Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoikat ja laihat! Mikä teille on ns ”normaalia ruokaa”?

Vierailija
19.02.2020 |

Esimerkiksi päivän aikana ja syöttekö te millaisia ruoka-annoksia? Pelkkää kanaa ja salaattia? Mikä on teille sitä ”kunnon ruokaa”? Reseptit jakoon!

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut ylipainoinen ja avain hoikkuuteen on mulla ollut nimenomaan kunnon täyttävä ruoka, ei missään nimessä "pelkkä kana ja salaatti". Itsetehdyllä kotiruualla loppui

- napostelu

- karkinhimo (edelleen syön muttei koko pussia illassa)

- hiilarihimo

- take away -ruokaan turvautuminen arjessa.

Meni kauan opetella olla ottamatta toista annosta vaikkei ollut nälkä, mutta nykyään pysähdyn nauttimaan siitä yhdestä annoksesta ja olo aterian jälkeenkin on parempi.

Moni näyttää yhdistävän kasvisten syönnin tylsään salaatti-kurkku-tomaatti-linjaan, kuten yllä suppean ruokavalion ihmettelijä. Tänäänkin söin tosi monipuolisen ja herkullisen annoksen, jossa oli paljon kasviksia: kvinoa-maissitäytteinen uunipaprika, keitettyä parsakaalia, tzatzikia, vihersalaattia&siemeniä ja pari lihapullaa. Ei oo tylsää ruokaa nähnytkään :)

Vierailija
42/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan OT, tosissanneko  the aikuiset syötte (juotte) noita järkyttäviä mehukeittoja? Muistan noita litkuja olleen joskus 80-luvulla päiväkodissa. Jaiks! Samoin kaikki vähärasvaiset makeutusainella sotketut proteiinirahkat saa oksenuksen suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa itse tehtyä ruokaa, kasvis-, kala- ja kanaruokia esim. Kanajauhelhasta tomaattipohjainen kastike. Pastaa tai perunaa syön päivittäin, samoin leipää, juustoa, hedelmiä, jukurttia ja kasviksia monipuolisesti, varsinkin uunikasviksia tykkään syödä paljon. Avokadot, pähkinät ja kananmunat kuuluvat ruokavalioon, muttei päivittäin. Herkkuja syön pari kertaa viikossa mutta määrät ei ole isoja: pari pullaa tai suklaapatukka yhdellä kertaa. Pitsaa tms roskaruokaa ehkä kerran kahdessa kuukaydessa.

Vierailija
44/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laihalla olisi jotenkin erilainen ruokavalio kuin terveellinen lautasmalli?

Ei se mitä mättää naamaansa vaan kuinka paljon ja kuinka kaloritiheää kamaa.

Ei mitään munkkeja, kakkuja karkkipusseja(!kokonaisia!) eikä suklaapatukoita tms. joka päivä

Syön säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä vain kun on nälkä. Ei naposteluja, ja juon vain vettä ruokajuomana.

Kotona oivariini voileivällä ja hui sentään, sinistä maitoa kahviin.

Kiloja on 40v. vain 5 enemmän kuin ylioppilaana, jolloin olin langanlaiha.

En edes urheile, yäk.

Vierailija
45/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia. Itse syön oikeastaan mitä lystään ja olen silti laiha. Joku tankkeri jyrsii selleriä ja lihoo siitäkin.

No ei se kyllä noin mene. Kyse on päivän kalorinsaannista: sun tapauksessa syöt alle päivän kalorinsaannin vaikka syötkin huonosti. Se ei tee ruokavaliostasi tai kropastasi tervettä, mutta et liho. Selleriä jyrsivä lihava ihminen lihoo, koska syö yli kalorinsaannin.

Vierailija
46/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala puuroa lisukkeineen.

Lounas työpaikalla. Normaalia "laitosruokaa". Eli normaaliksi kotiruuaksi luokiteltavaa ruokaa.

Kahvi ja välipala myöskin töissä.

Päivällinen kotona. Normaalia kotiruokaa.

Iltapalaksi vielä jotakin. Mitä nyt sattuu löytymään.

Näillä mennään arkiruokailut. Tykkään vihanneksista, joten salaatteja ym. Vihanneksia otan lautaselle reilusti.

Limsaa, leivonnaisia, sipsiä, karkkeja meillä ei ole oikeastaan koskaan arkena. Viikonloppuna joskus harvoin kahvin kanssa jotain pullan tapaista. Samoin karkkia tai sipsejä.

Vierailija
47/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän aikana:

Aamupala: 2 siivua leipää (voi, kinkku, juusto ja kasviksia paprika/kurkku), tai puuroa marjoilla/mehukeitolla/raejuustolla, tai munakas. Viikonloppuisin pekonia munakkaan kanssa ja saattaa mennä näistä useampaa laatua. Juomana vettä ja kahvia, mehua vain viikonloppuna/erikoistilanteissa.

Lounas Töissä: lautasmallin mukainen eli reilut puolet kasviksia - salaattia, juureksia, kasviksia, mitä nyt tarjolla on. Noin neljäsosa riisiä/perunaa/pastaa. Neljäsosa proteiinia: liha/kala/kasviskastike/pata/ mitä onkin tarjolla. Näkkileipä silloin tällöin. Lasi maitoa.

Välipala: hedelmä, välillä pulla, kahvia

Illallinen: lämmin ruoka tai muutoin ns täysi ateria. Ihan perus kotiruokaa: makaronilaatikkoa, jauhelihakastiketta kasviksilla lisättynä, kanacurrya kookosmaitoon riisillä, uunilohta, uunijuureksia, pastatonnikalasalaattia, kaalijauhelihapataa, keittoja (esim tomaattilinssikeitto raejuustolla on todella hyvää), itse tehtyä pitsaa, tortillaa, kanankoipia, fileekalapuikkoja tai paloja, kanasalaattia... Annoskoko vastaava kuin lounaalla, huomioiden onko päivän aikana tullut liikuttua (treenipäivånä enemmän hiilaria ja proteiinia).

Iltapala: rahkaa hedelmillä, tai leipiä kuten aamulla, tai kananmunia, välillä esim pannaria, lettuja, hedelmiä, jogurttia.

Herkuttelen aika usein mutta vähän kerrallaan. Perusruoka on ravitsevaa ja esim illallisella on aina lisukkeena jos ei tuoretta salaattia/kasviksia niin esim säilykekurkkuja/ punajuurta /porkkanaraastetta.. Liikun paljon. Siitä tulee hyvä balanssi, saa syödä mitä tykkää kunhan ei ahmi, ja liikunta pitää aineenvaihdunnan liikkeellä. Vettä pitää juoda pitkin päivää myös että kroppa toimii.

Hui. Olen kyllä kateellinen jos joku pysyy hoikkana syömällä noin paljon. Itse olen tänään syönyt lounaaksi papuja ja salaattia, välipalaksi puolikkaan bagelin tuorejuustolla, ja illalliseksi salaatin jossa riisiä, vihanneksia ja kaksi kananmunaa ja vähän kastiketta. Juomana kaksi kahvia joissa kummassakin ruokalusikallinen kermaa. Muuten vettä. Olen syönyt lähinnä salaattia vuoden alusta eikä paino putoa... Toki ylipainoa on hyvin vähän.

Ruoka suhteessa kulutukseen.. olen normaalipainon alemmassa päässä. Normaali päiväkulutus n 1500kcal kehonkoostumusmittauksen mukaan. Kävelen töissä aina portaat ja työmatkoista osan n 20-40min päivässä reipasta kävelyä (niin että tulee kunnolla lämmin). Lisäksi ilta- ja viikonloppukävelyjä. Treenaan lisäksi 3-4krt viikossa, kulutus 500-800kcal/treeni.

/tuo jolle kommentoit

Vierailija
48/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko tavallista kotiruokaa, syön määrällisesti paljon ja usein. Paljon kasviksia ja hiilareita, koska olen koko päivän aktiivinen ja liikkeessä vaikken erityisemmin urheile. Vähemmän rasvaa, koitan suosia pehmeitä rasvoja. Punaista lihaa en syö ollenkaan, suosin kalaa ja kanaa. Janojuomana vain vesi, jota juon paljon. En juo koskaan limsoja, en syö irtokarkkeja, jäätelöitä tai sipsiä juuri ikinä. Ainoa herkku silloin tällöin on pieni määrä suklaata.

Vierailija
49/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista vegaanista kotiruokaa. Tänään esim. makaronilaatikkoa ja juures-papusosekeittoa. Huomenna teen currytofua. ....

Vihanneksia ja juureksia tulee helposti kilokin päivässä. Syön reiluja annoksia, mutta en juuri santsaa enkä ollenkaan napostele. Aamupala saattaa joskus jäädä väliin, aina ei tee mieli aamulla kuin kahvia ja tykkään syödä reilummin myöhemmin. Syön usein vain 3, mutta enintään 5 kertaa päivässä. En ole kieltänyt itseltäni mitään herkkuja, eli voin joskus vetää vaikka suklaalevyn tai sipsipussin, mutta erittäin harvoin tekee mieli. En juo säännöllisesti alkoholia.

Geenitkin varmaan auttaa ja liikkuminen, mutta tärkeintä on kuunnella omaa kroppaa ja oloa. Ai niin ja: jos en saa nukkua tarpeeksi, tulee hirveä sokerin ja kaiken roskaruuan himo ja pohjaton nälkä. Mulle uni on tärkeä osa järkevää ja nautinnollista syömistä.

Itselläni juuri noita samoja juttuja, olin myös vegaani yli kymmenen vuotta, mutta nykyään syön välillä kalaa, rapuja yms. en syö vieläkään mitään kanaa, nautaa tai maitotuotteita.

Tykkään myös nukkua PALJON, ja kasviksista, en käytä alkoholia, en voi sietää mitään laihdutusjuttuja pidän myös kävelyistä ja joogasta jne.

Välillä mietin tuota ja olen tullut lopputulokseen, että inhoan stressiä ja siksi tykkään tietynlaisista ruokatavoista ja elämäntavoista. Esim. punainen liha, sokeri isoina määrinä, alkoholi, liian vähäinen uni, liian vähäiset kalorit jne. stressaa, enkä siksi pidä mistään noista.

Vierailija
50/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih - oletit jostain, että syön huonosti. Syön mitä huvittaa ja joo - totta, kulutan sen pois.

Vierailija
51/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni on ollut hoikka aina. Hänen painoindeksinä ei ole käynyt normaalipainon puolella kuin raskauksien viimeisillä kuukausilla.

Tässä valossa olen aina jaksanut ihmetellä hänen ruokailutottumksiaan. Lounas ja päivällinen on pääsääntöisesti laadukasta perusruokaa, mutta välipalana hän syö tyypillisesti joko leivonnaisten, suklaata tai muita herkkuja. Jos itse noudattaisi samoja ruokailutottumuksia, en ikinä pystyisi pitäytymään energiankulutukseni mukaisissa kalorimäärissä.

Vierailija
52/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki menee yleensä samalla tavalla:

aamupala: hedelmä (banaani/omena) maustamattoman jugurtin, marjojen ja näkkärin kanssa.

lounas: lautasmallin mukaan eli puolet kasviksia ja proteiinia. Perunaa/riisiä otan vähän (max. 1 kpl tai pari rkl), pastaa vähän enemmän

illallinen: yleensä kasviksia ja proteiinia jossain muodossa (iso salaattiannos tai grillattuja kasviksia tonnikalalla/kananmunalla/kalalla/kanalla + jotain juustoa)

Iltapala: 2 leipää juustolla + kaakao

Juomaksi aina vettä ja välipalaksi porkkanoita tai joskus näkkäri. Työpaikan jälkiruoka 1-2 kertaa viikossa (pieni annos sitäkin eli n. 1-3 rkl)

Viikonloppuisin tulee herkuteltua esim. kunnon pasta-annoksella, hampurilaisella tai sushilla, mutta silloin yleensä se on päivän ainut lämmin ruoka. 

Urheilua 2-5 kertaa viikossa

N33, 160 cm / 48-49 kg

Vierailija
53/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuisin ei ruoka maistu, kahvia korkeintaan. Lounas päiväkodilla, sitä laitosruokaa siis ja usein otan lisää. Kotona lasagnea tai kanaa tai lohta tai mitä milloinkin. Illan napostelen hedelmiä ja suklaata/karkkia vuorotellen. Lisäksi useimmiten pari juustoleipää. Ei ole koskaan tarvinnut syömisiä miettiä. Sekin varmaan auttaa, että olen pitkä.

Vierailija
54/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasmalli, 2 lämmintä ateriaa normaalia ruokaa päivässä, lisäksi aamupala, välipala, iltapala. Herkkuja vetelen niin paljon kuin sielu sietää, mutta kun energiataso on koko ajan ok, eipä niitä tee juurikaan mieli. En kiellä itseltäni mitään, en ole koskaan dieetillä. Normaali ruoka oli mulle esim. tänään lounaaksi kunnon kulho keittoa ja leipä, päivällinen oli kaksi kalapihviä, kaksi perunaa ja puoli lautasellista salaattia. Välipala oli porkkana, maustamaton jogurtti ja vähän pähkinöitä. Jos normaali syöminen on mysteeri, kannatta kysyä vaikka omasta terveyskeskuksesta, voisiko päästä tapaamaan ravitsemusterapeuttia. Netistä ei kannata hakea ravitsemustietoa omin päin, pieleen menee.

Vierailija
55/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli tuoresalaattia sekä uunissa paistettua parsaa ja perunamuussia pannupihvien kanssa.

Eilen tilasin pizzan.

Huomiseksi on wienerleikettä, tänäistä salaattia ja varmaan paistettuja perunoita ja uunipunajuuria.

Noiden lisäksi syön päivittäin lounasruokalassa, jossa täytän puolet lautasesta salaattipöydällä ja loppupuoleen otan 1/4 osan perunaa ja 1/4 osan lihaa/kastiketta. Illalla syön välillä leipää tai mysliä, muuten en harrasta välipaloja.

Vierailija
56/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhät arjet aamuun kuuluu puuro. Joukossa chiaa, päällä soijarahkaa ja paljon marjoja. Tänään lounaaksi iso kasvis-papu-tofu-salaatti. Töiden jälkeen ennen salille menoa smoothie, pähkinöitä ja ruisleipä avokadolla. Salin jälkeen suuri hedelmäsalaatti / marjoja ja voileipä. Jos en käy salilla, en syö syö noita viimeksi mainittuja vaan vasta seuraavana aamuna. Herkkuja menee heti, jos syön vähemmän terveellisesti, ts. kasvipainotteisesti syömällä saan kaiken mitä kehoni tarvitsee, ei ole nälkä ja siitä johtuvaa mätön tarvetta. Limpparit, mehut ja alkoholi näkyy heti vararenkaana ja kasvopöhönä.

Vierailija
57/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista vegaanista kotiruokaa. Tänään esim. makaronilaatikkoa ja juures-papusosekeittoa. Huomenna teen currytofua. ....

Vihanneksia ja juureksia tulee helposti kilokin päivässä. Syön reiluja annoksia, mutta en juuri santsaa enkä ollenkaan napostele. Aamupala saattaa joskus jäädä väliin, aina ei tee mieli aamulla kuin kahvia ja tykkään syödä reilummin myöhemmin. Syön usein vain 3, mutta enintään 5 kertaa päivässä. En ole kieltänyt itseltäni mitään herkkuja, eli voin joskus vetää vaikka suklaalevyn tai sipsipussin, mutta erittäin harvoin tekee mieli. En juo säännöllisesti alkoholia.

Geenitkin varmaan auttaa ja liikkuminen, mutta tärkeintä on kuunnella omaa kroppaa ja oloa. Ai niin ja: jos en saa nukkua tarpeeksi, tulee hirveä sokerin ja kaiken roskaruuan himo ja pohjaton nälkä. Mulle uni on tärkeä osa järkevää ja nautinnollista syömistä.

Itselläni juuri noita samoja juttuja, olin myös vegaani yli kymmenen vuotta, mutta nykyään syön välillä kalaa, rapuja yms. en syö vieläkään mitään kanaa, nautaa tai maitotuotteita.

Tykkään myös nukkua PALJON, ja kasviksista, en käytä alkoholia, en voi sietää mitään laihdutusjuttuja pidän myös kävelyistä ja joogasta jne.

Välillä mietin tuota ja olen tullut lopputulokseen, että inhoan stressiä ja siksi tykkään tietynlaisista ruokatavoista ja elämäntavoista. Esim. punainen liha, sokeri isoina määrinä, alkoholi, liian vähäinen uni, liian vähäiset kalorit jne. stressaa, enkä siksi pidä mistään noista.

Onpa hauska kuulla, semminkin kun mä olen kans ajatellut, että stressin välttäminen on mulla se avainsana! Teen nykyisin kaiken elämässä sitä silmälläpitäen. Nukkuminen (tarpeeksi) tosiaan ihan ykkösjuttu.

T. Sama

Vierailija
58/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, oon siis 168cm pitkä ja painan 51kg. Aina ollut hoikka/normaalipainoinen. Tämän päivän ruuat näin esimerkkinä :

Aamulla kuppi kahvia ja kuppi teetä

Lounaaksi kanapastaa + vihanneksia + turkkilaista jugurttia + vettä

Päivällinen samaa kanapastaa

Taas 2 kuppia teetä ( koska kurkkukipu)

"Välipala" marabou suklaalevystä 3 riviä

Iltapala pizzanpala ja myöhemmin vielä ruisleipä

Vierailija
59/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön tosi monenlaista ruokaa, muttaen punaista lihaa. Kotona meillä syödään lähinnä kasvisruokaa, mutta kodin ulkopuolella syön lisäksi kanaa ja kalaa. En juurikaan syö pullaa, kermaisia juttuja enkä jälkiruokia. Pidän hedelmistä, jugurtista ja tuoremehuista. Jos juon limpparia, se on aina zeroversio. Syön kyllä välillä suklaata ja karkkia. Sipseistä en piittaa.

Syön määrällisesti sen verran, että nälkä lähtee. En mutustele huvikseni.

Vierailija
60/77 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tänään aamulla pari viipaletta ruisleipää (sellaista jossa on rain ruista, vettä ja suolaa), voita, keitetty muna, persiljaa, mozzarellaa. Lounaana lautasellinen jauhelihakeittoa, viipale ruisleipää ja lasi piimää. Kotiin tultuani siivutin kokonaisen fenkolin ja haudutin pannulla kypsäksi, lisäksi n. kämmenen kokoinen pala lohta, jonka paistoin siinä. Äsken dippailin kasviksia majoneesiin ja kyytipoikana meni ykkösolut.

En ole luonnostaan hoikka, joudun kontrolloimaan syömisiäni.