Kyllä tripodien aika -kirjasarja oli lapsuuden/nuoruuden jännin kirja. Muita tripodifaneja?
Varmaan alkaa useimmilla kappi kiristää päätä mutta eiköhän täältä muutama scifi-jamppa/jampatar aina löydy. Luitko kirjasarjan? Tykkäsitkö? Oliko muita suosikkeja saman tyylin kirjoista?
Kommentit (78)
Ns. Tiikeri-kirjasarja (tiikerinjuovia kannen yläreunassa) oli hyvä, siinä oli paljon scifikirjoja myös. Piääpä kaivella nimiä... no esim
Uhka avaruudesta
Taistelu venuksessa
Triljoonasade
Sidarin Peilisäteet
Toinen maa
Jne
Luin nuo kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Juuri katsoin sarjaa youtubesta toisella silmällä, ompelukoneen takana läppäri
Nostalgista!
Tosin mun mielestä kirja oli paljon jännempi, siinä oli niin eläväisen ahdistava tunnelma, varsinkin sillä avaruusplaneetalla olioiden ”palvelijana”.
Tuolloin kasari/ysärillä scifistä kiinnostuneet tytöt oli todella harvinaisia. Ei ollut oikein ketään joka olisi samoja kirjoja lukenut. Nykyään on onneksk toisin ja tyttöjäkin paljon scifisteissä.
Paras oli kirja nimeltä "Triffidien kapina"
Siitä tehtiin elokuvakin
Ketju ei ota oikein tuulta alleen joka vahvistaa epäilykseni: olen 45v fossiili ja nuoret palstalaiset ei taida tietää mistä puhun. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ketju ei ota oikein tuulta alleen joka vahvistaa epäilykseni: olen 45v fossiili ja nuoret palstalaiset ei taida tietää mistä puhun. Ap
Kirjasarjassa ihmisten päähän asetettiin ”kappi”, seurantalaite/paikannin ja eräänlainen käytöstä muuttava ja kontrolloiva mikrosirupääte, ja siten örkit saivat ohjailtua ihmisiä haluamallaan tavalla.
No nyt on joka jampalla älypuhelin samaan tarkoitukseen ja vielö vapaaehtoisesti ostettuna :)
Eikö tv-sarjaversio jäänyt kesken? Kirjat on luettu, trilogia, mutta tv-sarjasta tuli ainakin suomen tekkusta kaksi kautta, eli kirjat 1&2
Vierailija kirjoitti:
Eikö tv-sarjaversio jäänyt kesken? Kirjat on luettu, trilogia, mutta tv-sarjasta tuli ainakin suomen tekkusta kaksi kautta, eli kirjat 1&2
Saattoi olla tosiaan noin. Se sarja ei ollut niin hyvä (oli suorastaan pettymys kirjaan nähden) joten en varmaan jäänyt niin kaipaamaan kolmatta osaa :)
Kovin oli kun ne löysi sen tytön täytettynä muukalaisten kaupungin eläintarhasta. T: N46
Googlasin:
Tripodien aika on John Christopherin (oikea nimi Samuel Youd) 1967-1968 julkaistu, nuorille tarkoitettu tieteisseikkailu, jossa on kolme osaa: Viimeinen tukikohta 1967, Lyijykaupunki 1968 ja Tulinen pyörre 1968. Nämä kirjat on julkaistu myös yhteisniteenä.
Keskiaikaisen kulttuurin tasolle taantunutta maailmaa hallitsevat Tripodit, joilla on kolme kaupunkia tukikohtanaan Maan päällä. Englanniksi on myöhemmin ilmestynyt When the Tripods Came (1988), joka sijoittuu alkuperäistä kirjasarjaa edeltävään aikaan. Kirja kertoo kuinka tripodit alun perin saivat ihmiset hallintaansa ja miten viimeiset vapaat eurooppalaiset perustavat tukikohdan Valkoisille vuorille eli Alpeille.
Todellinen nostalgiapläjäys. Yksi parhaiten mieleen jääneistä kirjoista lapsuudesta.
Siinä on kirjasarja ja televisiosarja mikä tulee mieleen yhä uudestaan. Monesti luettu ja katsottu. Jostain syystä vaikeaa löytää kirjastoista vaikka on ehdoton scifi klassikko.
Koko trilogian sivumäärä n 500 sivua. Onko kukaan lukenut tuota vuoden 1988 esiosaa vai onko sitä edes suomennettu?
Minä löysin jo ala-asteikäisenä aikuisten osaston sci-fi-kirjat. Tripodit eivät siinä seurassa tehneet kovin kummoista vaikutusta.
Löysin kirjat aikoinaan antikvariaatista ja kolahtivat kovaa. Etenkin kannen kuva tripodista jäänyt mieleen. Sarja tosiaan jäi kesken eikä muutenkaan ollut yhtä vaikuttava kuin kirja ja ystävien muuttuminen kapin asentamisen jälkeen
N45
Vierailija kirjoitti:
Luin ja pidin kyllä, mutta en muista tarkemmin, tai ole muutakaan sanottavaa asiasta. Minä ja monet kaverini luimme lapsina ja nuorina kaikki kirjaston nuorten osaston kirjat ja vielä moneen kertaan.
N42
Tripodit ja Pimeä Nousee - oujeah!
Oli yllättävää että kirjasarja oli noin vanha. Siis kirjoitettu 60-l lopussa. Itse scifisisältö oli nimittäin todella ”nykyaikaista” eikä oikeastaan kirja häpeäisi tänäkään päivänä nykynuorten luettavana - teknologiakuvaukset olivat mielestäni todella hyvin tehty eli kirjoittajalla on ollut kyllä pelisilmää ja paljon tietoa.
Juuri katsoin sarjaa youtubesta toisella silmällä, ompelukoneen takana läppäri