Kantapohja ihan pirun kipeä
Mikä mun kantapäätä vaivaa? Ollut jo pidempään arka, niin että mun on esim. nukuttava tyyny jalan alla, jotta kantapää on ns. ilmassa eikä kosketuksissa mihinkään. Tänään tuo pohja on ollut tavallista kipeämpi, tekee pahaa kävellessä ja koskettaessa. Yritin vähän hieroa sitä, mutta tekee pahaa. Vasen kantapohja on ihan normaali.
Kommentit (18)
Mee lääkäriin. Röntgenkuvassa vois näkyä jotain. Minkä ikäinen olet? Onko ylipainoa? Millaiset kengät?
Sopisi tosiaan tuohon plantaarifaskiittiin
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Vaihtoehtoja on monia. Lääkäri diagnosoi mun kantapään vaivojen johtuvan jostain rasvapatjasta tai vastaavasta. Se oli tulehtunut liiasta rasituksesta. Lepo ja lääkkeet auttoi, mutta parantuminen kesti kauan. En tiennyt moista rasvajuttua olevankaan.
Vierailija kirjoitti:
Mee lääkäriin. Röntgenkuvassa vois näkyä jotain. Minkä ikäinen olet? Onko ylipainoa? Millaiset kengät?
26v ja on ylipainoa :( kenkinä maiharit. Ostin niihin nyt sellaiset geelipohjalliset, jos auttaisi. Nolottaa mennä lääkäriin juurikin ylipainon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja on monia. Lääkäri diagnosoi mun kantapään vaivojen johtuvan jostain rasvapatjasta tai vastaavasta. Se oli tulehtunut liiasta rasituksesta. Lepo ja lääkkeet auttoi, mutta parantuminen kesti kauan. En tiennyt moista rasvajuttua olevankaan.
Rasvapatja kuulostaa jännältä. Kutkuttaa oudolla tavalla mieltä.
Plantaarifasciitti. Ei bakteeriperäinen tulehdus jalkapohjan tukikalvossa. Sain fysioterapeutilta ohjeen, että kävele sellaisilla kengillä, joissa on korkoa tai kiilakorkoa. Vähitellen kipeytynyt kantapää paranee. Ja niin parani. Jo parissa viikossa alkoi vähän parantua, mutta ei se hetkessä parane. Ne kengät pitää siis olla aina jalassa, vaikka keskellä yötä menisit vessareissulle. Lääkärit laittaa kortisonipiikin näihin vaivoihin. Ja jotkut suosivat venyttelyä, mutta se vain pahentaa asiaa. Jatkossa kannattaa käyttää kenkiä, joissa hyvä holvikaaren tuki.
Plantaarifaskiitti oireilisi kantapään etupuolella eikä takana. Joten:
"Muita kantapääkivun syitä ovat kantaluun alla olevan rasvapatjan kiputila, joka voi olla kantapäähän kohdistuneen tärähdyksen seurausta. Rasituksesta voivat kipeytyä niin ikään kantaluun alueella olevat limapussit ja akillesjänteen kantaluun kiinnityskohta aiheuttaen kivun kyseiseen paikkaan. Hyvin voimakas rasitus voi myös aiheuttaa kantaluun rasitusmurtuman (ks. «Rasitusmurtuma (”marssimurtuma”)»1). Kipu tuntuu tällöin kantaluuta sivuilta puristaessa. Nuorilla pojilla voidaan kivun syyksi todeta Severin tauti, jossa niin ikään kipu tuntuu akillesjänteen kiinnityskohdassa."
"Itsehoito
Kaikkien rasituksen aiheuttamien kantapääkipujen tärkein hoito on kivun synnyttäneen rasituksen lopettaminen. Pitkäaikaista seisomista tulee välttää, ja ylipainon vähentämisestä on apua. Kipuun voi käyttää lyhytaikaisesti tulehduskipulääkkeitä. Kantapään alla voidaan käyttää pehmennystyynyä. Jännekalvokivun hoidossa ovat hyödyksi omatoimiset venytykset. Venytys tehdään istuen. Jalka nostetaan polven päälle ja varpaita käännetään ylöspäin ääriasentoon varpaat ojennettuna 5–6 sekunniksi noin 20 kertaa aamuin ja illoin (ks. kuva 2). Hoitoa tarvitaan usean viikon ajan. Sama vaikutus saadaan öisin käytettävällä lastalla, joka pitää jalkapohjan jänteet venytettyinä."
Duodecim
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
26v ja on ylipainoa :( kenkinä maiharit. Ostin niihin nyt sellaiset geelipohjalliset, jos auttaisi. Nolottaa mennä lääkäriin juurikin ylipainon vuoksi.
Ylipaino on niin yleistä, että turha sitä on nolostella. Jos on joku vaiva, niin täytyyhän se hoitaa. Parempi ennen kuin pahenee.
Nosta kipeä jalka esim. pöydälle, noin lantion korkeudelle. Käännä maassa oleva jalka osoittamaan sivulle. Kurottele pöydällä olevan jalan varpaita ja paina samalla hieman polvea alas päin. Tuollainen venytys auttoi ainakin minulla.
Mulla kesti plantaarifaskiittikipu 14kk. Pari tulehduskipulääkekuuria pahimpaan aikaan, lepoa, venyttelyä, pallon tai pullon pyöritystä jalkapohjalla. Tukipohjalliset auttavat jonkin verran. Ballerinat kielletty ikuisiksi ajoiksi.
Crocsit käyttöön, saa myös talvikenkinä. Jalkapohjan venyttely ja superpallohieronta (maata vasten) ennen kuin nousee kävelemään. Nyt se on mulla ohi.
Vierailija kirjoitti:
Plantaarifasciitti. Ei bakteeriperäinen tulehdus jalkapohjan tukikalvossa. Sain fysioterapeutilta ohjeen, että kävele sellaisilla kengillä, joissa on korkoa tai kiilakorkoa. Vähitellen kipeytynyt kantapää paranee. Ja niin parani. Jo parissa viikossa alkoi vähän parantua, mutta ei se hetkessä parane. Ne kengät pitää siis olla aina jalassa, vaikka keskellä yötä menisit vessareissulle. Lääkärit laittaa kortisonipiikin näihin vaivoihin. Ja jotkut suosivat venyttelyä, mutta se vain pahentaa asiaa. Jatkossa kannattaa käyttää kenkiä, joissa hyvä holvikaaren tuki.
Onko tämä vain naisten ongelma vai neuvooko ko. fyssari miehiäkin joilla kantapää kipeä kävelemään pari viikkoa korkkareilla?
Mene ortopedille. Tukipohjalliset. Venyttelyt. Mukavat paksupohjaisen kävelykengät. Ehkä saat itsesi kuntoon.
eimuutaku laihduttamaan siis, luulis tuovan motivaatiota kummasti tuo vaiva jo
Faskiitti