Miksi kampaajat ei suostu leikkaamaan hiuksia kerroksittain?
Olen ihaillut pitkiä kevyesti kerrostettuja ilmavia hiuksia, ja olenkin kampaajalla käydessäni pariltakin kampaajalta pyytänyt leikkaamaan hiuksia kerroksittain. Lopputuloksessa tätä ei koskaan näy vaan hiukset ovat täysin tasapitkät, korkeintaan parin sentin mitalta latvoista käytetty vähän ohennussaksia. Viimeksi kampaaja sanoi ettei kannata leikata kerroksia, ei näytä hyvältä ja latvat menee huonoon kuntoon?? Hiukseni ovat hyväkuntoiset ja todella paksut. Kerrostus toisi vähän keveyttä, tasapaksuina ovat tylsät. Onko teillä vastaavia kokemuksia?
Ottaa niin päähän kun tukka näyttää isolta harjalta. Eräs kampaaja suositteli että vedetään korvien välinen kaista siiliksi jotta saa keveyden. Mistä löytää kampaaja joka ymmärtää naisellisuuden ja tyylikkyyden päälle?
Kommentit (37)
nain korona huuman aikaan on hyva katsoa etta laadukkaalla kampaajalla on puhtaat tyovalineet. sheippi on aina sheippi vaikka tuollainen taas norkoilee ja tollottelee ikkunan edessa :)
Ne ei oikeasti osaa.
Katsokaa youtubesta ohjevideoita ja tehkää itse.
Esim. tämä tekniikka on superhelppo - https://www.youtube.com/watch?v=xNzZqVUl28E
Tämä on vähän monimutkaisempi, mutta toimii - https://www.youtube.com/watch?v=RLFBhCOVx4E
Muistakaa myös värjätä itse suomessa, aina, valitkaa vaan vaaleammat sävyt, esim. jos haluat vaikka 5 sävyn, valitset jonkun 7 värin, ne kotona värjättävät on aina tummempia. Ja raitoihin aina revlonin frost and glow.
Tuli tästä mieleen, että yleensä voi myös katsoa hieman kampaajan omaa ulkönäköä ja tyyliä. Jos se muistuttaa omaasi tai sitä, mitä haluaisit, on yleensä suurempi todennäköisyys, että lopputulos vastaa toivottua. Poikkeuksiakin toki on.
Tyttrelläni on ohut pitkä tukka. Kampaaja ehdotti joskus kerrostamista ja se oli kyllä virhe. Houkset näyttivät entistäkin ohuemmilta.
Minulla taas kun on hirvittävän paksu tukka, kerrostus on ok. Tasapitkä taasen on hiuksissani kamalan näköinen. Leikkaan itse hiukseni.
Itse sain tänään pettyä mennessäni kampaajalle. Halusin kerrankin repäistä ihan kunnolla ja annoin kampaajan tehdä mitä lystää. Pyysin vain että paksut ja pitkät hiukseni lyhenevät ja dominoiva hiusväri olisi tummanruskea. Mallilla ei ollut väliä ja annoin laittaa raitoja millä värillä tahansa (sanoin myös yhdessä vaiheessa että leikkaa vaikka kaljuksi kunhan vain näyttää hyvältä). Lopputulos oli yksiväriset tumman ruskeat hiukset, vaikka lyhenivätkin noin 10cm niin malli on melkein sama kuin aikaisemmin. Hiukset näyttävät ihan hyviltä mutta olen kyllä hieman pettynyt kun maksoin itseni kipeäksi ja lopputulos on niin tylsä. Odotin vain jotenkin räväkkäämpää lopputulosta kun annoin kuitenkin suht vapaat kädet kampaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tästä mieleen, että yleensä voi myös katsoa hieman kampaajan omaa ulkönäköä ja tyyliä. Jos se muistuttaa omaasi tai sitä, mitä haluaisit, on yleensä suurempi todennäköisyys, että lopputulos vastaa toivottua. Poikkeuksiakin toki on.
Ei ne ite päätään leikkaa. Jos jollain kampaajalla on kivat hiukset, kysy kuka kollegoista ne on leikannut.
Pyysin kampaajalta viimeksi kerroksia ja tulos oli aivan järkyttävä. Sen sijaan, että olisi nätisti ja liukuvasti kerrostanut, kampaaja leikkasi sieltä täältä eri pituisia pätkiä ja näyttää siltä kuin kolmevuotias olisi päässyt leikkimään saksilla.
CG-metodi parantaa hiusten kuntoja ja pehmentää niitä, vaikka tukkalaatusi olisi suora. Toteuta metodia ensin ja mene sitten deva-cut -leikkaukseen (tietyissä kampaamoissa). Ne leikkaavan kuivana hiuksen muodon mukaan, eli kaikki kaarteet ja taipuisuudet huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Koska hiuksesi ovat laadultaan sellaiset, että niitä ei saa kauniisti leikattua kerroksittain. Se, että joku leikkaustyyli näyttää jollain muulla hyvältä, ei tarkoita sitä, että sama tyyli olisi toteutettavissa kenen tahansa hiuksiin. Jos jo useampi kuin yksi kampaaja on sananut, että ei onistu, niin usko ammatti-ihmisiä - he tietävät, mitä millaisestakin hiuksesta saa ja mitä ei. Hiuksesi voivat olla liian paksut, liian liukkaat tai liian karkeat, liian lasimaiset, liian suorat tai liian kihartuvat tai vaikka mitä muuta ja kaikkea yhteensä, mikä estää kerrostetun leikkauksen onnistumisen. Oikesti välillä käy sääliksi kampaajat, kun ajattelee, miten ihmiset talsivat sinne valmiiden mallikuvien kanssa ja kuvittelevat, että hiukseen kuin hiukseen saa tuosta vain leikattua tyylin kuin tyylin, kunhan vain kampaajalle kertoo tarpeeksi vakuuttavasti, mitä haluaa.
Se on kyllä kumma miten ulkomailla, esim UK, Saksa, ohuet hiukset leikataan nätisti ja naisellisesti kerroksittain ja saadaan näyttämään tuuheilta. Onko Suomessa ammattitaito, koulutus tai motivaatio kampaajilta hukassa?
Vierailija kirjoitti:
Apua, mitäköhän tästä tulee kun oma kampaajani on kalju nelikymppinen mies! 🤭
Jostain syystä omat kampaajat on jämähtäneet ja leikkaavat kerroksia vaikken halua. Siis ehdottavat kerrostuksia jos annan vapaat kädet. Siispä en anna. Ei ne taivu itsellä kivasti, tasapitkät on parhaat. Suomalainen vaalea tukka jota on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain tänään pettyä mennessäni kampaajalle. Halusin kerrankin repäistä ihan kunnolla ja annoin kampaajan tehdä mitä lystää. Pyysin vain että paksut ja pitkät hiukseni lyhenevät ja dominoiva hiusväri olisi tummanruskea. Mallilla ei ollut väliä ja annoin laittaa raitoja millä värillä tahansa (sanoin myös yhdessä vaiheessa että leikkaa vaikka kaljuksi kunhan vain näyttää hyvältä). Lopputulos oli yksiväriset tumman ruskeat hiukset, vaikka lyhenivätkin noin 10cm niin malli on melkein sama kuin aikaisemmin. Hiukset näyttävät ihan hyviltä mutta olen kyllä hieman pettynyt kun maksoin itseni kipeäksi ja lopputulos on niin tylsä. Odotin vain jotenkin räväkkäämpää lopputulosta kun annoin kuitenkin suht vapaat kädet kampaajalle.
Sä sait, mitä pyysit. Annoit vapaat kädet kampaajalle ja se leikkasi omasta mielestään parhaan mallin.
Sun olisi pitänyt pyytää räväkkää mallia. En tosin sano, että sekään olisi auttanut, mulla on ihan samanlaisia kokemuksia kuin ketjun aloittajalla.
Vierailija kirjoitti:
Koska hiuksesi ovat laadultaan sellaiset, että niitä ei saa kauniisti leikattua kerroksittain. Se, että joku leikkaustyyli näyttää jollain muulla hyvältä, ei tarkoita sitä, että sama tyyli olisi toteutettavissa kenen tahansa hiuksiin. Jos jo useampi kuin yksi kampaaja on sananut, että ei onistu, niin usko ammatti-ihmisiä - he tietävät, mitä millaisestakin hiuksesta saa ja mitä ei. Hiuksesi voivat olla liian paksut, liian liukkaat tai liian karkeat, liian lasimaiset, liian suorat tai liian kihartuvat tai vaikka mitä muuta ja kaikkea yhteensä, mikä estää kerrostetun leikkauksen onnistumisen. Oikesti välillä käy sääliksi kampaajat, kun ajattelee, miten ihmiset talsivat sinne valmiiden mallikuvien kanssa ja kuvittelevat, että hiukseen kuin hiukseen saa tuosta vain leikattua tyylin kuin tyylin, kunhan vain kampaajalle kertoo tarpeeksi vakuuttavasti, mitä haluaa.
No ihmisilläkin on niin eri käsitys siitä mikä on hyvä. Jos haluan jonkun tukan, mutta ammattilainen sanoo että ei tule just niin täydellistä kuin jollain muulla niin ihan sama. Ehkä se on just sellainen kuin haluan. Ehkä se mitä mä haluan ei ole sama kuin kampaajan ammattitieto siitä mikä on nyt hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on suora ja lasimainen hius, ei se näytä hyvältä kerroksittain leikattuna. Siitä ei tule kuohkeaa millään, vaan roikkuu vaan entistä rumemmin.
Laineikkaan hiuksen kun leikkaa kerroksittain, näyttää se runsaalta. Yksi tapa saada vähän enemmän runsautta on vaalentaa pää, jotta se pysyy kohelolla. Vaalennettu hius on karkeampi eikä mene samalla tavalla päätä pitkin. Ei kyllä sekään toimi kerroksittain, jos ei ole kiharaan viittaavaa.
En ole kampaaja, vaan ihan omasta kokemuksesta.
N51
Toi on vaan sinun mielipide. Minulla on kuvailemasi laiset hiukset ja minä olen todella tyytyväinen hiuksiini ja ne ovat kevyesti kerrostetut. Mikä oikeus sinulla on arvostella toisten hiuksia. Minä olen täysin tyytyväinen hiuksiini ja minusta ne ovat kauniit. Ei kaikilla ole pakkomielle olla hirveän paksut ja runsaat hiukset. Riittää, että hiuksissa on kiva leikkaus ja väri ja ne ovat puhtaat ja nätit. Niin ja kiitos vaan vaaleuden tyrkyttämisestä, minä en halua vaaleita hiuksia. Hiukseni ovat luonnollisen ruskeat ja ammattilaisen todella kauniisti värjäämät.
Onneksi on taitavia kampaajia, jotka ovåsaavat laittaa myös vähän haastavamman hiuslaadun yksilöllisesti ja kauniisti.
Kesähelteillä on edes jonkinlainen kerrostus paksussa tukassa ihan välttämättömyys.
Käyt ap kampaajalla, jolla ei ole se leikkaustaito hallussa. Aikuisikäiset kampaajat sen osaa.