Kyllä tripodien aika -kirjasarja oli lapsuuden/nuoruuden jännin kirja. Muita tripodifaneja?
Varmaan alkaa useimmilla kappi kiristää päätä mutta eiköhän täältä muutama scifi-jamppa/jampatar aina löydy. Luitko kirjasarjan? Tykkäsitkö? Oliko muita suosikkeja saman tyylin kirjoista?
Kommentit (78)
Muistan sarjan hyvin. Tympeät englantilaislapset pelastavat maailman, niinkuin monessa muussakin nuortenkirjasarjassa (Viisikko, Narnia yms.) . Itse luin jo Asimovia ja Lemiä tuohon aikaan ja tämän sarjan luin vain, kun ei ollut muutakaan luettavaa. Ankea ja puiseva on mielipiteeni.
Luin tuon sarjan, mutta se ei kuulunut ihan kärkeen omissa suosikeissani. Taistelu Venuksessa kuulosti tutulta ja googlailun jälkeen muistin tämän kirjan. Tykkäsin siitä kovasti. Lisäksi tykkäsin Marsin aikakirjat -sarjasta.
Luettu ja tykätty. Kirjat parempia kuin sarja, joka oli pliisumpi. Kiva että ap aloitti tämän ketjun!
Luin kyllä, en muista paljon mitään. Joku tyyppi tuhosi tripodin heittämällä oudon kananmunan näköisen esineen joka olikin käsikranaatti? Vai oliko tää joku eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tripodit ja Pimeä Nousee - oujeah!
Pimeä nousee oli kyllä mahtava!
Luin nuorena paljon scifiä, mutta Tripodeja en muista. Asimovia, Clarkea, Dickiä, Heinleinia, Lemiä jne. tuli kyllä kannettua kotiin kirjastosta niin paljon kuin vain löytyi. Luin myös aikoinaan koko Mars-sarjan. Olen nainen, ja nuorena tyttönä ei oikein kukaan jakanut intohimoani tuohon genreen.
Luen scifiä edelleen, uusin lempikirjailija sillä saralla on Alistair Reynolds.
Kirjat olivat viihdyttävää kevytlukemista ainakin siinä iässä. Tripodeista tehty tv-sarja oli sen sijaan nolo.
Huh, alkoi ihan hengästyttämään! Kyllä, luin kirjat moneen otteeseen. Varhaisteininä ahmin kirjoja olkkarin sohvalla ja äiti soitti levysoittimella siivousmusiikkina Topi Sorsakoskea 😄 Hellyttäviä lapsuusmuistoja, mutta aina kun kuule Sorsakosken biisejä muistan Tripidien aikaa 😅
N43
Vierailija kirjoitti:
Paras oli kirja nimeltä "Triffidien kapina"
Siitä tehtiin elokuvakin
Sarjakin. Oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Luin kyllä, en muista paljon mitään. Joku tyyppi tuhosi tripodin heittämällä oudon kananmunan näköisen esineen joka olikin käsikranaatti? Vai oliko tää joku eri juttu.
Juu, on Tripodien ajasta, pojat löysi käsikranaatteja mutta ei tietenkään tienneet mitä ne on. Sattumalta osasivat kokeilla ja oppivat sitten käyttää niitä.
Oli mahtava! Yksi ensimmäisistä scifikokemuksistani. Kuuntelin näitä c-kaseteilla, kun löysin lähikirjastosta. Jopa äitini tykkäsi näistä, kun kuuli samalla.
N36
Vähän lipeää otsikosta mutta saanen sen ehkä anteeksi: mikä kirjasarja oli se missä oli Jules Vernen kirjat? Juuri se matka maan keskipisteeseen, sukellusvene nemo jne.
Nekin oli käsittämättömän jänniä ja hyviä eritoten ottaen huomioon sen että ne oli kirjoitettu vuonna ”kivi oli kirves”. Kirjoittajalla ollut myös todellista visionäärisyyttä.
Nuoremmille huomautus: kasarilla ei ollut netflixiä, internetiä, telkkarissa oli 2 kanavaa ja niistä ei juuri tullut elokuvia. Tässä kontekstissa nuo scifi-kirjat olivat hienointa ja jännittävintä päällä maan!
Vierailija kirjoitti:
Vähän lipeää otsikosta mutta saanen sen ehkä anteeksi: mikä kirjasarja oli se missä oli Jules Vernen kirjat? Juuri se matka maan keskipisteeseen, sukellusvene nemo jne.
Nekin oli käsittämättömän jänniä ja hyviä eritoten ottaen huomioon sen että ne oli kirjoitettu vuonna ”kivi oli kirves”. Kirjoittajalla ollut myös todellista visionäärisyyttä.Nuoremmille huomautus: kasarilla ei ollut netflixiä, internetiä, telkkarissa oli 2 kanavaa ja niistä ei juuri tullut elokuvia. Tässä kontekstissa nuo scifi-kirjat olivat hienointa ja jännittävintä päällä maan!
Tieteiskirjallisuuden isä 1800-luvulta. Monet nykyajan keksinnöistä on tehty hänen innoittaminaan. Kirjat olivat yksittäisiä romaaneja. Vieläkin viihdyttäviä.
Tripodit olivat jännittävintä mitä olen pystynyt lukemaan. Näin painajaisia aikuisiälläkin.
Minulla myös nostalgiset muistot tiikeri-kirjasarjoista ja erityisesti tripodien aika-kirjoista.
Aloin lukemaan sitä 8-vuotiaalle pojalleni. Piti löytää kirja, joka kiinnostaisi niin poikaa kuin isää. Viihteen ja lukuharjoituksen nimissä.
Sovittiin, että minä luen 3 sivua ja poika yhden. No siinä kävi nyt niin, että isä lukee sitä suu vaahdossa:-D. Poika valitteli yli puolen välin ekaa kirjaa, kuinka tylsä se on. Pikkuhiljaa alkoi lämmetä. Tällä viikolla saadaan eka kirja maaliin. Katotaan miten käy. Ainakin minä fiilistelen intona!
Vierailija kirjoitti:
Ketju ei ota oikein tuulta alleen joka vahvistaa epäilykseni: olen 45v fossiili ja nuoret palstalaiset ei taida tietää mistä puhun. Ap
Tässä 49 v vanha fossiili. En törmännyt näihin kirjastossa, mutta tv-sarjaa katsoin ja se osu ja uppos. En edes tiennyt mitä genreä edustaa, mutta kyllä. Luin esim kaikki löytämäni Jules Vernet. Niistäkin jäi jälki.
Trilogia löytyy multa hyllystä vieläkin. Lapsuuteni jännittävimpiä kirjasarjoja. Myös tv-sarja oli kiinnostava.
Ihan johonkin viime vuoteen asti luulin (=TIESIN), että Iron Maidenin kappale "Run to the Hills" kertoo Tripodien ajasta. Että siinä juostaan niitä jättirobotteja karkuun ja näin. Yksi iltapäivä toi tuli radiosta ja ekan kerran kuuntelin sanoja kunnolla.
Kaipa toi Amerikan natiivien joukkomurha on kanssa ihan koskettava aihe biisille.
On luettu ja naapurin pojan kanssa tyynyn takaa yritettiin sarjaakin katsoa
n48
Vierailija kirjoitti:
Muistan sarjan hyvin. Tympeät englantilaislapset pelastavat maailman, niinkuin monessa muussakin nuortenkirjasarjassa (Viisikko, Narnia yms.) . Itse luin jo Asimovia ja Lemiä tuohon aikaan ja tämän sarjan luin vain, kun ei ollut muutakaan luettavaa. Ankea ja puiseva on mielipiteeni.
Totta. Parempiakin nuorten scifikirjoja oli kyllä paljon.
Mua myös ällötti se lapsiorjuus noissa kirjoissa.
Joo kyllä minäkin löysin, mutta silti tripodeissa oli jotain ainutlaatuista! Mielestäni juurikin ahdistava tekno-mekanistis-kylmänkalskea maailmankuva (siellä örkkiplaneetalla).