Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua keskenmenoista ja keskesmenottomuudesta

Vierailija
19.02.2020 |

Noin 20 % raskauksista keskeytyy tilastojen mukaan. Minua kiinnostaa, kuinka moni on kokenut vain yhden ja monelleko keskenmenot kerääntyvät.

Kommentteihin saa laittaa vielä, oletko saanut ollenkaan lapsia. Vaikka on monta keskenmenoa niin lapsiakin voi olla paljon tai vähän. Yritysajastakin voi laitella osviittaa. Ehkä täältä saisi tukea erilaisiin tilanteisiin, koska keskenmenoista ei puhuta kovin usein.

Keskustelua keskenmenoista ja keskesmenottomuudesta

Vaihtoehdot

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut keskenmenoja, mutta olen myös ollut vain kerran raskaana ( omasta halustani siis, enempää raskauksia ei ole edes yritetty)

Joten tietysti tuo vastaus voisi olla ihan toinen, jos taustalla olisi useita raskauksia. Esim. ystävälläni on kolme keskenmenoa ( kuusi lasta)

Vierailija
2/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 raskautta, 2 lasta. 1 raskaus piti keskeyttää viikolla 13 sikiön elinkelvottomuuden vuoksi. Laskin sen keskenmenoksi. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri selättänyt ensimmäisen raskauskolmanneksen. Ensimmäinen lapsi tämä jota odotan. Keskenmenoja ei ole siis ollut (toivottavasti ei tulekaan). Eikä aiempia raskauksia.

Vierailija
4/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tuulimunaa ekasta kerrasta

Vierailija
5/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että on ollut varhaisia keskenmenoja muutama, mutta niistähän ei voi tietää, ovat vain hieman "myöhässä" olevia kuukautisia ym.

Ovat todella tavallisia, oliko peräti niin että joka kolmas raskaus päättyy ennenkuin edes tietää olevansa raskaana eli ennen kuin voi edes tehdä raskaustestiä?

Vierailija
6/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa kysyt ihan väärin päin. Yli 80% hedelmöittyneistä munasoluista ei synny vauvana maailmaan. Käytännössä jokainen lapsia hankkinut on niitä menettänyt useita. Vauvana syntyy noin 16% hedelmöittyneistä munasoluista.

Asiasta ei vaan puhuta, koska raskauden keskeytyminen ja hedelmöittyneiden munasolujen tuhoutuminen ovat Suomessa tabu aihe.

Vierailija
7/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kysely tarkoitettu vain niille, jotka ovat joko olleet raskaana tai yrittäneet raskautua? Sitä vaan että tulokset voivat vääristyä, jos muu kuin haluttu kohderyhmä vastaa.

"Ei yhtään keskenmenoa tai kohtukuolemaa" <- Onko tuo vaihtoehto tarkoitettu vain raskaina olleille?

Vierailija
8/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 raskautta, 2 lasta. Eli kaksi keskenmenoa. Onneksi olivat aika varhaisia, yksi raskausviikolla 5 ja toinen viikolla 7 (tuokin teki kyllä jo tiukkaa, siis oli henkisesti aika raskas juttu). 

Yhden lapsen olen saanut ekalla yrittämällä, toista tehtiin vuosi ja sitä edelsi nuo keskenmenot. 

Vierailija
9/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä revit luvun 20%?

Joka kolmas raskaus menee kesken ilman että nainen sitä edes huomaa. Luulee kuukautisiksi. Tällainen ARVIO on esitetty tiedelähteissä.

Varmastihan ei voida tietää, kun pitäisi ultrata tilastollisesti merkittävää satunnaisotannassa olevaa ja verrokkiryhmää päivittäin kuukausien, jopa vuosien ajan.

Mahdoton tutkia.

Vierailija
10/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kysely tarkoitettu vain niille, jotka ovat joko olleet raskaana tai yrittäneet raskautua? Sitä vaan että tulokset voivat vääristyä, jos muu kuin haluttu kohderyhmä vastaa.

"Ei yhtään keskenmenoa tai kohtukuolemaa" <- Onko tuo vaihtoehto tarkoitettu vain raskaina olleille?

Ajattelin, että ne, jotka eivät ole koskaan olleet raskaana tai yrittäneet raskautta, varmaan klikkaisivat vain tulokset napin, mutta olin ilmeisesti väärässä. Ap

Vierailija
11/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä revit luvun 20%?

Joka kolmas raskaus menee kesken ilman että nainen sitä edes huomaa. Luulee kuukautisiksi. Tällainen ARVIO on esitetty tiedelähteissä.

Varmastihan ei voida tietää, kun pitäisi ultrata tilastollisesti merkittävää satunnaisotannassa olevaa ja verrokkiryhmää päivittäin kuukausien, jopa vuosien ajan.

Mahdoton tutkia.

Muistaakseni useammastakin tilastossa oli, että arviolta 20% raskauksista päättyy keskenmenoon. Ilmeisesti tuohon ei oltu laskettu ns. kemiallisia raskauksia, eli hyvin varhaisia keskenmenoja, joita ei pystytä mittaamaan. Ap

Vierailija
12/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta, ei yhtään keskenmenoa (raskaaksi tulin  joka kerta ensimmäisellä yrityskerralla, 30 v, 32 v ja 40-vuotiaana)

Vierailija
13/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. lapsi

1 kohdunulkoinen raskaus

1 keskenmeno

2.lapsi

1 keskenmeno

Vierailija
14/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 jatkaa...

Ja joka kerta tulin raskaaksi ensimmäisellä yrityskerralla.

Vierailija
15/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin 1,5 vuotta yritystä. Terve tyttö tuli.

Alkuraskauden keskenmeno rv 8.

Tuulimunaraskaus. Kaavinta rv 11.

Sitten tärppäsi taas ja terve poika tuli.

Vierailija
16/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös lukenut, että noin 20 % raskauksista menee kesken, ilmeisesti tähän laskettaisiin selkeän plus-tuloksen raskaustestiin antaneet raskaudet. Ja minusta kyselyyn ei pitäisi vastata sellaisten, jotka eivät koskaan ole yrittäneet raskautta.

Vierailija
17/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa sekin, kun sanotaan, että keskenmenot on tosi yleisiä, että kerääntyvätkö keskenmenot pääosin samoille ihmisille ja onko suuri joukko, joka ei ole kokenut lainkaan keskenmenoja.

Puhutaanhan lääketieteessä toistuvasta keskenmenosta, kun on kolme peräkkäistä keskenmenoa. Minulla on kaksi peräkkäistä keskenmenoa, joten keskenmenojen määrä kiinnostaa. Raskaudun kuitenkin suhteellisen helposti, mutta raskaudet ovat olleet tuulimunia. Elän sen pelon kanssa, että seuraavakin mahdollinen raskaus on tuulimuna ja minussa on jotakin vialla.

Toki osa ei edes tule raskaaksi, mikä johtaa myös lapsettomuuteen.

Ap

Vierailija
18/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin en yhtään, mutta en ole vielä yrittänytkään raskautta enkä todennäköisesti vielä vuosiin yritäkään. En näe mitään tulokset-nappia mutta kiinnostaa vastaukset.

Vierailija
19/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 raskaus josta lapsi syntyi ja yritystä 3 vuotta. Yhtään positiivista testiä ennen sitä ei saatu, mutta ainakin 5 kertaa oli kuukautiset myöhässä yli viikon ja samoja alkuraskauden oireita kuin plussassakin eli saattoivat olla niitä varhaisia keskenmenoja, mutta itse en niitä laske sellaisiksi koska plussaa en koskaan saanut.

Vierailija
20/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi siis ilmeisesti pitänyt tehdä vielä erikseen tuloket nappi. Muistelin, että näistä voi skipata vastaamisen ja siirtyä suoraan tuloksiin. Tämä kuitenkin vääristää lopullisia tilastoja.

Mietin myös, että voisikohan ihmisillä, joilla on useampia keskenmenoja, olla jokin hormonaalinen epätasapaino, jota ei välttämättä edes huomata julkisen lääketieteen piirissä.

Minulla on nimittäin kilpirauhasoireiluja ja testilääkityskin oli jossakin vaiheessa, mutta toinen lääkäri oli sitä mieltä, etten tarvitse lääkitystä, eikä jatkanut reseptiä, vaikka se helpotti oloni ja oireitani. Lihoin sen jälkeen nopeasti vuoden aikana 20 kiloa, ja vointi kamala. Seuraavaksi sama lääkäri sitten laittoi ravitsemusterapeutille. Kilot ovat tiukassa ja joudun tekemään kovasti töitä, että saan pidettyä painon kurissa ja edes sitä vähän alaspäin. Kärsin edelleen muistakin oireiluista, mutta lääkitystä ei aloiteta, koska ei ole tarpeen. Keskenmenot ovat sitten raskausyrityksien myötä tulleet myös kuvioihin. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi