaruusjuttuja ja osa ketjussa mainituista on tuttuja myös, vaikka ovat minulle jo nykyaikaa. T. Mummi75v
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä ollut myös jokin tv-sarja olemassa, koska muistan katselleeni sitä kasarilla telkkarista? Orjat syöttivät jotain kirkkaita palloja tripodeille, josta saivat happensa/tms. Kirjoja en ole koskaan lukenut, mutta tuossa sarjassakin tunnelma oli ns. käsin kosketeltavan ahdistava.
Jäikö tv-sarja kesken, kun en muista että olisin katsonut loppuun?
Kirjasta sitten luin miten tarina päättyi.
Vierailija kirjoitti:
Olen tainnut juu lukea koko sarjan ja sen kirjan joka aloitti koko tripodit. Onko triffidi-fania?
Mummi 75 v ilmoittautuu. Triffidit oli aikoinaan ihan parasta. Tulisipa se tv sarja uusintana. Omien lasten kanssa katsottiin ja vieläkin joskus yhdessä muistellaan. Harmittaa, kun ei kaikki lapsenapseni ole noista innostuneet🙄
Vierailija kirjoitti:
Marsin lentäjissä marsilaiset oli tulleet maahan, geenimanipuloineet itsestään ja ihmisapinoista risteymän ja elivät Himalajalla.
Mikä Hallin kirja oli? Oisko ollut jo 20-luvulla tehty.
Bingo!
https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Auc427e4e8-3503-4433-8064-5…
Kirja on nimeltään "Marsin radiolentäjät!"
Tuli hankittavaksi!
t: Assburger
Tämän innostamana löysin youtubesta sarjan englanniksi äänikirjana ja olen nyt työmatkoilla ym. kuunnellut. Viimeinen osa menossa. Koko sarja hienosti kirjoitettu sivuhenkilön ja kärsimättömän antisankarin näkökulmasta. Hyvin merkittävää sekin, että n. 20 vuotta II maailmansodan päättymisen jälkeen englantilainen kirjoitti trilogian, jossa saksalainen hahmo oli paljon sankarillisempi kuin päähenkilö. Odotan jo, miltä surumielinen loppu nyt aikuisena tuntuu.
Tulihan ne aikoinaan luettua. Fani nyt ei varmaan ollut.
Näin painajaisia kirjan kannesta, olen aina pelännyt isoja koneita ja laitoksia. Yritin lukea, mutta en päässyt tuosta kansikammosta tarpeeksi hyvin yli.
Tripodien aika on hyllyssä ja pysyy. Kevyttä nostalgiaa 58-vuotiaalle äijälle. Olen etsinyt pitkän aikaa Wyndhamin Triffidien aikaa, mutta ei tunnu löytyvän
Uskomaton monitaituri oli Pohjanmies, pikea renessanssi-ihminen!
https://fi.wikipedia.org/wiki/Juhani_Pohjanmies
t: nimim. Assburger