Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua keskenmenoista ja keskesmenottomuudesta

Vierailija
19.02.2020 |

Noin 20 % raskauksista keskeytyy tilastojen mukaan. Minua kiinnostaa, kuinka moni on kokenut vain yhden ja monelleko keskenmenot kerääntyvät.

Kommentteihin saa laittaa vielä, oletko saanut ollenkaan lapsia. Vaikka on monta keskenmenoa niin lapsiakin voi olla paljon tai vähän. Yritysajastakin voi laitella osviittaa. Ehkä täältä saisi tukea erilaisiin tilanteisiin, koska keskenmenoista ei puhuta kovin usein.

Keskustelua keskenmenoista ja keskesmenottomuudesta

Vaihtoehdot

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 lapsi, tulin raskaaksi heti yrityksen alkaessa, ei keskenmenoja.

Ei aiempia yrityksiä, eikä suunnitelmia useammasta lapsesta.

Vierailija
22/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kysely tarkoitettu vain niille, jotka ovat joko olleet raskaana tai yrittäneet raskautua? Sitä vaan että tulokset voivat vääristyä, jos muu kuin haluttu kohderyhmä vastaa.

"Ei yhtään keskenmenoa tai kohtukuolemaa" <- Onko tuo vaihtoehto tarkoitettu vain raskaina olleille?

Ajattelin, että ne, jotka eivät ole koskaan olleet raskaana tai yrittäneet raskautta, varmaan klikkaisivat vain tulokset napin, mutta olin ilmeisesti väärässä. Ap

En siis itse ole kyselyyn vastannutkaan, mutta eihän sitä tiedä, jos jotkut vela-naiset tai jopa miehet (lol) vastaavat ensimmäisen vaihtoehdon, koska on kiva vastata johonkin. :D Ei siitä ainakaan haittaa ole, jos tarkentaa kohderyhmän kyselyissä, joihin ei halua vastauksia kaikilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta, nolla keskenmenoa. Kaikki tärpänneet heti tai kuukauden sisällä yrityksestä. 2008, 2011, 2017 ja 2020. Olen 38-v.

Vierailija
24/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä mitään yleisöryntäystä, mutta pidetään kysely ylhäällä ja toivottavasti mahdollisimman moni siihen vastaisi.

Vierailija
25/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme keskenmenoa ja kolme lasta.

Vierailija
26/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta. Kolmas raskaus päättyi keskenmenoon rv9.

Vierailija
27/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi, että raskautta suunnittelevilla kilpirauhasarvoista TSH pitäisi olla alle 2 (kaikki lääkärit eivät tiedä tätä, lapsettomuuslääkärit ja esim. synnytyslääkärit kyllä tietävät), eli jos TSH arvo sinulla yli 2, tyroksiinilääkitys tarpeen!

Vierailija
28/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta eikä yhtään sellaista keskenmenoa, että olisin tiennyt olevani raskaana. Olen aina testannut aika aikaisin, menkkojen ollessa pari päivää myöhässä. Lapset on syntyneet, kun olen ollut 25, 28 ja 31. Raskaaksi tulemiseen on mennyt 0-5kk ehkäisyn poisjätöstä.

Vierailija
29/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle tiedoksi, että raskautta suunnittelevilla kilpirauhasarvoista TSH pitäisi olla alle 2 (kaikki lääkärit eivät tiedä tätä, lapsettomuuslääkärit ja esim. synnytyslääkärit kyllä tietävät), eli jos TSH arvo sinulla yli 2, tyroksiinilääkitys tarpeen!

Oli minulla viimeksi TSH 3,4 ja T4V 10. Kukaan lääkäri ei tunnu ottavan tosissaan, kun minulla on selkeitä oireita, eikä mitään oikein jaksa tehdä eli pääosa elämästä menee muutenkin aivottomana zombina. Suurin osa lääkäreistä ei edes halua testata T4V:tä, jos TSH on viitteissä. Ap

Vierailija
30/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi siis ilmeisesti pitänyt tehdä vielä erikseen tuloket nappi. Muistelin, että näistä voi skipata vastaamisen ja siirtyä suoraan tuloksiin. Tämä kuitenkin vääristää lopullisia tilastoja.

Mietin myös, että voisikohan ihmisillä, joilla on useampia keskenmenoja, olla jokin hormonaalinen epätasapaino, jota ei välttämättä edes huomata julkisen lääketieteen piirissä.

Minulla on nimittäin kilpirauhasoireiluja ja testilääkityskin oli jossakin vaiheessa, mutta toinen lääkäri oli sitä mieltä, etten tarvitse lääkitystä, eikä jatkanut reseptiä, vaikka se helpotti oloni ja oireitani. Lihoin sen jälkeen nopeasti vuoden aikana 20 kiloa, ja vointi kamala. Seuraavaksi sama lääkäri sitten laittoi ravitsemusterapeutille. Kilot ovat tiukassa ja joudun tekemään kovasti töitä, että saan pidettyä painon kurissa ja edes sitä vähän alaspäin. Kärsin edelleen muistakin oireiluista, mutta lääkitystä ei aloiteta, koska ei ole tarpeen. Keskenmenot ovat sitten raskausyrityksien myötä tulleet myös kuvioihin. Ap

Mene yksityiselle ja mittauta tyroksiiniarvot. Raskaus ei onnistu, jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Vierailija
31/32 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi siis ilmeisesti pitänyt tehdä vielä erikseen tuloket nappi. Muistelin, että näistä voi skipata vastaamisen ja siirtyä suoraan tuloksiin. Tämä kuitenkin vääristää lopullisia tilastoja.

Mietin myös, että voisikohan ihmisillä, joilla on useampia keskenmenoja, olla jokin hormonaalinen epätasapaino, jota ei välttämättä edes huomata julkisen lääketieteen piirissä.

Minulla on nimittäin kilpirauhasoireiluja ja testilääkityskin oli jossakin vaiheessa, mutta toinen lääkäri oli sitä mieltä, etten tarvitse lääkitystä, eikä jatkanut reseptiä, vaikka se helpotti oloni ja oireitani. Lihoin sen jälkeen nopeasti vuoden aikana 20 kiloa, ja vointi kamala. Seuraavaksi sama lääkäri sitten laittoi ravitsemusterapeutille. Kilot ovat tiukassa ja joudun tekemään kovasti töitä, että saan pidettyä painon kurissa ja edes sitä vähän alaspäin. Kärsin edelleen muistakin oireiluista, mutta lääkitystä ei aloiteta, koska ei ole tarpeen. Keskenmenot ovat sitten raskausyrityksien myötä tulleet myös kuvioihin. Ap

Voi olla ja varmasti osalla onkin. Jos ei vuoden aikana saa pysyvää plussaa, niin sithän kannattaa hakeutua tutkimuksiin.

Mutta siis ihan täysin tervekin nainen voi saada varhaisia keskenmenoja useammankin elämänsä aikana. Onnistunut raskaus on hyvin monen asian summa, ja vaikka se kurjalta tuntuukin, niin meidän keho on tehty poistamaan “epäkelvot” raskaudet jo heti alkuvaiheessa. Eli keho toimii siinä ihan oikein eikä “viallisesti”, vaikka se ei siltä todellakaan siinä tilanteessa tunnu.

T. Kaksi km saanut

Vierailija
32/32 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tarvitset ehdottomasti lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan! Olen tuo vastaaja, jolla on kolme ensimmäisestä yrityksestä alkanutta raskautta eikä yhtään keskenmenoa ja sairastan itsekin kilpirauhasen vajaatoimintaa. Tosiaan kilpirauhasen vajaatoiminta pitää olla hyvässä hoitotasapainossa, jotta raskaudut ja raskaus onnistuu / sikiölle ei tule haittoja vajaatoiminnasta (TSH mieluusti noin 1, max 2 ja T4V viitearvojen yläkolmanneksessa). Itse olen käynyt yksityisellä endokrinologilla kilpirauhasvaivojen vuoksi ja saanut samanlaisilla arvoilla + oireilla (lihoin 30 kg, kova väsymys ja palelu) Thyroxin- lääkityksen, raskauden aikana annosta on nostettu, koska vauva vaatii "osansa". Tämänkin annosnoston endo osasi laskea suoraan oikein!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme