Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsella 6 synttärikutsua kuukauden aikana. Oikeasti ei rahat riitä.

Vierailija
18.02.2020 |

Tuntuu kauhealta valittaa, mutta lapsellani odottaa kuudet synttärit kuukauden sisällä. Alkuvuodesta ollut jo neljät. Alkaa tulemaan kalliiksi. Lahjat tänä päivänä a20€, ja niitä kun laitat monta kuukauteen, niin sillä lyhentäisi jo autoa.

Näistä alkuvuoden 10 kutsusta on neljä sellaisia, että ihmettelen miksi? Eivät käy meillä koskaan, eikä lapseni siellä. Kysyin leikittekö koulussa, niin ei... En ymmärrä miksi kutsuvat, vai eikö muuten tule riittävästi porukkaa paikalle?

Kieltäytyminenkin tuntuisi ihan kauhealta, jos oikeasti odottaa/pitää kaverina?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toi pyykkinaru onkin hyvä idea

Vierailija
42/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta niin kalliita lahjoja. Meillekin jopa alueen rikkaimman perheen lapsi toi parin euron lahjan Tigeristä ja oma lapsi oli ihan tyytyväinen.

Tarkkaanpa olet kyylännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, jos tulee paljon kutsuja kun noin kalliita lahjoja ostelet. Vain viilaako lapsesi sinua linssiin ja ottaa rahat/tavarat itselleen?

Vierailija
44/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti kamalan kalliita lahjoja ostellaan! Me on aina pidetty 5-10e budjetti, mieluummin sieltä alapäästä. 5v tytölläni oli juuri synttärit, ja ihmettelin, miten kalliita lahjoja sai. Ei hän ketään lahjan takia kutsunut, vaan koska halusi just sen lapsen osallistuvan juhliin. Pitää varmaan ensi kerralla mainita kutsussa, että ei lahjoja kiitos, haluan vain että tulet juhliin.

Vierailija
45/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinku suuret määrät tavaraa nyt muutenkaan olisi tätä aikaa. Viekööt mielummin jotain 5-10e hintaista nopeasti kulutettua. Kuten vaikka leffalipun tai vastaava. Tai miten ois kirja? 7e egellä saanee suurimman osan lastenkirjoista jostain adlibriksesta.

Leffalippu maksaa 14-15e (ja varsinkin jos kyse on pienimmästä koululaisesta niin kuka antaa lahjaksi yhden lipun?) eikä todellakaan saa suurinta osaa lasten kirjoja Adlibriksesta 7 eurolla - sieltä ei saa yhtään mitään kaverisynttäreiden kutsuvaroajalla, eli pitäisi tilata varastoon ja olla miettimättä mikä sopii lahjan saajalle tai kiinnostaa tätä. Vaihtoehto toki sekin.

Sarjalippuna ostettuna yksi leffalippu Finnkinolle on kympin. Osta iso pakka näitä ja jaa ne ensi kuussa yksi kerrallaan synttärilahjoina. Kaikki aineeton on hyvä, ei krääsää nurkkiin ja rikkoutumaan jotain muoviroskaa. Minne vaan voi ostaa yleensä pienenkin lahjakortin, itse pitäisin kymppiä jo ihan ylärajana. Yksi vaihtoehto olisi kerätä jokaiselta vieraalta lapsen iän mukainen summa euroina (esim 8v = 8 euroa) ja yhteinen isompi lahja koko porukalta. Ehdota jos teillä on joku whatsapp-ryhmä vanhemmille. 

En ole ap, eikä mulla ole ongelmia keksiä lahjoja lasten kavereille, mutta mulla on sellainen ongelma että en osaa olla tunkematta keskusteluun jos joku jakaa mielestäni netissä pölöjä tai paikkansa pitämättömiä vinkkejä 😁 Siihen pitäisi kyllä hankkia jotain apua. Mutta ei meillä ainakaan nämä kutsuryppäät ole sillä tavalla ennakoitavissa että voisi ensimmäisen kutsun kolahtaessa ostaa 8 sarjalippua ja tietää että ne menee seuraavan 2kk aikana. Aina jälkiviisaana vasta tajuaa että olisi pitänyt siihen tai tähän tarjoukseen tarttua, mutta ei tiennyt tarvetta. Lisäksi ei täällä meillä päin 7-9-vuotiaat käy leffassa yksin (tai edes kaverin kanssa itsenäisesti) leffassa, joten minusta se on vähän... ei lahja saisi olla sellainen että sen käyttäminen edellyttää että pitää ostaa jotain lisää.

No, ehkä voit lukea aloituksen uudelleen ja huomata, että siinä nimenomaan oli ennakoitavissa kuudet synttärit lähiaikoina. Sarjalippujen pienin nippu on 4 kpl, ja kyllä ne on aika monta kuukautta voimassa. Usein lapset ottavat leffaan mukaan vanhempansa, joten tuskin se vanhempi siitä pahastuu että säästää -50% elokuvakäynnin hinnasta. Ovelta ostettuna aikuisen lippu on jotain 12-14 euroa, joten kaksi lippua yllättävän kallis, tai useampi jos sisaruksia.

Jos on tuttu lapsi, laittaisin korttiin että ensi perjantaina Frozen2 klo 18, mennään yhdessä meidän lasten kanssa. 

Niin ja niitä 10 euron sarjalippuja 4 lipun paketeissa saa mistä? Ei mistään. Mulla on ihan yks hailee maksaako synttärilahja 10 vai 20 e mutta ärsyttää kun ihmiset tulee ratkomaan ongelmia 5-10 euron vinkeillä jotka ei ole 5-10 euron vinkkejä. Menee samaan kategoriaan kuin nämä "aloita asuntosäästäminen luopumalla aamun nouto-lattesta".

Nyt siirrynkin toisaalle harrastamaan syvällistä itsereflektiota siitä miksi se minua ärsyttää. Ehkä siitä tulee joku toisen vähättelyn/ongelman mitätöinnin viba jos pulma ratkaistaan hölynpölyllä.

Vierailija
46/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä Lego-paketteja saa 10€:lla. Löytyy esim. 7-12 -vuotiaille. Pikkukoululainen / eskarilainen on vienyt näitä sekä tytöille että pojille aika monta. Sen lisäksi on vienyt pieniä pehmoleluja, askartelutarvikkeita, dinolelupussin, jonkun pelin matkaversion, ystäväkirjan jne. Kaikkien hinta on max 10€. Parhaan ystävän lahjaan käytettiin 14€.

Jos tulee paljon kutsuja, kysyisin itse lapselta haluaako kaikkiin juhliin mennä. Jos ehdottomasti haluaa, etkä päätä rajata, niin osta edullisempia lahjoja. Jatkoa ajatellen kannattaa alennusmyynneistä keräillä kaappiin pieniä kaverilahjoiksi sopivia juttuja, esim. CM:ssa välillä Legot -25%. Ei tarvitse sitten paniikissa lähteä kauppoihin juoksemaan.

Vierailija
47/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt suoranaisesti usko että kukaan kutsuu synttärivieraita lahjojen toivossa (toki jotkut ahneet), vaan ihan siksi että jotkut haluaa kutsua vaikka kaikki luokan tytöt/pojat, vanhemmat käskevät kutsua kaikki ettei kukaan jää ulkopuolelle tai sitten vaan kutsuttua lasta pidetään kivana ja hänet halutaan synttäreille.

Ei tarvitse mennä kaikkiin. Sanoo vaan ettei pääse.

Vierailija
48/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin kaverit antaa toisilleen vaikka karkkipussin ja pyyhekumeja. Tai karkkipussin ja pari keräilykorttia. Eli yhdestä keräilykorttipakasta jaetaan useampaan lahjaan. Ihan tyytyväisiä 8-10 vuotiaat ainakin olleet.

Vierailija
49/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

Vierailija
50/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, jos tulee paljon kutsuja kun noin kalliita lahjoja ostelet. Vain viilaako lapsesi sinua linssiin ja ottaa rahat/tavarat itselleen?

😂 ai lapsi ottaa tavaran itselleen? Ja menee synttäreille ilman lahjaa? Oletko vähän idiootti

Vierailija
51/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain oli yleisenä ideana ollut ”vitosen synttärit”. Kaikki vieraat toivat kortin ja 5€. Synttärisankari kävi jälkeenpäin ostamassa saamillaan rahoilla jonkun isomman jutun ja siitä oli laitettu sitten viesti ja kiitokset kaikille.

Itse tosin kokisin vaikeaksi sanoa että tuokaa 5€, kun eivät synttärit ole mikään rahankeruutapahtuma kuitenkaan. Lapset (ainakin pienet) lisäksi tykkäävät kuitenkin avata niitä pikkupaketteja ja yllättyä.

Vierailija
52/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan nykyään tytön kavereille Tokmannilta petsejä, moj mojeja, lol-juttuja yms koska ovat siellä alennuksessa ja muutenkin halvempia kuin cittarissa/prismassa yms.

Ainakin meidän Tokmannilla. Pirisilmäpehmonkin olen saanut sieltä joskus 3-5 eurolla. Siis ei sitä pienin koko, vaan siitä seuraava isompi.

Tigerista myös saa krääsää ihan parilla eurolla.

Helpoin on tietysti lahjakortti tai leffaliput, mutta jos on tiukempi budjetti niin silloin suuntaan Tokmannille tai Tigeriin.

Vierailija
53/56 |
18.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan nykyään tytön kavereille Tokmannilta petsejä, moj mojeja, lol-juttuja yms koska ovat siellä alennuksessa ja muutenkin halvempia kuin cittarissa/prismassa yms.

Ainakin meidän Tokmannilla. Pirisilmäpehmonkin olen saanut sieltä joskus 3-5 eurolla. Siis ei sitä pienin koko, vaan siitä seuraava isompi.

Tigerista myös saa krääsää ihan parilla eurolla.

Helpoin on tietysti lahjakortti tai leffaliput, mutta jos on tiukempi budjetti niin silloin suuntaan Tokmannille tai Tigeriin.

Pirisilmäpehmon :D

Vierailija
54/56 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on kirjoitti:

Niille joiden kanssa ei muutenkaan leiki niin voi ilmoittaa ettei pääse tulemaan synttäreille. Kutsuivat luultavasti pelkästään lahjan saannin toivossa.

Voi luoja nyt. Kutsuvat koska esim. alle kouluikäiset (tai kaikki kouluikäisetkään) eivät välttämättä ole vielä saaneet itse ystäviä ja sitten onkin fiksua kutsua vaikka kaikki pojat/tytöt päiväkotiryhmästä.

Minun mielestäni nykytapa kutsua kaikki on hyvä tapa. Jokainen lapsi ansaitsee syntympäiväkutsun edes joskus ja jokainen lapsi ansaitsee syntymäpäivilleen edes muutaman kaverin.

Minä olen vienyt kaverisynttäreille alimmillaan 5e lahjan ja isoimmillaan 10e lahjan. Suurempi juttu sille syntymäpäiväsankarille on saada se itse vieras paikalle. Meidän synttäreille saa tulla vaikka karkkipussin kanssa, jos ei muuhun ole varaa.

Sillehän sitten ei voi mitään, että on aina on näitä jotka ajattelevat että 20e lahja pitää olla ja jää ihan sivuseikaksi se että on leikkiä ja iloa. Mutta tarviiko sitä aina miettiä mitä muut ajattelevat, toimii vain niin kuin itse näkee parhaaksi.

Onhan se juu hyvä tapa ja ihannehan olisikin ettei ketään jätettäisi ulkopuolelle, kun sitä kiusaamistakin kouluissa esiintyy, mutta kun on perheitä joilla ei ole varaa kestitä 20 lapsen laumaa ja niitä joiden kotiin ei yksinkertaisesti mahdu ne kaikki luokan lapset.

Vierailija
55/56 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haikailin jo 20 vuotta sitten jotain yhteislahjasysteemiä, kun kaksoseni olivat synttäri-ikäisiä ja kutsuja tuli molemmille jatkuvalla syötöllä. Se piinaava lahjojen ostamispakko ja stressi! Samoin oli kauhistus kun molemmille ilmestyi kotiin kymmeniä turhia lahjoja omilla kaverisynttäreillä.

Jos kutsussa sanottaisi, että vierailla on vapaaehtoinen osallistuminen muutamalla eurolla ja sankarin vanhemmat hankkis yhden kivan kalliimman lahjan kaikilta vierailta yhteisesti.. Lahjan voisi sitten avata kun kaikki ovat paikalla. Vieraat voisivat tuoda kortit.

Helpottais monen stressiä, niin antajien kuin saajankin. Arvaan jo ennakkoon minkä reaktion tämä tylsä ehdotus saa.

Vierailija
56/56 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan ehtii edes käymään noin monilla synttäreillä? Eikös ne ole aina viikonloppuisin. Johan siinä menee sitten joka ikinen viikonloppu vain synttäreihin, kun niitä noin monta on. On ihan ok jättää välillä väliin, jos ei ole hyvä kaveri edes kyseessä. Mutta sitten tuli kyllä tässä mieleeni ne jutut mitä on lehdissä ollut äskettäin, että lapsen synttäreille ei tullut yhtään vierasta. Vaikka oli kutsunut koko luokan.