16-v tyttö ei pidä miesystävästäni
Puolitoista vuotta sitten erosin isästään ja aloin seurustelemaan nykyisen miehen kanssa. Tavataan yleensä joka toinen tai kolmas päivä, useammin meillä kuin miehellä. Jos siis menen miehelle niin tytär ei tule mukaan.
Aina kun mies tulee tänne, tyttö sulkeutuu huoneeseensa (jossa kyllä yleensäkin viettää suurimman osan ajasta ellei ole koulussa), eikä tule sieltä kuin syömään tai vessaan. On ujo, mutta ei todellakaan avaa suutansa kun mies on täällä. Muuten saa välillä jotain puheripuleita ja palpattaa menemään, mutta ei koskaan kun ollaan kolmistaan. Aina huokailee kun kerron miehen tulevan, taitaa olla usein innoissaan kun itse menen pois hänen luokseen.
Ei siis olla mitään isäpuolihommeleita todellakaan pakotettu eikä koskaan ollut tarkoitukskaan. Ei edes muuteta yhteen, en halua enää yhteiseloa miehien kanssa entisen suhteen jälkeen.
Ärsyttää vaan toi nenän nyrpistely, ihan perusmukava mies. Miksei voi tulla näyttämään enää naamaansa ja miksei voida olla kolmin? Olisi ihanaa lähteä kolmistaan jonnekin retkille mutta tyttö ei halua mukaan. Mistä johtuu?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Ihme negiksiä tällä palstalla taas.
Kysyin että miksi tyttö ei pidä miehestäni, kuitenkin kunnollinen, pitää itsestään hhuolta, työttömyys väliaikaista eikö sillä tytölle pitäisi olla mitään väliä. En vain ymmärrä miksei voi viettää aikaa kanssamme. Älkää jaksako tarttua turhiin ykstyskohtiin.
Tottakai mä välitän tyttärestä enkä sitä vielä voi päästää yksin maailmalle, en mä sen vuokria pysty kustantaa. Haluaisin vain tasapainon molemmille, viettää aikaa moelmpien kanssa jopa yhdessä, koska se on ihanaa. Kaksi rakastamaani samassa porukassa kanssani. En ymmärrä miksei voi viettää aikaa yhdessä. Mikä siinä on niin vaikeaa? En edes vaadi tytön kaverisuhteilta aikaa, tottakai hän saa olla niiden kanssa enkä tuputa perheajanviettoa silloin hänelle.
Sinä, sinä, sinä ja sinä. Sinä rakastat molempia. Tyttäresi EI rakasta sinun poikaystävääsi, eikä tyttäresi todellakaan tarvitse rakastaa sinun poikaystävää, kunhan sietää ja sen tyttäresi tekee. Hän ei ole edes tyttäresi perhettä. Tyttäresi antaa tilaa ja väistää, kun sinun poikaystäväsi tulee teille. Etkö todellakaan ymmärrä?
Ap, oletko kysynyt asiaa tyttäreltäsi? Tiedätkö mitä hänelle oikeasti kuuluu? Kertooko hän sinulle asioitaan? Kuunteletko, oletko aidosti läsnä?
16-vuotiaan tytön elämä on yleensä täynnä draamaa. Mietitään ihastumisia, kaverisuhteita, omaa tulevaisuutta, ulkonäköä... Voi olla kaikenlaisia jännittämisiä, etenkin vastakkaisen sukupuolen kohtaamisissa. Vieras aikuinen mies omassa kodissa voi olla tosi epämukavaa. Etenkin, jos äiti on poissaolevan oloinen eikä juurikaan kiinnostunut tyttärensä sielunelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda miestä. Parempia vaihtoehtojakin on tarjolla
Mikä hänessä on vikana?
Tällä palstalla se riittää, että hän on mies. Vielä suomalainen mies, eikä edes mikään kuuluisuus.
Tuollaisia ne usein ydinperheessäkin teinit, joten turha on haaveilla yhteisestä perheajasta miesystäväsi ja teinin kanssa - ei tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin että miksi tyttö ei pidä miehestäni, kuitenkin kunnollinen, pitää itsestään hhuolta, työttömyys väliaikaista eikö sillä tytölle pitäisi olla mitään väliä. En vain ymmärrä miksei voi viettää aikaa kanssamme. Älkää jaksako tarttua turhiin ykstyskohtiin.
Tottakai mä välitän tyttärestä enkä sitä vielä voi päästää yksin maailmalle, en mä sen vuokria pysty kustantaa. Haluaisin vain tasapainon molemmille, viettää aikaa moelmpien kanssa jopa yhdessä, koska se on ihanaa. Kaksi rakastamaani samassa porukassa kanssani. En ymmärrä miksei voi viettää aikaa yhdessä. Mikä siinä on niin vaikeaa? En edes vaadi tytön kaverisuhteilta aikaa, tottakai hän saa olla niiden kanssa enkä tuputa perheajanviettoa silloin hänelle.
Koska HÄNESTÄ se ei ole ihanaa, ymmärrätkö? Vaatiiko tytär sinua viettämään aikaa kavereidensa kanssa ja kiinnostaisiko se sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä, sinä, sinä ja sinä. Sinä rakastat molempia. Tyttäresi EI rakasta sinun poikaystävääsi, eikä tyttäresi todellakaan tarvitse rakastaa sinun poikaystävää, kunhan sietää ja sen tyttäresi tekee. Hän ei ole edes tyttäresi perhettä. Tyttäresi antaa tilaa ja väistää, kun sinun poikaystäväsi tulee teille. Etkö todellakaan ymmärrä?
Myöskään miesystäväsi ei rakasta tytärtäsi. Hänkään ei välttämättä halua mitään yhteisiä mukavia museoreissuja välttelevän teinitytön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa miksi tytär ei halua tutustua mieheen. Ehkä hän tuli liian nopeasti ja isosti teidän kuvioihin eikä tyttö ole saanut omaa rauhaa kotona.
Monet teinit ovat mielellään yksin, niin myös minun tyttäreni vaikka ei ketään miestä tarvitsekaan pakoilla. Jos tyttö ei käy isällään eikä ole sisaruksia, kenen kanssa jakaa eron aiheuttamia tunteita, on hän aika yksin. Äitillä on uusi mies - hänen elämänsä on rajoitettua kotona.
Kyllä apn nyt äitinä pitää ensi sijaisesti saada suhde kuntoon tyttärensä kanssa. Mies on toissijainen tässä kuviossa. Itsekkäältä vaikuttaa ap. Hän ei osaa mennä tyttärensä asemaan. Tytär joutuu sietämään vierasta miestä kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko kysynyt asiaa tyttäreltäsi? Tiedätkö mitä hänelle oikeasti kuuluu? Kertooko hän sinulle asioitaan? Kuunteletko, oletko aidosti läsnä?
16-vuotiaan tytön elämä on yleensä täynnä draamaa. Mietitään ihastumisia, kaverisuhteita, omaa tulevaisuutta, ulkonäköä... Voi olla kaikenlaisia jännittämisiä, etenkin vastakkaisen sukupuolen kohtaamisissa. Vieras aikuinen mies omassa kodissa voi olla tosi epämukavaa. Etenkin, jos äiti on poissaolevan oloinen eikä juurikaan kiinnostunut tyttärensä sielunelämästä.
Koitan mä siltä kysellä aina päivän kuulumisia mutta vastaukseksi tulee aina jotain yninää tai ihan hyvää. En kyllä toisaalta oletakaan että alkaisi luettelemaan jotain ihastuksiaan tms. Pari vuotta sitten sain kuulla pienestä kiusaamisesta mutta kaikki on kuulemma hyvin nykyään eikä häntä enää kiusata. Ei me koskaan hirveästi olla tunteiltu, taitaa sitten kaverinsa kanssa jakaa sellasiet asiat.
Eli Ap:n mielestä olis ihan ok jos joku vieras 16-v jätkä alkais asua siellä joka toinen päivä ja tyttö vakuuttais että he harrastaa seksiä vaan sen jätkän kotona.
Jos ei kuulosta hyvältä idealta (varsinkin jos syynä tytön ikä), niin sitten Ap ymmärtääkin täysin sen miksi äidin ikäinen jätkä joka suunnilleen asuu siellä, ei kuulosta tytöstä hyvältä idealta.
Tyttö on siinä iässä että pitäisi opetella olemaan nainen tytön sijaan, mutta se on helvetin vaikeaa jos joku ihan vieras mies (joka tytölle olisi siis myös potentiaalinen kumppani, ellei sattuisi olemaan varattu äidille) hengailee kotona. Tyttö ehkä ahdistuu ajatuksesta että mies saattaisi ajatella hänestäkin seksuaalisesti? En siis sano että mies häntä niin ajattelisi, vaan siis että tyttöä tuo ajatus voi ahdistaa.
Sinua ei tunnu kiinnostavan tyttäresi ajatukset tilanteesta yhtään. Olisi hyvä, jos tytär pääsisi muuttamaan kotoa, sekin on parempi kuin olla ylimääräinen omassa kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mulla on sun ongelmaasi ihan ideaali ratkaisu.
Mies muuttaa sinun luoksesi ja tyttö muuttaa miehen asuntoon.
Asuntojen ja vuokranmaksujen tilanne pysyy ennallaan mutta asumisratkaisut tyydyttävät sinua ja sinun tarpeitasi ja sinun hyvää ja tervettä parisuhdettasi paremmin kuin nykyinen tilanne.
Sydäntä särkee tyttären vuoksi. Miten ihmeessä voit edes kuvitella, että lennosta vaihdettu mies olisi ok 16v. teinityttären mielestä? Vieras mies omassa kotona puolet ajasta. Tytär luultavasti tuntee itsensä syrjäytetyksi ja yksin jätetyksi, vaikkei sitä ehkä pysty noin sanoittamaankaan. Tällä tavoin kyllä etäännytät itseäsi lapsesi elämästä hyvää vauhtia. Miehiä tulee ja menee, nyt rikot ainutlaatuista suhdetta lapseesi.
Tyttäresi muuttaa parin-muutaman vuoden sisällä omilleen, joten ettekö voisi seurustella niin että oleminen painottuisi miehen luo? Kyllä aikuinen tosirakkaus kestää aina muutaman päivän erossa olonkin.
Kyllä varmaankin kyse on siitä että miehesi puristelee tyttäresi tissejä aina kun sinun silmäsi välttää. Tollasta tapahtuu aika monessa uusioperheessä missä teinityttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitan mä siltä kysellä aina päivän kuulumisia mutta vastaukseksi tulee aina jotain yninää tai ihan hyvää. En kyllä toisaalta oletakaan että alkaisi luettelemaan jotain ihastuksiaan tms. Pari vuotta sitten sain kuulla pienestä kiusaamisesta mutta kaikki on kuulemma hyvin nykyään eikä häntä enää kiusata. Ei me koskaan hirveästi olla tunteiltu, taitaa sitten kaverinsa kanssa jakaa sellasiet asiat.
Jassoo. Ensimmäisessä viestissäsi annoit kuitenkin ymmärtää, että tyttö on puhelias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet heti eron jälkeen alkanut seurustella uuden miehen kanssa, niin onhan siinä nuorelle ollut iso elämänmuutos: perhe on hajonnut ja samantien joku ukko alkaa pyöriä kotona.
Ehkä tyttö tuntee itsensä syrjäytetyksi ja ei tärkeäksi, kun äiti viettää päivittäin aikaa miehen kanssa. Vietätkö hänen kanssaan aikaa?
Ehkä mies tuntuu vain vieraalta ja periaatteessa ärsyttävältä tyypiltä, joka vie äitin huomion. Hänhän voi myös ajatella, että mies on syy eroon. 16-vuotias on kuitenkin vielä lapsi siinä määrin, että tarvitsee aikuisen tukea. Tyttö käyttäytyy tilanteeseen nähden ”hyvin”, vetäytyy pois tieltä.
Mulle tulee fiilis, että tyttö tuntee itsensä jätetyksi aika yksin, eron ja uuden suhteen edessä.
Olen itsekin eronnut, tosin jo vuosia sitten, ja saman ikäisen teinitytön äiti. Mulla ei ole ollut noin pitkää tai tiivistä suhdetta, mutta voisin kuvitella, että ei tyttö kovin innostunut olisi viettämään aikaa mun ja jonkun hänelle vieraan miehen kanssa.
No perhe oli kyllä hajalla jo päivästä 0. Oikeastaan ainoa muutos oli että muutettiin eri taloon. Ei kauas lapsuudenkodistaan vaan ihan lähelle, koulu ja kaverit pysyi samana. Millä tavalla yksin? Koitan ottaa sitä ihan munkin kanssa mukaan juttuihin ihan ruuanlaitosta pikkumatkoihin, mutta ei kelpaa kuin vain läppärin seura huoneessa.
Vaikka sun silmin perhe oli hajalla päivästä 0, niin tytölle se on ollu se ainoa ja tapa elää perheenä koko sen elämänsä ajan. se on ollut sille totta ja "aitoa perhe-elämää" ja se meni säpäleiksi ja yht äkkiä on vieras mies joka toinen päivä talossa.väitätkö oikeasti, että siihen olisi teini-iläisen kyettävä hetkessä sopeutumaan?
Koita nyt ihan oikeasti asettua tyttäresi asemaan.mutku ei, ku on vaan minäminäminä ja se mikä SUSTA olisi kivaa.
Kai se sitten pitää antaa sen olla omassa huoneessaan yksin. Harmittaa, nyt olisi niin hyvä aika tutustua maailmaan äidin ja kavereiden kanssa mutta ei kelpaa. Koulussa menee oikein hyvin, mutta en tiedä kertooko sekään muuta kuin että siellä menee hyvin. En vain haluaisi onnetonta syrjäytynyttä yliujoa nuorta aikuista kun kaikki voisi olla hänellä paremminkin
Vierailija kirjoitti:
Koitan mä siltä kysellä aina päivän kuulumisia mutta vastaukseksi tulee aina jotain yninää tai ihan hyvää.
Tuolle on olemassa ihan tekninen termikin: teini-ikä.
Ei kukaan teini-ikäinen ole kommunikaatiomestari omien vanhempiensa suuntaan.
Ap, tyttäresi on nuori nainen, ei pikkutyttö. Sä et oikein taida olla tilanteen tasalla.
Todellakin. Itsekin muutin pois kotoa samanikäisenä, kun muutin opiskelemaan muuanne.