Toimeentulotuesta päättävä henkilö evää laskelmalla helmikuun tuen
Maksettu kahdelle hengelle tammikuulta 1100 + 400
Vuokra tammikuu ja helmikuu yhteensä 1200
Asumistuki tammi ja helmi 500
Toisen henkilön palkka per kk noin 800-900 (ulosottoja)
Ulosotossa olevaa pitäisi avustaa niin, että jää vuokran yms. jälkeen noin toimeentulotuen kokoinen osuus. Meneekö tämä nyt näin ettei mitään saada helmikuulle? Ja eikö puolisolle makseta mitään tuohon vuokrien maksuun?
Kommentit (63)
Eli siis virkailija väitti puolison saaneen tuon 1100 ja helmikuulle 400, minun ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi nähdä päätös, siellähän se lukee mihin perustuu. Ei voi muuten tietää.
Terv. sosiaaliohjaaja, joka ei toisn ole KELAssa töissä eikä tee perustoimeentulotuen laskelmia.
Virkailija soitti aamulla, puhui nopeasti ja kireästi eikä saanut oikein selkoa. Ap
Lue se päätös ajatuksella. Jos epäilyttää niin laske itse kynällä ja paperilla paljonko pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus näitä tuensaajia!
Joo no meinasinkin jättäytyä itsekin ihan työttömäksi työssäkäynnin sijaan niin on virkailijoillakin helpompi tehdä noita laskelmia. Kiitos tuestasi. Ap
Eli teillä on tuloja kahdelta kuukaudelta nyt 2800 ja vuokranmaksua 1200?
Eikö siitä silloin jää sen toimeentulotuen verran ?
Vai mitä ymmärsin väärin?
Vierailija kirjoitti:
Lue se päätös ajatuksella. Jos epäilyttää niin laske itse kynällä ja paperilla paljonko pitäisi saada.
Edellinen päätös oli hyvin epämääräinen. Aiemmin kun olin itsekin työtön (tästä on aikaa) päätöskin oli paljon helppolukuisempi. Tuosta saa käsityksen, että koko tuki on kohdennettu puolisolle ja yhdelle kuukaudelle, mutta asumismenot pyysin jo aiemmin maksamaan suoraan vuokranantajalle ja niin ei ole tehty. Todella sekavaa.
Onneksi olen mt-saikulla niin on aikaa pähkäillä näitä...😟
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolta Heikommalta Ainekselta voi moista odottaa. Olin kerran perusturvassa työssä ja ttt-hakemuksetkin tyyliä ANTAKAA RAHAA HELMIKUULLE tikkukirjaimin väkerrettynä sokeripaketin irtirevittyyn kanteen kirjoitettuna ja toimiston oven alitse työnnettyä.
Toimeentulotukea ei makseta per henkilo, vaan per perhe.
"
"
Kuukauden tulot ja menot:
Palkka 850 + asumistuki 500 = 1350e
Menot vuokra 600 + noin 400 + 400 (ns. normemenot per henkilo) (+ mahdolliset muut hyv. kulut) = 1400e
Tarve toimeentulotuelle = 50e (+ mahdolliset muut hyv. kulut)
En ymmärrä miten olette saaneet edes tammikuussa toimeentulotukea muka noin paljon, kun tarve on muutamia kymppejä.
Tammikuun palkka;
Tammikuun toimeentulotuki:
Tammikuun asumistuki:
Tammikuun vuokra:
Aloitetaan tästä, täytä ylläolevat kohdat.
Tarkoitatko, että puolisolla ei ole muita tuloja kuin toimeentulotuki?
Vierailija kirjoitti:
"
"
Menot vuokra 600 + noin 400 + 400 (ns. normemenot per henkilo) (+ mahdolliset muut hyv. kulut) = 1400e
En ymmärrä miten olette saaneet edes tammikuussa toimeentulotukea muka noin paljon, kun tarve on muutamia kymppejä.
Ei vaan asumistuki on 250 euroa kuukaudelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolta Heikommalta Ainekselta voi moista odottaa. Olin kerran perusturvassa työssä ja ttt-hakemuksetkin tyyliä ANTAKAA RAHAA HELMIKUULLE tikkukirjaimin väkerrettynä sokeripaketin irtirevittyyn kanteen kirjoitettuna ja toimiston oven alitse työnnettyä.
Ei tarvitse olla ilkeä. Joillakin ihmisillä on oikeasti vaikeaa ja vähän energiaa hoitaa yksinkertaisempiakin asioita. Asiaa ei auta jos jatkuvasti poljetaan naama mutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
"
Miksi ilmoitat osan summista per yksi, ja osan per kaksi kuukautta? Alkaa selvitä miksi on tarvetta tuelle...
Siltikin jos tulot on 250e per kuukausi pienemmät, tarkoittaa että tarvetta toimeentulotuelle on vain noin 300e per kuukausi. Jos teille maksettiin yli tonni tammikuussa, on se ihan liikaa eikä ollenkaan vastaa lukuja.
Kelan sivuilla on toimeentulotuen laskuri. Osaatko laittaa summat sinne, niin lopussa näkyy mikä on mahdollisen toimeentulotuen määrä. Summat siis kuukausiltasolla, sen kuukauden summat miltä kuukaudelta tukea haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
"
Miksi ilmoitat osan summista per yksi, ja osan per kaksi kuukautta? Alkaa selvitä miksi on tarvetta tuelle...
Siltikin jos tulot on 250e per kuukausi pienemmät, tarkoittaa että tarvetta toimeentulotuelle on vain noin 300e per kuukausi. Jos teille maksettiin yli tonni tammikuussa, on se ihan liikaa eikä ollenkaan vastaa lukuja.
On tietysti mahdollista että on maksettu liikaa. Esim. palkka jäänyt huomioimatta tai jotain.
Mutta vaikea tästä on mitään tolkkua saada.
Sori, mut miten voidaan ulosmitata palkkaa ja samaan aikaan hakea toimeentulotukea? Eihän tässä ole mitään järkeä. Eikö ulosoton jälkeen pidä jäädä juori tuo perusosaa verrattava tulo käytettäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta muuten kantaa mutta sinulla näyttää olevan hauskaa eikö vain? Pilkata mahdollisesti mielenterveyspotilasta joka yritti saada apua. Ja palsta-vammaiset yläpeukuttavat perse tulessa..Hyi helvetti mitä touhua taas. Huomaa että pennut ovat lomalla(palstalla)
Vierailija kirjoitti:
Sori, mut miten voidaan ulosmitata palkkaa ja samaan aikaan hakea toimeentulotukea? Eihän tässä ole mitään järkeä. Eikö ulosoton jälkeen pidä jäädä juori tuo perusosaa verrattava tulo käytettäväksi?
Pitää. Eli ei se sossu / Kela maksele sen lisäksi niitä ulosmitattuja rahoja takaisin.
Onhan ne rahat jo kertaalleen käytetty ja jätetty velat maksamatta. Mitä siitä tulisi jos kaikki hakisivat toimeentulotukena pikavippinsä, asuntolainansa, osamaksunsa ym?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää heikompi aines on kouluttautunut ja ollut ihan työelämässä, ulkomaillakin. En tiedä millä pullopostilla teidän perämynämäen kelassa kyllä toimitaan. Ulosannistasi päätellen ihan oikeaa toimintaa. Ap
Pitäisi nähdä päätös, siellähän se lukee mihin perustuu. Ei voi muuten tietää.
Terv. sosiaaliohjaaja, joka ei toisn ole KELAssa töissä eikä tee perustoimeentulotuen laskelmia.