Pitää nyt varmaan vakavasti ruveta miettimään ulkomaille muutto. Suomessa ei ole enää työelämää missään.
Olen 35v ja oikeasti tämä elämä on täysin pysähtynyt ja pelkkää taistelua. Jatkuvia pätkätöitä, pelkkää epävarmuutta. On olo ettei ole minkään arvoinen ja vaikka kuinka olisi opiskellut tai vaikka kuinka osaava olet niin kaikki on yhtä tyhjän päälle.
Löydän itseni nykyään joka päivä sellaisesta ajatuksesta että mitä järkeä tässä on? Just kun istuu alas ja panostat työhön niin kohta saat taas lähteä uudelle osastolle tai työpaikalle. Tuntuu että minusta on tullut kuin päätön kana, missään ei ole enää mitään järkeä.
Minulla on ystäviä jotka asuvat Euroopassa ja kyllä meinasin kateudesta itkeä. Monet asiat ovat huonommin esim. asunnot, mutta kohtelu on täysin erilainen kuin Suomessa, elämäntapa on tervellisempi kun siellä on enemmän kaikkea. Työnantaja kokoajan on mukana hengessä, nauretaan, ollaan huolissaan muista.
Puhun nyt täysin tavallisista töistä. Onhan sielläkin näitä määräaikaisia mutta siellä ei tarvitse yksin pärjätä ja olla.
Suomessa ei ole enää missään edes kunnollisia töitä, kaikki on vain sellaista höttöä ilman päämäärää. Hirveästi ihmiset ahkeroi ja suoritetaan koko elämä, mikä on lopputulos?
Kommentit (24)
Samoja ajatuksia. Lisäksi kun ei ole omaa perhettä, niin suomalaiset vain sulkeutuu myhäillen viettämään kaiken vapaa-ajan tasan oman perheensä kanssa ja naureskelevat vahingoniloisina muille.
Lopputulos on pähkinä. Lähdin vattuun jo 20 vuotta sitten ja tiesin, etten takaisin tule. Suomi on liian melankolinen maa melankoliselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Lopputulos on pähkinä. Lähdin vattuun jo 20 vuotta sitten ja tiesin, etten takaisin tule. Suomi on liian melankolinen maa melankoliselle ihmiselle.
Minne muutit? Suomi on ihan hyvä maa jos on syntynyt kivaan perheeseen ja loppuelämäkin sujuu kivasti vailla suuria vastoinkäymisiä samalla tavalla kuin muillakin, muutoin olet outolintu ja "käyttää varmaan huumeita" kuten erään poikaystäväni äiti minua kuvaili kun elämä ei ole sujunut kuin elokuvissa.
Tässä samoja ajatuksia. Miten ulkomaille muutto onnistuu ilman ammattia? Kävin amiksen 14v sitten alalta joka ei ole edes olemassakaan, en ole tehnyt päiväkään sitä työtä. Työelämässä kuitenkin aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Samoja ajatuksia. Lisäksi kun ei ole omaa perhettä, niin suomalaiset vain sulkeutuu myhäillen viettämään kaiken vapaa-ajan tasan oman perheensä kanssa ja naureskelevat vahingoniloisina muille.
Oletko varma? Musta taas tuntuu, että perheellisillä elämä on yhtä oravanpyörässä juoksemista eikä niillä ole edes aikaa ajatella muita ihmisiä. Puhumattakaan siitä, että naureskelisivat vahingoniloisina perheettömille. Ainakin mitä olen töissä perheellisten juttuja kuunnellut, niin kovin rankalta niiden elämä tuntuu.
Onko lama taas alkamassa? Vai onko ihmisille tulossa raja vastaan?
Fuengirolassa on töitä!
Halvimmat yksiöt 450 e/kk ja ruoka halpaa. Nyt vain 15 astetta lämmintä mutta tarkenee!
Hah, mää alotankin oman TMI.
Mulle eiole se raha tärkein, vaan että työ on mielenkiintoinen ja miellyttävä.
Oliskohan muuten jotakin yksityistä tai julkista välityspalvelua joka auttaisi löytämään ulkomailta hyvän työpaikan sekä myös neuvoisi kaikissa käytännön järjestelyissä?
Tuollaiselle palvelulle saattaisi olla kysyntää. Suomessa työantajat on todella nihkeitä ottamaan enää ketään töihin.
Jep, suomi elää dem<reiden pysähtyneisyyden aikaa. Valitettavasti. Mitään e saa uudistaa tai jättää 80 luvun rakenteet romukoppaan kun ei enää ole oma valuutta jota vosi painaa velattomasti mielin määrin.
Mene ap kysymään joltain yrityksen taloudesta vastaavalta, miten paljon on työntekijän kulut suhteessa siihen, mitä realistisesti pystyy asiakkaalta laskuttamaan. Avaa paljon sielun ikkunoita ja akkunoita ja ymmärrät Suomea paremmin. Jostainhan ne kaikki palvelut tulee, duh.
Prasta mitä nuori voi tehdä itselleen on poistua maasta ja hankkia ura muualla, sitten ehkä tulla takaisin rekrytoituna huippuasiantuntijana.
Vierailija kirjoitti:
Mene ap kysymään joltain yrityksen taloudesta vastaavalta, miten paljon on työntekijän kulut suhteessa siihen, mitä realistisesti pystyy asiakkaalta laskuttamaan. Avaa paljon sielun ikkunoita ja akkunoita ja ymmärrät Suomea paremmin. Jostainhan ne kaikki palvelut tulee, duh.
Tehtaassa 2%. Asianajotoimistossa 70%. Entä sitten, et varmaan tiedä mikä on tase.
Ei ne priteissäkään osannu tehdä poistoja 1880, ja heillä oli käytössään antiikkiset tehtaat. Se maa meni käytännössä konkurssiin tuolla ajattelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtaassa 2%. Asianajotoimistossa 70%. Entä sitten, et varmaan tiedä mikä on tase.
Ei ne priteissäkään osannu tehdä poistoja 1880, ja heillä oli käytössään antiikkiset tehtaat. Se maa meni käytännössä konkurssiin tuolla ajattelulla.
Ei pidä paikkaansa. Ja me ei olla briteissä vaan Suomessa. Joudutko itse laskemaan nämä luvut päivittäin? Minä joudun.
Samat fiilikset. Oon 36v enkä varmaan koskaan tuu saamaan vakipaikkaa, koska joka kunta on talousvaikeuksissa ja säästää ja cirkoja ei avata. On tosi rankkaa olla vuodesta toiseen mielin kielin kaikille että sais seuraavanakin vuonna sen pätkätyön. Jatkuvasti uus paikka ja työyhteisö ja 200 uutta oppilasta, jotka kiukkuaa uutta opea ekan puol vuotta. Ei oo kenenkään etu. Lisäks palkka paska. Mutta lomat on kyllä hyvät, jos kestää lomaan asti.
Ap en ihan ymmärrä tuota ettei siellä muualla tarvitse olla yksin kun kuitenkin sanot että sielläkin on pätkätöitä. Työnantajiahan on kaikenlaisia niin Suomessa kuin muuallakin.
Olen itse asunut toisessa EU maassa ja kyllä siellä asiat oli huonommin kuin täällä. Työttömyyskorvaus, asumistuki, lapsilisä sun muut tuet oli huomattavasti huonommat kuin Suomessa vaikka vuokrataso ja ruoan hinta oli samaa luokkaa. Onneksi itse en joutunut elämään tukien varassa mutta sääliksi kävi ne kaverit jotka joutui. Työttömyys prosentti tuossa maassa on suurempi kuin Suomessa. Ainoa asia mikä mielestäni oli parempi siellä kuin Suomessa oli säät.
Vierailija kirjoitti:
Trolli vai idiootti?
Vierailija kirjoitti:
Prasta mitä nuori voi tehdä itselleen on poistua maasta ja hankkia ura muualla, sitten ehkä tulla takaisin rekrytoituna huippuasiantuntijana.
Itse asun ulkomailla. Asunut yli 10 vuotta. Ei kukaan halua takaisin Suomeen kun pääsee ulkomailla työelämään kiinni. Mahdollisuudet aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Suomeen tulevat ne joilla muuta vaihtoehtoa ei ole. Tämä on aihe josta usein muiden ulkosuomalaisten kanssa tulee puhuttua. Lapsillakin paremmat mahkut koulutuksen ja sen myötä työllistymisen suhteen ulkomailla kuin Suomessa. Koulutus tähtää työllistymiseen. Tämä on Suomessa unohdettu. Että koulutuksen tarkoitus on avata ovi työelämään. Pelkällä todistuksella/diplomilla ei perhettä ruokita.
Vierailija kirjoitti:
Ap en ihan ymmärrä tuota ettei siellä muualla tarvitse olla yksin kun kuitenkin sanot että sielläkin on pätkätöitä. Työnantajiahan on kaikenlaisia niin Suomessa kuin muuallakin.
Olen itse asunut toisessa EU maassa ja kyllä siellä asiat oli huonommin kuin täällä. Työttömyyskorvaus, asumistuki, lapsilisä sun muut tuet oli huomattavasti huonommat kuin Suomessa vaikka vuokrataso ja ruoan hinta oli samaa luokkaa. Onneksi itse en joutunut elämään tukien varassa mutta sääliksi kävi ne kaverit jotka joutui. Työttömyys prosentti tuossa maassa on suurempi kuin Suomessa. Ainoa asia mikä mielestäni oli parempi siellä kuin Suomessa oli säät.
Ihmisen tavoite ei ole nauttia korvauksia ja tukia missään kohtaa elämää joten asiat eivät ole sen suhteen huonommin muualla. Muualla työllistyminen on helpompaa ja ihminen kärsii jos on laiska ja avuton. Niin sen pitäisi olla Suomessakin. Että keskityttäisiin työttömyyden lopettamiseen eikä tukien parantamiseen. Mä olen asunut kolmessa eu-maassa Suomen lisäksi ja niissä kaikissa samaa työtä tehden ollut paremmat olot kuin Suomessa. Jos nyt jäis työttömäksi niin on rahaa jemmassa jotta voi elää perheen kanssa vaikkapa vuoden etsien uutta työtä. En tunne ketään joka olisi ollut ilman työtä enemmän kuin kuukauden. Aina löytyy jotakin. Siis Suomen ulkopuolella. Lapsilisä on muuten korkeampi monessa maassa kuin Suomessa. Se tuli yllätyksenä. Ja että lapsiperheiden verotus on niin paljon kevyempää kuin Suomessa.
Minua ottaa päähän tämä nykyajan asioiden jankutusta. hoivakoti, työllisyys, hoivakoti, työllisyys. Lukuja, lukuja lukua,..... äkkkiiiiiiii koko Suomi kuntoon en x.x.xxxx päivämäärää menneessä.
Hirveetä kilpaa juostaan ja katotaan lukuja samaan aikaan maa rapistuu ja lakkaa olemasta.