Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita, jolla ei ole eikä ole koskaan ollutkaan passia?

Vierailija
19.02.2020 |

Täytän tänä vuonna 60 vuotta. Olen syntyperäinen suomalainen. En ole koskaan käynyt ulkomailla enkä tullut hankkineeksi passia. Henkilöllisyyteni todistan tarvittaessa ajokortilla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä. Olen viidenkympin paremmalla puolella. 

Ajokortti ei käy esim. pankissa, pitää olla passi tai henkilökortti, ja on hankalaa kun sen saamiseksi pitäisi olla passi tai henkilökortti...

Vierailija
2/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti ei käy esim. pankissa, pitää olla passi tai henkilökortti, ja on hankalaa kun sen saamiseksi pitäisi olla passi tai henkilökortti...

Eikö käy ajokortti pankissa...? Ainakin viime viikolla todistin pankissa henkilöllisyyteni ajokortilla ja kyllä se onnistui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä poliisilla on mahdollisuus tunnistaa henkilö, vaikka passi tai henkilökortti puuttuisikin. Joutuu vaan vastailemaan useampaan kysymykseen. Se, että on olemassaoleva ajokortti, auttaa jonkin verran.

Vierailija
4/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankin vasta viime kesänä, kun äitini vaahtosi, että sellanen on oltava, kun aletaan kaikkialla vaatia kuvallisia henkilökortteja, joten menin sitten ja hankin itselle ja lapselle samalla.

Ulkomailla en ole koskaan ollut, paitsi teininä Tukholmassa yhden yön hotellissa.

Ja tuskin olen menossakaan. Mutta nyt on sitten ainakin passi... neljä ja puoli vuotta.. vai miten usein se pitikään uusia.

48v

Vierailija
5/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä poliisilla on mahdollisuus tunnistaa henkilö, vaikka passi tai henkilökortti puuttuisikin. Joutuu vaan vastailemaan useampaan kysymykseen. Se, että on olemassaoleva ajokortti, auttaa jonkin verran.

Totta. Minä kävin alaikäisen lapseni kanssa hankkimassa hänelle passin. Ajattelin, että tuleepas hankala reissu kun itselläni ei ole ikinä ollut passia. Poliisilaitoksella kyseltiin esim. milloin olen mennyt naimisiin, missä osoitteissa olen asunut, vanhempieni nimet ja syntymäajat,  ym. ihan perusasioita. No problem. Saatiin tytölle passi.

Vierailija
6/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö käy ajokortti pankissa...? Ainakin viime viikolla todistin pankissa henkilöllisyyteni ajokortilla ja kyllä se onnistui.

Kun teimme lapsellemme tiliä, vaadittiin henkilökorttitunnistautuminen, ajokortti ei käynyt. Kerran omissa asioissani pääsin nipin napin "läpi" kun henkilökortti oli vanhentunut edellisenä päivänä. 

Vierailija
7/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, olen kai turhamainen, mutta nyt kun on ikää ja olen vältellyt valokuvissa olemista niin ihan oikeasti panikoisin passikuvausta. Mulla on ajokortissa ja vanhoissa henkilöllisyystodistuksissa ihan KAMMOTTAVAN näköisiä naamoja. Olen pahoittanut mieleni monta kertaa siitä, että minut on tunnistettu kuvista. Sanoispa joku joskus, että kyllä tästä tunnistaa, mutta et ole ittes näköinen...

Vierailija
8/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun teimme lapsellemme tiliä, vaadittiin henkilökorttitunnistautuminen, ajokortti ei käynyt. Kerran omissa asioissani pääsin nipin napin "läpi" kun henkilökortti oli vanhentunut edellisenä päivänä. 

Ihan tosi! Minä kävin alaikäisen lapseni kanssa avaamassa hänelle osuuspankissa tilin. Ajokorttini kelpasi todisteeksi, koska passia minulla ei ole. Voisikohan tuo olla pankkikohtainen juttu?

Vierailija
9/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääntöjen mukaan ei, mutta tuntuu, että tästä kyllä joustetaan jossain tilanteissa. Esimerkiksi Nordean sivuilla sanotaan:

Suomen viranomaisen myöntämä

passi (ei muukalaispassi)

henkilökortti (1.3.1999 jälkeen myönnetty)

merimiespassi

1.1.2019  alkaen ajokorttia ei enää hyväksytä henkilöllisyysasiakirjaksi uudella asiakkaalla, tai kun  olemassa oleva asiakas hakee  e-tunnistetta.

Mutta kyllä sitä ajokortillakin on välillä pärjännyt.

Vierailija
10/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tosi! Minä kävin alaikäisen lapseni kanssa avaamassa hänelle osuuspankissa tilin. Ajokorttini kelpasi todisteeksi, koska passia minulla ei ole. Voisikohan tuo olla pankkikohtainen juttu?

Periaatteessa viime vuoden alusta lähtien ei ajokortin enää pitäisi kelvata pankissa. Missään pankissa siis Suomessa. Siellä on nyt katsottu läpi sormien.

Vierailija
11/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska on ihan lakisääteinen asia. 

https://www.op.fi/web/op-pohjois-savo/-/ajokortti-ei-kelpaa-uutinen

Mutta näköjään ajokortti kelpaa joissain tilanteissa. 

Vierailija
12/12 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin sen verran omiin kokemuksiini ajokortin kelpaavuudesta, että tämä pankki, jossa ajokorttini on edelleen toiminut todistuksena on pienellä paikkakunnalla sama pankkikonttori, jonka asiakas olen ollut syntymästäni saakka. Kai se sitten vaikuttaa. No hyvä tietää tämä asia, jos asioin muualla.